خرمآباد به عنوان مرکز استان یکی از شهرهای پر جمعیت غرب کشور و البته یکی از محرومترین مراکز استانها است که این محرومیت نیز در درون شهر خرمآباد در مناطق مختلف متفاوت است.
این محرومیت به گونهای است که هر رهگذر با نگاهی گذرا به این شهر به راحتی متوجه تفاوتها و نابرابری در این شهر خواهد شد بهنحویکه در نیمه شمالی همه امکانات شهری از جمله پارکها و بوستانهایی وجود دارند و هر روز پروژه جدیدی در نقاط مختلف آن به بهرهبرداری میرسد.
اخیراً نیز پارک آبشار طلایی به مساحت بیش از 40 هکتار از پل دره گرم تا آبشار طلایی به بهرهبرداری رسید و همچنین پادگان حمزه سپاه نیز به یک مرکز توریستی تفریحی تبدیل شده است تا این امر را هر چه بیشتر به اثبات برساند.
جنوب شهر در مقایسه با نیمه شمالی از نظر امکانات شهری شاهد اختلاف فاحشی است؛ برفرض مثال اگر یکی از ساکنان پشته، گلدشت یا ماسور بخواهد از این امکانات مانند پارک یا شهربازی استفاده کند حداقل ساعتی از وقت خود را در طی کردن مسیر باید تلف کند.
شنیده شده است استانداری محترم استان در اندیشه ایجاد شهرک توریستی گردشگری خرمآباد میباشد و به همین منظور چندین نقطه از شهر مورد بازدید قرار گرفته است.
نگارنده بر این باور است که مناطق مختلف و بکری در جنوب خرمآباد وجود دارند که مستعد ایجاد پروژه مذکور هست که زمینهای وسیع روستای بلیلوند و کوه مدبه به لحاظ کوتاهی مسیر شهر و دسترسی به بام لرستان و زمینهای بین منطقه ماسور و رودخانه فصلی این محل که از لحاظ موقعیتی از نظر قرار داشتن در مسیر مناطق سیاحتی تفریحی مانند پارک جنگلی، قلعه گل، آبشارهای نوژیان؛ طاف، وارک و ...از جمله مناطق مستعد این امر به شمار میرود.
جنوب شهر خرمآباد شاهراه ارتباطی تهران جنوب است و اگر به سیستم گردشگری خرمآباد دقت شود تعداد مسافران از مناطق جنوب کشور هم در مسیر رفت به سمت تهران و شمال و مرکز کشور و هم از مسیر برگشت به سمت جنوب بیشتر است.
مسافرانی که خرمآباد را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب میکنند این امر را در مسیر حرکت خود به سمت مرکز یا شمال کشور انجام میدهند و کمتر مسافرانی تعداد روزهای سفر خود را تنها به خرمآباد اختصاص میدهند اگر ایجاد شهرک گردشگری به منظور ارائه خدمات بهتر به مسافران در جهت رونق گردشگری خرمآباد باشد این محل حتماً باید در مسیر حرکت مسافران قرار گیرد چون برنامهریزی مسافران در توقفهای کوتاهمدت و بلندمدت تنها در این مسیر قرار دارد و به همین منظور مناطق ذکرشده و روستاهای مجاور کمربندی خرمآباد (ناصروند، بلیلوند، سرخده و ...) میتواند مناطق مناسبی باشند تا این امر نتیجهبخش باشد و گردشگران در توقفهای کوتاه خود با محیط زیبای شهرک مواجه شده و در سفرهای بعدی زمان بیشتری را به توقف در خرمآباد اختصاص داده یا حتی خرمآباد را به عنوان تنها مقصد سفر خود انتخاب کنند.
در پایان خواهشمند است مسئولین ذیربط عدالت و توازن را در مورد تمام مناطق شهر به طور یکسان رعایت کنند چرا که در روز قیامت هر کس باید به اندازه مسئولیتش در پیشگاه خداوند پاسخگو باشد.
نردبان این جهان ما و منی است عاقبت این نردبان افتادنی است
لاجرم هر کس که بالاتر نشست استخوانش سختتر خواهد شکست
امید است که با همت مسوولین و با توجه به پتانسیلهای طبیعی و تاریخی این شهر از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شود.
مصطفی دریکوند
دیدگاهها
متاسفانه سالهاست جنوب شهر ک محل زندگی خرم ابادیهای اصیل و صاحبان اصلی شهره فراموش شده و مسئولین تنها ب شمال شهر ک مهاجر پذیر بوده و هست توجه میکنند.
تا در شورای شهر نماینده گانی برآمده از جنوب شهر نداشته باشیم بخدا همین وضع ادامه دارد.
بله واقعأ متأسفانه توسعه نقطه ای را مد نظر گرفتند.گلدشت غربی و شرقی وسعترین و بزرگترین منطقه خرم آباد است اما برعکس جمعیتش امکانات و خدماتش کم است
تا شمال شهر خرم اباد هست مسولین محترم هیچ کار عمده ای برا جنوب شهر انجام نمیدن و تا کسی هم اعتراضی بکنه فضای سبز نیمه کاره تپه ماسور و بلوار بهارستان رو به رخ میکشند در حالی که ورودی شهر از فرودگاه به بعد افتضاحه
کسی نیست تا همت کنه تا تبعیض رو لااقل از نظر ایجاد پارک و بوستان در جنوب شهر از بین ببره.
نمونه ش اسم دهن پرکنی بود که فقط روی بنر اومد.
بزرگترین بوستان غرب کشور که پاییز گذشته اومدن پشته و اراضی کشاورزی دامنه کوه رو زیر کشت بودن شخم زدن به بهانه ایجاد بوستان . نتیجه ش چهارتا بتر قدردانی از مسئولین بود و خراب شدن کشت و کار چند کشاورز.
دلم میخواست برای مسئولین آرزوی هدایت به راه مستقیم داشته باشم.
نمیدونم چه دلیلی داره اخه
چه ساده ایم ما…الان اداره کل بازرسی رو بردن میدون تیر دارن میسازند جاییکه فقط یک مسیر ارتباطی دارد وبقول معروف چپ راه است و برای کسیکه در جنوب شهر یا غرب یا یک غیربومی چقدر آن مسیر فرعی و سخت است آیا بهتر نبود این اداره را حداقل در مرکز یا جنوب میساختند که سر راه بود؟ماهم شهروند این شهریم ما هم عوارض و مالیات میدهیم شهر یک پیکره واحد است نمیتوان عضوی یا بخشی از آن را نادیده گرفت.
تا نماینده با نفوذ در شورای شهر نداشته باشیم نمیتوانیم سهم خواهی کنیم.الان پروژه های گردشگری را در شمال شهر و محل قبرستان جدید را در جنوب شهر تدارک دیدند.
جنوب اتفاقأ سابقه کهنی دارد.تپه باستانی ماسور که بقایای یک شهرقدیمی در عیلام باستان بوده ماس+اور.اور بزبان عیلامی یعنی شهر.یعنی شهر تولید لبنیات.یا تلوری یعنی شهریکه درگرنه است.اکثرقدیمیها ی خرم آباد زاده و بالیده محلات مرکز وجنوبند اما متأسفانه جنوب را فراموش کردند
تمام ادارات در شمال قرارگرفته
خرم آبادي هاي اصيل در مركز و جنوب شهر ساكن هستن ولي از امكانات خوبي برخوردار نيستن
وقتي مهاجرت ها بي رويه باشه و خود ما هم بي تفاوت به مسائل باشيم نبايد بيش از اين انتظار داشت
اگه بخوای اینجور حساب کنی که ماسور از شهر خرمآبادم قدیمیتره و اصل شهر خایدالو اونجاست بعد با درهگرم مقایسش میکنی که یک دهه است درست شده؟؟؟ برادر من برو اینو بررسی کن که چرا درهگرم انقد زود به شهر اضافه شد و همونا تمام تلاش خودشونو کردن که ماسور به شهر اضافه نشه؟!
نیازهای امنیتی: نیاز به رهایی از وحشت، تأمین جانی و عدم محرومیت از نیازهای اساسی است؛ وقتی واژه شهر مطرح می شود دیگر نباید جنوب با شمال یا شرق با غرب آن تفاوتی داشته باشد بلکه باید در تمام نقاط شهر امکاناتی که شهروندان نیاز دارند قرار داده شود. متاسفانه مسئولین در توزیع امکانت شهری عدالت اجتماعی را در نظر نمی گیرند که این امر سبب از بین رفتن بسیاری از استعدادهای جوانان مناطق محرم می شود.
متاسفانه به مرکز و جنوب شهر هیچگونه توجهی نمیشه
جدای از مناطق ذکر شده که واقعا محرومند مناطق قدیمی و مرکزی شهر مانند پشت بازار و شمشیر آباد نیز فراموش شدن
او به دنبال رخش دیگر رفت، ما خری لنگ را رکاب زدیم.
نتیجه تلاش هامون برای الحاق به شهر به بار نشست و الان داریم عین مردم بالاشهر پول آب و برق و گاز وعوارض شهرداری میدیم.سرمون کلاه رفت...
پس چطور ده میلیارد طبق گفته شهردار خرج آبشار طلایی دره گرم کردند؟
تعداد تردد مسافر از سمت جنوب با خروجی سمت دره گرم اصلاً قابل مقایسه نیست.
احسنت کاملا درسته