نام‌گذاری مناطق جغرافیایی بر گرفته شده از تاریخ و فرهنگ آن منطقه است.
در لرستان نیز مناطق، شهر‌ها و روستاهایش از این قاعده مستثنی نیستند، چنان كه نام گذاری‌ها اغلب یا به واسطه جغرافیای محل و یا بخاطر حوادث تاریخی به وجود آمده‌اند.
در زمان گذشته ارتباطات به اندازه امروز نبود و تنها عده‌ای خاص از یک حوزه جغرافیایی با نام یک محل آشنا بودند، اما با گسترش روستاها به شهر و تبدیل شدن شهرهای کوچک به شهرهایی بزرگ، بعضی از نام‌ها نیز دست‌خوش تغییرات شدند و نام جدید به خود گرفتند.
به عنوان مثال کوهدشت را مثال می‌زنیم که نام قدیمش "کوزشت" بود که بعدها به "قوتل" (قيتول) و سپس به کوهدشت تغییر نام داد كه نام مناسبی است چرا که در این منطقه دشتی پهناور وجود دارد که اطراف آن را کوه‌های بزرگ فرا گرفته است. در تقسمات کشوری کوهدشت هم نام تمام شهرستان است و هم نام مرکز شهرستان، اما در بقیه جاهای لرستان به همین سادگی نیست و ظاهرا مسئولین نام‌گذاری شهرستان‌های استان لرستان بر چه مبنايي است؟/ لزوم ايجاد تغييرات استان نمی‌خواهند با این مساله کنار بیایند!
در میان شهرستاهای استان، دلفان و سلسله، چگنی و نیز رومشکان از جمله مناطقی هستند که نام شهرستان و مرکز آن با هم یکی نیست. برای شهرستان‌های دلفان و سلسله با مرکزیت نورآباد و الشتر، این قاعده تا حدودی جا افتاده است؛ یعنی نام شهرستان و نام مرکز آن متفاوت است. مثلاً با عنوان فرمانداري دلفان و یا سلسله از آن‌ها ياد مي‌كنند، اما می‌گویند شهردار نورآباد يا شهردار الشتر!
در شهرستان‌های تازه‌تاسیس چگنی و رومشکان این قاعده رعایت نمی‌شود. مرکز این دو شهرستان سراب دوره و چغابل می‌باشند، اما صدا و سیمای مرکز لرستان ظاهراً تمایل چندانی ندارد که نام مراکز این شهرستان‌ها را اعلام كند و فقط به نام عمومی آن‌ها اشاره مي‌نمايد!
حتی در کمال ناباوری استانداری نام شهرستان چگنی را به دوره چگنی تغییر داد و سراب دوره که مرکز این شهرستان است را در مکاتبات اداری خود حذف نموده است. اگر از شهر سراب دوره عبور کرده باشید می‌بینید که تابلوی اداراتش با عنوان شهرستان دوره چگنی است و نه چگنی كه این یعنی خذف تدریجی نام تاريخي سراب دوره!
در ابتدا نیز وقتی فرمانداری آن‌جا تاسیس شد، نام شهرستان چگنی بود که هنوز تابلوی بزرگ فرمانداری گویای این مطلب است، اما واژه دوره چگنی در میان مردم هیچ کاربردی ندارد چرا که همه می‌گویند سراب دوره نه دوره چگنی!
در باره رومشکان هم همین مطلب صدق می‌کند. این شهرستان که مرکز آن شهر چغابل است از یک تعداد روستای به هم پیوسته تقریبا حدود 20 کیلومتر تشکیل شده است که نام عمومی آن رومشکان است و هر منطقه از آن نام خودش را دارد چنان‌ كهه یکی از بخش‌های آن سوری است؛ اما به جای نام بردن از مرکز آن معمولاً نام همه شهرستان را می‌برند‌.
درست است که مراکز این شهرستان‌های تازه تاسییس هنوز ظاهري روستایی دارند و از امکانات یک شهر بی‌بهره هستند اما این دلیل نمی‌شود که ما بخواهیم نام‌شان را تغییر دهیم و یا اصلاً نام آن‌ها را نبریم؛ زيرا با اين كار اصولاً تفاوتي در وضعيت ظاهري و عمومي آن‌ها ايجاد نمي‌شود.
پیشنهاد می‌شود که استانداری لرستان قاعده همه یا هیچ را رعایت کند یعنی یا نام شهرستان‌های دلفان و سلسله را نیز با مراکزشان هماهنگ کند و یا برای شهرستان‌های چگنی و رومشکان نیز قاعده تفکیک را اعمال نماید و از ساخت کلمه‌هایی مانند دوره چگنی خوداری نمايد.
علی طولابی/ کوهدشت