جناب آقای عبدی در مرقومه خویش به عنوان (چرا کلید تدبیر روحانی کار نمی‌کند؟) نکاتی را در سایت وزین یافته مطرح کرده‌اند که قابل‌توجه و تأمل می‌باشد. و در این نوشتار در حد لازم به واکاویی مطالب مطرح شده پرداخته می‌شود:
مرحوم دکتر شریعتی جمله‌ای دارد بدین مضمون «برای خراب کردن یک واقعیت (حقیقت) همیشه خوب به آن حمله مکنید بلکه بد از آن دفاع کنید». حال این توصیف بیشتر می‌تواند بر مطلب جناب آقای عبدی دلالت داشته باشد که آگاهانه یا ناآگاهانه دولت روحانی را در به‌کارگیری تدبیر در کشور ناموفق و فضایی کاملاً غبارآلود از مشی و توان این دولت در حل مشکلات در منظر افکار عمومی مطرح کرده است. برای روشن شدن واقعیت بخشی از تدبیر اعمال شده، ضرورت این موارد لازم است که گفته شود.
آقای عبدی آیا حل و فصل پرونده اتمی و به سرانجام رساندن آن که به عنوان یک تهدید در عرصه بین‌المللی تبدیل گشته بود و کشور را در ذیل بند هفت شورای امنیت قرار داده بود (بدون استثنا هر کشوری که در این بند قرار گرفته مورد حمله واقع شده است، عراق، لیبی و...) در دایره تدبیر نمی‌گنجد!
آیا افزایش فروش نفت از یک‌میلیون نفت به حدود دو میلیون در روز و رفع تحریم‌های فلج‌کننده بانکی قابل‌توجه نمی‌باشد!
آیا ثبات در وضعیت اقتصادی کشور و کنترل تورم و پایان دادن به روند آشفته و نابه هنجار گذشته تدبیر نیست!
این همه مقاومت و سنگ‌اندازی در برابر دولت را با چه منطقی می‌توان توجیه کرد، قطع سخنان ریس جمهور در رسانه ملی یک مورد کوچک از سنگ‌اندازی‌ها در مقابل ایشان است. پس بنابراین آدرس غلط به مردم ندهیم و واقعیت‌ها را به طور شفاف و معذوریت‌ها را در عرصه اجرا واقع‌بینانه مطرح کنیم.
بله مشکلات بزرگی همچون فقر، بیکاری، شکاف طبقاتی و نابرابری‌های اجتماعی، رواج فساد سیستماتیک و ده‌ها مورد دیگر وجود دارد که برای رفع و یا کاهش آن‌ها عزم و اراده‌ای ملی در تمام ارکان کشور را می‌طلبد که با وفاق بتوان بر این مشکلات فائق آمد.
 در موضوع تشکیل مجلس سنا و نقش مشورتی آن و قانون‌گذاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای انقلاب فرهنگی که مطرح کرده‌اید، حضرت‌عالی چهار سال نماینده مجلس بوده‌اید و به‌طور طبیعی با قانون مأنوس بوده‌اید هر یک از این موارد که شما اشاره کرده‌اید، خارج از اراده و اختیارات رئیس‌جمهور می‌باشد و مستلزم تجدید نظر و تغییر در بندهایی از قانون اساسی است که مکانیسم و راه‌حل آن‌هم مشخص است.
 انتقاد فراوانی به عملکرد قوه تقنینی کشور نموده‌اید و آن را ناقص‌الخلقه تشبیه کرده‌اید، کاش همه این موارد را در نطق پیش از دستور مجلس مطرح می‌کردید و لابی‌ها و اعمال‌نفوذها را افشا می‌کردید. مگر نه دفاع از حقوق ملت وظیفه نماینده می‌باشد، به نظر شما اگر این قوه ناقص‌الخلقه در امر نظارت بر مسائل کلان کشور عاجز است، دلیل و ریشه آن چیست که از دید شما مغفول مانده... آیا نظارت استصوابی در این امر دخیل نیست!
به گواه تمام کارشناسان، صاحب‌نظران اهل‌فن و بدون حب و بغض، دولت تدبیر تاکنون در حد خویش به وعده‌های داده شده تا حدودی موفق عمل کرده و این واقعیت را باید پذیرفت که این دولت در ریل و مسیر رفع مشکلات حرکت می‌کند و خود را کاملاً زمینی و در مقام پاسخ‌گویی و رفع رتق‌وفتق مردم می‌داند نه همچون دولت گذشته که بعضی‌ها اطاعت از رئیس‌جمهور را در حد اطاعت امين روشن‌پوراز معصوم می‌دانستند و چشم خود را بر خطاها و مشکلات فراوانی که بر جامعه تحمیل می‌نمود بسته بودند.
امیدواریم که بتوانیم در قضاوت‌ها و تحلیل‌های سیاسی و اجتماعی موجود در جامعه، واقعیت‌ها را بیان کرده و عدل و انصاف را در مطرح کردن این واقعیت‌ها در سپهر عمومی جامعه در نظر داشته باشیم.
امین روشن‌پور/ کارشناس ارشد جامعه‌شناسی

مطلب مرتبط: چرا کلید تدبیر روحانی کار نمی‌کند؟