یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ظرف يكي دور روز گذشته خبري مبني بر ايجاد اختلاف بين اعضاي شوراي اسلامي شهر براي تغيير نام پل جديدالاحداث "مازيار" واقع در جنب پارك نسترن خرم‌آباد باعث شد بسياري در فضاي مجازي اقدام به طرح ديدگاه در اين خصوص بنمايند.
موضوع از اين قرار بود كه چند نفر از اعضاي شوراي اسلامي شهر در مقابل همكاران خود ايستاده و اعلام كردند چون نام مازيار سنخيتي با شهر ما ندارد، بايد نام يكي از شهدا را جاي‌گزين آن نمود. البته برخي خبرها نيز حكايت از آن داشت كه برخي از اعضاي شورا بيان كرده‌اند نام‌هايي مثل "كوروش" كه از قديم بر محلات شهر گذاشته شده، طاغوتي هستند و نبايد در نام‌گذاري‌ها از اسامي كوروش و مازيار استفاده كرد.
اين حقير به عنوان يكي از شهروندان كه حق اظهار نظر در خصوص شهر و زادگاهم را دارم، از چند عضو شورا كه چنين سخناني را مطرح كرده‌اند (البته اگر چنين حرفي زده باشند و سخنان‌شان توسط رسانه‌ها تعبير يا تحريف نشده باشد)، سوال مي‌پرسم نام‌گذاري اماكن و معابر خرم‌آباد نبايد پايه‌اي براي نان‌گذاري باشدكه اگر نام اجداد هر يك از شما، كوروش، داريوش و يا مازيار بوده باشد، حكم شما در مورد جدتان چيست و تا كنون چه اقدامي براي تغيير نام وي و سابقه طاغوتي خاندان خود كرده‌ايد؟ از سوي ديگر، آيا به صرف تغيير نام يا نام خانوادگي افراد، سابقه قبلي ‌و ديانت آن‌ها و همچنين نوع نگرش اجتماع نسبت به آن‌ها تغيير مي‌يابد؟
آيا هر كس كه اكنون نامش تيمور، چنگيز يا آتيلا است را به جرم سفاك بودن و قتل عام‌هاي تاريخي بايد دستگير و محاكمه نمود؟ آيا كساني كه پيش از تغيير نام اين محله‌ها، سال‌ها قبل آن‌جا زندگي مي‌كردند، طاغوتي و طاغوت‌نشين محسوب مي‌شوند؟! (1)
همگي به خوبي مي‌دانند كه نمي‌توان از روي ظاهر افراد يا نام آن‌ها در خصوص نيك يا بد بودن ذاتي‌شان قضاوت كرد، كما اين كه در خصوص فيش‌هاي حقوقي نجومي، مدير عامل يكي از بانك‌هاي كشور با حقوقي 234 ميليون توماني، در شرايطي كه همگان نسبت به اين موضوع معترض بودند، ايشان حقوق نجومي را حق خود مي‌دانست و حتي اعلام كرد كه از انتشار‌دهنده فيش حقوقي شكايت مي‌كند، اما بررسي موضوع و بركناري اين شخص نشان داد كه به هيچ وجه حق با مدير عامل متظاهر و رياكار نبوده است.
به بحث پيشين باز گرديم و آن اين كه اصرار براي نام‌گذاري ميادين، پل‌ها، خيابان‌ها و كوچه‌هاي شهر به نام شهدا توسط برخي از افراد آيا به صورت كارشناسي پيشنهاد مي‌شود يا هدف چيز ديگري است و به قولي حفظ ظاهر است؟!
آيا كسي كه اصرار بر نام‌گذاري يك خيابان يا كوچه به نام شهداي بي‌ادعايي مي‌نمايد كه بدون توجه به تعلقات دنيوي، مقابل دشمن سينه سپر كرده و به شهادت رسيدند، اين را مي‌داند كه اگر فردا همان خيابان يا كوچه از نظر ظاهري نظير نداشتن آسفالت، ديوارهاي رنگ و رو رفته و منازل تخريبي، وجود حيوانات موذي در جداول و جوي‌هاي كنار خيابان و كوچه، نصب نشدن سطل زباله و پراكنده شدن زباله‌ها در آن معبر و مواردي نظير اين نيز پي‌گير وضعيت آن‌جا نباشد، چه جفايي در حق آن شهيد كرده است كه ممكن است بازماندگانش ساكن همان خيابان و كوچه بوده و از اين موضوع در رنج باشند؟
آيا فقط نام‌گذاري معابر به نام شهدا ارزش دارد اما رسيدگي به امور فرزندان برخي شهدا و مردمي كه دوران 8 ساله دفاع مقدس پشتيبان امام و شهدا بودند نزد اين افراد، فاقد ارزش است كه شهري با مشكلات روي هم انباشته از آشفتگي معابر تا خيل عظيم بيكاران داريم اما كسي نيست كه هميشه اين‌طور مواقع پي‌گير و پاسخ‌گوي خانواده معظم شهدا و شهروندان باشد؟!
سال‌هاي نخستين دهه 60، نام بسياري از تيم‌هاي فوتبال باشگاهي كشورمان برگرفته از نام شهدا شد و نمونه آن همين تيم خيبر خرم‌آباد كه با نام شهيد "حسين‌بيگي" فعاليت مي‌كرد اما پس از چندي در تصميمي شايسته از سوي مسئولين كشور، نهادن نام شهدا روي تيم‌هاي ورزشي ممنوع شد زيرا شكست يك تيم مقابل تيم ديگر ممكن بود باعث خدشه وارد آمدن بر نام و جايگاه مقدس شهداي كشورمان تلقي شود، بنابراين دستور تغيير نام تيم‌هاي باشگاهي صادر شد.
حال اگر ما پيشنهاد نام‌گذاري خياباني به نام شهيدي والامقام را داديم اما در آن خيابان برخي مسائل ناخوشايند اجتماعي روي داد (مثلاً جواني كنار آن خيابان مشغول تزريق مواد مخدر شد)، آيا به نظر شما به صرف نام‌گذاري، به وظيفه‌ي خود در قبال شهدا عمل كرده‌ايم يا بايد پشت‌بند نام‌گذاري‌ها بر كليه امور لازم در اين خصوص نظارت نماييم تا شأن و جايگاه آن مكان و نامي كه بر آن نهاده‌اند حفظ شود؟
پيشنهاد براي مسئولين لرستان در خصوص نام‌گذاري‌ها
ما پيشنهاد بهتري براي نام‌گذاري اماكن به نام شهداي گران‌قدرمان داريم و آن اين كه زير تابلوي هر يك از ادارات كل در استان لرستان نام يكي از سرداران شهيد ديارمان قيد شود تا از اين پس در هر نهادي همواره كاركنان آن‌جا يادشان باشد كه چه خون‌ها داده‌ايم تا آن‌ها فرصت خدمت به مردم را به دست بياورند؛ لذا اگر اهمال يا قصوري در خدمت به مردم مشاهده شد، مطابق ارزش‌هاي انقلاب و لزوم حفظ جايگاه شهدا، با مدير يا كاركنان خطاكار آن نهاد به خاطر بي‌احترامي به نام و حرمت خون شهدا، برخورد انقلابي لازم صورت پذيرد.
همچنين با اين راه‌كار مي‌توان از خيل كساني كه براي به دست آوردن مناصب مديريتي سر و دست مي‌شكنند اما هدف‌شان خدمت به مردم نيست، كاست چرا كه در مقابل نام و مقام شهدا، جرأت و شهامت خطا كردن نخواهند داشت زيرا در آن صورت تكليف‌شان به وضوح مشخص است.
در بسياري از سايت‌هاي ارزشي ما نوشته شده است: كشور ما در دوران جنگ تحميلي بيش از 218 هزار شهيد (2) داشت و اكنون در نظام ما 3 هزار صندلی مهم دولتي و مديريتي هست، يعني اين كه به ازای هر صندلي مديريتي حدود 72 شهيد داده‌ايم و به بيان واضح‌تر‌ براي هر پست و صندلي مديريت، كربلايي بر پا شده است اما آيا همه كساني كه براي اين مناصب در نظر گرفته مي‌شوند قدر اين صندلي‌هاي خدمت را مي‌دانند و شأن آن را رعايت مي‌كنند؟ آيا آن‌ها مشغول پياده كردن سيره و عدالت حضرت علي (ع) و ساده‌زيستي هستند؟‌ آيا اين مديران شب‌ها بر گليم كهنه مي‌خوابند تا حق و سهم مردم از بيت‌المال به خوبي محفوظ بماند يا اين كه بسياري از آنان حقوق‌هاي چند صد و چند ده ميليوني مي‌گيرند و فقط مردم را دعوت به صرفه‌جويي در مصرف انرژي مي‌نمايند؟!
اين‌جاست كه مردم از مسئولين انتظار دارند فقط با يك نام‌گذاري، همه چيز را تمام شده ندانند و به جاي حفظ ظاهر و بيان برخي مطالب كه نفع شخصي و نه نفع عمومي دارد، در مقام عمل حرمت‌دار خون شهدا بوده و اگر ميدان و خياباني را براي نام‌گذاري به نام يك شهيد پيشنهاد مي‌دهند، پي‌گير وضعيت آن نيز باشند و استفاده ابزاري از موضوع نام‌گذاري براي نان‌گذاري‌ بعدهاي خود ننمايند.
لذا پيشنهاد مي‌شود قانوني وضع شود تا هر كس نامي براي يكي از اماكن يا معابر شهر پيشنهاد مي‌‌دهد، عواقب و مسئوليت آن‌ را نيز رضا جايدريبپذيرد تا اگر خداي نكرده در آن مكان به يكي از بزرگان ما كه نام وي بر آن‌جا نقش بسته بي‌حرمتي شد، فرد پيشنهاددهنده در مقابل مردم و قانون پاسخگو باشد. (3)

رضا جايدري
 
___________________________________

پي‌نويس:
(1) بسياري از مسئولين كنوني كشورمان نيز نام‌هاي ايراني مثل كورش داريوش و خشايار و حتي سورنا دارند و يا فرزندان خود را با اين اسامي نام‌گذاري كرده‌اند. مثلاً سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان است. سورنا نام یکی از سرداران پادشاهان اشکانی بوده است. جالب اين كه سورنا ستاری فرزند سرلشکر منصور ستاری فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و از خلبانان تيزپرواز دوران دفاع مقدس است كه دی‌ماه 1373 حين ماموريت در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی به شهادت رسيد.
(2) سردار "محمد سوداگر" رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در سوم مهر 1390 گفته بود «کل شهدای ما در جنگ 8 ساله 218 هزار نفر بود. امیر سرتیپ "رسول بختیاری" رئیس سابق دفتر مطالعات و تحقیقات جنگ ارتش هم در مهرماه 1390 مجموع شهدای جنگ با عراق را 219 هزار نفر اعلام کرده بود که 173 هزار نفر در مناطق عملیاتی و 16 هزار نفر در بمباران‌های شهری شهید شده بودند.  (منبع: كليك كنيد)
(3) حتي اگر كسي كه نام را پيشنهاد مي‌دهد براي دور بعدي عضويت در شورا راي نياورد، اگر تصويب و تعيين شود كه عواقب احتمالي ناشي از اين نام‌گذاري بر عهده او خواهد بود و چنان‌چه خسارتي ناشي از اين نام‌گذاري به شخص يا اشخاصي وارد آيد (به خصوص به مقام شامخ شهدا) بياد در قبال مردم و قانون ملزم به  پاسخ‌گويي باشد. اميدواريم اعضاي شوراي شهر خرم‌آباد به عنوان اولين شورا در كشور اين قانون را تصويب كرده و اجرا نمايند چرا كه نشانه نيت پاك و صداقت عمل آن‌ها در قبال شهروندان و شهرشان است و چنان‌چه شهامت اين كار را ندارند، بهتر است شعار من خوب هستم و ديگري بد است را كنار گذاشته و مثل بسياري از نمايندگان دوره‌هاي قبلي‌، پي كار و زندگي خويش بروند.
 

دیدگاه‌ها  

#1 مهدی 1395-04-22 09:20
درود بر شرفت آقای جایدری حرف منطقی جواب نداره
نقل قول کردن
#2 ali 1395-04-22 10:28
اعضاي محترم شورا
بيش از اينكه از اسامي شهداي گرانقدر مايه بذاريد
براي اينكه نشان دهيم مثلا دنباله روي شهدا هستيد!!!
يا خلوص انقلابي بودن خود رو به رخ ديگران بكشيد
يكم به سيره عملي شهداي وطن توجه كنيد
نقل قول کردن
#3 حمید ت 1395-04-22 10:52
باید نامگذرای خیابانها و کوچه ها بگونه ای باشد که در مردم روحیه امید به زندگی و نشاط را هم زنده کند . درست نیست محل و مکانی که دهها سال با یک نام خاص شناخته میشده و نشانه هویت و اصالت آن محل است تغییر دهیم ....در نامگذاریها باید به اصالت لرستانی بودن خود توجه کنیم....نامگذار ی محله ها و کوچه و خیابانها باید با نام انتخاب شده تناسب داشته باشند و نظر مردم آن منطقه نيز در نامگذاری لحاظ شود.
نقل قول کردن
#4 آرمین 1395-04-22 11:30
افراد زیادی هم برای ایران ولر افتخار آفرینی کردن شمامی تونید اسم اون هارو انتخاب کنید!
چرا خیابانی به اسم سردار اسعد بختیاری درخرم آباد وجود نداره؟
چرا خیابانی به اسم قدم خیر قلاوند در خرم آباد وجود نداره؟ وخیلی قهرمانان لر دیگه؟!
متاسفانه بعضی هادرشورای شهربدجوری جلوی پیشرفت خرم آباد سنگ اندازی میکنن!معاون استاندار خوب مچ بعضی هاشون گرفت، اون از دوران شهردار نصیری که نذاشتین کارش انجام بده! حالا نوبت به شهردار بیرانوند رسیده که اعضای شورای شهر جلوش سنگ اندازی می کنن
اعضای شورا بدونن با این اقداماتشون نزد مردم باید جوابگو باشید
نقل قول کردن
#5 بابک 1395-04-22 12:11
اینکه نماینده شورا بجای حل مشکلات شهری نظیر حاشیه نشینی و توسعه نیافتگی شهر مدام بدنبال کارهای پیش پاافتاده و عوض کردن تابلو پس کوچه های شهری است که متاسفانه از حیث زشتی و ناهمگونی و نامطلوبی ، بهداشت و محیط زیست ، چیدمان شهری ، خاکروبه ها و زباله های ساختمانی ، ناهمگونی و نامتوازن سرآمد است و با وجود داشتن ادعای قطب توریسم ایران یک چشمه سرویس بهداشتی استاندارد و ابرومند که بتوان دو تا توریست از ان استفاده کنند ندارد ....اما

كوروش بزرگترین شخصیت تاریخ ایران باستان و جهان است ،کسی که به روامداری حتی با دشمنانش شهره بوده و از تنها دین ابراهیمی جهان و پیروانش دفاع کرد و انان را از چنگال پادشاه خونریز بابل نبوکدنصر نجات داد ، کسی که برده داری را برانداخت ، کسی که بزرگترین مفسر قرآن مجید عالم شیعه علامه طباطبایی در کتاب مشهورش" تفسیر المیزان" کوروش را همان ذولقرنین قرآن مجید دانسته و او را جزو اولیا الهی برشمرده ...
نقل قول کردن
#6 شهروندخرم آبادی 1395-04-22 12:19
باعرض سلام وادب واحترام خدمت جناب جایدری عزیزکه صمیمی ترین دوست برادرم هستن عرض می کنم اینکه فلان شخص اسمش چی بوده یااسم بچش یاجدش چیه موضوعیت نداره.بایدازنام شهداتاجایی که امکان داره استفاده کرد.حکومت جمهوری اسلامی وظیفش احیانام شهداست .نکته بعداینکه ازنام شهدازیرتابلوادا رات استفاده کردن منافاتی بانام گذاری شهدابرپل ها ومعابر نداره.امااینکه بایدنام شهداهم شان مکان باشه کاملاموافقم امااگربخوایم اینجوری فکرکنیم نوددرصدمعابرشهر خرم آبادروبایدبه نام اشخاصی مثل صدام وابوبکرالبغدادی نام گذاری کنیم.ودرآخرفرمو دیدامیرالمومنین همین بزرگواران بودندکه می فرمودندنام نیکوبرای فرزندانتون انتخاب کنید.پس اونهاهم راضی به نام گذاری شهرهای مسلمین به نام های نیکو هستند.وچه کسانی نیکونام ترازشهداوایمه علما.
نقل قول کردن
#7 علی 1395-04-22 12:53
احسنت به این گزراش زیبا و نویسنده
نقل قول کردن
#8 ستاره 1395-04-22 13:33
مازیار : (= ماه ايزديار، مازديار) 1- صاحبِ كوه ماز؛ 2- (اَعلام) پسر ونداد هرمز از فرزندان سوخراي بزرگ، وي از سال 208 هجري قمري از جانب مأمون حاكم طبرستان، رويان و دماوند شد و در اندك مدتي سراسر طبرستان را به تصرف درآورد وي از سال 224 هجري قمري به دستياري افشين از فرمان خليفه سرپيچيد و با بابك خرمدين پيمان بست. ولي كوهيار برادر وي به اميد اينكه خود بر طبرستان حكومت كند وسايل دستگيري مازيار را به دست عمال خليفه فراهم ساخت. مازيار به سال 255 هجري قمري در بغداد به قتل رسيد.
نقل قول کردن
#9 میلاد 1395-04-22 13:34
ظاهر سازی و عوام فریبی و این کارها رو از لایه اول جامعه تا لایه های زیرین جامعه میشه قشنگ حس کرد و دید
نقل قول کردن
#10 ستاره 1395-04-22 13:36
مازیار شکل دگرگون شدهٔ واژهٔ (مه زیار) است و خود (مه زیار) دگرگون شدهٔ (مه ایزد یار) است. بر اساس نظریه‌ای دیگر مازیار از دو کلمه ماز و یار تشکیل شده. در لهجه مازندرانی ماز به معنی دژ و یا زنبور است که دراین جا منظور همان دژ می‌باشد و مازیار یعنی یاور و همراه دژها
نقل قول کردن
#11 ستاره 1395-04-22 13:52
اسم مهزیار یعنی چه؟
در ادبیات فارسی کهن به معنی بزرگ و امیر هست مهز یار یعنی یار بزرگان یار امیران حتما برای تلفظ میبایست مهز جدا از یار تلفظ شود و تلفظ مهزیار اینگونه است mahz yar
اسم: مهزیار
معنی: نام پدر علی بن مهزیار ،که توفیق ملاقات با امام زمان را به دست آورد.مقبره ایشان در شهر اهواز است
نقل قول کردن
#12 ستاره 1395-04-22 13:58
من به جای اسم مازیار یا مهزیار که باعث ایجاداختلاف شده پیشنهادم نام مهریار می باشد
نقل قول کردن
#13 همشهری 1395-04-22 14:20
با توجه به اینکه شهر خرم آباد مرکز استان لرستان و بزرگ ترین شهر لر نشین ایران هست، باید در نام گذاری خیابان ها و معابر این شهر از مفاخر و نام آوران قوم لر استفاده شود،
نقل قول کردن
#14 همشهری 1395-04-22 14:32
متاسفانه بعضی از نام های مناطق و شهرک ها و خیابان ها و کوچه های شهر خرم آباد از نام های غیر بومی استفاده شده و کمتر از نام های بومی و مفاخر و نام آوران قوم لر استفاده میشه مثلاً نمونه اش شهرک آذربایجان بهتر نبود از نام یکی از مفاخر و شهدا قوم لر استفاده میشد
مسوولین شورا شهر آیا در آذربایجان و دیگر مناطق کشور شهرکی به نام لرستان هست
نقل قول کردن
#15 ali 1395-04-22 14:48
يك كار عجيب هم شهرداري در سال هاي گذشته انجام داد.اومدش اسامي شهدا گرانقدر رو به صورت برچسب بر روي تابلو خيابان هاي محله ها زد.
كه واقعا اين كار در خور شأن شهدا نبود
نقل قول کردن
#16 حمید ت 1395-04-22 14:52
دستون درد نکنه آقای جایدری مقاله بسیار خوبی بود ...امیدوارم با ز هم از اینگونه از مقالات از شما در این سایت معتبر ببینیم
نقل قول کردن
#17 محمد 1395-04-22 15:16
در شرایطی که مشکلات زیادی برای بررسی در شهر ما وجود دارد ،در تعجبم که چرا نامگذاری چند خیابان موضوع اصلی شورای شهر شده است.آیا نباید انتظارات بالاتری از اعضا داشت ،یا غیر از این توان دیگری ندارند.کمی به شهرها واستانهای اطراف بنگریم ،بد نیست.با احترام به نام اجداد و نامهای اصیل ایرانی و البته شهدای گرانقدر این سرزمین.
نقل قول کردن
#18 مهدی نجفی 1395-04-22 16:23
آیاپل مازیاردرحدنام های شهداوبزرگان و...می باشدوآیابعضی ها بابه کاربردن تلفظ هایی نابجاوناشایست درآدرس دهی به قداست وپاکی نامهاتوهین نمی کنندووآیانامگذا ری معابروخیابانهاو فرودگاهها وبزرگ راههاودیگرامکان ات بانام شهداوبزرگان وامامان معصوم علیه السلام درحدواندازه ایشان می باشدوقداست وپاکیشان حفظ میشود
اولویت درنامگذاری بایدبانام امامان معصوم(ع)وشهداوش خصیتهای بزرگ اسلامی وایرانی ولرستانی باشدآن هم درصورتی که حرمتشان حفظ شود
نقل قول کردن
#19 مهدی نجفی 1395-04-22 16:24
رسول اکرم (ص) از نامگذاری نیکو برای فرزندان به عنوان یک حق بر والدین تعبیر می‎‌کند و می‌فرماید: «حق فرزند بر والدین این است که برایش نام نیکو انتخاب کند» بر این اساس به طور حتم پیامبر(ص) در نام گذاری مکان‌ها و شهرها نیز دیدگاه معناگرای ویژه داشتند و یثرب را به طیبه و مدینه تغییر نام دادند و این دقت نظر نشان می‎‌دهد نامگذاری دارای اصول و قواعد و شرایط خاص خود است.
نقل قول کردن
#20 مهدی نجفی 1395-04-22 16:27
نامگذاری معابر باید به گونه‌ای باشد که هویت شهر را مشخص کند و به این نکته توجه داشت که در نامگذاری معابر از تکرار نام‌ها در یک منطقه پرهیز شود و با انتخاب اسامی شهدای گرانقدر مرتبط با آن منطقه، محله، کوچه و همچنین نام‌های زیبا مانند نام گل‌ها و پدیده‌های طبیعت سعی شود تا جای ممکن چهره زیبا و لطیفی به شهر داده شود.
نقل قول کردن
#21 مهدی نجفی 1395-04-22 16:37
نام گذاری همواره در راس کارهای فرهنگی مورد توجه واقع شده است. بطوریکه از همان اوایل انقلاب مصوبه های مختلفی در این باره تصویب شده ، بعنوان مثال در فصل اول مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اهمیت نامگذاری معابر و اماکن چنین آمده : نامگذاری حتی المقدور باید برگرفته از نام شخصیتهای بزرگ فرهنگی، ادبی و علمی در تاریخ اسلامی و همچنین از نام شهرها و اماکن مشهوردراین تمدن استفاده کنند و این شخصیت ها و شهرها در درجه اول مربوط به تاریخ و جغرافیای ایران یا مربوط به تاریخ و جغرافیای سایر کشورهای اسلامی باشد.
نقل قول کردن
#22 مهدی نجفی 1395-04-22 16:40
در کمیسیون از اعضای شورای اسلامی شهرو برخی از اساتید دانشگاه، جامعه‌شناسان و نمایندگان برخی دستگاه ‎ ها و نهادهای اداری و ورسانه های خدمات ‎ رسان دعوت شودکه به این بهانه شیوه‌ای برای نامگذاری مورد استفاده قرار گیرد که هم هویت شهر و هم شأن و مرتبه افرادی که نام آنها بر معابر گذاشته می‌شود، حفظ شود.
نقل قول کردن
#23 مجید 1395-04-22 16:42
برخی از اینایی که توی شورای شهر میخان به همه چیز دامن بزنن تا مانع از هرگونه اقدام درست در شهر جلوگیری کنند همچین مسائلی رو پیش میکشن تا مانع ترقی شهر بشوند میگید نه همینا هستن چندروزه کلید کردن روی هتل فلک زده صخره ای که بعد از بیست سال یه نفر پیدا شده میخاد جمش کنه بعضیاشون اومدن مانع کار شدن ، در واقع الان پیش کشیدن چنین مسائلی فقط دامن زدن به مشکلات بیشتره. یکی نیست به بعضی از این اعضای محترم بگه به جای این رفتارای ضد ونقیض سعی کنید گره گشای مسائل شهر باشید. درآخر بدون هیچ غرضی به همشهریای عزیز باید عرض کنم کمی روی انتخاباتون بیاندیشید.
نقل قول کردن
#24 مهدی نجفی 1395-04-22 16:43
کارشناسان مسایل شهری معتقدند نام گذاری خیابان ها در مدیریت شهری اهمیت بسیار زیادی دارد. نام خیابان ها و معابر مهم شهر، در واقع شناسنامه یک شهر محسوب می شوند و نامگذاری خیابان های شهرها در تمام دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

چه کسانی برای خیابان ها نام انتخاب می کنند؟
تقریبا در تمام شهرهای دنیا، اعضای شورای شهر هستند که مسوولیت نامگذاری خیابان ها را برعهده دارند. همان طور که در تهران هم کمیته ای با نام "کمیته نامگذاری معابر تهران" کار انتخاب (البته با مشارکت مردم و متخصصان)، نظارت بر نامگذاری خیابان ها و معابر پایتخت را برعهده دارند.

اگر خارجی وارد شهر شود ...
اعضای شورای شهر می گویند چون خیابان های هر شهر، معرف افتخارات و سوابق تاریخی و فرهنگی آن هستند، نام خیابان ها و معابر، باید ریشه در تاریخ، فرهنگ و تمدن کشور یا شهر داشته باشد تا اگر یک خارجی وارد شهر شد با عبور از خیابان ها و گشتی در شهر با مفاخر دینی، فرهنگی، سیاسی آن، آشنا شود!
نقل قول کردن
#25 ستاره 1395-04-22 16:48
به نقل از همشهری:
متاسفانه بعضی از نام های مناطق و شهرک ها و خیابان ها و کوچه های شهر خرم آباد از نام های غیر بومی استفاده شده و کمتر از نام های بومی و مفاخر و نام آوران قوم لر استفاده میشه مثلاً نمونه اش شهرک آذربایجان بهتر نبود از نام یکی از مفاخر و شهدا قوم لر استفاده میشد
مسوولین شورا شهر آیا در آذربایجان و دیگر مناطق کشور شهرکی به نام لرستان هست

شهرهایی که خیابان شدند!
ممکن نیست که ساکن شهر تهران باشید و نام خیابان های گرگان، کرمان، آذربایجان، دماوند، شوش، قزوین یا حتی اتوبان کردستان را نشنیده باشید! اعضای شورای نامگذاری تهران معتقدند برای پیوند میان این استان ها و پایتخت این نامگذاری صورت گرفته است.
نقل قول کردن
#26 ستاره 1395-04-22 16:52
به نقل از همشهری:
متاسفانه بعضی از نام های مناطق و شهرک ها و خیابان ها و کوچه های شهر خرم آباد از نام های غیر بومی استفاده شده و کمتر از نام های بومی و مفاخر و نام آوران قوم لر استفاده میشه مثلاً نمونه اش شهرک آذربایجان بهتر نبود از نام یکی از مفاخر و شهدا قوم لر استفاده میشد
مسوولین شورا شهر آیا در آذربایجان و دیگر مناطق کشور شهرکی به نام لرستان هست

شهدای خارجی و خیابان های داخلی:
البته برای پیوند بیشتر میان کشورها و ادای احترام، گاه کشورها نام شهدا یا شخصیت های مطرح کشور دوست یا همسایه را برای خیابان یا معبر انتخاب می کنند. احمد قصیر (نوجوان لبنانی از حزب الله لبنان که در حمله انتحاری 9 سرباز اسرائیلی را کشت)، محمدعلی جناح (بنیان گذار پاکستان)، نمونه های این گونه از نامگذاری اند.
نقل قول کردن
#27 طیبه 1395-04-22 16:55
نبایدميدان يا خياباني كه كيفيت پاييني دارد به اسم بزرگي نام گذاري شود.
نقل قول کردن
#28 مهدی نجفی 1395-04-22 17:55
امیدوارم شهرداری واعضای شورای شهرگام های خوبی برای نامگذاری خیابان ها، معابر و اماکن عمومی شهرخرم آباد برداشته ودر این راه باید با اتکا به فرهنگ عمومی شهر و بهره گیری از نظرات کارشناسان،افراد فرهیخته و متخصص در حوزه فرهنگ و دوری از اعمال سلیقه شخصی، رعایت ضوابط و دستورالعمل های اجرایی مرتبط در نامگذاری معابر و خیابان های شهری اقدام کنند
و تناسب وهماهنگی نام خیابان های اصلی شهربا اسامی محله ها شهرک ها وکوچه های فرعی آن و… راموردتوجه واهمیت قراردهند
نقل قول کردن
#29 طیبه 1395-04-22 18:22
به نقل از همشهری:
متاسفانه بعضی از نام های مناطق و شهرک ها و خیابان ها و کوچه های شهر خرم آباد از نام های غیر بومی استفاده شده و کمتر از نام های بومی و مفاخر و نام آوران قوم لر استفاده میشه مثلاً نمونه اش شهرک آذربایجان بهتر نبود از نام یکی از مفاخر و شهدا قوم لر استفاده میشد
مسوولین شورا شهر آیا در آذربایجان و دیگر مناطق کشور شهرکی به نام لرستان هست

خواهر خواندگی بین شهر‌ها و کشور‌ها یکی از قرارداد‌هایی است که از مدت‌ها قبل بین کشور‌هایی که با هم مشترکات فرهنگی، هنری، تاریخی و... دارند باب است. مثلا شما در دل آمریکا می‌توانید خیابانی به اسم تهران و محله‌ای به اسم پرشیا ببینید که خب در نوع خود بسیار جالب است.با یک نگاه به نقشه شهر ویلا یا در الجزایر متوجه می‌شوید که منطقه‌ای به اسم تهران در آن وجود دارد. این شهر که قسمت فرانسوی‌نشین الجزایر را تشکیل می‌دهد، دارای حدود 3 میلیون نفر جمعیت است.
نقل قول کردن
#30 طیبه 1395-04-22 18:26
تبریز در ایالات متحده آمریکا
در شهر مشهور «رالی» در کارولینای شمالی ایالات متحده، منطقه‌ای به نام تبریز وجود دارد که به عنوان پایتخت رالی به حساب می‌اید. تبریز آمریکا به عنوان پایتختی به حساب می‌اید که حاکمان زیادی در آن زندگی کرده‌اند، تبریز آنجا مثل تبریز خودمان یک منطقه باشکوه به حساب می‌آید.
در شهر مینه سوتا در آمریکا خیابانی وجود دارد به اسم ایران. خیابان تهران در کره‌‌جنوبی
یک خیابان در بخش گنگ‌نام شهر سئول کره‌جنوبی وجود دارد که نامش تهران است.
شرکت‌های «سامسونگ» و هینیکس» دفاتری در این خیابان دارند. یکی از گرانترین سازه‌های کره نیز در همین خیابان تهران است. در این قسمت شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ مشغول به کار هستند. پیشینه نامگذاری این خیابان به اسم «تهران» به پیش از انقلاب برمی‌گردد، زمانی که شهردار وقت تهران در سال 1354 به سئول کره سفر کرد، همان زمان بود که دو خیابان بزرگ در پایتخت دو کشور به اسامی «سئول» (در تهران) و تهران در کره نامگذاری شد.
نقل قول کردن
#31 طیبه 1395-04-22 18:32
خیابان خلیج فارس در الجزایر
در حالی که برخی کشور‌های عربی و اروپایی دنیا به دنبال این هستند که از نامی جعلی برای خلیج همیشه فارس استفاده کنند اما در دل الجزیره خیابانی به نام «خلیج فارس» وجود دارد.
تهران در پاریس
اگر به پاریس سفر کردید می‌توانید سری به چهار‌راه تهران بزنید. این خیابان یکی از پر‌رفت‌وآمد‌تری ن خیابان‌های پاریس است که سال‌هاست به اسم پایتخت کشورمان نامگذاری شده است.
خیابانی به نام "نلسون ماندلا" در تهران:
شهر تهران به پاس مبارزات آزادیخواهانه زنده یاد نلسون ماندلا و همچنین حمایت‌های وی از آرمان‌های انقلاب مقدس اسلامی و مبارزات ضد استکباری ملت ایران انجام شده است.
به این ترتیب که بلوار آفریقا حد فاصل چهارراه جهان کودک رو به شمال تا بزرگراه شهید مدرس به نام نلسون ماندلا نامگذاری کردند
نقل قول کردن
#32 طیبه 1395-04-22 18:40
توصیه‌ها :
1- در هنگام‌ نامگذاری‌ تناسب‌ اسم‌ و رسمی‌ رعایت‌ شود.
2 - از نامها و اسامی‌ مناسبی‌ که‌ باعث‌ انبساط‌ خاطر و تلطیف‌ اخلاقی‌ و عاطفی‌مردم‌ می‌گردد استفاده‌ شود.
3 - از نام‌ شخصیتهای‌ سیاسی‌ و مردمی‌ هم‌ (غیر از علما و دانشمندان‌) در مواردی‌ می‌توان‌ استفاده‌ کرد.
4 - به‌ منظور ایجاد پیوندهای‌ سیاسی‌ و فرهنگی‌ با کشورهای‌ دیگر می‌توان‌ در نامگذاری‌ اماکن‌ با نظر وزارت‌ امور خارجه‌ از نام‌ شخصیتهای‌ سیاسی‌ و مردمی‌ خارجی‌ یا اسامی‌ اماکن‌ خارجی‌ استفاده‌ کرد.
5- مغازه‌ها و شرکتها و مراکز کار و پیشه‌ خصوصی‌ باید از گذاشتن‌ اسامی‌ خارجی‌ جداً خودداری‌ کنند، مگر در موارد که‌ این‌ اسامی‌ به‌ منظور ایجاد پیوندهای‌ فرهنگی‌ و علمی‌ و سیاسی‌ انتخاب‌ شده‌ باشد
نقل قول کردن
#33 دالوند 1395-04-22 21:07
با تشکر از حرف منطقی تان
نقل قول کردن
#34 سارا 1395-04-23 09:35
مثل همیشه عالی .چقدر جای خالی شما در این مدت احساس شد.
نقل قول کردن
#35 مهدی 1395-04-28 15:09
شهدا اصلی‌ترین گذرگاه رسیدن به معبود را انتخاب کردند و حال کوچک‌ترین کاری که می‌شود در جبران بزرگ‌ترین رشادت‌های شهدا انجام داد زنده نگه‌داشتن نام آن‌ها و نام‌گذاری گذرگاه‌های دنیوی ما به نام این عزیزان است، کسانی که حتی اسمشان نیز می‌تواند بهترین هدایتگر ما باشد.
مزین کردن معابر به نام شهدا
خیابان‌ها را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزل را می‌دهیم بدانیم از گذرگاه خون کدام شهید با آرامش و امنیت به منزل می‌رسیم، باید خیابان‌ها را به نام شهدا مزین کنیم تا مردم از خاطرشان نرود از رهگذر کدام رشادت‌ها و جان‌فشانی‌هاست که در وجب‌به‌وجب سرزمینمان این‌گونه با آرامش و امنیت قدم برمی‌دارند.
نقل قول کردن
#36 خرم‌آبادی 1402-06-25 17:55
چهار خیابان و میدان و بلوار و روگذر در خرم‌آباد تنها بنام کریم‌خان زند است ولی یک خیابان بنام حمید ایزدپناه یا دکتر سکندر بهاروند یا دکتر محسن بهاروند پدر علم سلول های بنیادی نیست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا