یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پس از صنایع نفت و اتومبیل‌سازی، گردشگری سومین صنعت پر رونق و پر درآمد جهان به شمار می‌آید. مزیّت و ویژگی صنعت گردشگری در آن است که برخلاف صنایع نفت و اتومبیل‌سازی به سرمایه‌گذاری بسیار هنگفت و زمان طولانی بازگشت سرمایه وابسته نیست. به بیانی دیگر، این صنعت پاک با نرخ سرمایه‌گذاری کمتر و اشتغال‌زایی بیشتر از ظرفیت بالایی برای رشد اقتصادی مناطق دارای جاذبه برخوردار است.
از طرفی، برای راه‌اندازی و توسعه صنعت گردشگری داشتن شرایط مناسب جغرافیایی اجتناب‌ناپذیر است. در حقیقت، وجود جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و آب‌وهوای مناسب پیش‌نیازهای جغرافیایی و شروط لازم برای توسعه این صنعت پاک و اشتغال‌زا محسوب می‌گردند.
بدون شک، استان لرستان و به‌ویژه شهرستان خرم‌آباد با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کهن و زیبا و با آب‌وهوای معتدل دارای بسترهای مناسب و شاخص‌های اصلی توسعه صنعت گردشگری است.
این شاخص‌ها و عوامل کلیدی را مردم نجیب لرستان، مدیریت ارشد استان و مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط کاملاً می‌دانند و می‌شناسند. در راستای اهمیت و تأثیرگذاری این صنعت، اخیراً استاندار سخت‌کوش لرستان با تیزبینی شعار «تبدیل استان لرستان از معبر گردشگری به مقصد گردشگری» را مطرح نموده است.
اگرچه مشاهدات عینی در خصوص وضعیت و پیشرفت صنعت گردشگری تصویر متفاوتی را نشان می‌دهد، ولی طرح این شعار هوشمندانه به‌وضوح مأموریت و نقشه راه دستگاه‌های متولی این صنعت را مشخص می¬سازد. متأسفانه، سال‌های سال است جاذبه‌های تاریخی و طبیعی لرستان همچون سیب‌های سرخ زیبا در دستان ناکارآمدی گرفتارشده‌اند. کافی است «نردبانی» بر تنه درخت صنعت گردشگری استان گذاشته شود، مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط از این «نردبان» بالا بروند و سیب‌های سرخ لذیذ را بچینند و گوشه‌ای از مشکلات اقتصادی لرستان را برطرف سازند.
البته تلاش برای آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک، ساماندهی و زیباسازی اطراف پل شاپوری و اقداماتی از این دست قابل تقدیر و قدردانی هستند. ولی به دلیل عدم توجه و شناخت کافی دستگاه‌های ذی‌ربط از "نردبان" و "ابزار" اصلی توسعه این صنعت به نظر می‌رسد گردشگری لرستان در بن‌بستی استراتژیک گرفتارشده و به دردی مزمن دچار شده است. به‌واقع، دستگاه‌های ذی‌ربط " مو " را می‌بینند امّا پیچش " مو " را نمی‌بینند.
به‌راستی مردم نجیب لرستان و دوستداران توسعه صنعت گردشگری حق‌دارند بپرسند تا کی باید شاهد عدم توسعه و عدم شکوفایی صنعت گردشگری بود و چه زمانی نصیبی از این ثروت‌های هنگفت تاریخی و طبیعی خواهند برد؟ توسعه صنعت گردشگری به‌عنوان "شاه‌کلید" توسعه اقتصادی استان چه زمانی به وقوع می‌پیوندد و مردم چگونه می‌توانند بهره‌های اقتصادی آن را بر سر سفره‌های خود ببینند و احساس کنند؟ چرا به‌جای استفاده از "نردبان" و "ابزار مناسب" برای چیدن سیب‌های سرخ گردشگری از "پرتاب سنگ" برای به دست آوردن سیب‌های سرخ استفاده می‌شود؟ بی‌برنامگی، روزمرگی و "پرتاب سنگ"، به‌جز آسیب زدن به تنه صنعت گردشگری و زخمی نمودن سیب‌های سرخ چه سودی به مردم می‌رساند؟ به‌راستی عدم بهره‌برداری و استفاده اقتصادی از این ثروت‌های عظیم تاریخی و طبیعی چه توجیهی دارد؟
بدون شک، برای تبدیل استان لرستان و شهر خرم‌آباد (به‌عنوان نمونه و الگو) به مقصد گردشگری باید تدبیری اندیشید و راهی را پیمود که شهرهای بزرگ دنیا و مقاصد گردشگری مشهوری مثل پاریس، مادرید، بارسلون، رم، لندن و ... قبلاً اندیشیده و پیموده‌اند (1). به سخن دیگر، برای چیدن سیب‌های سرخ و لذیذ باید نردبانی مناسب و ابزاری قدرتمند فراهم نمود.
سيد محمد قاسميامّا، تدبیر شهرهای بزرگ، راهکار طلایی و راز و رمز موفقیت آن‌ها در چیست؟ ابزار اصلی‌شان را چگونه خلق کرده‌اند و نردبان ترقی‌شان کدام است؟ نهایتاً، در سالی که با تدبیر رهبر فرزانه انقلاب به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نام‌گذاری شده است و فرصتی بسیار مناسب فراهم گردیده، آیا می‌توان صنعت گردشگری استان را از این بن‌بست خارج نمود و راه توسعه آن را هموار نمود؟
پایان قسمت اول

سید محمد قاسمی

(1) – مدیریت مقصد توریسم (ترجمه: سید علی دلبری)

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1395-06-19 13:09
انتظار از مدیرانی که تجربه و تخصص و تعهدی ندارند توهمی بیش نیست.
نقل قول کردن
#2 حمید ت 1395-06-19 20:46
امیدوارم با تکمیل هتل صخره ای و بهره برداری از آن در عید نوروز شاهد اولین قدمها در ضمینه صنعت توریسم باشیم.
نقل قول کردن
#3 narges hafezi 1395-06-20 02:04
سپاس از مطلب خوبتون
اصل اول برآی توسعه گردشگری یک منطقه نهادینه کردن فرهنگ گردشگری در بین مردم هستش
نکته بعد توسعه و ایجاد زیرساختت های گردشگری اون منطقه اس
متاسفانه ما از نعمت اولیه راه که قطار و پرواز های بین المللی و کشوریه محرومیم که لازمه مسولین توجه کنند
ساخت هتل کافی نیست ههتلهای باکیفیت و بامنظر جذاب لازم اند تا گردشگر رو جذب کنند سمت خودشون
امکانات بهداشتی مناسب بین راهی و.. لازمه تا ماب بتونیم به هدفمون نزدیکتر بشیم
نقل قول کردن
#4 شهروند لر 1395-06-20 07:52
جناب آقای قاسمی حرف های شما بسیار متین اما آیا استان لرستان فقط به شهر خرم آباد خلاصه می شود؟ این همه مناطق بکر و زیبا در استان وجود دارد آیا فقط شهر خرم آباد استحقاق تبدیل شدن به منطقه گردشگری را دارد؟ توصیه بنده به شما و دوستان دست اندر کار این است که یکبار هم که شده از کلیه مناطق زیبای خدادای استان از شرق تا غرب را مورد بررسی قرار دهند. ای کاش مسئولین قبل از هر صحبت و یا تصمیمی آماری کلی از گردشگران استان داشته باشند تا ببینند مقصد بیشتر آنها کجاست؟ آیا شهر خرم آباد است یا نه شهرها و مناطق دیگر؟
گردشگر ، نیازی به فرودگاه و قطار و ... ندارد اینها را در هر ده کوره ای هم می شود دید آنها نیاز به هوای پاک ، مناطق بکر و ... دارند. اما افسوس.......
نقل قول کردن
#5 دوست خوب 1395-06-20 13:41
من نمیدانم تخصص آقای قاسمی چیست ولی در ذیل متن اشاره بجا و بخردانه ای به بی برنامگی و آشفتگی نهاد های مسئول ایجاد معبر گردشگرد شده است ،ببینید تدوین برنامه یا سند استراتژایک مناسب شهر یک وجه قضیه است و عملیاتی نمودن آن وجه بسیار مهمتر آن است که متاسفانه این موضوع مشکل شهر ماست ،هرچند که احساس می شود حتی برنامه مدون مبلمان شهری در سطحی ترین مولفه های اجرایی یک برنامه بلند مدت یا کوتاه مدت هم وجود ندارد ،چه برسد به مدیران توانمند استراتژای محور البته در برخی حوزه ها واقعا مدیران شایسته ای بر سرکار می باشند ،در هر حال از مقصد بودن به معبر شدن نیازمند یک برنامه می باشد ،به نظر می رسد با توجه به اطلاع رسانی انجام شده این تفکر در میان مدیران و شهروند القا شده است.
نقل قول کردن
#6 ص 1395-06-21 08:18
بحث مهمي كه الان مديران محترم شهري خرم آباد و يا مسئولان استاني به آن توجه ندارند اين اسن كه مقصد گردشگري شدن فقط با صاف كردن يك سطح و ريختن مقدار چمن و كود كه تكرار مكررات است و در خرم اباد در حال حاضر شاهد آن هستيم انجام نمي شود بايد جاذبه هاي خاص تعريف و اجرا شود وگر نه خود شما هم قبول نمي نمايي مسافتي چند صد كيلومتري را طي نمايي براي ديدن يك پارك يا فضاي سبز مصنوعي كه الان در تمام شهر ها وجود دارد به قولي بايد چشم ها را شست و طوري ديگر ديد در بنر هايي كه براي افتتاح زده ميشود هزارتا فاكتور ارائه مي شود ودر آخر همان سطح سبز و مقداري پياده رو سازي انجام مي شود نمونه اش ورودي شهر كرگانه يا تپه ماسور فقط تپه اي را سطحش را صاف نموده و آنرا سبز كردن
نقل قول کردن
#7 هداوند 1395-06-22 09:57
ما حتی رشته مدیریت گردشگری را در دانشگاه لرستان راه اندازی نکردیم…ورودی اصلی خرم آباد یعنی از میدان دانشجو (قبل شمشیرآباد) تا پادگان بدرآباد اصلا وضع مناسبی ندارد…کیفیت آسفالت خیابانهای خرم آباد اصلا استاندارد نیست…بدلیل نبود تقاطع در کوی بسیج خرم آباد و مسکن مهر کمالوند اکثر ماشین آلات سنگین و خودروهای سبک خلاف جهت رانندگی میکنند...خب همه اینها در ذهن گردشگر حک میشود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا