یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یکی دو ماه قبل از هر انتخابات، کرکره‌های فعالیت‌های سیاسی بالا می‌روند و جنب و جوشی به راه می‌افتد.
 البته، انتخاب در هر صورت برگزار می‌شود. امّا یک روز پس از انتخابات کرکره‌ها دوباره پایین کشیده می‌شوند و تا زمان انتخابات بعدی بیشتر فعالین سیاسی به خوابی نیمه عمیق فرو می‌روند! به‌وضوح مشاهده شد چنین اتفاقی پس از انتخابات دوره دهم مجلس نیز در خرم‌آباد رخ داد. بسیاری از فعالین سیاسی شهر، مدیران و دبیران احزاب و گروه‌های سیاسی کرکره فعالیت‌ها را پایین کشیدند و چرخه «خاموش روشن» یا (صفر و یک) فعالیت‌های سیاسی‌شان را تکرار کردند.
از طرفی تا زمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر حدوداً هفت ماه باقی‌مانده است. کاندیداهای شورای اسلامی شهر خرم‌آباد آرام‌آرام فعالیت‌هایشان را در قالب رایزنی‌های چهره به چهره و برگزاری جلسات خانگی آغاز کرده‌اند. در طول فصل پاییز فتیله فعالیت‌ها بالا می‌رود و تعداد جلسات خانگی افزایش می‌یابند. متعاقب آن، در فصل زمستان شاهد جنب و جوش بیشتری خواهیم بود. نهایتاً، بعد از سیزده‌بدر سال 96 و تا روز انتخابات فعالیت‌های کاندیداهای شورای اسلامی شهر، جلسات و تجمع‌ها به حد اعلای خود می‌رسند و در فینال این کارزار، شهر چهره‌ای کاملاً سیاسی و انتخاباتی به خود می‌گیرد.
سؤال اساسی این است که احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در حدفاصل انتخابات کجا هستند و چرا فعالیتشان در حد صفر و یا کمی بیش از آن سیر می‌کند؟ در این میان، شخصیت‌های برجسته و فرهیخته اصلاح‌طلب خرم‌آباد به‌جز اظهارنظرهای کوتاه در شبکه تلگرام چه فعالیت‌های دیگری از خود نشان می‌دهند؟
عدم فعالیت مؤثر و فقدان برنامه‌ریزی احزاب و چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب خرم‌آباد از یک‌سو و پابرجا ماندن اختلافات و تفرقه از سوی دیگر، بستر شکست‌های آتی را فراهم می‌سازد. البته، خبرها حاکی از آن است که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به‌زودی برای انتخابات اردیبهشت 96 فعالیت‌هایش را آغاز خواهد نمود و بدین‌وسیله، پیام خوش کار و تلاش از اردوی اصلاح‌طلبان کشور شنیده می‌شود.
اگر چه قطعاً این خبر موجب مسرّت و شادی اصلاح‌طلبان است، ولی استراتژی و سیاست‌های اجرایی این شورای عالی هنوز اعلام نشده و روش شکل‌گیری شورا در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها هنوز مشخص نیست. کارشناسان و فعالین سیاسی اصلاح‌طلب انتظار دارند استراتژی و سیاست‌های کلی به‌ویژه در مورد انتخابات ریاست جمهوری هر چه زودتر در پایتخت تهیه و تدوین‌شده و سپس به استان‌های کشور ابلاغ شود.
تجربه نشان داده است زمانی که استراتژی و سیاست‌های کلی اصلاح‌طلبان به لرستان ابلاغ می‌شوند، بر اثر عملکرد اصلاح‌طلبان استان، نتیجه‌ای به‌جز تفرقه و جدایی حاصل نمی‌شود. متأسفانه، در انتخابات مجلس دهم شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان و شهر خرم‌آباد دیرتر از حد انتظار تشکیل شد و در دستیابی به اتّحاد و همبستگی اصلاح‌طلبان ناکام ماند. نتیجه تفرقه و جدایی بهره‌ای نداشت به‌جز اینکه لرستان را در قعر جدول استان‌هایی جای داد که کمترین تعداد نمایندگان اصلاح‌طلب را به مجلس فرستادند.
برای پرهیز از تکرار شکست‌های گذشته، اصلاح‌طلبان شهر خرم‌آباد چه تدبیری باید بیندیشند و به چه ریسمانی باید چنگ زنند؟ از سویی، اصلاح‌طلبان خرم‌آباد در انتخابات شورای اسلامی کاری بس دشوار و مبارزه‌ای پیچیده پیش رو خواهند داشت. از سوی دیگر، اقبال مردم و خوش‌بینی آنان به اصلاحات بستری مناسب برای پیروزی آنان فراهم می‌سازد. در گذر پیروزمندانه از این کارزار پیچیده، شاید وقت آن رسیده باشد چهره‌های پیشکسوت و فرهیخته اصلاح‌طلب شهر اعتماد بیشتری به جوانان و شخصیت‌های متفکر و مستعد داشته باشند. قطعاً، یکی از راهکارهای کسب پیروزی تزریق طراوت و امید به جامعه از طریق سرمایه‌گذاری روی جوانان و چهره‌های مستعد اصلاح‌طلب است.
از طرفی، در انتخابات گذشته به‌وضوح مشاهده شد که ظهور و ثبوت اختلافات چگونه کام بسیاری از اصلاح‌طلبان فرهیخته و برجسته را تلخ نمود و چه ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکره اصلاحات وارد ساخت. در انتخابات آتی، امّا، اگر اصلاح‌طلبان واقعاً خواهان پیروزی باشند و به دنبال منافع شخصی و گروهی نباشند، بدون شک باید اتحاد و همبستگی را پیشه خود سازند و برای دستیابی به این مهم از هیچ کوششی فرو گذار نکنند.
در نهایت، پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای اسلامی شهر خرم‌آباد به‌راحتی در دسترس است اگر اصلاح‌طلبان شهر به این چهار پیشنهاد اصلی و اساسی توجّه جدّی نشان دهند:
1-  آسیب‌شناسی و بررسی دلایل شکست‌های گذشته
2-  تلاش گسترده و بی‌امان برای برقراری اتحاد و همبستگی
3-  تهیه و تنظیم برنامه زمان‌بندی فعالیت‌های انتخاباتی
4-  به‌کارگیری و اعتماد به جوانان و چهره‌های مستعد و متفکّر
البته، اتحاد و همبستگی در شاهراه جوانمردی و گذشت ظهور پیدا می‌کند و در میدان عمل و کارزار انتخاباتی به اثبات می‌رسد و صد البته، جوان‌گرایی و اعتماد به چهره‌های جوان و مستعد از بزرگان، پیشکسوتان و فرهیختگان اصلاح‌طلب بر می‌آید. پیروزی در انتخابات شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در آغوش فراخ و گرم اصلاح‌طلبان جای دارد، آن را با تفرقه و جدایی به باد ندهیم ...
 
سید محمد قاسمی/ فعال سیاسی

دیدگاه‌ها  

#1 بختیاری نژاد 1395-07-08 08:26
درود بر مهندس قاسمی
تا قبیله گرایی حاکم است و زیاده خواهی و رانت پا برجاست. اصلاح طلب و اصولگرا جز وسیله هایی برای رسیدن به مقاصد سیاسی و سپس اقتصادی نیستند.
نقل قول کردن
#2 پناهی تهران 1395-07-08 11:15
بی شک ورود به رقابت خاصه در انتخابات همانطور که جناب مهندس بخوبی فرمودند دارای لوازم ومستعد نمودن شرایط و ووحدت نظر سیاسیون و انتخاب شوندکان و انتخاب کنندکان است اما متاسفانه آفت منیت، خود مطرح بینی و..... در کنار سایر دلایل.... امروز می رود تا ضمن خسته نمودن مردم و روی گردانی آنها از گفتمان اصلاحات، عوام گرایی و پوپولیسم افراطی را ارمغان این لجاجت ها نماید، متاسفانه امروز احزاب تک نفره و افرادی کلیشه ای سالهاست این گفتمان سیال روبه جلو را مصادره به منفعت نموده اند که باید بقول استاد قاسمی جوانان با ورود به عرصه و رعایت قاعده بازی حریم و حرمت موتور متحرکه این جریان شوند.
نقل قول کردن
#3 یاسر خورشیدوند 1395-07-10 08:47
ضمن عرض ادب،ارادت و خسته نباشید خدمت مرد اخلاقی اصلاحات. زمانی که احزاب و تشکل های اصلاح طلب به مثابه ماشین انتخاباتی عمل می کنند و در فاصله بین دو انتخابات کرکره فعالیت سیاسی اجتماعی خود را به هر دلیلی پایین می آورند عدم برقراری ارتباط با لایه های اجتماعی و در نهایت شکست سیاسی اجتناب ناپذیر است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا