یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

درصد فراوانی از نخبگان لرستانی به خارج استان و به خصوص پايتخت و شماري نيز به کشورهای دیگر مهاجرت می‌كنند.
موضوعاتی مانند اسکان، اقامت دائم در برخی کشورها، پرداخت حقوق تا پایان عمر، کرسی تدریس دانشگاه‌های معتبر و ده‌ها وعده خوش آب و رنگ همواره فراروی اندیشمندان و محققان قرار دارد و نخبگان لرستانی نیز از این وسوسه‌ها در امان نیستند.
در حالی به موضوع مهاجرت نخبگان از استان توجهی نمی‌شود كه این موضوع معادل خارج شدن میلیاردها دلار سرمایه از اين ديار است. لزوم استفاده از نخبگان لرستان در مناصب اجرايي/ بي‌تفاوتي، باعث مهاجرت نخبگان مي‌شودپایین بودن سطح درآمد استادان و نخبگان، نارسایی‌های مالی و اداری و سلیقه‌ای و سياسي عمل كردن مدیران استان از جمله دلایل مهاجرت نخبگان از استان است.
كمبود امكانات تخصصی، علمی و بی‌ثباتی‌های اقتصادی هم می‌تواند از دیگر عوامل باشد. نبود حمایت‌های لازم از سوی مسئولان و فراهم نبودن امکانات برای فعالیت از دیگر علل مهاجرت نخبگان لرستانی است.
به‌ کار نگرفتن نخبگان به عنوان مدير، مشاور و بی‌اثر بودن نقش آنان در تصمیم‌گیری‌هاي مهم هم از دیگر عوامل خروج است. بسياري معتقدند به جاي استفاده از افرادي كه قادر هستند لرستان را بن‌بست و ركورد اقتصادي و نيز بحران بيكاري خارج كنند و بين نخبگان همين استان حضور دارند اما معمولاً چشم‌ مسئولان آن‌ها را نمي‌بيند يا نمي‌خواهد ببيند(تا شايد وجود نيروي توانمند باعث به خطر افتادن صندلي مديريت ودشان نشود)، لذا ترجيح مي‌دهند از نيروهاي صرفاً سياسي استفاده كنند تا به جاي واسطه خير شدن براي همه مردم از طريق انتصاب افراد نخبه و توانمند، افرادي منصب‌دار ادارات شوند كه خير آن‌ها بيشتر به مافوق‌شان برسد و نتيجه اين مي‌شود كه در لرستان ملاحظه مي‌كنيد!
رئیس بنیاد نخبگان لرستان از جمله دلایل مهاجرت نخبگان استان را نداشتن غیرت ملی و تعصب لازم به استان عنوان می‌کند.
"حمزه امیری" در اين خصوص می‌گوید: توجیه چنین افرادی این است که فضا و بستر لازم برای ماندن‌شان فراهم نیست.
وی می‌افزاید: نخبگان استان باید به این باور برسند که طلایه‌دار توسعه هستند بنابراین باید برای توسعه استان خودشان پیش‌قدم شوند نه این‌ که فقط منتظرگرفتن تسهیلات باشند.
فراهم نبودن زیرساخت‌ها هم از موضوعات دیگری است که وی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: در لرستان به دلیل ركود در صنعت و کشاورزی نخبگان نمی‌توانند توانایی خود را در این حوزه‌ها به کار بگیرند.
رئیس بنیاد نخبگان استان می‌افزاید: فراهم نبودن یا ضعف زیرساخت‌های لازم اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در استان و بی‌توجهی مدیران نسبت به جایگاه علمی نخبگان از مهم‌ترین عوامل مهاجرت آنان است.
اميري با اشاره به این‌كه سرمایه‌های انسانی از عوامل مهم توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هر جامعه هستند، می‌گوید: با مهاجرت نخبگان به خارج از استان، میلیاردها دلار از استان خارج می‌شود.
وي با بيان اين كه با اصطلاح نخبه موافق نیستم و این اصطلاح به ندرت به کار می‌رود زيرااستعداد برتر مورد توجه ماست، مي‌افزايد: تعداد افرادی که در بنیاد نخبگان استان به عنوان استعداد برتر شناخته شده‌اند حدود 200 نفر است.
رئیس بنیاد نخبگان لرستان با بیان این‌که تحول در هر جامعه‌ای توسط نخبگان و افراد برتر صورت می‌گیرد، می‌گوید: بنابراین زمانی که نخبه از استان خارج می‌شود قطعاً این تحول یا انجام نمی‌شود یا با تأخیر صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به نقش نخبگان در توسعه استان می‌افزاید: فراهم کردن بستر مناسب برای ارتباط مستمر و اثربخش نخبگان با دستگاه‌های اجرایی باید سرلوحه سازمان‌ها و ارگان‌های استان قرار گیرد.
رئیس بنیاد نخبگان لرستان تأکید می‌کند: مسئولان استان باید اعتقاد داشته باشند که جامعه نخبگان می‌توانند در حل مشکلات درون‌سازمانی راه‌گشا باشند و این تفکر باید نهادینه و فرهنگ‌سازی شود.
امیری می‌افزاید: مهاجرت نخبگان زنگ خطری برای هر استان به ‌ویژه استان‌های محروم است كه باید برای جلوگیری از این پدیده راه‌ حل‌هایی اندیشیده و به كار گرفته شود.
وی یکی از راه‌کارهای ماندن نخبگان در استان را تکریم آن‌ها از سوی مدیران دستگاه‌های اجرایی می‌داند.
رئیس بنیاد نخبگان می‌گوید: این بنیاد از همه توان خود برای فراهم کردن بستر مورد نیاز برای شکوفایی استعدادهای برتر و نخبگان استان استفاده می‌کند.
يك دکترای مدیریت فرهنگی خصوص برخي دلايل مهاجرت نخبگان از استان می‌گوید: زمانی كه میزان حقوق یك متخصص در خارج از استان و كشور چند برابر حقوق همان شخص دراستان است، طبیعی است كه بعضی از متخصصان و نخبگان به فكر مهاجرت به دیگر استان‌ها یا خارج از كشور بیفتند.
"محمد‌باقر محمدی‌پیراسته" ادامه می‌دهد: برای این که نخبه بتواند به اهداف علمی خود برسد باید از مشکلات اقتصادی و مالی دور باشد.
وي می‌افزاید: یعنی نباید مشکلات مالی به حدی برسد که او را از کار اصلی‌اش دور کند.
اين دكتراي مديريت فرهنگي با بيان اين كه وجود رابطه‌بازی در تصاحب شغل‌های دولتی نيز یكی از دلایلی است كه موجب سردی نخبگان و رفتن آنها از استان شده، مي‌افزايد: مهم‌ترين چالش اين است كه در لرستان برای نخبگان دافعه وجود دارد زیرا امكانات لازم برای نگه‌داری‌ آنها وجود ندارد. 
محمدي‌پيراسته خاطرنشان مي‌كند نبود حمایت‌های دولتی از نخبگان نیز از دیگر چالش‌های نخبگان در استان است و تصريح مي‌كند: نخبه به كسی اطلاق می‌شود كه استعداد، توانایی و خلاقیت خود را در زمینه‌های خاص به فعلیت رسانده است.
وي می‌افزاید: وجود اشخاص نخبه در استان، توسعه در همه زمینه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت درحالی كه اكنون شرایط لازم برای نگه داشتن نخبگان در استان وجود ندارد.
محمدی‌پیراسته معتقد است كه خروج نخبگان و خالی شدن استان از خلاقیت‎ها یك آسیب جدی و بحران اجتماعی است و اشاره مي‌كند: مهم‌ترین راه‌كار برای جلوگیری از خروج نخبگان به فعلیت رساندن استعدادهای آن‌هاست.
وی ایجاد مراكز استعدادیابی را نیز یكی دیگر از این راه‌كارها می‌داند و مي‌افزايد: ایجاد فضای مطلوب فرهنگی و روانی برای حمایت از نخبگان در بطن جامعه راه‌كار دیگري دي راين زمينه است.
محمدي معتقد است: استان باید از طریق افراد متخصص اداره شود تا با شیوه صحیح برخورد با نخبگان آگاهی داشته باشند و در بخش‌های مختلف از وجود این نخبگان استفاده کنند.
یك کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی می‌گوید: خروج نخبگان از استان موجب عقب‌ماندگی لرستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و علمی شده است.
"مراد یاراحمدی" معتقد است: نبود مدیریت صحیح و امكانات مناسب برای حفظ و نگه‌داری نخبگان در لرستان از مواردی است كه موجب مهاجرت نخبگان از استان شده است.
وی می‌گوید: ضعف شناخت از نیازهای نخبگان استان و نبود تعهد كافی در برخی مدیران استان نسبت به این قشر باعث شده است كه نخبگان تمایلی به ماندن در استان نداشته باشند.
این كارشناس ارشد مدیریت بازرگانی می‌افزاید: نخبگان سرمایه علمی هر جامعه هستند كه با خروجشان آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به استان وارد می‌شود.
یاراحمدی می‌گوید: به نظرمی‌رسد یکی از راه حل‌های مهم مشکلات پیش روی نخبگان در عرصه‌های مختلف، شناسایی حلقه‌های مفقوده ارتباطی بین این قشر و ادارات، کارگاه‌های تولیدی، کارخانه‌ها و سازمان‌هاست.
فاطمه کمالی/ همشهری
 

دیدگاه‌ها  

#1 خادم ملت 1395-04-26 11:57
نبود متخصص در جاهای حساس سبب دفع نخبه ها میشه. متاسفانه وقتی مدیر متخصص نباشه همانگونه که شما اشاره نمودید شخص کاردان رو خطری برای خود تلقی میکنه چرا که هدفش فقط میز ریاسته در حالی که مدیر متخصص شخص کاردان رو نعمتی میدونه چرا که با وجود نیروی زبده به هدف که پیشرفت کشورو خدمت رسانی به هموطنانشه نزدیکتر میشه. شخص متخصص میدونه که میز ریاست امانتی بیش نیست و آن را ارثیه پدری نمیداند.
خرم آباد جز معدود شهرهاییه که با وجود منابع زیادش میشه در اسرع وقت مشکلاتش رو حل نمود.
یه فراخوان به تمام خرم آبادی های کاربلد ؛ کاربلد؛کاربلد که واقعا کاربلدن و درخرم آباد و خارج استان قرار دارن بدید و بگید جوانان شهرتون به وجودتون نیاز دارن اگه نمیتونید بیایید لااقل برا پیشرفت شهر پیشنهادهای خودتون رو به فلان آدرس که معتبر و قابل پیگیری هست بفرستید.کمرنگ شدن تعصب و عرق ملی رو مدیران ناکارآمد در جامعه بسط دادن همانها که دشمنان داخلی هستن ؛ همان فرصت طلبهای مد نظر شهید مطهری .
خرم آباد و در کل ایران پر از شهید حسن باقری هاییه که منتظر ورود به گود هستن.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا