شهر خرم‌آباد بیست و دومین شهر پرجمعیت ایران، شهری که شهرداری آن در سال 1305 تأسیس شد و تاکنون 72 نفر با عناوین رئیس بلدیه، سرپرست و کفیل شهرداری در خرم‌آباد اداره امور شهرداری را به عهده داشته‌اند از هدایت اله بیگی معینی اولین شهردار خرم‌آباد تا عیدی بیرانوند شهردار کنونی. این در حالی است که اولین انجمن شهر خرم‌آباد در سال 1306 تأسیس شد.
سال‌های سال بود که قفلی بر توسعه و عمران شهر خرم‌آباد زده شده بود و هیچ اقدامی زیربنایی و روبنایی در شهر صورت نگرفته بود تا اینکه در زمان مجلس هشتم و به یمن حضور ملکشاهی راد در سمت نایب رئیس کمیسیون عمران و حضور کمیسیون عمران در خرم‌آباد 500 میلیارد ریال اعتبار برای هزینه در حوزه عمران شهری اختصاص یافت و استارت چند طرح زیربنایی روگذر و زیرگذر در خرم‌آباد زده شد.
مهندس هرمز نصیری یکی از شهرداران موفقی بود که در زمان وی قفل توسعه و عمران شهر خرم‌آباد باز شد و ایشان با اجرای چندین پروژه روبنایی چهره شهر خرم‌آباد را دگرگون کرد و با اقدامات خوبی که انجام داد رضایت شهروندان را فراهم ساخت. عملکرد نصیری سطح توقع مردم از شهرداری را بالا برد و فرهنگ مطالبه گری را در بین مردم خرم‌آباد ارتقا داد ولی به‌رغم رضایت مردم از عملکرد وی شورای چهارم از ادامه خدمت نصیری جلوگیری کرد و او را برکنار کرده و مهرابی را که سابقه 3 دوره حضور در شورا را در کارنامه خود داشت را به عنوان شهردار برگزیدند.
مهرابی به خوبی پی برده بود که فرهنگ مطالبه گری در خرم‌آباد به وجود آمده و مردم انتظار داشتند تا شهرداری خدمات و کارهای عمرانی قابل‌توجهی ارائه دهد. مهرابی هم در کنار کارهای روبنایی مانند مبلمان شهری که به چشم می‌آیند و در روح و روان شهروندان تأثیرگذارند به طرح‌های زیربنایی که در رفاه‌، آسایش و امنیت مردم نقش بهتری را ایفا می‌کنند‌ توجه ویژه‌ای کرد و چندین طرح زیربنایی همچون احداث مجتمع فرهنگی، ورزشی، تجاری ونک پارک کیو (برج‌های دوقلو) و تکمیل پل‌های نیمه‌تمام 9 دی، جهادگران و پل شهید صارمی (مازیار) را در دستور کار قرارداد.
با اینکه مهرابی در زمان کوتاه 9 ماه حضور در شهرداری عملکرد درخشانی داشت اما مخالفان همیشگی ثبات مدیریت شهری در شورای شهر خرم‌آباد مهرابی را هم به سرنوشت نصیری دچار کردند و با برکناری او عیدی بیرانوند را که سابقه 3 دهه حضور در شهرداری و دانش و تجربه و احاطه کامل به مسائل شهرداری را در کارنامه خود داشت را به عنوان شهردار انتخاب کردند. عیدی بیرانوند هم به امور روبنایی و هم به امور زیربنایی توجه ویژه کرده و ضمن کلنگ زنی پروژه‌های جدید همچون پارک آبشار طلایی و پارک شاپوری اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام همچون پل جهادگران و پل شهید صارمی (مازیار) را مدنظر قرار داده و در طی این 18 ماه عملکرد مثبتی از خود نشان داده است.
سه سال از فعالیت شورای اسلامی دوره چهارم خرم‌آباد می‌گذرد ولی همچنان این شورا در تلاطم حاشیه‌هاست. در حالی که ثبات مدیریت یکی از الزامات توسعه است شورای دوره چهارم با عزل و نصب مکرر شهرداران ضربه شدیدی به شهر خرم‌آباد وارد کرده و باعث عقب‌افتادگی شهر از قافله پر سرعت عمران و توسعه گردیده زیرا که برنامه‌ریزی شهری باید در شرایط ثبات انجام شود و بی‌ثباتی آفت مدیریت شهری است.
شورای شهر 13 نفره خرم‌آباد همواره به دو گروه 7 و 6 نفره تقسیم می‌شوند و در انتخابات هرساله گروه 7 نفره هیات رئیسه شورا و کمیسیون‌های مهم را در اختیار می‌گیرند. انتخابات هیئت رئیسه سال چهارم برگزار شد و طی آن حسین پور به عنوان رئیس، آشتیانی نایب رئیس، رضا بیرانوند منشی، سبزخدا صفر بیرانوند خزانه‌دار، جهان‌آرا سخنگو انتخاب شدند و به همراه اقبالی و طهماسبی اکثریت شورا را تشکیل دادند. شورایی که با عزل نصیری شهردار محبوب خرم‌آباد کارش را آغاز کرد و سپس به مهرابی شهردار منتخب بعدی خود بیش از 9 ماه فرصت خدمت‌رسانی به مردم را نداد و عیدی بیرانوند را با اکثریت آرا به عنوان شهردار برگزید ولی اکنون نیز از درون شورا صدای سازهای ناکوک به گوش می‌رسد.
هیات رئیسه جدید شورا شامل آقایان حسین پور، جهان‌آرا، آشتیانی، رضا بیرانوند، سبز خدا صفر بیرانوند، اقبالی و خانم طهماسبی همواره مخالف ثبات مدیریت شهری بوده‌اند و در عزل و برکناری نصیری و مهرابی شهرداران قبلی نقش داشته‌اند اکنون نیز به نظر می‌رسد که دنبال همان سناریوی قبلی و به دنبال بی‌ثباتی مدیریت شهری هستند به طوری که نایب‌رئیس جدید شورا در مصاحبه با رسانه‌ها شهردار را به سؤال و استیضاح تهدید کرد.
 شورای محترم دوره چهارم بداند که اکثریت نسبی مردم خرم‌آباد از اقدامات نصیری و مهرابی شهرداران قبلی و عیدی بیرانوند شهردار کنونی رضایت دارند چرا که با همت این عزیزان و تلاش مجموعه مدیریت شهری چهره شهر خرم‌آباد نسبت به سال‌های گذشته تغییرات اساسی پیدا کرده است و شایسته است که شورای شهر خرم‌آباد در سال پایانی ثبات مدیریت شهری را به مردم خرم‌آباد هدیه دهد تا عیدی بیرانوند شهردار پرتلاش و خدمتگزار و مجموعه مدیریت شهری بتوانند در کمال آرامش با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت زمینه رشد، توسعه و عمران هرچه بیشتر شهر خرم‌آباد را فراهم سازند.

محمدرضا گودرزی