یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با نزدیک شدن به زمان انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، تنور تبلیغات در حال گرم شدن است و تکاپوی احزاب و گروه‌ها برای حضور پررنگ و تأثیرگذار در این آزمون سیاسی بیشتر شده است.
بی‌شک انتخابات، تبلور مردم‌سالاری، گردش نخبگان و نشاط سیاسی جامعه است؛ بنابراین افراد و گروه‌هایی که در انتخابات شرکت می‌کنند، باید به قوانین و قواعد بازی سیاسی پایبند بوده و اخلاق سیاسی و اجتماعی را رعایت نمایند تا نتیجه انتخابات، گزینش افرادی باشد که عصاره تجربه، دانایی و کاردانی در جامعه هستند.
گردش نخبگان در جامعه، ضرورتی انکارناپذیر برای نشاط و پویایی و افقی بهتر پیش روی جامعه می‌باشد.

جامعه از نگاه افلاطون:
"افلاطون از جمله فلاسفه یونان باستان، افراد جامعه را به سه دسته تقسیم می‌کند: طلا سرشت، نقره سرشت و برنز سرشت.
وی می‌گوید: همواره مقدرات و اداره مصالح جامعه باید به دست افراد طلا سرشت باشد. از نگاه وی، طلا سرشت، افرادی هستند که علاوه بر شرایط و ویژگی‌های ذاتی، دارای تمام شرایط اکتسابی شامل تحصیلات، تجربه، کاردانی و تخصص باشند.
نکته جالب‌توجه اینکه وی معتقد است که طلا سرشت بودن مختص به یک طبقه یا یک گروه خاص از جامعه نیست و افراد نقره سرشت و برنز سرشت نیز در صورت کسب شرایط موردنیاز، می‌توانند وارد دسته طلا سرشت و طبقه ممتاز جامعه شوند.
این فیلسوف یونانی اضافه می‌کند: از طرف دیگر اگر فرد یا افراد طلا سرشت، شرایط لازم را از دست بدهند باید به طبقه نقره سرشت و برنز سرشت سقوط کنند. همچنین اگر در گردش و حالت دَوَرانی بین نیروهای اجتماعی خللی ایجاد شود و یا از صعود افراد لایق به طبقات بالای جامعه جلوگیری شود، نارضایتی به وجود آمده و به‌مرور زمان باعث بروز بحران‌ها، تحولات اجتماعی و یا به قول امروزی‌ها، انقلاب می‌شود.
به این ترتیب، در جامعه موردنظر این فیلسوف یونانی، گردش نخبگان همواره وجود دارد و افراد و گروه‌ها بر اساس لیاقت و شایستگی‌ها در مناصب و مشاغل مختلف به ایفای نقش می‌پردازند."
انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که از قضا با انتخابات ریاست جمهوری هم‌زمان شده، نمونه‌ای از گردش نخبگان و سپردن امور جامعه به دست افراد کاردان و شایسته است.
به همین دلیل گروه‌های صنفی و سیاسی و شخصیت‌های تأثیرگذار و فعال در این دوره از انتخابات، باید تمام تلاش خود را به‌کارگیرند تا افرادی شایسته و کاردان به پارلمان‌های شهری راه یابند.
تا موعد برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا کمتر از 7 ماه دیگر باقی‌مانده است. تقریباً فهرست نامزدهای احتمالی در حال مشخص شدن و آرایش و چیدمان گروه‌های سیاسی نیز در حال شکل گرفتن است.
این دوره از انتخابات به دلیل نقش تأثیرگذار فضای مجازی در این آزمون سیاسی و معرفی نامزدها و فهرست‌های مختلف، با انتخابات دوره‌های پیشین متمایز است.
آنچه که بهانه نوشتن این مطلب شده، ظهور و بروز فرهنگ طایفه‌گرایی است، تعداد زیادی از نامزدهای احتمالی با تشکیل گروه‌هایی در فضای مجازی و نیز برگزاری جلسات خانگی، عملاً رقابت خود را برای جلب آراء مردم کلید زده‌اند که متأسفانه محور فعالیت این گروه‌ها و جلسات، استفاده از نقش طایفه بازی برای پیروزی در انتخابات است.
اما طایفه بازی در تعارض کامل با نخبه‌گرایی و شایسته‌سالاری است. بی‌شک نامزدهایی که بر طبل طایفه‌گرایی می‌کوبند و می‌خواهند به پشتوانه طایفه و ایل خود به شورای شهر راه یابند، به بلوغ سیاسی نرسیده و درک درستی از فرهنگ شهرنشینی و اصول شهروندی ندارند و یا به دنبال سیاست ماکیاولیستی (هدف وسیله راه توجیه می‌کند) هستند و می‌خواهند به هر طریقی به شورا راه یابند.

جدای از آثار زیان باری که طایفه بازی در توسعه‌نیافتگی استان داشته و دارد، این شیوه تفکر با حقوق شهروندی در تضاد است و حضور شخص طایفه گرا در شورای شهر به‌منزله سهمی مهلک در کالبد شهراست.
بخشی نگری، خویشاوند سالاری، حضور افراد غیرمتخصص و ضعیف، عدم ثبات مدیریت شهری، فربه‌شدن بیش‌ازحد و عدم کارایی نظام اداره شهر و نیز حضور کمرنگ افراد نخبه در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها از جمله خسارات طایفه بازی برای جامعه است.
و دیگر اینکه طایفه بازی، انسان را بی‌اختیار به یاد دوران جاهلیت صدر اسلام می‌اندازد و مسبب خط‌کشی بین افراد جامعه شده و باروحیه همدلی و اتحاد برای توسعه استان، مغایر می‌باشد.
قطعاً برخی منفعت‌طلبان برای کسب سود زودگذر و دو روزه دنیا، جامعه را به سمت طایفه‌گرایی سوق می‌دهند.
به همین دلیل آحاد جامعه باید هوشیار باشند و از روی شناخت و بامطالعه، افراد توانمند و کاردان و به قول فیلسوف بزرگ افلاطون، افراد طلا سرشت را برای پارلمان‌ها و مجالس شهری برگزینند.
شوراهای شهر اگر با ترکیب مناسب و متشکل از افراد کاردان، باتجربه و خوش‌فکر باشند، منشأ خدمات بیشتر و توسعه استان خواهد شد، در غیر این صورت خود این شوراها به معضلی بر سر راه مدیران و مسئولانی خواهند شد که برای توسعه و آبادانی منطقه برنامه‌های اصولی دارند.
به نظر نگارنده ملاک طلاسرشتی در این برهه، تخصص، تجربه، پاکی و پاک دستی، اصالت خانوادگی و تجربه کافی ست که در این آزمون سیاسی مهم و سرنوشت‌ساز پیش رو، شهروندان و انتخاب‌کنندگان می‌بایست مدنظر داشته باشند و بر اساس آن دست به گزینش افراد بزنند.
مصطفي رباطيشرط داشتن شهر و استانی آباد و توسعه‌یافته با افقی امیدوارکننده، نه گفتن به مثلث شوم زر، زور و تزویر و پرهیز از طایفه بازی است.
به قول زنده‌یاد سهراب سپهری؛ چشم‌ها را باید شست جور دیگر باید دید.


مصطفی رباطی


دیدگاه‌ها  

#1 کریمی 1395-07-19 13:50
تقاطع غیرهم سطح گلدشت پس از سه سال از کلنگ زنی تا کنون هیچ پیشرفت چشمگیری نداشته است.ورودی جنوبی شهر فاقد درختکاری و فضای سبز است.از پادگان بدرآباد تا ماسور شبها در تاریکی مطلق است و هیچ روشنایی ندارد.
نقل قول کردن
#2 شهروند 1395-07-19 14:57
وقتی که گروه های سیاسی را برخی افراد خاص به انحصار خود دراورده اند و اجازه ورود و پیشرفت را به کسی نمیدهند و هنوز در جغرافیای نقطه خاصی از خرم اباد از شهر از لحاظ تصمیم گیری قرار دارند طایفه گرایی تنها راهی است که دیگران میتوانند انجام دهند.سی سال است که پست ها بین عده ای خاص در خرم اباد تقسیم میشوند و حتی بازنشستگی هم مانع انها نیست.به گمان بنده این از طایفه گرایی بدتر است چون گرگ بودن است در لباس میش. لطفا کامل بذار یافته
نقل قول کردن
#3 کوشکی 1395-07-19 18:31
شهر یک مجموعه بهم پیوسته است و طایفه بازی و قبیله ای فکر کردن منتج به عقب نگهداشته شدن شهر و شهریت میشود
نقل قول کردن
#4 کاندیدا 1395-07-24 14:21
بنده به عنوان کاندیدا اعلام می کنم ؛ خوشبختانه یا بدبختانه یا هر سه تاش ؛ این طایفه بازی تا دو سه هزار سال دیگه وجود داشته و همه سعی کنیم باهاش کنار بیاییم عین موضوع کوچه ی بن بست و غیره ...!!!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا