یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

انسان بخش بزرگی از هویتش را از زادگاه و سرزمین مادری‌اش می‌گیرد. در هر گوشه جهان این موضوع برای شهروندان آن سرزمین مهم است، انگار سرزمین و زادگاه، مادر دوم انسان‌ها است و این با هر نگاهی که رصد شود خوب و قشنگ است.
دار و درخت شهر‌، نهرها، چشمه‌ها، کوه‌ها، خیابان‌ها، محله‌ها، کوچه‌ها و حتی بعضی آدم‌ها پسوندی هستند بر شناسنامه هویتی ما.
پشت بازار، دردلاکی، سه سیک، کیجه سلی ورزیو، محله ماهی گیرو، حونه گلیارو و  ...
همه و همه بخشی؛ فصلی برگی از هویت من لر است. بسیاری از اندیشمندان و قهرمانان و انسان‌های شریف در این کوی‌برزن زاده شده‌اند؛ نمو کرده‌اند و به بلوغ رسیده‌اند و درنهایت شده‌اند برگ شناسنامه من و تو لرستانی.
می‌گویم لرستانی چون هیچ فرقی بین الشتری و کوهدشتی و پلدختری و نورآبادی و بروجردی و الیگودرزی و ... نمی‌بینم.
غضنفری شاعر عمری در هوای خرم‌آباد نفس کشیده. مورد حرمت مردم این دیار بوده کوهدشتی است اما خانه‌اش می‌توانست برگی باشد از هویت مردم لر. دکتر هوشنگ اعظمی اصالتاً بیرانوند است مطبش برگی از هویت ما مردم لرستان است. آن عزیز دیگر دکتر هوشنگ بنان که دریایی بود از ادب و مهربانی الشتری است مطب او هم برگ ونشانی است از هویت شهری من. خیلی از قرارهای روزانه امان نشانی از این اسامی بر پیشانی‌دارند. ساعت فلان سر کوچه فلانی.
این فلانی‌ها برگ برگ شناسنامه هویتی ما بودند. اوراقی که ما عزیزشان نداشتیم و خود به دست خود در جهل و نا آگاهی امان در ند
انستن و نابلد بودنمان. در پی توجهی به اصالتمان. همه و همه را از یاد بردیم. از یادها بردیم.
وقتی بنایی نباشد. وقتی محله‌ای نباشد. وقتی کوچه‌ای نباشد. کم‌کم هرچه در آن بوده از حافظه‌ها خواهد رفت.
ما و ازا بودن را پشت آیفون‌های تصویری جاگذاشته‌ایم. پس تنهایی‌ایم. پسرخاله یا دخترعموی پدر و مادر من می‌شوند حاله زا وازا یا عاموزا وازاه من.
به همین جرم پشت آیفون تصویری نسبت و هویت خود و آن‌ها را از یاد می‌برم؛ این گناه من در روزگار سخت و لعنتی پر از گرفتاری.
برسیم به مسوولین که در برهه‌ای قرار بود تعهد داشته باشند. کمترین ابزار تعهد هم که حتماً کار بلدی است؛ و داشتن این شرافت و صداقت که من اگر کاری را بلد نیستم مسوولیتش را هم نباید بپذیرم. این را از خودم نمی‌گوییم. شک دارید بروید نهج‌البلاغه را بخوانید تا بدانید امیر انسانیت و تعهد به خدا و مخلوقش چه می‌فرماید. این‌ها را گفتم و صبر کردید و خواندید ممنون از لطفتان اجازه بدهید نکته‌ای دیگر بگویم و زحمت کم کنم.
یونسکو به این باور رسیده که حالا دیگر می‌توان با بهره‌گیری از ابزار متعدد موزه‌ها را به شکل آنلاین قدم زد؛ اما بافت‌های قدیمی شهرها را نمی‌توان چنین دید.
یونسکو حاضر است برای حفظ چنین بافتی هزینه بپردازد. تا آدم‌های کار نابلد بیهوده تیشه به ریشه هویت خود نزنند. واژه‌ای است بنام موزه محله. یونسکو می‌گوید در صورت حفظ چنین محله‌هایی کلی برایش هزینه خواهد کرد. این‌جوری بگویم که یونسکو حاضراست برای حفظ پشت بازار ودردلاکی هزینه کند اما ما ...
بگذریم...
عاشورا را در پشت بازار ودردلاکی بودم. هرچه گشتم نه کوچه رئیس یاور را دیدم. نه کوچه سلی ورزیو و نه حونه گلیارو و نه ...‌ با خود می‌اندیشیدم، می‌اندیشم که هیچ قومی با خود چنین نمی‌کنند که ما کردیم.
و چه بد!

بهرام سلاحورزی/ خرم‌آباد


دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1395-07-25 09:37
با سلام...یاد تمام بزرگ مردان استانم بخیر آنان که بدون هیچ چشم داشتی به مردم کمک کردن
بخصوص دکتر هوشنگ اعظمی لرستانی
نقل قول کردن
#2 بابک 1395-07-25 10:44
این بناها بدلیل استفاده از خشت خام بمرور تبدیل به تلی از خاک شده و عملا از ان نمیتوان بعنوان بنای قابل نگهداری یاد کرد مضافا در زیر این منطقه شهرباستانی خایدالو عیلتمی خفته است که اگر بتوان با ازاد سازی بخشهایی از این منطقه امکان حضور تیم های باستانشناسی را فراهم اورد دقیقا میتوان امیدوار بود بزودی در این منطقه بقایای شهر چهار هزار ساله خایدالوی عیلامی از عمق چند متری زمین پدیدار گشته و این منطقه را به یک سایت موزه باستانی با قدمتی چهار هزار ساله تبدیل نموده و همانند شهر باستانی پمپیدو در ایتالیا که اینک کم کم ار زیر انبوه اوار خاک خارج میشود در مرکز خرم اباد همانند پمپیدو ایتالیا شاهد ظهور بزرگترین سایت موزه جهان باشیم .
چیزی که در صورت وقوع شهر خرم اباد را همانند شهرهای باستانی چین و ایتالیا مملو از گردشگران خارجی و داخلی و منطقه ای نموده و بخشی از ارزوی مردم شهر یعنی تبدیل شهر خرم اباد به شهر مقصد گردشگری تاریخی و فرهنگی جامه عمل پوشیده و از این گذر منافع سرشار مادی و نیز ایجاد کار و سرمایه را برای مردم به ارمغان خواهد آورد.
نقل قول کردن
#3 لطیفی 1395-07-25 11:34
با سلام . دوست گرامی ،اگر تمدن خرم اباد را ویران می کنند ،اگر فضا های سبز شهر به تاراج می روند ، اگر پل نه دی افتتاح نشده بخشی از آن تخریب می شود ، اگر آبشار بی بدیل در ایران و خاورمیانه بنام شهر دیگری معرفی می گردد، اگر سود جویان با فریب واحد های تولیدی را صاحب شده و اقدام به تعطیلی می نمایند و اگر ... مدیران با فرصت سوزی ، کار غیر علمی و غیر کارشناسی مقصرند. شهروندان خرم آبادی با خاموشی ، سکوت ،انفعال ،بی تفاوتی و منتظر قهرمان بودن و... مقصرند . چرا زمانی که لودر ها اقدام به تخریب بافت تاریخی نمودند همه خاموش و صدای مرغی هم بر نیامد. همه مقصریم پس وای بر ما تا کی باید به زمین نشسته باشیم ؟ آیا دفاع از سرمایه های شهر پرتوان خرم آباد فقط وظیفه یافته ، صدای ملت و... است ؟ بستر های قانونی فراوانند اماچه کسانی از منافع شهر دفاع می نمایند ؟ پیروز باشید.
نقل قول کردن
#4 خرم آبادی. 1395-07-25 12:49
خرم آباد که فقط این چندتا محله نیست
شهر پیشرفت میکنه دهات قدیم که نمیمونه
گذشته گذشته محله های پشت بازار و دلاکی که اسم بردی از نظر ساختار عوض نشدن فقط مردمش تغییر کردن
بعد اینکه اصالت یک محل رو مردم اون محل باید حفظ کنن
جوون پشت بازاری که الان اومده تهران عارش میاد بگه بچه کجاست پس دیگ انتظاری نمیشه داشت که چندتا خونه گلی و کوچه قدیمی رو هزارسال حفظ کرد اونم ملک شخصی تا وقتی مردمش نخان
نقل قول کردن
#5 بابک 1395-07-25 12:55
دوستان عزیز بافت تاریخی معنا و مفهوم دارد یک بنا و اثر تاریخی حداقل باید دارای یکی از ممیزه های اثار تاریخی و فرهنگی رو در کالبد معماری خود داشته باشد . وگرنه به بقایای چند خانه معمولی کاهگلی که اکنون به ویرانه های تبدیل شده اند و واجد هیچ ممیزه و ارزش تاریخی فرهنگی و یا معماری نیستند بافت تاریخی اطلاق و گفته نمیشود .

شهر خرم اباد هیچگاه یک شهر دارای بافتهای ممتاز نبوده و این توهم که شهر خرم اباد همانند شهرهای یزد یا کرمان و اصفهان و تبریز دارای بافت تاریخی است و میتوان انها را بازسازی نمود هیچ دردی را دوا نمیکند .
شهرداری خرم اباد و در راس ان جناب آقای بیرانوند شهردار با انگیزه خوش ذوق و خدمتگذار به جد و کوشش فراوان در حال توسعه و بازسازی زیر ساختهای شهر خرم اباد میباشند که سنگ اندازی در مسیر اقدامات ایشان تنها منجر به تعویق انداختن پروژه های عمرانی و توسعه ای شهر خواهد شد.
نقل قول کردن
#6 مقدم 1395-07-25 15:08
با تقدیر از قلم زیبای جناب آقای سلاحورزی خواندن این مطلب انسان را عمیقا به عمق فاجعه می برد،فاجعه از از دفن هویتها به دستان بی تدبیر متولیان ،فاجعه ای که خشت خشتش را کندند و بعد هم توپ را سرگردان در زمین مردم انداختن و آنان را متهم کردند به بی انگیزگی،به قانع بودن و سکوت و بعد کم کاریها و ناکارآمدیهایشان را زیر آوار همین متانت چال کردند و من و شما جناب مهندس لطیفی قلم دستم گرفتیم و سر مشقی را که آنان برایمان نوشتند را تا انتها رفته و می رویم ،مردم می فهمند ،آه می کشند،فریاد می زنند اما گوشهای متولیان عادت به شنیدن اعتراض خاموش ندارد آنان هنوز یاد نگرفته اند که بی تفاوتی مرگبار ترین اعتراض به نا امیدی از عمل است .
جناب آقای لطیفی اینجا کسی بی تفاوت نیست اینجا همه می فهمند اما .... .
نقل قول کردن
#7 مرادی 1395-07-26 19:04
به نقل از بابک:
این توهم که شهر خرم اباد همانند شهرهای یزد یا کرمان و اصفهان و تبریز دارای بافت تاریخی است و میتوان انها را بازسازی نمود هیچ دردی را دوا نمیکند .

با شما موافقم. بافت تاریخی در استان لرستان فقط در بروجرد بود که آن هم با زلزله بیشترش از بین رفت و مالکان سو استفاده کننده و مدیران بی تدبیر هم بقیه اش را بر باد دادند. الان باید تک بناهای لرستان مثل مسجدها و قلعه ها و پل ها را حفظ کرد که همین ها هم از بین نرود.
نقل قول کردن
#8 بهار 1395-07-28 21:19
سلام خدمت آقای سلاحورزی، آقای سلاحورزی یک بار دیگر هم در مطلبی که چند وقت پیش در همین سایت منتشر شده بود خدمت تمام عزیزانی که مدعی اند که با احداث خیابان موازی خیابان حافظ که از کوچه سلاحورزی ها میگذرد، تاریخ خرم آباد نابود شده عرض کردم، ای کاش پیش از این و بیش از این ها به فکر محله آبا و اجدادی خود بودید، قبلا هم عرض کرده بودم که بنده خودم سلاحورزی هستم و تحصیلات فوق لیسانس هم دارم، خواهرها و برادرم هم تحصیلات عالیه دارند و همچنان در همین کوچه رشنوها که از کوچه سلاحورزیها منشعب میشود ساکن هستیم، و درواقع در منزلی که از اجدادمان به جا مانده ساکنیم و هیچ کداممان هم در هیچ مقطعی از تحصیلات و زندگیمان از اینکه در پشت بازار ساکنیم عار و ابا نداشتیم(با همه بدگویی ها و حرفهای ناشایستی که در مورد این محله گفته میشد و هنوز هم گفته میشود).
نقل قول کردن
#9 بهار 1395-07-28 21:22
حال از شما و همه خانواده های اصیل خرم آبادی که ساکن این محله بودن و دهه ها هست که خبری از محله پدری ندارند فقط یک سوال دارم ، شما که اینقدر نگران تخریب خانه پدری و خاطرات کودکی و هویتتان بودید چرا از این محله کوچ کردید؟ به نظر شما اگر خانواده های اصیل و خرم آبادی های قدیمی محله پدری را به بهانه های واهی رها نمیکردند امروز پشت بازار و کوچه سلاحورزی ها و رشنوها و رئیس یاور و کوچه های سه سیک و.... جزء گرانترین و محبوبترین محله های شهر نبود؟ قطعا با ماندن خانواده های قدیمی و شهرنشینان اصیل خرم آباد در این منطقه امروز اوضاع این محله قدیمی خیلی بهتر از این بود.
نقل قول کردن
#10 بهار 1395-07-28 21:25
آب رفته به جوی باز نمی گردد ولی ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است، آقای سلاحورزی بهتر است شما و همه کسانی که دلسوز محله پشت بازار هستید به جای اینکه افسوس بافت تخریب شده را بخورید از مسئولین شهری تقاضای احداث هرچه سریعتر خیابان را داشته باشید تا مشکل ترافیک خیابان حافظ حل شود. در پایان از شما و همه سلاحورزی هایی که این متن را مطالعه می کنند و خواهان این هستند که نام کوچه سلاحورزی ها برای همیشه در تاریخ شهر خرم آباد به یادگار بماند تقاضا دارم با تنظیم تقاضانامه ای از شهرداری تقاضای نامگذاری خیابان موازی خیابان حافظ را به نام خیابان سلاحورزی ها داشته باشید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا