یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سال‌های سال است که درد بیکاری به جان جامعه لرستان افتاده و به پای خانواده‌های این دیار می‌پیچد.
لرستان، استانی است سرشار از منابع خدادادی و ظرفیت‌ها، به دلیل نبود صنایع، کم‌توجهی‌های تاریخی به زیرساخت‌ها و حتی کم‌توجهی در انتصاب مسئولان استانی می‌توان گفت بسیاری از ظرفیت‌های و پتانسیل‌های استان هنوز شناسایی نشده است.
نیروی انسانی پرتوان و اهل کار و تلاش از جمله پتانسیل‌های موجود در استان است، چه ظرفیتی فراتر از نیروی انسانی پرتوان و اهل کار که مهم‌ترین سرمایه هر جامعه است.
نیروهای جوانی که بهترین روزهای جوانی خود را به دلیل نبود کار و فقر خانواده‌ها در کنج خانه‌ها می‌گذارند، نیروهای تحصیل‌کرده و تحصیل‌نکرده‌ای که امروز به عنوان بیکار در کنج خانه‌ها به سر می‌برند، فرصت تشکیل خانواده و حضور مؤثر در جامعه را از دست می‌دهند.
کم نیستند جوانان پرتوانی که دیار خود را به امید یافتن کاری ترک کرده و از خانواده خود دور می‌شوند تا در نقاط برخوردار از جمله مرکز کشور در کارخانه‌ای مشغول به کار کارگری شوند.
محمد یاری پدری است که فرزندش به دلیل نبود کار در شهر و استان خود راهی یکی از شهرهای بزرگ شده است، عنوان می‌کند، فرزندم تا مقطع کارشناسی ارشد در استان خود تحصیل‌کرده است.
http://yaftenews.ir/images/stories/fruit/bikari.jpgوی که پدر سه فرزند پسر و دو دختر است، افزود: در حد توان تلاش کردم شرایطی مهیا شود که فرزندانم بتوانند تحصیلات خود را تکمیل کنند.
وی با اشاره به اینکه دو دخترش ازدواج‌کرده‌اند و پسرش با تحصیلات دانشگاهی بیکار هستند، افزود: در شرایط امروز که خانواده‌ها باید هزینه‌های زیادی را برای تأمین جهیزیه فرزندان خود تقبل کنند، شرایط بسیار سختی گذشت تا بتوانم دخترانم را آبرومندانه به منزل همسرانشان بفرستم.
یاری، با بیان اینکه دو سالی است که فرزند پسر بزرگ‌ترم راهی شهری بزرگ برای یافتن شغل شده است، افزود: فرزندم در آن دیدار قصد ازدواج کرده است.
این پدر ادامه داد: در حالی در مراسم خواستگاری حاضر شدم که ذهنم مشغول هزینه‌های لازم برای مخارج عروسی و طلا و منزل و ... بود.
وی ادامه داد: بعد از معرفی خانواده به‌رغم سختی کار رو به پدر عروس کردم و صادقانه گفتم نمی‌دانم پسرم چه وعده‌های برای ازدواج به دختر شما داده است اما من از دارایی دنیا تنها یک‌منزل دارم و حمایتم از فرزندم تنها می‌تواند در حد برگزاری مراسم عروسی باشد.
او ادامه داد: در این هنگام پدر عروس رو به من کرد و گفت من از شما هیچ انتظار مالی ندارم اما شرط ازدواج با فرزندم این است که پسر شما هرگز به دیار خود بازنگردد.
یاری، بیان کرد: با این عنوان پدر دختر، دیگر از حرف‌های آنان جز هم‌همه‌ای نمی‌فهمیدم و مانند دیوانه‌ها لبخندی بر لب داشتم، دوست داشتم همان‌جا بلند شوم و مراسم را ترک کنم اما چهره پسرم و اصرار او به این ازدواج مانع هر تصمیمی بود از طرف دیگر حتی اگر علاقه پسرم را نادیده می‌گرفتم شرایط ازدواجش با هر دختر دیگر هم می‌توانست مشکل باشد، تنها تا پایان مراسم جسمم در آنجا نشسته بود و گویا روحم در میان مشکلات فراوان گم شده بود. هر راهی را در ذهنم گشتم و در نهایت به جایی نرسیدم، پایان مراسم به رغم مخالفت من و همسرم فرزندم عنوان کرد، پدر چرا مخالفت می‌کنی، من برگردم شهرم که بیکار باشم من به خاطر کار نیاز دارم در این شهر بمانم لطفاً اجازه دهید با فرد دلخواهم ازدواج کنم.
وقتی مراسم عروسی فرزندم برگزار شد، مانند مترسکی بودم در میان جمع به‌رغم اینکه به پشتوانه وام و قرض از فامیل فراتر از حد توانم برای مخارج عروسی و سربلندی او هزینه کردم، اما انگار او را برای همیشه از دست داده بودم، با خودم می‌گفتم از این به بعد سالی یک‌بار او را خواهم دید؟
http://yaftenews.ir/images/94/94-10/Unemployment.jpg این ماجرا یکی از هزاران نمونه‌ای است که خانواده‌های لرستانی که فرزندانشان برای کسب‌وکار آواره دیگر مناطق کشور و حتی خارج از کشور شده‌اند.
زوج جوانی که دیار خود را برای کارگری در شهری دیگر ترک می‌کند، این کوچ‌های اجباری که به‌ظاهر در دیار لرستان عادی شده است هرکدام قصه‌ای غمگین را با خود حمل می‌کنند.
مریم رمضانی، مادر هفت فرزند است، او با افتخار از شش فرزندش دم می‌زند و گویا شش فرزند او زندگی آرامی دارند.
این مادر در تعریف از فرزندانش مدام از سلامت آنان حرف می‌زند، وقتی در مورد شغل فرزندانش پرسیدم، یکی از فرزندان پسر در نیروی انتظامی مشغول خدمت بود، یکی دیگر استاد دانشگاه و دیگر فرزند پسر نیز در بازار مشغول به کار بودند و از سه فرزند دخترش نیز دو فرزند دختر متأهل بودند و یکی نیز در یک شرکت مهندسی مشغول به کار بود.
وقتی در مورد فرزند پسر معتادش از او پرسیدم، گفت: پسرم دانشجوی یکی از دانشگاه‌های خوب استان بوده است و در سال‌های دانشجویی اخلاق وی بسیار تغییر کرده است.
وی که علت اعتیاد فرزندش را دوست ناباب و نبود کار می‌داند، ادامه داد: بارها برای ترک اعتیاد وی تلاش کردم ولی چون شغلی ندارد هر بار دوباره در دام اعتیاد گرفتار می‌شود.
رمضانی ادامه می‌دهد، اعتیاد باعث شده که پسرم برایم غریبه شود او گاه خماری بسیار بیگانه است هر کاری می‌تواند انجام دهد و حتی بعضی مواقع بعد از مصرف مواد نیز چشمانش غریب می‌شود تصور می‌کنم که مواد مخدر از او یک شخص دیگر ساخته است.
فاطمه طاهری نیز مادری است که همسرش بیکار است، در خصوص مشکلات مادی خود عنوان می‌کند: همسرم تلاش زیادی برای یافتن کار می‌کند.
وی افزود: همسرم حتی کارگری ساختمان را هم انجام می‌دهد اما متأسفانه این کار هم گاهی برای او پیدا نمی‌شود.
طاهری با بیان اینکه گاهی از بیکاری همسرم و تنگدستی تصمیم به طلاق گرفته‌ام، افزود: وجود پسرم در زندگی باعث شده است که نتوانم منزل فقیرانه‌ام را ترک کنم.
وی ادامه داد: خانواده ما نیز به دلیل فقر امکان حمایت از ما را ندارند و تأمین مخارج زندگی و حتی تهیه نان به‌تنهایی برای ما بسیار مشکل است.
هر روز در حالی دم از اشتغال و اقتصاد در استان زده می‌شود، شعله‌های امید در دل مردم زنده می‌شود و امید می‌رود که این‌گونه صحبت‌ها بازی سیاسی مسئولان نباشد و در عمل برای رفع مشکلات مردم قدمی برداشته شود.
 
http://yaftenews.ir/images/95/3-95/malekshahi.jpg
ما جز خجالت چیز دیگری نداریم
محمدرضا ملکشاهی، نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی، در خصوص وضعیت بیکاری در استان لرستان، گفت: بیکاری امنیت روانی جامعه را به خطر انداخته است.
وی با بیان اینکه امروز بسیاری از خانواده‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند، افزود: رفع مشکل بیکاری نیازمند برنامه‌ریزی جامع و جدی است.
ملکشاهی راد، با بیان اینکه فقرا و مستضعفین صاحبان انقلاب هستند، اظهار داشت: دولتمردان باید برای رفع معضل بیکاری در استان برنامه‌ریزی جدی و محوری داشته باشند.
وی با بیان اینکه هر روز صدها نفر برای اشتغال به ما مراجعه می‌کنند اما ما جز خجالت چیز دیگری نداریم، افزود: تعطیلی 300 واحد تولیدی در خرم‌آباد و دوره چگنی یکی از عامل‌های بیکاری در شهرستان خرم‌آباد است.

http://yaftenews.ir/images/95/3-95/mohamad-%20biranvand.jpg 
همه برای رفع این مشکل تلاش کنیم
محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص گفت: امروز قدرت مجمع نمایندگان استان باید در کنار اطلاعات و آمار واقعی مسئولان استانی قرارگرفته و همه با هم برای رفع این مشکل تلاش کنیم.
وی بیان کرد: منتخبان مردم نیز برای دوران نمایندگی خود طرح‌های را برنامه‌ریزی کرده‌اند که مسئولان استان نیز برای دوران مدیریت خود باید برنامه‌هایی را تعریف کرده و بر اساس آن حرکت کنند.
بیرانوندی با اشاره به اینکه عرصه رقابت‌های انتخاباتی پایان یافته است ادامه داد: نگاه‌ها و سلایق حزبی، گروهی و سیاسی در بین مردم وجود داشته و نمایندگان و مسئولان نیز باید با حفظ این نگاه‌ها در جهت رفع مشکلات مردم با هم مشارکت داشته و خود را خدمتگزار مردم بدانند.
وی اضافه کرد: مجمع نمایندگان استان نیز باید در کنار مدیران به دور از هرگونه احساسات و منافع جناحی و حزبی برای توسعه و پیشرفت استان تلاش کنند.
نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مردم در پایان دوران مدیریت ما مسئولان و نمایندگان را ارزیابی کرده و ما نیز باید میزان پیشرفت خود در توسعه استان را مورد سنجش قرار دهیم.
 
تعاونی‌ها قابلیت تولید و ایجاد اشتغال دارند
http://yaftenews.ir/images/95/95-6/DSC04191.JPGمدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز با اشاره به اینکه تعاونی‌ها قابلیت تولید و ایجاد اشتغال دارند، گفت: در استان 38 تعاونی که شرایط استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی دارند شناسایی‌شده که به حدود یک هزار و 430 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارند و همچنین 59 تعاونی راکد در استان لرستان به‌منظور ایجاد اشتغال شناسایی و در سامانه بهین یاب ثبت‌نام کرده‌اند.
علی آشتاب افزود: در حوزه مسکن مهر 11 هزار و 143 واحد توسط تعاونی‌های در حال ساخت بوده که هفت هزار از این واحدها تحویل شده و برای چهار هزار واحد باقی‌مانده برنامه‌ریزی‌شده که تا نیمه اول 96 تحویل متقاضیان می‌شوند.
وی گفت: در حوزه بازرسی نیز در سه‌ماهه نخست امسال حدود دو هزار و 287 مورد بازرسی انجام و یک هزار و 520 نفر ساعت آموزش ایمنی و رعایت قوانین مقررات انجام شده است.
آشتاب اضافه کرد: سه‌ماهه نخست سال 94، 44 حادثه در استان رخ داد اما در سه‌ماهه نخست امسال این تعداد به 19 حادثه کاهش یافت که می‌توان گفت رشد منفی 126 درصدی داشته است.
 
آموزش مهارت‌های گردشگری و کشاورزی مغفول مانده است
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای لرستان یکی از مهم‌ترین نیازهای آموزش مهارتی در استان را طرح نیازسنجی دقیق و مبتنی بر برنامه اقتصادی استان دانست و افزود: در این راستا طرح کارگاه آموزشی تقلیدی و غیر مرتبط با نیاز استان امسال حذف و کارگاه‌های مرتبط با نیاز اقتصادی با کمک منابع ملی و استانی تجهیز و راه‌اندازی می‌شوند.
رحمان قلاوند بیان کرد: 17 مرکز آموزشی ثابت و سیار و 310 آموزشگاه غیردولتی در استان لرستان با حدود 452 نفر نیروی انسانی فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به وجود 183 کارگاه در 273 حرفه آموزشی در استان ادامه داد: از ظرفیت‌های استان به‌طور کامل تحت پوشش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای قرار نگرفته به‌طوری‌که در بخش آموزش مهارت‌های گردشگری و کشاورزی مغفول مانده که در سال جاری تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
منبع: خبرگزاری شبستان

دیدگاه‌ها  

#1 حسین 1395-07-27 01:09
مرگ بر بیکاری وخیلی حرف های دیگر که همگی حقند وبدون هیچ توهینی و..هستندولی نمی شود اینجا گفت واحتمالا نشان داده نخواهندشد
نقل قول کردن
#2 پزشکپور 1395-07-27 09:57
هر خانواده سه یا چهار فرزند بیکار تحصیل کرده ...ایندگان در رابطه با این وضعیت چه قضاوتی می کنند....تکدی گری والدین بخاطر بیکاری بچه ها....مسئولین انقدر به فکر کشورهای همسایه هستند به فکر جوانان نیستند
نقل قول کردن
#3 حمیدی 1395-07-27 14:27
فقراقتصادی,بیکاری,اعتیاد,مهاجرت…
خب باید برای برون رفت از این مشکلات چه کرد؟
آیا مردم خود باید اقدام کنند؟
ما چندنفر را به نمایندگی از جمعیت استان به مجلس فرستادیم که بازگوی مشکلات و کمبودهایمان باشند.الآن بیش از ده سال است که نیروگاه خرم آباد هیچ پیشرفتی نداشته و معلوم نیست کی افتتاح شود.طرح خوب بندرخشک چه شد؟چرا لرستان با دو میلیون نفر یک بیمارستان تخصصی سوختگی ندارد؟چه کسی باید پیگیر مطالبات به حق این مردم نجیب باشد؟
نقل قول کردن
#4 مهندس 1395-07-27 17:08
کار هست توی تهران...ولی ماهی 1 تومن هم نمیدن..هیچ بیمه ای نداری و هر وقت بخان دست خیس میزنن پشتت میگن برو...



جوانان مون مردن از بیکاری..
نقل قول کردن
#5 میرزاوند 1395-07-27 18:31
جاده خطرناک و پر پیچ و خم پلدختر به خرم آباد که روزانه هزاران نفتکش عراقی از آن عبور میکند کی چهرخطه و ایمن میشود؟
نقل قول کردن
#6 قاعدرحمت 1395-07-27 20:07
متأسفانه این مشکل همه استانهاست ولی در لرستان بدلیل بی توجهی های گذشته خیلی محسوس تر از جاهای دیگراست.حالا که راه حل کوتاه مدتی برای حل بیکاری ندارند چرا مدت زمان خدمت سربازی را کم نمیکنند؟الان من فوق لیسانس دارم بعد اصلا از مدت سربازیم کم نکردند حقوقی که به سرباز هم میدند به اندازه یک بلیط اتوبوس است.خداوکیلی یک تحصیلکرده و دانشگاه رفته بره بالای برجک نگهبانی بده یا تو خابگاه وقتش را دو سال به بیکاری بگذرونه چه سودی عاید خودش و خانواده و مملکتش میشه؟لااقل خدمت سربازی رو کم کنند تا جوونا برن دنبال کار و کاسبی.الان در خارج مدت سربازی شش ماه است.در افغانستان سربازی اختیاری است و ماعی یک میلیون هم حقوق میدهند با بیمه در پاکستان اصلا چیزی بنام سربازی نیست.
نقل قول کردن
#7 مالزیری 1395-07-27 22:01
تمام کارخانجات و طرحهای صنعتی خرم آباد مربوط میشود به زمان استانداری حسین فرحبخشیان که بین سالهای ۵۲ تا ۵۴ استاندار بوده است.چرم و پوست,پارسیلون و ماشین سازی از کارهای ایشون بودند.
نقل قول کردن
#8 امیر 1395-07-28 01:12
به نقل از پزشکپور:
هر خانواده سه یا چهار فرزند بیکار تحصیل کرده ...ایندگان در رابطه با این وضعیت چه قضاوتی می کنند....تکدی گری والدین بخاطر بیکاری بچه ها....مسئولین انقدر به فکر کشورهای همسایه هستند به فکر جوانان نیستند

دقیقا حرف شما درسته. انگار ما تبعه ایران نیستیم
نقل قول کردن
#9 سعید 1395-07-28 17:14
والا فقط شعار شنیدیم
ولی در حوزه عمل هیچی ندیدیم
راه آهن,آزادراه,سده ا,بندرخشک,احیا کارخانجات تعطیل شده و…هیچکدام به مرحله تکمیل نرسیدند.الان پانزده ساله نیروگاه برق لرستان فقط ده درصد پیشرفت فیزیکی داشته.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا