یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 آن‌چه امروز از میان بحران‌های اجتماعی، نسبت به سایر بحران‌ها از اهمیت به‌سزایی برخوردار شده، مسلئه طلاق است که منشاء آن عوامل متعددی است.
از نظر نگارنده، پدیده طلاق در میان جوانان امروز استان لرستان، از عوامل اصلی‌اش بیکاری و فقر و ناتوانی مالی است. برای بررسی این موضوع باید احساسات و روح بلندپرواز جوانان را در نظر گرفت. انرژی مضاعف آن‌ها به دنبال ساختارشکنی و آماده توسعه‌طلبی است.
آن‌گاه که نتوانند با دستان خالی‌ و عدم حمایت‌های مناسب دولت، در این مسیر پیشتازی کنند، روح پاک و انرژی فراوان‌شان، خواستگاه تفکرات در هم شکننده‌ای می‌شود که گویی او را به سوی نیستی و فنا پیش می‌برد و او خود را دیگر ناچیز می‌انگارد و نای ادامه زندگی را ندارد و به بیماری خودباختگی ناخواسته مبتلا می‌شود و البته این مهم هم برای جنس مونث است و هم برای مذکر و از این باب تفاوتی ندارند.
امروزه آمارهای موجود در دادگاه‌های خانواده حاکی از آن است که روز به روز بر پهنه‌ی این پدیده‌ی شوم اجتماعی افزوده می‌شود. طلاق و جدایی به همراه خود بارهای منفی فراوانی را به دنبال دارد؛ به عنوان تحلیل‌گر مسایل سیاسی، صرفاً به عقوبت و پیامدهای سیاسی آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که چون کنترل و مدیریت جوامع از کارویژهای سیاسیون و حکمرانان است، لذا اشاعه این پدیده باعث ترویج بسیاری از ناسامانی‌های سیاسی و مدیریتی می‌شود که از جمله آن کنترل نیروی انسانی است.
اين موضوع تا دیروز می‌توانست نیرویی بهره‌ور برای جامعه باشد و امروز به نیرویی هزینه‌بر مبدل شده و بنابراین کنترل آن باعث صرف هزینه‌هایی است که شاید اگر "دولت رفاه" قبل از بروز فاجعه و افزایش وخامت کنون به چاره‌اندیشی و حمایت‌های مختلف تن می‌داد، از آن پتانسیل به نحو احسن بهره می‌برد و قطعاً همان هزینه امروز کمتر از هزینه دیروزش می‌شد. در نتیجه، نافرمانی‌های مدنی به وجود می‌آید که عاقبتش سرکردگی و سرکشی‌های درون‌جامعه‌ای است و همگان می‌دانند که چه نتایج نامطلوبی برای اداره جامعه و سیستم‌های حاکم در بر خواهد داشت. این در سیستم‌های رفاهی دنیا، یعنی "مدیریت بحران قبل از وقوع بحران".
 این پدیده دامن‌گستر امروز در جامعه ایران به حدی روبه فزونی است که چنان‌چه کنترل نشود، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افزایش انواع بحران‌های جانبی آن خواهیم بود.
 پیشنهاد می‌کنم برخي دولت‌مردان ما به جای بازیگردانی‌های بیهوده سیاسی و جناحی، مدیریت بحران را در اولویت عملکردهای خود قرار دهند تا شاید باری از دوش ملت خسته‌ی بر گنج نشسته اما دست خالی‌، بر‌داشته شود و واقفیم که استان لرستان نیز به رغم این که از آمار شایسته‌تری نسبت به سایر استان‌ها در مبحث طلاق برخوردار است، اما از خطرات آن مستثنی كيانوش معمرنیست.
مضحکانه است بدانیم صاحب گنجیم و توشه‌ای اندک از آن که لازمه‌ی حیات و رفاه‌مان است در اختیار نداریم. این نیز بر عمق فجایع اجتماعي می‌افزاید.
باشد که رهآورد این نوشتار، تلنگری باشد بر آنان که می‌دانند و عمل نمی‌کنند و باید به درک این مهم برسند که ملت اربابند و مسئوولین خادم.

کیانوش معمر / دانشجوی دکترای علوم سیاسی - گرایش"مسایل ایران"

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1395-06-09 09:32
عامل اصلی طلاق و ازدواج نکردنه!
نقل قول کردن
#2 میر 1395-06-09 11:18
بیکاری وفقر عامل تمام بدبختی های جامعه است اما دوست عزیز کو گوش شنوا
نقل قول کردن
#3 برجعلی 1395-06-09 12:44
چنانچه بین زوجین عشق باشد فقر و مشکلات مالی که هیچ سخترین مشکلات هم نمیتواند آنها را از هم جدا کند....
نقل قول کردن
#4 میر 1395-06-09 13:46
به نقل از برجعلی:
چنانچه بین زوجین عشق باشد فقر و مشکلات مالی که هیچ سخترین مشکلات هم نمیتواند آنها را از هم جدا کند....

منظورت لیلی ومجنون بوددیگه؟راستی اونا غذاداشتن بخورن ؟لباس داشتن بپوشن؟پول آب وبرق میدادن؟بقیه مردم اطرافشان مثل خودشون بودن هیچی نداشتن؟راستی اگه دعوتشون میکردن عروسی یامراسم اینجوری اون زمونا چی میبردن واسه هدیه؟ای بابا اگه مریض میشدن طبیب چقدر ازشون پول میگرفت راستی اون موقع هم دفترچه واین جورچیزابود اصلا بیمه وبیمه بیکاری داشتن لیلی ومجنون؟اصلا بااین همه مشغله چطور عاشق شدن ؟میدونی چرا این سوالا رو پرسیدم ؟آخه ما فقط توکتابهااسمشون روشنیدیم نمیدونم اوضاعشون چطور بوده گفتم یه ذره اطلاعاتمون بیشتر بشه !دستت دردنکنه توضیح بدی ممنون میشم البته سوال زیاد بود اگه اینا روجواب دادی بقیه رو هم ازت میپرسم
نقل قول کردن
#5 امیر 1395-06-09 15:41
به نقل از برجعلی:
چنانچه بین زوجین عشق باشد فقر و مشکلات مالی که هیچ سخترین مشکلات هم نمیتواند آنها را از هم جدا کند....

شکم گرسنه و جیب خالی عشق سرش نمیشه. اینا مال قصه هاست .واقعیت زندگی چیز دیگس
نقل قول کردن
#6 حمید ت 1395-06-09 16:54
کرایه خانه بسیار بالاست ،واقعا بسیاری از مستاجرین ،توانایی پرداخت ندارن.من الجمله زوجهای جوانی که تازه تشکیل خانواده داده اند.
نقل قول کردن
#7 lorta 1395-06-11 16:04
اساسأ چرا جوان بیکار باید بره خاستگاری؟
نقل قول کردن
#8 سهیل 1395-06-12 00:23
جوانی که نوزده سالگی بره دانشگاه بعد چهار سال لیسانس بعد دو سالم ارشد بعد دو سالم سربازی بعد یک سالم دنبال کار یعنی خیلی خوب پیش بره سی سالگی ازدواج میکنه بعد پول پس انداز شغلشو فقط واسه عروسی خرج کنه کم میاره.وام هم بگیره نصفش میره جا قسط بعد سی روز با نصف حقوق که نصف اونم باید بدن کرایه خونه اگه این زوجین فقط یک وعده غذا بخورن بخدا بازم کم میارن.مشکل نظام آموزشیه که رشته و دانشگاه تند تند تاسیس میکنه و ارزش و قبح دانشجو رو آورده پایین.سربازیم بخدا بضرر جامعه نسوانه چون جوان ۲۷ ساله فوق لیسانس رو بفرستی بالا برجک نگهبانی چه نفعی برای مملکت داره؟دوسال همش وقت تلفی.علنأ سن ازدواج رو بردیم بالا.استان محروم ماهم که شرکتی چیزی نداره بخدا خودم ساوه بودم جوونای هم استانیم با لیسانس و فوق تو خط تولید دوازده ساعت کار میکنند واسه چندرغاز. :sad:
نقل قول کردن
#9 عزیزی 1395-06-12 08:10
هشتاد میلیون نفر جمعیت داریم بعد طبق آمارها چهل میلیون غیرفعال هستند یعنی هیچ فرصت کاری ندارند و زندگیشون وابسته به دیگرانه آنوقت با اینحال چرا اصرار داریم جمعیت زیاد بشه؟الان در همین لرستان بیکاری سه برابر میانگین کشوریه میزان تحصیلکرده ها زیاد شده ولی شغل مرتبط با رشته نیست من خواهش میکنم عاقلانه تر فکر کنیم.
نقل قول کردن
#10 بهمن پور 1395-06-13 20:05
لرستان درکشور مقام اول بیکاری را دارد و از هر دوجوان لرستانی یکنفر بیکارست.نرخ بیکاری لرستان سه برابر میانگین کشوری و ۲۳درصد است طبق روزنامه ایران مورخه ۲۸ دی ۹۲.اینست قصه مردان وطنم تا در فقر و تنگدستی بمانند و سر نجنبانند.
نقل قول کردن
#11 آرکاداش 1395-06-13 20:13
سلسله اشکانیان چشمانم منقرض نخواهد شد…من از تبار آل مویه ام…
نقل قول کردن
#12 هادی 1395-06-14 14:22
چرا نیروگاه سیکل ترکیبی لرستان پس از گذشت ده سال هنوز هیچ پیشرفتی نداشته؟اگر تکمیل بشود صدها فارغ التحصیل برق سر کار میروند.
نقل قول کردن
#13 صادقی 1395-06-22 10:43
میزان سرمایه گذاری در یزد پس از انقلاب ۳۰۰ برابر لرستان بوده است.استانیکه آبش از طریق آب انبار و کهریز و قنات تامین میشد حالا به استانی مهاجرپذیر و صنعتی تبدیل شده.تفاوت بودجه باعث تفاوت استانها شده است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا