یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

طي چند سال اخير، بيش‌ترين فشار اقتصادي را در كشور قشر كارمندان و كارگران متحمل شده‌اند كه هر سال به دنبال بهانه‌هاي اعلام شده از سوي دولت دهم و اخيراً نيز دولت يازدهم، وضعيت معيشتي آنان با مشكلات بيش‌تري مواجه شده است.
به گزارش پايگاه خبري يافته، در سال‌هاي پاياني عمر دولت دهم كه نرخ تورم به بيش از 40 درصد نيز رسيد، دولت به اين بهانه كه سقف پرداختي افزايش حقوق كارمندان بيش از 20 درصد نيست، عملاً از زير بار مسئوليت در اين زمينه شانه خالي كرد.
اينك و در زمان دولت حاضر نيز با اين بهانه كه نرخ تورم كاهش يافته، افزايش 12 درصدي حقوق سال 1395 براي كارمنداني تصويب شد كه در مجموع 5 سال اخير بيش از 50 درصد زير نرخ تورم، به حقوق آن‌ها اضافه شده و نكته جالب توجه اين كه دولت اين پرداخت را با تاخيري زياد اجرايي مي‌كند و در حالي كه وعده داده بود با حقوق خردادماه معوقات ماه‌هاي فرورودين و اردي‌‌بهشت كاركنان را پرداخت نمايد، اكنون خبر مي‌رسد كه باز هم وعده ديگري داده و اعلام كرده كه تيرماه معوقات حقوق كارمندان پرداخت مي‌شود!
نكته جالب توجه ديگر اين كه دولت يازدهم كه نرخ تورم را 12 درصد اعلام كرد و بر همين اساس مبناي افزايش حقوق را نيز 12 درصد در نظر گرفت، اخيراً اعلام كرده كه نرخ تورم به 9 درصد كاهش يافته است! اين در شرايطي است كه مردم به‌خصوص لرستاني‌ها كه با مشكلات از فيش‌هاي نقد مديران تا حقوق نسيه كارمندان/ وضعيت ناخوشايند معيشتي مردم لرستانعديده از جمله درآمد پايين و نيز بالاترين آمار بيكاري در كشور دست به گريبان هستند، عملاً چيزي در خصوص بهبود وضعيت معيشتي خويش كه تجربه نكرده‌اند و افزون بر آن مشكلاتي اقتصادي آن‌ها با اعلام‌هاي اخير مبني بر گران شدن هزينه تلفن، لبنيات، ميوه و ... در كنار افزايش سالانه ماليات بر ارزش افزوده، بيشتر شده است. (1)
در روزهايي كه انتشار فيش‌هاي حقوقي مديران رده میانی کشور با ارقام نجومي (گاه بالاي 200 ميليون تومان) سر و صداي بسياري در جامعه به پا كرده است، متاسفانه پرداخت نشدن و به عقب افتادن حقوق ناچيز برخي اقشار كارمند و كم‌درآمد جامعه مثل فرهنگيان كه اكثرشان پرداختي زير 2 ميليون تومان دارند، باعث ايجاد مشكلات بسياري براي آن‌ها شده است به نحوي كه تا روز دوم تيرماه هنوز حقوق فرهنگيان لرستان پرداخت نشده است و اين در شرايطي است كه معمولاً بين 26 تا 28 هر ماه حقوق آن‌ها به حساب‌شان واريز مي‌شد.
تا از مبحث فرهنگيان لرستان و حقوق آن‌ها خارج نشده‌ايم به اين موضوع نيز اشاره كنيم كه سال‌هاست حقوق فرهنگيان شاغل به حساب‌هاي ايجاد شده در بانك ملي براي آن‌ها واريز مي‌شود و از آن‌جا كه بيش از نيمي از كارمندان دولت در لرستان (حدود 54 درصد آن‌ها) را فرهنگيان تشكيل مي‌دهند، بانك ملي تا كنون هيچ گونه خدمات و تسهيلاتي براي آنان در نظر نگرفته است. اين در حالي است كه در برخي استان‌هاي كشور، مسئولان دلسوز آموزش و پرورش آن استان‌ها، اقدام به تغيير حساب واريزي حقوق فرهنگيان به بانك‌هايي كرده‌اند كه حداقل وام‌هاي كم‌بهره در اختيار فرهنگيان قرار مي‌دهند. به طور مثال سال گذشته در كرمان، حساب حقوقي فرهنگيان در برخي شهرهاي اين استان به بانك كشاورزي منتقل شده و در عوض مزايايي چون اعطاي وام‌هاي با كارمزد 4 درصد نيز براي فرهنگيان در نظر گرفته شده است.
مشخص نيست در لرستان مسئولان آموزش و پرورش طي دو دهه اخير چه اصراري بر ماندن حساب‌هاي حقوقي فرهنگيان در بانك ملي دارند؟ مسئولان اين نهاد و نيز مسئولان ارشد استان در اين خصوص بايد پاسخ‌گوي خواسته به حق فرهنگيان مبني بر لزم تغيير حساب‌هاي حقوقي آن‌ها به بانكي با شرايط و خدمات بهتر، باشند. (2)
در خصوص وضعيت نامناسب وضعيت معيشتي اكثر كارمندان دولت در لرستان، بايد به موضوع پرداخت حق بدي آب و هوا نيز اشاره كرد كه متاسفانه دولت‌مردان از زمان دولت قبل تا دولت كنوني به هيچ وجه زير بار پرداخت حق بدي آب و هوا به استان لرستان نمي‌روند؛ در حالي كه در سال، بيش از 90 روز آب و هواي ناخوشايند را طي يك دهه اخير در اين استان تجربه كرده‌ايم. اين در حالي است كه برخي از استان‌هاي برخوردار همچون اصفهان و نيز ديگر استان‌هاي مجاور لرستان در دوره دولت قبلي از اين امتياز استفاده كرده و مطابق با قانون پرداختي حق بدي آب و هوا در سال اول بيش از 20 درصد و در سال‌هاي بعدي به صورت كاهش پلكاني، اين حق را دريافت كرده‌اند؛ در حالي كه لرستان بيش از استاني مثل اصفهان از نظر مشكلات آلودگي هوا خسارت ديده است.
متاسفانه برخي قوانين كشور ما كارشناسي نشده وضع شده‌اند؛ مثلاً همين ماليات بر ارزش افزوده براي استاني مثل لرستان كه مردم آن از مشكلات اقتصادي عديده رنج مي‌برند و كف درآمد پاييني نسبت به ساير استان‌ها به خصوص تهران، اصفهان و آذربايجان شرقي دارند، اما بايد به اندازه آن‌ها (9 درصد در سال 1395) ماليات بپردازند!
وجود چنين مشكلاتي در كنار مسائلي همچون پرداخت‌هاي نجومي حقوق و مزايا به برخي مديران باعث شده تا شكاف طبقاتي بسيار در جامعه روي دهد و متاسفانه دولت‌مردان در پاسخ به انتقادها، مسائلي را مطرح مي‌كنند كه مشخصاً نشان از شانه خالي كردن برخي از آن‌ها از مسئوليت در قبال مردم دارد به طوري كه مثلاً نرخ بنزين و نان را در كشورمان با كشورهاي همسايه يا ديگر كشورهاي جهان مقايسه مي‌كنند، اما نمي‌گويند كه وضعيت درآمد يك معلم يا كارگر در برخي از اين كشورها تقريباً 9 برابر ما است و مشخصاً چون دريافتي بالا دارند، مي‌توانند قيمت حامل‌هاي انرژي و يا سوخت را به راحتي پرداخت نمايند!
به نظر مي‌رسد در كشور ما فقط حقوق مديران نور چشمي و پزشكان مطابق با استانداردهاي ديگر كشورها و حتي بالاتر است، اما بايد توجه داشت كه اكثريت مردم ما را طبقات پايين از نظر اقتصادي و اجتماعي تشكيل مي‌دهند كه متاسفانه اكثر دولت‌مردان به مشكلات آن‌ها توجه چنداني ندارند زيرا مانند آن‌ها در صف نان، مرغ و سبد كالا حضور ندارند تا متوجه شوند كه افراد متاهلي كه بيكار هستند يا فرهنگياني كه دريافتي آنان فقط به يك ميليون تومان در ماه مي‌رسد(تازه در در صورتي كه قسط و بدهي نداشته باشند)، چطور بايد خرج خانواده‌اي با چند فرزند دانش‌آموز و دانشجو را تامين نمايند؟!
م. سلاح‌ورزي/ خرم‌آباد
 
پي‌نويس:
(1) در شرايطي كه هر ساله در ماه مبارك رمضان، تمهيداتي در خصوص پرداخت سبد كالا يا وجه نقدي به كارمندان براي ماه مبارك رمضان صورت مي‌گرفت، اين پرداخت امسال صورت نگرفته و در كنار آن برخي سودجويان از خدا بي‌خبر از برخي ضعف‌هاي نظارتي نيز استفاده كرده و پشت به پشت هم زده‌اند و قيمت برخي مواد غذايي و ميوه‌ها را نيز را افزايش داده‌اند. به طور مثال هندوانه كه هر سال يك ماه پس از ورود نوبرانه به لرستان قيمتش شكسته مي‌شد و از كيلويي 2 هزار تومان در آغاز پس از يك ماه به حدود كيلويي 400 و حتي 300 تومان مي‌رسيد، در ماه مبارك رمضان به كيلويي 1300 تومان افزايش يافته است و مردم در تامين اين محصول تابستاني در فصل گرم و ماه ميهماني خدا با مشكل مواجه شده‌اند. اميدواريم مسئولان استان اگر خودشان در اين زمينه مشكلي ندارند، حداقل به مشكلات مردم روزه‌دار لرستان رسيدگي نمايند.
(2) ملاك و معيار ماندگاري و محبوبيت يك مدير در طي دوران مديرتش، توجه به همين خواسته‌هاي كاركنان نهادش مي‌باشد، لذا من به عنوان يك فرهنگي از طرف خويش و بسياري از همكاراني كه با انان گفت‌وگو داشته‌ام، از مدير كل آموزش و پرورش استان تقاضا دارم همچنان كه در خصوص تغيير حساب حقوقي بازنشستگان از بانك صادرات اقدام كرد، حتماً در اين خصوص پي‌گير باشد و نتايج آن را به اطلاع فرهنگيان استان برساند. شايد اين ماندگارترين اقدام دوره مديريت وي باشد كه اميدواريم ايشان نيز در قبال اين موضوع، راه مديران پيشين را دنبال نكند و پس از پايان دوران مديريتش به جرگه‌ي آنان نپيوندد. در اين صورت اولين مديري كه پس از وي در لرستان اقدامي شايسته در خصوص مسائل رفاهي خانواده‌ي بزرگ آموزش و پرورش انجام دهد، براي هميشه زبان‌زد خواهد شد و نامش همچون مرحوم "علي‌‌محمد ساكي" شهردار خدوم و فقيد خرم‌آباد به عنوان الگويي پرتلاش براي ساير مديران و مردم ماندني مي‌شود.
 

دیدگاه‌ها  

#1 ستاره 1395-04-02 12:03
گل گفتین !!!!
ولی یه گوش در است و گوش دیگر دروازه !!!

به هر طرف سر میکشیم ناعدالتی غوغا میکنه
خدا خودش به دادمون برسه
نقل قول کردن
#2 حسین 1395-04-02 14:34
بنده سه ماه پیش چندماه پیش درهمین سایت اعلام کردم در يكي ازنهادها رفیق یار غار جناب ريیس یک دیپلمه بازنشسته غیربومی است که ایشان را جایگزین یکنفر فوق لیسانس کرده ماهیانه 12میلیون تومان به عنوان حقوق پاداش کارانه به ایشان می دهد . خانه موبایل ماشین دراختیارش گذاشته کسی هم که انتقاد کند ريیس می گوید ازمحل خارچ ازشمول می دهم مثل اینکه ارث پدری اش است
نقل قول کردن
#3 بازنشسته 1395-04-02 22:07
ما مردم هم خودمان به یکدیگر ظلم می کنیم امروز چهارشنبه دوم تیر طرف معمولان رفتم
جالب است بدانید که در آنجا خیار کیلویی دویست تومان خریدار نداشت ولی متاسفانه بعداز ظهر در خرم اباد کیلویی 1500 تومان ناقابل خرید کردم
مگر برای فاصله 60کیلومتری چقدر با هزینه داشته باشد؟ اختلاف 1300تومانی . قیمت دویست تومان از مغازه بود نه باغ که حتما در باغ کمتر می فروشند
نقل قول کردن
#4 احمدی 1395-04-02 23:31
هی روزگار
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا