یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

متأسفانه توهین به اقوام در ایران، تاریخ نسبتاً طولانی دارد و در دو دهه اخیر با رشد شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباط‌جمعی، تأثیرگذاری منفی آن به شدت افزایش یافته است.
با این که همه اقوام ایرانی در این فضا زخم‌خورده‌اند ولی آذری‌ها، گیلک‌ها و لُرها بیشتر از بقیه جراحت دیده‌اند. مدت زیادی آذری‌ها مورد هجمه قرار داشتند، سپس این هجمه‌ها به گیلک‌ها سرایت داده شد و در نهایت در یک دهه اخیر به لُرها انتقالش دادند.
هدف غایی این توهین‌ها که به نظر می‌رسد ریشه‌ي اصلی آن در خارج از مرزهای دوست‌داری ایران قرار دارد، رواج واگرایی و آسیب‌رسانی به انسجام ملی ایران عزیز است. البته شایان ذکر است در کنار برنامه‌ریزی دشمنان ایران، کم‌خردی خودی‌ها هم کم به این آتش سوزنده و ویرانگر دامن نزده است.
به دلیل تأثیر مخرب هجمه‌های قومی بر انسجام و امنیت ملی، دریکی از نوشتاری‌های قبلی از مسئولان ذی‌ربط درخواست کردم این کار را در ردیف اخلال در امنیت ملی قرار داده و برخورد شدید قضایی و انتظامی با آن داشته باشند ولی متأسفانه کوچک‌ترین اعتنای نشد و نخواهد شد.
در این مسیر نامبارک، حال این بار قرعه نامیمون به نام مردمان لک زده شده است. مردمانی که در تاریخ لُرستان (مراد لُرستان کهن و قلمرو لُر کوچک است که علاوه بر استان لُرستان کنونی، ایلام، قسمتی از همدان، کرمانشاه و کشور عراق را شامل می‌شد) همواره نقش بی‌بدیلی داشته‌اند و فرهنگ و تاریخ لُرستان و هویت لُر با نام و نشان آن‌ها عجین شده است.
این هتاکی نشانه واضح حماقت و کم‌خردی است و به شدت محکوم شدنی، ولی می‌توان از دریچه‌ای دیگر که کمتر به آن نگریسته می‌شود هم به آن نگریست.
 واقعیت این است که این آهنگ مشمئزکننده و سرتاسر توهین‌آمیز، پنج تا شش سال پیش تولید و منتشر شده و اصلاً هم مورد استقبال قرار نگرفت و اشاعه نیافت، ولی عده‌ای که در این قضیه خود را «‌آتش به جان افتاده» می‌نمایانند و آن را محکوم کرده و تفرقه‌افکنانه معرفی می‌کنند، به واقع خود در مسیر تفرقه‌افکنی حرکت و با احیا سازمان یافته این آهنگ سعی در آسیب زدن جدی به انسجام تاریخی مردمان لُرستان دارند.
این عده همان کسانی هستند که در صدد هویت مستقل سازی مردمان لک و بعد انضمام آن به همسایه شمالی بوده و سالیانی است این کار را در سایه‌ي تخریب و تحقیر مردمان لُر از طریق تولید، انتشار و صدور هجمه‌های طنزآلود علیه این مردمان با اصالت و در نتیجه دورسازی مردمان لک از آن‌ها جستجو می‌کردند ولی وقتی خود را ناموفق دیدند درصدد پاشیدن بذر خصومت جهت رسیدن به هدف بس مشمئزکننده خود برآمدند.
این افراد تا خون در رگ و جان در بدن دارند دست از سر همبستگی و یکی بودن مردمان لُرستان بر نمی دارند. سئوال تایید کننده اظهارت فوق این است که چه اتفاقی افتاد که بعد از این همه سال این آهنگ «احیا» شد. هر چه پیش می‌رویم و موضع‌گیری‌های جدیدتر را در این مورد می‌نگریم بیشتر متوجه احیای سازمان یافته این آهنگ توسط عده‌ای تفرقه‌افکن و لرستانی لرستیز و لرستان‌گریز می‌شویم.
آن‌ها چند روزی منتظر بودند شاید افراد شاخص سیاسی، فرهنگی و هنری لک‌زبان حرف دل خصمانه آن‌ها را بزنند ولی وقتی ذکاوت انسجام زای این عزیزان که دل‌سوخته فرهنگ لُرستان، قوم لُر و مردمان لک هستند را نظاره‌گر بودند و دیدند همه آن‌ها در کنار محکوم کردن این عمل و یادآوری فرهنگ دیر پای مردمان لک، دم از یکی بودن مردمان لُرستان می‌زنند، به این نتیجه رسیدند که از این تنوری که داغ کرده‌اند نان دلخواه خود را پخت نخواهند کرد، لذا نقاب کنار زدند و دم از استان دیگر و تشکیل استانی جدید زده و حتی وقاحت را به جائی رسانده‌اند که خواستار تغییر نام لرستان جهت احیای هویت لکی شده‌اند.
به این افراد باید گفت آیا وقتی کم‌خردان به آذری‌ها و گیلک‌های قهرمان توهین می‌کنند آن‌ها باید دم از ملتی مستقل و کشوری جدید بزنند که شما دم از استانی جدید و ستانی نو می‌زنید. مگر معیار همبستگی و هویت، کم خردانند و آب دریای هویت یک قوم و تاریخ پرافتخار آن با دهان سگ نجس می‌شود.
آری این بهره‌برداری خصمانه ما را به این نتیجه هدایت می‌کند که شاید تولید این اثر هم کار امثال همین به ظاهر لک‌دوستان و به ظاهر و باطن لُرستیز باشد؛ ولی باید به همه تفرقه‌افکنان جیره‌خوار، چه این‌طرفی چه آن‌طرفی گفت که هویت یگانه و انسجام مردم لُرستان یک‌شبه حاصل نشده که یک‌شبه بازیچه دست آن‌ها شود.
توهین به مردم لک، توهین به همه لرستان و مردم لُر است و همه آن را از جان و دل محکوم می‌کنند و اعلام برائت کرده‌اند. به آن‌ها باز باید گفت این آتشی که شما به پا کرده‌اید به جای سوزاندن «کولای» انسجام و وحدت‌طلبی مردمان لرستان، آن‌ها را بیش از پیش به هم نزدیک کرده و روابط برادرانه آن‌ها را گرم خواهد کرد.
از دلسوزان لُرستان، قوم لُر و مردم سربلند و سرافراز لک هم می‌خواهم در موضع‌گیری‌های خود ظرافت و ذکاوت همیشگی خود را به خرج داده و با دانستن نیت پنهانی این افراد ضمن محکوم دکتر کیانوش زهراکارکردن این عمل مذبوحانه و مزورانه، از طریق سردادن شعار یکی بودن مردم لُرستان، نقشه آن‌ها را نقش بر آب سازند و راه بر آب آسیاب تولیدگر خصومت‌شان ببندند و تیر آن‌ها را به سمت سنگ هدایت کنند.

دکتر کیانوش زهراکار
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران

*این مقاله در شماره‌ی 372 یازدهم امرداد در صفحه‌ی 4 سیمره چاپ شده است. 

دیدگاه‌ها  

#1 ali 1395-05-18 02:59
عالي بود
نقل قول کردن
#2 پارسوماش 1395-05-18 08:29
احسنت.عالی بود دکتر…همانطور که ذکر کردن این آهنگ ۶ سال پیش تهیه شده و همان زمانم کسی از این خواننده نه استقبالی کرده و نه مورد توجه قرار گرفته ولی معلوم است یک جریان تفرقه افکن سایبری ایران ستیز بمنظور برهم زدن آرامش و امنیت داخلی این آهنگ سخیف را در سطح گسترده دارد به انتشار میگذارد.این گروهکها هویتشان در جار و جنجال شکل میگیرد.جاویدان ایران اسلامی
نقل قول کردن
#3 میم.مستمر 1395-05-18 10:05
فصل الخطاب این جنگ بی شکوه،همین جملات گهربار دکتر عزیز است
باید درس گرغت و بازی نخورد
خداوکیلی یافته تاکنون در این مورد تنها پایگاه بود که حق مدارانه نوشت و انتشار داد
نقل قول کردن
#4 زرین پور 1395-05-18 12:50
احسنت.بیجهت نیست در سالیان اخیر حجم عظیمی از توهینات و هتک حرمتها را بطرف مردم رنج کشیده ما سوق میدهند اینان با برنامه خارج نشینان ایران ستیز دنبال میشود وقتی عبدالله اوجالان رهبر پ ک ک اعلام میکند تا میتوانید جوکها و توهینات را بنام لر و لک انتشار دهید تا از ایران دلزده بشوند و بیایند طرف ما.ولی این آرزو را بگور گمنامی میبرند گروهک توحید وجهاد که در کوردستان مردم عادی را شهید کردند در همین رابطه است.داعش هدف فرعی برای تشکیل کشورکوردستان است که اسراعیل پشتیبانش است.لرها هیچ تعارض دینی و فرهنگی با مرکز ندارد و هیچ برگی از تاریخ پیدا نمیکنید که ما به ایران خیانت کرده باشیم.ما در تاریخ روسفیدیم.جاویدا ن ایران اسلامی
نقل قول کردن
#5 حسین 1395-05-18 13:02
هیچکس به لرها ولک ها توهین نمی کند جز رفتار وکردارخودمان
نقل قول کردن
#6 نوید 1395-05-18 17:47
دورود بر دکتر عزیز
اگر لک نبود لر نبود اگر لر نبود لرستان نبود اگر لرستان نبود ایران نبود
چرا باید لک ها مورد توهین وافترا باشند متاسفانه در این زمینه فرهنگ سازی نشده باید فرهنگ ناب لکی مورد استفاده وبه نسل بعد هم انتقال داده شود (زبان آداب رسوم وسنن ....)
امیدوارم که از رسانه ملی شروع شود متاسفانه به زبان لکی صحبت نمی کنن و زبان لکی مورد جف قرار می گیرد
نقل قول کردن
#7 درود 1395-05-19 01:53
دستت تفرقه افکنان خیلی زود رو شد
نقل قول کردن
#8 التماس تفکر 1395-05-19 11:43
من چندسوال دارم ازجناب لک اندیش,دکترمحمدج وادمشکور درکتاب جغرافیای تاریخی ایران صفحه۵۳مینویسدکا سیتها درلرستان,همدان, گیلان ومازندران,ری,کا شان(که بازمانده نام کاسیت یا کاشوست یا دریای کاسپین)و زاگرس مرکزی بودند.دکترشیرین بیانی درتاریخ ایران باستان جلد۲ص۱۹میگن کاسیتها اجدادلرهای کنونی بودند.جورج کامرون عیلامی وکاسیت راازیک منشأمیداند.حسن پیرنیا کاسیان راساکن کوههای زاگرس میداند.دانیل تیپاتس کاسیت رانیای لربختیاری میداند.حال شماطبق کدام مدرک کاسیت رابنام خودسندمیزنید؟یع نی لکها از۱۲هزارسال پیش درهمین منطقه بودند وهیچ تهاجمی بچشم ندیدند؟کاسیتها صنعتگربودند ویکجانشین چون ذوب فلزات کوره ذوب فلزمیخواهد,ساخت اشیا وقت میخواهد,مردم کوچنده صنعتگرنیستند آسیاب وفلزکاری وکشاورزی درتعارض باکوچ است.کوچ تاریخ ندارد چون کوچنشینان خانه داعم ندارند وبیشتر وقت درتحرکند چون اقتصادشان مبتنی بر دام است.بعدمنبع آمارتان چیست که میگویید۷۰درصداس تان لک اند؟میشود آن کتاب را بما معرفی کنید؟
نقل قول کردن
#9 مهدیان 1395-05-19 13:20
اساسا نام گذاری شهرها و استانها و حتی روستاها بر اساس نام قومیت ها کار اشتباه و تفرقه افکنانه است. در همین استان خودمان، لک و بختیاری و فارس و ترک ... زندگی می کنند.
نقل قول کردن
#10 یاللعجب 1395-05-20 22:02
دوست عزیز در کدام منبع آن عبارت روی پرچم کاسیت نوشته؟پرچمش کجا کشف شده؟بیشتر توضیح بده…مرسی
نقل قول کردن
#11 لك 1395-05-21 00:14
متاسفانه حرف ها و بحث هاي بي منطق زيادي اين روزها خصوصا در دنياي مجازي نشر بيدا مي كند از لكستان بگير تا عبارت روي پرچم كاسيها.
تا جايي كه بنده يادم مياد ما لك ها لر بوديم اما امان از هويت گريزي تعداد محدودی كه به هر دري ميزند هر دروغي ميگويد تا از لر بودن خود فرار كند
نقل قول کردن
#12 فرجام 1395-06-01 21:35
درفضای مجازی یک وبلاگ نویس مطالبی رو بدون رفرنس و ارجاع و بدون ذکر سند و حتی بدور از واقعیات نشر داده که آدمی که حتی سواد تاریخی نداره از خوندنش شاخ درمیاره.مثل همین عبارت روی پرچم کاسیت.دیگه نگفتن این پرچم کجا و در کدام حفاری کشف شده و آن عبارت به چه زبانی بوده عیلامی,سومری,مص ری,پارسی؟یا نوشته بودند شاه اسماعیل ۴۹ میلیون نفر از جمله ۱۷ میلیون اهل حق را قتل عام کردند(بدون ذکرهیچ منبع وسندی!!!)طبق نظرمستشرقین و اسناد و اولین سالشماری در ایران جمعیت ایران زمان ناصرالدین شاه ۸ میلیون نفر بوده و۱۳۳۵ طبق کتاب گیتاشناسی ایران صفحه ۴۱ جمعیت ایران ۱۹ میلیون نفر بوده.حالاچطور۶ق رن پیش باآنهمه بیماری وکمبودامکانات درمانی وپزشکی جمعیت ایران مگرچقدربوده که۴۷میلیونش راشاه اسماعیل کشته؟چه ابزاری داشته؟بااین نسل کشی دیگرایران خالی ازجمعیت بوده وشاه اسماعیل چطورآن همه حمایت شده ودرتمام جنگهاش بجزچالدران(۹۲۰ه جری)پیروز شده؟تو را بخدا حدسیات را از معبر عقل عبور بدید و دل و قلبتان را از کینه پاک کنید و به قلمتان منتقل نکنید.
نقل قول کردن
#13 فرجام 1395-06-01 21:45
[quote name="لك"]متاسف انه حرف ها و بحث هاي بي منطق زيادي اين روزها خصوصا در دنياي مجازي نشر بيدا مي كند از لكستان بگير تا عبارت روي پرچم كاسيها.
تا جايي كه بنده يادم مياد ما لك ها لر بوديم اما امان از هويت گريزي تعداد محدودی كه به هر دري ميزند هر دروغي ميگويد تا از لر بودن خود فرار كند.یک وبلاگنویس اظهار فضل نمودند که نام قوم ما در کتاب نوسترآداموس آمده.البته این اگرحقیقت داشته باشد مایه سربلندی است ولی دیگرمنبع و صفحه را ذکرنکردند و نگفتند که نوسترآداموس یهودی در اروپا کارش با غرب ایران چیست؟وچرا و به چه دلیل اسم ما بذهنش خطور کرده؟
نقل قول کردن
#14 سعید 1395-06-02 08:11
اون پرچم در کجا کشف شده؟در کدام حفاری و بدست کدام باستان شناس؟جنس پرچم از چه بوده که پس از دوازده هزار سال هنوز تجزیه نشده و از بین نرفته؟عبارتی که روی پرچم نوشته شده به کدام زبان است:میخی,سومری, عیلامی,پارسی,مص ری؟چرا هیچ نظر باستانشناسی و یا هیچ منبعی و یا هیچ کتابی را بعنوان ذکر سند معرفی نکرده؟با توجه به اینکه کشور ایران بعنوان پل ارتباطی بین شرق به غرب بوده و تهاجمات زیادی از اقوام بیابانگرد بخود دیده آیا میتوان پذیرفت که قومی دوازده هزار سال در منطقه ای بدون هیچ حادثه و مشکلی زیست و سکونت داشته؟و دست نخورده و اصیل باقیمانده؟درمنا بع یونانی ذکرشده که وقتی پارسیان بابل را در۵۳۹قبل ازمیلادفتح کردندبه بابلیها سیاه سر گفتند.یعنی خودشان بور بودند.الانم بور ماندند؟ :-?
نقل قول کردن
#15 غفوری 1395-06-03 08:49
جمهوری و دموکرات و دموکراسی و آزادی , مفاهیمی کاملا جدید و متعلق به قرون معاصرند و اطلاق آنان به کریم خان زند طبق اسناد تاریخی و مفاهیم علوم سیاسی درست نیست.چون آن زمان یعنی ۲۵۰ سال پیش مردم ایران اصلا با این مفاهیم سیاسی و نظامهای حکومتی آشنا نبودند.حکومت زندیه ۴۰ سال طول داشت که کریمخان زند ۳۰ سالش را پادشاهی کرد.
نقل قول کردن
#16 بیرانوند 1395-07-09 21:52
اقای لک اندیش خودت رو لر لک جا نزن ما لکها لرهستیم مث بختیاریها ممسنی ها و بالاگریوه ها..کور ک نیستی اینهمه اشتراکات فرهنگی بین لرهای لک با بالاگریوه رو نمیبینی...درضمن 70درصد ماله زمانیه ک لرستان تا خانقین عراق بود ک با تفرقه امثال شما کوچیکتر شده..
نقل قول کردن
#17 سلسله 1395-07-30 09:40
اقای ک بدور از اندیشه ای و خودتو لک اندیش جا میزنی پول گرفتی برای حزبهای کردی تلاش میکنی و در صدد تفرقه هستی نویسنده متن خوب جوابتو دادن. لک امیر هم مث تو اول حرف از لک میزد بعد گرایششو به کردی تغییر داد نمیخواد به خودت فشار بیاری ما از لک امیر و امثال شما متنفریم..لک قلب لرستانه..
نقل قول کردن
#18 هرسین 1395-08-27 20:14
متاسفم برای تمامی لکل که وه ژان لره مزانن .وختی وه ژتان هویتتان قبول نه رین چه مه ری کینان حرمتتان بگری لر و لک فره اگرد یه ک فه رخ دیرن .نام ای کشور در حقمان فه ره زولم بیه تا کی کارگری
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا