یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کارگروه "کاهش آلودگی هوا" به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده است.
این کارگروه برای تحقق برنامه‌های بلندمدت کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها فعالیت‌هایش را به زودی آغاز خواهد کرد و تصمیمات آن برای کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط لازم‌الاجرا است؛ دبیرخانه این کارگروه نیز در معاونت اجرایی رئیس جمهور مستقر است.
اگر چه فعالیت‌های اصلی این کارگروه به مساله بسیار مهم کنترل و کاهش آلودگی‌ها توسط وسائط نقلیه دودزا استوار گشته است، ولی به نظر می‌آید در این امر مهم به دو مساله اساسی و مهم‌تر توجهی نشده است. نخست این که عامل اصلی جذب و مهار آلودگی و گرد و غبار به کلی نادیده انگاشته شده است.
درختان عامل اصلی جذب گاز کربنیک هوا (CO2) و گرد و غبار به شمار می‌آیند برگ درختان گاز کربنیک هوا را جذب نموده و به جای آن اکسیژن حیات‌بخش تولید می‌کند.
در حقیقت با این عمل خارق‌العاده، برگ درختان هوا را پالایش کرده و دمای آن‌را نیز کاهش می‌دهند. از طرفی، بر اساس تحقیقات دانشمندان منابع طبیعی، هر هکتار جنگل انبوه تا 68 تن گرد و غبار هوا را در سال جذب می‌کند.‌
بنابراین، توسعه فضای سبز، نهال‌کاری و ایجاد کمربند سبز شهرها عامل بسیار کار ساز و مؤثر در مهار آلودگی، دود و گرد و غبار به شمار می‌آید.
در حالی که مأموریت اصلی کارگروه فوق‌الذکر کاهش آلودگی هوا از طریق اصلاح و نوسازی خودروهای فرسوده می‌باشد، قطعاً ایجاد و توسعه فضای سبز و احداث کمربند سبز شهرها به عنوان برنامه‌ای مکمل و ضروری در کاهش آلودگی و گرد و غبار هوا بسیار کارساز، مؤثر و لازم خواهد بود.
دومین مساله مهمی که در شرح وظایف این کارگروه مغفول مانده عدم توجه به مراکز استان‌ها به ویژه در منطقه غرب کشور و استان‌های زاگرس نشین می‌باشد. شهرهایی مثل خرم‌آباد، همدان، سنندج، ایلام، اراک و بوشهر نیز به شدّت در معرض آلودگی هوا و گرد و غبار قرار دارند.
پدیده گرد و غبار از یک سو و تردد وسائط نقلیه دودزا از سوی دیگر، آلودگی هوا در این  شهرهای نسبتاً بزرگ را دو چندان نموده است. بنا بر این، این نکته حسّاس را فراموش نکنیم که به خودروهای فرسوده‌ای که در کلان شهرها مجوز تردد داده نمی‌شود، ناچاراً به شهرهای دیگر از جمله مراکز استان‌ها سرازیر شده و در آن جا با تولید آلاینده‌های سمّی زندگانی مردمان آن سامان را با خطر جدّی مواجه می‌سازند.
سيد محمد قاسميبنا بر این، در صورتی که حوزه فعالّیت و توجّه " کارگروه کاهش آلودگی هوا " به تمامی مراکز استان‌ها معطوف شود، بدون شک کارایی و اثر بخشی آن افزایش خواهد یافت.
لذا، لازم و ضروری است همزمان با کلان‌شهرها، مراکز استان‌های منطقه زاگرس نیز مورد توجه جدّی قرار گرفته و از اعتبارات مصوب " کاهش آلودگی هوا‌" بهره‌مند شوند.

سید محمد قاسمی / فعال محیط زیست

دیدگاه‌ها  

#1 حمید ت 1395-05-19 12:02
ای کاش شبکه افلاک از آقای سید محمد قاسمی بعنوان کارشناس مسائل محیط زیستی دعوت بعمل آورند .ایشان یه محقق فعال در این ضمینه هستند ضمن اینکه دانش بسیاری در دیگر حوضه های تخصصی و علمی دارن.،.،با تشکر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا