روشنایی و نورپردازی، نصب علائم راهنمایی، ایجاد فضاهای سبز، کاشت درختان بومی و منطقهای، مکانیابی سطلهای زباله در سطح شهر؛ ایجاد پارکها، میادین بدون ترافیک، نصب تندیس و مجسمههای بزرگان و صنعتگران و هنرمندان و شاعران و نویسندگان شهر، صندلیها و نیمکتها و ... همه و همه از ویژگیهای مبلمان شهری است.
چینش هنرمندانه، فضاسازی شهری، هماهنگی مجموعه اجزایی که نیازهای شهروندان را مرتفع نمایند را مبلمان شهری میگویند.
برای اجرای یک مبلمان شهری هرگز به فکر ایدههای آرمانی و فوقالعاده نباید بود؛ باید از تواناییها، راهکارها و نیروهای انسانی محیط شهری بهره گرفت؛ آرمانی اندیشیدن مذموم نیست؛ در یک جامعه معمولی از تواناییهای معمول بیشترین بازدهی را کسب نماییم.
عنایت و توجه مدیران به سنتها و فرهنگ بومی محلی، آبوهوای منطقهای از بارزترین فاکتورهای رسیدن به یک مبلمان شهری است، هنگامیکه شهرداری و سازمان زیباسازی شهر اقدام به ساخت، مرمت و بازسازی نقطهای از شهر را شروع میکند، برخی با همان عینک بدبینی خود، با طعنه میگویند این از نشانههای کارهای روبنایی است؛ آیا شهرداری و سازمانهای وابسته و همه اقدامات او باید حول محور کارهای عظیم و زیربنایی باشد؟ زیباسازی بصری در محیط پیرامون ما روبنایی است؟ با این منطق، شهرداری هیچ کاری را نباید انجام دهد.
یکی از شاخصههای مهم مبلمان شهری وابستگی به فرهنگ و هویت محلی آن است؛ آیا میتوان با طراحی ایدههای ساده، کمهزینه، به یک مبلمان شهری با نشانههای هویت قومی، محلی در خرمآباد دست یافت؟
نگاه زیبا شناسانه به طراحی، ساخت و اجرای مبلمان شهری، نیازمند گروه قوی باانگیزههای غیر کاسبکارانه است؛ گروهی که همت به تغییر ساختار شهر گماردهاند با همسو بودن با مدیران کارآمد و دلسوز در کوتاهمدت اساس و بافت زیرساختها را برای پروژههای بزرگتر مهیا میکنند؛ وقتی با طراحی و تعبیه سطلهای آشغال در خیابانها و میادین شهر بتوان پیامرسان بهداشت عمومی شهر باشیم؛ هنگامیکه در پارکها و مکانهای تفریحی، زیارتی، سیاحتی علائم چشمنواز برای هدایت و راهنمایی مردم شهر انجام دهیم؛ وقتی در ساعات پر رفت و آمد و هنگام برگزاری جشنها و مراسم مذهبی، مسیر مردم را جهتدار کنیم و از به وجود آمدن گرههای کور در ترافیک و حمل و نقل اجتناب نماییم بدون تردید به اهداف رسیدن به مبلمان شهری سالم، کارآمد رسیدهایم.
مردم شهر خرمآباد نشان دادهاند از طرحهای کارشناسانه به شدت استقبال میکنند و در برابر الگوهای روزمره و گذرا و "باری به هر جهت" واکنش منفی داشتهاند، لازم نیست در مقیاسهایمان برای کارهای اجرایی مبلمان شهری از طرحهای چندبعدی و دور از دسترس استفاده کنیم، مردم لرستان بهسادگی، بیشیلهپیله بودن، مشهور خاص و عام هستند چرا از این گزینه در ساختار مبلمان شهری بهره نگیریم.
کیفیت فضاهای عمومی، گسترش و مدیریت حملونقل، هویت بخشی به فرهنگ و بهداشت عمومی، مسئولیتپذیری شهروندان در امور شهری، باروری هویت فرهنگی و قومی همه در گروه قوت بخشیدن ارتباط مدیران ارشد شهرسازی با مردم است، هرچقدر مردم را در امور شهری محرم بدانیم و طرحها و لوایح را با نقطه نظرات آنان هماهنگ و اجرایی کنیم بدون تردید حاصل کار کارشناسان ما به هدر نرفته است و در درازمدت میزان مشارکت مردم در امور شهری از جمله مبلمان شهری رو به فزونی خواهد رفت.
نصرت درویشی
فعال فرهنگی
دیدگاهها
برای اینکه از بار ترافیکی شهداو چهارراه بانک کم شود بهتر است درمانگاههاومطب های پزشکی وداروخانه ها دراین مکانها به جای مناسب دیگری انتقال داده شوند
البته در مرکز شهر مانند سبزه میدان و شهدا و مطهری مشکل بزرگیست و مرکز شهرنیاز به پارکینگ وسیعی در مکان مناسبی دارد واینکه رودخانه در سبزه میدان تبدیل به پارکینگ کردنداصلا مناسب مرکزاستان نمی باشد
باسلام خدمت شماجناب زیدبن علی امام زاده نیستندبعضی این بزرگواررابازیدب ن علی بن حسین علیه السلام اشتباه می گیرنددرصورتی که ایشان درکوفه به شهادت رسیدندودشمنان اهل بیت جنازه ایشان راازقبرخارج وسرمبارکشان رابه مصربرای هشام بن ملک فرستادندوبدن مطهرشان رابردیوارکوفه آویختند.
راههای دسترسی اطراف حرم به قدری تنگ، شلوغ و پر سر وصداست که شاید بعضی از دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت عطای زیارت این مکان شریف را به لقایش می بخشند.
نزدیکی مغازه های فروش میوه و تره بار و خشبکار به بقعه و کم عرض بودن معابر و کوچه های منتهی به تنها ورودی حرم، و گذرعابران در حجم زیاد، به جای اینکه حس معنویت و نزدیکی به یک مکان مذهبی را در انسان تقویت کند، استرس و فشارهای عصبی را افزایش می دهد.
به عنوان مثال اگر یک بازار، در مسیر یک مکان مقدس قرار گرفته باشد سلسله مراتب دسترسی به مسجد به نحوی است که هرگز در نزدیکی بقعه یا مسجد، اصنافی مانند میوه فروشی، قصابی و یا آهنگری شکل نمی گیرند.
در معماری سنتی به علت تاثیر پذیری فراوان بازار از مسجد و یا یک حرم شریف، انتهای راسته اصلی بازار باید به مغازه هایی همانند عطاری و یا عطر فروشی ختم شود.
اما به راستی چرا اصناف فعال در مسیرهای منتهی به امام زاده زید بن علی (ع)، به هیچ عنوان تاثیر پذیری در نوع فعالیتشان از حرم مقدس دیده نمی شود.
به گزارش لرستان خبر، مزار فرزندان، نوادگان و بستگان سببی و نسبی اهل بیت عصمت و طهارت در تمام نقاط کشور ایران و حتی در میان اهل سنت دارای احترام و قرب فراوانی است.
این ابنیه مقدس علاوه بر تعریف به عنوان یک مکان زیارتی دارای کارکردهای دیگری هستند که برگزاری مراسم های مناسبتی مختلف، خواندن دعاهای دسته جمعی و یا قرائت قرآن از نمونه های آن است.
حال وظیفه ما ومسئولان استان وشهرهاست تاامامزادگان را ارج نهیم وحفظ حرمت کنیم
مقدس ترین مکان خرم آبادهمین حرم مطهرامامزاده زیدبن علی علیه السلام است که زائران زیادی داردومردم کرامت های زیادی ازاین حرم مطهرومنوردیدهان دوبه احترام پیامبراکرم(ص)وا ئمه اطهارعلیهماالسل ام ماهم به فرزندان واولادشان که به سیره واخلاق جدشان حضرت محمد(ص)وامامان معصوم علیه السلام عمل می کنندودر راه حفظ دین اسلام ووتبلیغ دین اسلام زحمت کشیده اندورنجهابرد ه انداحترام می گذاریم وتکریمشان می کنیم
مرحوم آیه الله سیدمرعشی نجفی هم قبرشریفشان درقم دارای ضریح می باشدوهمان خیابان درقم که مرقدشریفشان وجود داردبه نام خیابان آیه الله نجفی نامگذاری شده است ویا مرقدامام خمینی (ره)که دارای ضریح وصحن وحرم می باشد که این اقدامات هم به خاطراحترام وتکریم نسبت به این بزرگواران می باشدکه عمرشریفشان را در راه حفظ وتبلیغ دین اسلام وانقلاب اسلامی صرف کرده اند
(زید ابن علی ابن حسین ابن زید ابن علی ابن حسین)زید شهید جد ایشان بوده و بعضا این امر مشتبه می شودانچه در مورد زید بن علی ابن حسین روایت شده اینست که ایشان هرگز برای خود بیعت نگرفت بلکه برای برادرش محمد ابن علی علیه السلام بیعت گرفته وبه شهادت رسیده است و پدران زید ابن علی تا امام علی ابن حسین علیه السلام مردانی شجاع طیب و پاک طاهر بودند ودارای مقام والایی بوده اند
ولیکن چیزی از سرگذشت و نحوه ورود ایشان به خرم اباد در دست نیست.