یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بدون شک احداث سد بر روی رودخانه‌ها بزرگ‌ترین عامل تهدید و تخریب اکوسیستم رودخانه‌ها به شمار می‌رود.
احداث سد پیامدهای مضر زیست‌محیطی متعددی به همراه دارد و با قطع جریان آب تنوع زیست محیطی رودخانه‌ها را به خطر می‌اندازند و از تخم‌ریزی و روند طبیعی زندگی آبزیان جلوگیری می‌کنند.
سد مانع حرکت رسوبات به پایین‌دست رودخانه‌ها می‌شوند و جلوگیری از حرکت رسوبات در رودخانه‌ها منجر به نابودی دشت‌های حاصلخیز در پایین‌دست رودها می‌شود. با توجه به این توضیحات احداث سد هیچ‌گونه توجیه زیست محیطی ندارد.
اما فارغ از مشکلات زیست محیطی که احداث سد در جنوب لرستان به وجود خواهد آورد، سال‌هاست که نمایندگان 2 حوزه‌ی انتخابیه پل‌دختر و کوهدشت بر سر احداث سد اخلاف نظرهایی دارند و این مجادله‌ها این روزها باز ادامه دارد.
اخیراً اظهارات جناب آقای الهیار ملکشاهی نماینده محترم مردم کوهدشت و رومشکان که در فضای مجازی منتشر شده بود را مطالعه نمودم. مایلم در باب سخنان جناب آقای ملکشاهی 2 ایراد را به استحضار برسانم:
1- نماینده مردم کوهدشت و رومشکان با ارائه توضیحاتی در مورد روند احداث سد معشوره گفتند: " در ماجرای معشوره همه تلاش کردند اما نماینده پیشین پل‌دختر به دلیل برداشت اشتباه با آن مخالف بود." سال گذشته نیز در همین ایام برخی فعالان رسانه‌ای این مخالفت قانونی نماینده پیشین پل‌دختر را کارشکنی تلقی می‌کردند.
باید به عرض نماینده محترم و فعالان رسانه‌ای برسانم جایگاه واقعی مجلس دفاع از حق‌وحقوق مردم است و نباید در این زمینه کوتاهی انجام داد. نمایندگان محترم با نطق‌های پیش از دستور و تذکر به وزرا و مسئولین اجرایی در حقیقت مطالبه و خواسته به‌حق مردم را به گوش آن‌ها می‌رسانند.
ای‌کاش جناب آقای ملکشاهی به جای اینکه معلول را به باد انتقاد می‌گرفت، علت مخالفت نماینده‌ی پیشین پل‌دختر را جویا می‌شد.
جناب آقای دکتر کاییدی وکالت مردم را بر عهده داشته است و وظیفه‌اش حکم کرده برای بحران جدی آب شهرش تلاش کند، به اب و آتش بزند و با نمایندگان شهرهای دیگر هم صدا بشود تا مطالبه به‌حق موکلین خود را پیگیری نمایند.
جناب آقای کاظمی نماینده پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی در جدیدترین اظهارنظر خود گفته است که با احداث سد معشوره کاملاً مخالف هستم و اجازه برداشت حتی یک قطره از آب این رودخانه را نخواهم داد. (خبر آنلاین لرستان)
این اظهار نظر نماینده‌ی فعلی، پیرو اظهارات نماینده‌ی گذشته‌ی شهرستان در مجلس برای دفاع از حقوق مردم پل‌دختر و معمولان است و برخی رسانه‌های گروهی نباید این نوع اظهارنظرها را کارشکنی قلمداد کنند.
همان‌گونه که نماینده محترم شهرستان کوهدشت و رومشکان برای احداث سد معشوره تلاش می‌کنند باید این حق را هم برای نمایندگان پایین‌دست این سد قائل شد که با در نظر گرفتن پیامدهای منفی ساخت این سد برای حوزه‌های خود، تلاش کنند از احداث آن و پایمال شدن حقوق موکلین خود جلوگیری نمایند.
 
2- جناب آقای ملکشاهی یکی از مزایای احداث سد معشوره را کنترل سیلاب‌های مخرب شهرستان پل‌دختر در زمستان و تنظیم آب در فصل پرتنش تابستان عنوان نموده است.
باید به استحضار ایشان برسانم؛ کشکان سرشاخه‌های مختلفی دارد، از آب‌های سطحی و بارش‌های خروشان شوراب، تل، میانکوه، چولهول، چمشک، افرینه و شعبه‌ای از کشکان در خرم‌آباد سرشاخه‌های کشکان محسوب می‌شوند و معشوره یکی از سرشاخه‌های کشکان می‌باشد که در منطقه‌ای به نام "دوآب" به کشکان می‌ریزد؛ بنابراین این اظهارنظر غیر کارشناسی می‌باشد.
همواره سیلاب‌های مخرب شهرستان پل‌دختر در مناطق تل، کوماس، شوراب، ویسیان، دادآباد، چولهول و... رخ می‌دهد که در پایین‌دست معشوره قرار دارند و هیچ ارتباطی با معشوره ندارند.(به‌عنوان مثال سیلی که منجر به جان باختن معلم فداکار کاظم صفرزاده و سه دانش‌آموز شد در منطقه شوراب رخ داد که هیچ ارتباطی با سد معشوره ندارد.)
اگر بناست به منظور تنظیم آب برای پایین‌دست در فصول پرتنش و خشک‌سالی و همچنین کنترل سیلاب‌ها در فصول بارش سدی احداث شود آن سد باید در منطقه چولهول زده شود که از مزایا و شاخصه‌های بیشتری نسبت به سایر نقاط لرستان برخوردار بوده و قابل دفاع است.
هدف اجرای سد چولهول کنترل سیلاب، کنترل رسوب سد کرخه، تامین نیازهای آب آشامیدنی و کشاورزی و تولید انرژی برقابی و ایجاد محیطی تفریحی و گردشگری می‌باشد. با احداث این سد می‌توان ضمن ذخیره سیلاب‌ها، آب رودخانه کشکان و ایستگاه‌های پمپاژ را تأمین کرد و از خسارات مخرب و زیان‌بار سیلاب به مناطق مسکونی شهری و روستایی و اراضی کشاورزی جلوگیری کرد. توسعه صنعت گردشگری، جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب سد کرخه و افزایش سطح اراضی کشاورزی آبی منطقه از جمله اهداف مهم اجرای این طرح بزرگ است. بهره‌برداری از این طرح علاوه بر ایجاد چندین فرصت شغلی مستقیم، شاهد رشد و شکوفایی بخش کشاورزی و صنعت گردشگری در این شهرستان و به طبع در استان خواهیم بود. در صورت مجتبي پسنداحداث این سد سالانه 55 میلیون مترمکعب نیاز آب آشامیدنی و کشاورزی روستاهای پایین‌دست و پمپاژها در شهرستان به راحتی تأمین می‌شود. همچنین پل‌دختر بهترین شرایط را برای توسعه باغات میوه و کشاورزی دارد که در صورت توجه و تأمین اعتبار لازم این امر محقق خواهد شد و در صورت بهره‌برداری از سد مخزنی چولهول تحولی جدی در بخش کشاورزی و صنعت لرستان ایجاد خواهد شد.

مجتبی پسند/ پلدختر

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دیدگاه‌ها  

#1 ایرانی 1395-06-21 10:50
جناب آقای پسند نوشته تون پر از تناقضه اگر کشکان سرشاخه های مختلفی دارد که دارد پس اولاً نگرانی شما از این که برروی یکی از چندین سرشاخه آن سدی احداث شود چیست؟
و در ثانی حق کشاورزان بالا دست کشکان چه می شود؟
نقل قول کردن
#2 حمید ت 1395-06-21 11:40
به نقل از ایرانی:
جناب آقای پسند نوشته تون پر از تناقضه اگر کشکان سرشاخه های مختلفی دارد که دارد پس اولاً نگرانی شما از این که برروی یکی از چندین سرشاخه آن سدی احداث شود چیست؟
و در ثانی حق کشاورزان بالا دست کشکان چه می شود؟

احسنت.
نقل قول کردن
#3 خرم آبادی 1395-06-21 11:47
باسلام. مطلب جناب پسند کاملا مورد قبول است. چونکه طبق قانون احداث هرگونه سد در بالادست دیگر مناطق که ضربه به میزان آب آن بزند ممنوع می باشد. بخصوص با این روند خشکسالی امروزه
نقل قول کردن
#4 پلدختری 1395-06-21 11:54
به نقل از ایرانی:
جناب آقای پسند نوشته تون پر از تناقضه اگر کشکان سرشاخه های مختلفی دارد که دارد پس اولاً نگرانی شما از این که برروی یکی از چندین سرشاخه آن سدی احداث شود چیست؟
و در ثانی حق کشاورزان بالا دست کشکان چه می شود؟


اقای ملکشاهی گفتند که جلوی سیل های پلدختر رو میگیره و جناب مهندس پسند گفتند: که بیشتر سیل های پلدختر از سمت میانکوه(کوماس و شوراب و... )میاد و این سد این کار رو برا پلدختر نمیکنه
نقل قول کردن
#5 مجید 1395-06-21 12:29
میگی شوراب پایین دست معشوره است و سد معشوره ربطی به دفع سیل نداره ؟ خب سد میزنن که پایین دست سیل نیاد نه بالا دست . سد معشوره 200 هزار هکتار زمین رو آبی میکنه . این رو هم ذکر میکردی . سد چولهول هم از خودتون دراورديد . فقط بلديت چوب لای چرخ توسعه لرستان بذاريد . فکر میکنید معشوره احداث بشه پلدختر قحطی میاد ؟ خب عزیزم اگه خشک بود دریچه سد رو باز میکنن براتون . فصل زمستان هم آب انقد زیاده که هم معشوره پر شه هم چولهول .
نقل قول کردن
#6 بیرانوند 1395-06-21 13:19
زمانیکه آب این استان رو پمپاژ کردن برای استانهای کویر و برنجکاری در شرق کشور راه انداختند اونم تو اون گرما و تبخیر بالا باید نمایندگان ما فکر این روزها رو هم میکردند و حق آبه و سهم این استان که تنها دارایی و منبع معیشتشان کشاورزی است را میکردند
نقل قول کردن
#7 دوست پلدختری 1395-06-21 14:46
ایرانی عزیز
کار 80 درصد مردم پلدختر کشاورزی میباشد و با احداث سد معشوره عملا همه بیکار میشوند.
نماینده کوهدشت مزایای احداث معشوره را برای پلدختر زیاد دونسته،این که همه بیکار بشوند و اانجیر و خیار پلختر از بین برود میشه مزایا؟
اگر بناست سدی در لرستان احداث شود آن سد چولهول است که در پایین دست تمام شهرهای استان و خروجی لرستان قرار دارد
نقل قول کردن
#8 ضرغام 1395-06-21 14:53
ما حق را به نماینده پلدختر می دهیم
نقل قول کردن
#9 لراصیل 1395-06-21 16:54
اگر کشکان سر شاخه زیادی دارد چرا دعوا میکنید به دولت خدمت گذار بگوئید دو تا سد یکی برای پل دختر یکی هم برای چولهول
نقل قول کردن
#10 لراصیل 1395-06-21 16:56
منظور از چولهول کوهدشت بود ببخشید
نقل قول کردن
#11 ناشناس 1395-06-21 17:51
با سلام نظر آقای ملکشاهی صائب و منطقی است آقای ملکشاهی نماینده 230حدود هزار نفر با دشت های حاصلخیز بسیار زیادی است و مطالبه ای اساسی است آبیاری دشت کوهدشت پروژه ای است که اهمیت فرا تر از سطح استان دارد ضمن اینکه آب گیری سد معمولا در فصل بهار انجام می شود در فصل تابستان مشکلی برای پلدختر بوجود نمی آید نکته اساسی کاهش شدید سفره های آب زیر زمینی در این شهرستان است که تهدیدهای بسار مهمتری از دغدغه مردم فعلی مردم شریف پلدختر را در پی خواهد داشت
نقل قول کردن
#12 حمید ت 1395-06-21 19:08
اگر بخواهیم منصفانه به این موضوع نگاه کنیم،باید بخشی از آبهای روان این منطقه کوهدشت و رومشگان،صرف آبادانی همان منطقه شود .و اگر سدی ساخته شود میتوان مقدار معینی از این آب را با گشودن دریچه ها به طرف زمینهای کشاورزی پلدختر روان کرد.و اینگونه عدالت برقرار خواهد شد......
نقل قول کردن
#13 سلام 1395-06-21 21:03
اقای ملکشاهی فرمودند یکی از مزایای سد معشوره کنترل سیلاب های پلدختر میباشد.
جناب ملکشاهی بداند منبع سیلاب های پلدختر چولهول و تل و کوماس و ....(به طور کلی پایین دست معشوره) میباشد.
بهتر است حق به پلدختر بدهیم که با احداث سد معشوره عملا کشاورزی انها از بین خواهد رفت.
نقل قول کردن
#14 سلام 1395-06-21 21:06
به نقل از مجید:
میگی شوراب پایین دست معشوره است و سد معشوره ربطی به دفع سیل نداره ؟ خب سد میزنن که پایین دست سیل نیاد نه بالا دست . سد معشوره 200 هزار هکتار زمین رو آبی میکنه . این رو هم ذکر میکردی . سد چولهول هم از خودتون دراورديد . فقط بلديت چوب لای چرخ توسعه لرستان بذاريد . فکر میکنید معشوره احداث بشه پلدختر قحطی میاد ؟ خب عزیزم اگه خشک بود دریچه سد رو باز میکنن براتون . فصل زمستان هم آب انقد زیاده که هم معشوره پر شه هم چولهول .


چولهول طرح مطالعه شده ای میباشد و مجوز احداث آن سال 89 از دولت گرفته شده است.
توانایی ذخیره 100میلیون مترمکعب اب را دارد که پلدختر کلا برای مصارف شرب و کشاورزی در سال 55 میلیون مترمکعب اب لازم دارد.
لطفا از روی تعصب حرف نزنیم
نقل قول کردن
#15 دیناروند 1395-06-22 10:57
لرستان سالانه ۱۳ میلیارد مترمکعب آب دارد و ۲۵۰۰ کیلومتر هم رودخانه داعمی دارد ولی حالا چرا باید چهارمین استان پر آب ایران که آب اصفهان,قم,اراک, کاشان و ۵۰ درصد آب خوزستان را تامین میکند شهرهایش که اقتصادشان مبتنی بر کشاورزی است مثل کوهدشت,پلدختر,خ رم آباد,چگنی و…مشکل کمبود آب داشته باشد؟چرا باید ۹۰ درصد زمینهای کشاورزی استان طبق گفته دکترمحمدبیرانون د نماینده خرم آباد از نوع دیم باشد؟از نمایندگان استان میخواهیم که بطور جدی بدنبال حق آبه استان لرستان باشند و سدهای کوچک را حداقل تکمیل کنند
نقل قول کردن
#16 صمدی 1395-06-22 10:58
به نقل از مجید:
میگی شوراب پایین دست معشوره است و سد معشوره ربطی به دفع سیل نداره ؟ خب سد میزنن که پایین دست سیل نیاد نه بالا دست . سد معشوره 200 هزار هکتار زمین رو آبی میکنه . این رو هم ذکر میکردی . سد چولهول هم از خودتون دراورديد . فقط بلديت چوب لای چرخ توسعه لرستان بذاريد . فکر میکنید معشوره احداث بشه پلدختر قحطی میاد ؟ خب عزیزم اگه خشک بود دریچه سد رو باز میکنن براتون . فصل زمستان هم آب انقد زیاده که هم معشوره پر شه هم چولهول .

کل زمینهای کوهدشت ورومشگان۲۰۰هزار هکتارست.معشوره حدود۱۱هزارهکتار را آبی میکند
نقل قول کردن
#17 یوسفوند 1395-06-22 15:32
حاضرم اصلاح شود
نقل قول کردن
#18 موسوی 1395-06-22 23:25
حضرت عباسی انصافه ثانیه ای ۶۰ میلیون لیتر آب از الیگودرز لرستان پمپاژ کنند به شهرهای کویری بعد اونوقت ۵۰۰ روستای لرستان مشکل آب آشامیدنی داشته باشند؟الان برید شرق اصفهان همش برنجکاریه!!!نه آب کافی,نه خاک حاصلخیز,گرمای بالا,تبخیر بالا,آخه چطور و با کدام مجوز سطح زمینهای کشاورزی شرق اصفهان از ۵۰ هزار هکتار به ۲۵۰ هزار هکتار در این چندسال رسیده؟؟؟حتی وزیر نیرو هم انتقاد کرد.لرستان ۸۰۰ هزار هکتار زمین بکر کشاورزی داره که اگر سد بزنند و آبی بشن میتونه انبار غله کل کشور بشه.آخه برنجکاری وسط کویر خداوکیلی صرفه اقتصادی داره؟تصمیمات باید براساس دانش باشد
نقل قول کردن
#19 مولایی 1395-06-23 08:24
حالا که منابع آبی استان ما رو انتقال دادن به دل کویر آیا فرهنگشون اونقدر بالاست که پذیرایی هزاران تحصیلکرده بیکار ما باشند؟سالانه سیزده میلیارد متر مکعب آب از لرستان به سمت خوزستان میریزه و زمینهای کشاورزی آنها را خصوصأ دزفول رو آباد و سیراب میکنه بعد عبدالعظیم آجیلی دزفولی از افزایش عددی دانشجویان لر ابراز نگرانی میکنه و خواهان سهمیه بندی قومیتی میشه یعنی دانشجو غیر از ضوابط دانشگاهی و علمی باید نگران اهلیت و قومیت خودشم باشه.والا کسی بفکر ما نیست خودمون باید یاعلی بگیم.باید بدنبال حق آبه استان باشیم.وگرنه سد بزنن بالادست و آب انتقال بدن دیگه کاری نمیتونیم بکنیم
نقل قول کردن
#20 طرهانی 1395-06-23 08:26
به نقل از حمید ت:
اگر بخواهیم منصفانه به این موضوع نگاه کنیم،باید بخشی از آبهای روان این منطقه کوهدشت و رومشگان،صرف آبادانی همان منطقه شود .و اگر سدی ساخته شود میتوان مقدار معینی از این آب را با گشودن دریچه ها به طرف زمینهای کشاورزی پلدختر روان کرد.و اینگونه عدالت برقرار خواهد شد......

برادر من باید بر روی سیمره سد بزنند که بدون استفاده از کوهدشت میره سمت ایلام و خوزستان…
نقل قول کردن
#21 علی طولابی 1395-06-23 08:52
ای کاش عاقلانه به این طرح نگاه شود،نه از روی تعصب منطقه ای.برادران عزیز پلدختری بدانند که بیشتر آب کشکان به خوزستان می رود .حالا اگر آن مقدار آب به کوهدشت بیاید و مردم را از تشنگی نجات دهد کار بدی است؟باور بکنید الان کوهدشت مشکل آب آشامیدنی دارد.فرض کنیم صد در صد حق با شماست.آیا راضی هستید که برادران شما در کوهدشت مشکل آب خوردن داشته باشند آنوقت شما به فکر صیفی کاری باشید؟
من خواهش می کنم که مردم و مسئولان مراقب سخنانشان باشند و بیخودی تعصب بخرج ندهند.بگذارید تمام آب این استان را شهرهای ان مصرف کنند نه آن را به شهرهای کویری مانند قم انتقال دهند.
نقل قول کردن
#22 حسینی 1395-06-23 09:17
پروفسور پرویزکردوانی(پد رکویرشناسی ایران)درمصاحبه باهفته نامه امیدجوان شماره۷۷۷صفحه۱۵م یگویند؛آب دیگرنیست اینهمه آب ازغرب کشورگرفتند دیگرغرب رانابودکردندچها رمحال بختیاری سه تا رود ازش سرچشمه میگیرد وخودش فاضلاب راتصفیه کرده ودارد استفاده میکند چون آبش را میدهند به اصفهان و یزد,برای اصفهان دیگرنمیشود کاری کرد چون شهراصفهان درکویری بدون سفره های آب زیرزمینی گسترش پیدا کرده,شهرها درست کردند ۵۰ کیلومتریش صنعت درست کردند هرجا را میخواهید نابود کنید به آن منطقه آب بدهید چون با اینکار سطح انتظاراتشان را بالا میبرید شما اگر یک بچه ای را بخواهید بد تربیت کنید راهش اینست که هرچه پول میخواهد به او بدهید.
نقل قول کردن
#23 عسگری 1395-06-23 09:21
به نقل از بیرانوند:
زمانیکه آب این استان رو پمپاژ کردن برای استانهای کویر و برنجکاری در شرق کشور راه انداختند اونم تو اون گرما و تبخیر بالا باید نمایندگان ما فکر این روزها رو هم میکردند و حق آبه و سهم این استان که تنها دارایی و منبع معیشتشان کشاورزی است را میکردند

بدون توجه به هشدارهای محیط زیست فولاد و ذوب آهن که متعلق به بندرعباس بود را بدون کارشناسی به اصفهان بردند.کارشناسان آلمان گفتند باید دربندرعباس باشد چون هم آبش تامین است و هم نزدیک ساحل وخلیج است برای صادرات ولی الان بهترین آب کوهرنگ رو برای ذوب آهن میبرند تا فولاد را خنک کند واین آب غیرقابل استفاده میشود
نقل قول کردن
#24 شاکرمی 1395-06-23 09:23
به نقل از موسوی:
حضرت عباسی انصافه ثانیه ای ۶۰ میلیون لیتر آب از الیگودرز لرستان پمپاژ کنند به شهرهای کویری بعد اونوقت ۵۰۰ روستای لرستان مشکل آب آشامیدنی داشته باشند؟الان برید شرق اصفهان همش برنجکاریه!!!نه آب کافی,نه خاک حاصلخیز,گرمای بالا,تبخیر بالا,آخه چطور و با کدام مجوز سطح زمینهای کشاورزی شرق اصفهان از ۵۰ هزار هکتار به ۲۵۰ هزار هکتار در این چندسال رسیده؟؟؟حتی وزیر نیرو هم انتقاد کرد.لرستان ۸۰۰ هزار هکتار زمین بکر کشاورزی داره که اگر سد بزنند و آبی بشن میتونه انبار غله کل کشور بشه.آخه برنجکاری وسط کویر خداوکیلی صرفه اقتصادی داره؟تصمیمات باید براساس دانش باشد

اصفهان بغیر از کویری بودنش هم صنعت میخواد هم کشاورزی هم گردشگری…خدا رحم کند
نقل قول کردن
#25 عباسی 1395-06-23 10:02
۷۰۰مترمکعب آب کارون,تونلهای کوهرنگ ۱ و ۲ و ۳ و تونلهای گلاب ۱ و ۲ و ۳ و پروژه انتقال آب قمرود بس نیست برای اصفهان؟ غافل از آنکه الان طبیعت شروع به انتقام گیری کرده و شاهد تغییرات اکوسیستمی و زیستی و پدیده گرد و غبار هستیم؟چرا استانی که مشکل آب داره باید هشت هزار واحد صنعتی و تولیدی فعال داشته باشه؟چرا زمینه بزرگتر شدنش را هی دارن فراهم میکنند؟نباید واقعیت را پذیرفت؟چرا آرمانی فکر میکنند؟بزور نمیشه کویر و بیابان را گلستان کرد
نقل قول کردن
#26 اقبالی 1395-06-23 12:09
پیکره آبی لرستان را مانند چهارمحال بختیاری نابود کردن دکتر توکلی نماینده قبلی الیگودرز در صحن مجلس قبلی اظهار داشتند که جمعیت قم ۱ میلیون نفره ولی ۱۴ برابر نیازشون یعنی به اندازه چهارده میلیون نفر دارن آب برداشت میکنند چرا مجمع نمایندگان استان بدنبال حق آبه الیگودرز نیستند؟بخدا قسم روستاهامون با تانکر آب رسانی میشن
نقل قول کردن
#27 محمدخانی 1395-06-23 12:10
به نقل از بیرانوند:
زمانیکه آب این استان رو پمپاژ کردن برای استانهای کویر و برنجکاری در شرق کشور راه انداختند اونم تو اون گرما و تبخیر بالا باید نمایندگان ما فکر این روزها رو هم میکردند و حق آبه و سهم این استان که تنها دارایی و منبع معیشتشان کشاورزی است را میکردند

دوست عزیز منطقه خشکه رود چغلوندی با تانکر آبرسانی میشود.
نقل قول کردن
#28 میرزاوند 1395-06-23 14:17
به نقل از علی طولابی:
ای کاش عاقلانه به این طرح نگاه شود،نه از روی تعصب منطقه ای.برادران عزیز پلدختری بدانند که بیشتر آب کشکان به خوزستان می رود .حالا اگر آن مقدار آب به کوهدشت بیاید و مردم را از تشنگی نجات دهد کار بدی است؟باور بکنید الان کوهدشت مشکل آب آشامیدنی دارد.فرض کنیم صد در صد حق با شماست.آیا راضی هستید که برادران شما در کوهدشت مشکل آب خوردن داشته باشند آنوقت شما به فکر صیفی کاری باشید؟
من خواهش می کنم که مردم و مسئولان مراقب سخنانشان باشند و بیخودی تعصب بخرج ندهند.بگذارید تمام آب این استان را شهرهای ان مصرف کنند نه آن را به شهرهای کویری مانند قم انتقال دهند.

معشوره باید بر روی سیمره باشد که آبش از استان بلااستفاده میرود.کشکان که پارسال خشک شد
نقل قول کردن
#29 قنبری 1395-06-23 16:42
یک زمانی شهرهای خشک مرکزی ایران آبشان را از قنات و کاریز و آب انبار تامین میکردند ولی الان با رواج مصرفگرایی همه میخواهند که زندگی شبیه به مردم شمال کشور داشته باشند میانگین مصرف آب شهروند اصفهانی سه برابر میانگین کشوری است متاسفانه با انتقالهای غیرکارشناسی آب و حفر تونلها و سدهای متعدد انتظارات مردم کویر را بالا برده اند هر سرمایه گذار خارجی که به ایران میآید یکراست میبرنش اصفهان غافل از اینکه شهریکه مشکل ریشه ای آب دارد چرا بیدلیل زمینه بزرگترشدنش را فراهم میکنند؟
نقل قول کردن
#30 ضیایی 1395-06-23 17:33
به نقل از دوست پلدختری:
ایرانی عزیز
کار 80 درصد مردم پلدختر کشاورزی میباشد و با احداث سد معشوره عملا همه بیکار میشوند.
نماینده کوهدشت مزایای احداث معشوره را برای پلدختر زیاد دونسته،این که همه بیکار بشوند و اانجیر و خیار پلختر از بین برود میشه مزایا؟
اگر بناست سدی در لرستان احداث شود آن سد چولهول است که در پایین دست تمام شهرهای استان و خروجی لرستان قرار دارد

باساخت آزادراه و دور زدن پلدختر سه هزارشغل ازبین رفت ومردم مهاجرت کردن حالا با خشکسالیهای اخیرکشکان اگر در بالادستم سد بزنند چگنی,ویسیان,معم ولان,پلدختر و ملاوی متروکه میشن.
نقل قول کردن
#31 نیازی 1395-06-23 18:28
منابع آبمون رو بردن و حالا باعث تنش بین شهرهای استانمون شدند…
نقل قول کردن
#32 لراصیل 1395-06-23 19:14
دوستان من میگم آبادی را خراب نکنیم تا خرابی را آباد کنیم بیائید برای کوهدشت و رومشگان فکری بکنیم بدون اینکه به پلدختر آسیبی برسد چونکه آنها هم برادران و خواهران ما هستند و مشکل آب دارند و سعی کنیم از منابع دیگر برایشان اب تهیه کنیم اگر این دعوا ها ادامه دهیم دولت از فرصت استفاده می کند و بی خیال سد سازی می شود
نقل قول کردن
#33 علیزاده 1395-06-23 20:06
بخدا قسم ماه رمضان امسال روستای چم مهر پلدختر ۲۵ روز قطعی مکرر آب تو اوج گرما داشت آب روزی فقط نیم ساعت با فشار کم می آمد و قطع میشد
.آنهایی که در روستاهای شمال معمولان هستن میدانند که روستای سرفراش با آن همه خانوار آب ندارند و دامهایشان دارند تلف میشوند و کشاورزیشان به جز ضرر هیچ عایدی ندارد متأسفانه هیچ اقدام علمی و کارشناسی برای سالهای کم آب آینده درنظر گرفته نشده و چون ما سد مهمی در پلدختر نداریم تمام بارشهای زمستان و بهار بصورت سیلاب به سرعت از استان خارج میشوند و ذخیره نمیگردند و این یکی از دردهای ثابت ما بوده.کشاورزان ما باید به دزفول بروند و زمین اجاره کنند دخلشان ۱۸ و خرجشان ۲۰ است.خدایا خودت بداد برس
نقل قول کردن
#34 مازیار 1395-06-24 09:37
استانی که خودش آب چندین استان را تامین میکند چرا باید شهرهایش مشکل آب داشته باشند چرا اول سد نساختند و زمینهای کشاورزی را آبی نکردند بعد آب این استان را برای شهرهای حاشیه کویر ببرند؟مگر ما هم شهروند ایران نیستیم؟
نقل قول کردن
#35 غلامی 1395-06-24 09:39
به نقل از نیازی:
منابع آبمون رو بردن و حالا باعث تنش بین شهرهای استانمون شدند…

من با مدرک ارشد تو خط تولید کارخونه سرامیک یزد بودم فقط برید یزد ببینید با آب شما وسط کویر چی ساختند
نقل قول کردن
#36 جلیل 1395-06-25 10:30
ما که صنعتی نداریم اگر آب را دوباره به سمت کویر هدایت کنند تکلیف مردم کشاورز ما چه میشود؟ما که هیچ تعارض مذهبی و فرهنگی با دولت مرکزی نداریم و همیشه حافظ خاک این مملکت بودیم چرا باید تبعیض را به عینه ببینیم؟
نقل قول کردن
#37 رشنو 1395-06-26 18:17
دکترالهیار ملکشاهی نماینده کوهدشت در مصاحبه با هفته نامه سیمره شماره ۳۷۷ صفحه ۳ گفتند که وزیر نیرو به ساخت ۶۰ سد کشور ایراد گرفتند و گفتند به صلاح نیست چون ۷۳ سد دیگر تقریبأ خالی از آب است الان سدهای لرستان اکثرأ ساختشان متوقف شده است.
نقل قول کردن
#38 شیراوند 1395-06-31 16:56
باید منابع تأمین آب شرب شهرستانهای استان از نوع پایدار باشد ولی الان از طریق چاه و چشمه است.الان استانهای کویری بر سر آب اختلاف دارند و این نشان میدهد که ما باید قدر منابع مان را بدانیم و هوشیار باشیم.چگنی,معمو لان,کوهدشت,پلدخ تر وجنوب خرم آباد مشکل جدی آب شرب دارند درآینده و باید تلاش کرد تا با ساخت سد این نقایص را برطرف کنند
نقل قول کردن
#39 بختیاری 1395-07-05 09:58
۸۵۰هزار هکتار زمین کشاورزی داریم اما فقط ۱۶۰ هزار هکتارشان آبی است.در حوزه آب کرخه هیچ سهمی به لرستان اختصاص ندارد.سد بختیاری هم مکمل سد دز است این سد را برای این میزنند که مانع ورود گل و لای به سد دز شود.
سد دز دویست متر طول دارد و شصت متر آن گل و لای و رسوب است و اگر سد بختیاری را در بالادست نزنند سد دز پر از لجن میشود.تمام هزینه ساخت سد بختیاری که بیشترین سود و منفعت را برای خوزستان و دزفول دارد را به پای اعتبارات لرستان مینویسند درحالیکه منفعت آنچنانی برای لرستان ندارد
نقل قول کردن
#40 لر 1396-02-13 19:44
به نقل از موسوی:
حضرت عباسی انصافه ثانیه ای ۶۰ میلیون لیتر آب از الیگودرز لرستان پمپاژ کنند به شهرهای کویری بعد اونوقت ۵۰۰ روستای لرستان مشکل آب آشامیدنی داشته باشند؟الان برید شرق اصفهان همش برنجکاریه!!!نه آب کافی,نه خاک حاصلخیز,گرمای بالا,تبخیر بالا,آخه چطور و با کدام مجوز سطح زمینهای کشاورزی شرق اصفهان از ۵۰ هزار هکتار به ۲۵۰ هزار هکتار در این چندسال رسیده؟؟؟حتی وزیر نیرو هم انتقاد کرد.لرستان ۸۰۰ هزار هکتار زمین بکر کشاورزی داره که اگر سد بزنند و آبی بشن میتونه انبار غله کل کشور بشه.آخه برنجکاری وسط کویر خداوکیلی صرفه اقتصادی داره؟تصمیمات باید براساس دانش باشد

اشتباه نمیکنی؟؟کل آب انتقالی به قمرود در سال صدوهشتاد میلیون مترمکعبه دبی پرآب ترین رود جهان آمازون در ثانیه 180هزاره به هر حال این قضایا باید کارشناسی شده بشه تا قضیه سد کمال صالح شازند بر بالادست سد مروک دورود اتفاق نیفته.
نقل قول کردن
#41 حیدری پور 1400-05-04 13:25
مرحوم ملکشاهی انسان دانا و باسوادی بودند که این روزها را پیش بینی کردند و چقدر جالب بود این نقد شما و مخالفتتان با احداث سد معشوره
اون از سیل ویرانگر و این هم از خشک شدن کشکان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا