یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

روشنایی و نورپردازی، نصب علائم راهنمایی، ایجاد فضاهای سبز، کاشت درختان بومی و منطقه‌ای، مکان‌یابی سطل‌های زباله در سطح شهر؛ ایجاد پارک‌ها، میادین بدون ترافیک، نصب تندیس و مجسمه‌های بزرگان و صنعتگران و هنرمندان و شاعران و نویسندگان شهر، صندلی‌ها و نیمکت‌ها و ... همه و همه از ویژگی‌های مبلمان شهری است.
چینش هنرمندانه، فضاسازی شهری، هماهنگی مجموعه اجزایی که نیازهای شهروندان را مرتفع نمایند را مبلمان شهری می‌گویند.
برای اجرای یک مبلمان شهری هرگز به فکر ایده‌های آرمانی و فوق‌العاده نباید بود؛ باید از توانایی‌ها، راهکارها و نیروهای انسانی محیط http://yaftenews.ir/images/94/94-9a/n2.jpegشهری بهره گرفت؛ آرمانی اندیشیدن مذموم نیست؛ در یک جامعه معمولی از توانایی‌های معمول بیشترین بازدهی را کسب نماییم.
عنایت و توجه مدیران به سنت‌ها و فرهنگ بومی محلی، آب‌وهوای منطقه‌ای از بارزترین فاکتورهای رسیدن به یک مبلمان شهری است، هنگامی‌که شهرداری و سازمان زیباسازی شهر اقدام به ساخت، مرمت و بازسازی نقطه‌ای از شهر را شروع می‌کند، برخی با همان عینک بدبینی خود، با طعنه میگویند این از نشانه‌های کارهای روبنایی است؛ آیا شهرداری و سازمان‌های وابسته و همه اقدامات او باید حول محور کارهای عظیم و زیربنایی باشد؟ زیباسازی بصری در محیط پیرامون ما روبنایی است؟ با این منطق، شهرداری هیچ کاری را نباید انجام دهد.
یکی از شاخصه‌های مهم مبلمان شهری وابستگی به فرهنگ و هویت محلی آن است؛ آیا می‌توان با طراحی ایده‌های ساده، کم‌هزینه، به یک مبلمان شهری با نشانه‌های هویت قومی، محلی در خرم‌آباد دست یافت؟
نگاه زیبا شناسانه به طراحی، ساخت و اجرای مبلمان شهری، نیازمند گروه قوی باانگیزه‌های غیر کاسب‌کارانه است؛ گروهی که همت به تغییر ساختار شهر گمارده‌اند با همسو بودن با مدیران کارآمد و دلسوز در کوتاه‌مدت اساس و بافت زیرساخت‌ها را برای پروژه‌های بزرگ‌تر مهیا می‌کنند؛ وقتی با طراحی و تعبیه سطل‌های آشغال در خیابان‌ها و میادین شهر بتوان پیام‌رسان بهداشت عمومی شهر باشیم؛ هنگامی‌که در پارک‌ها و مکان‌های تفریحی، زیارتی، سیاحتی علائم چشم‌نواز برای هدایت و راهنمایی مردم شهر انجام دهیم؛ وقتی در ساعات پر رفت و آمد و هنگام برگزاری جشن‌ها و مراسم مذهبی، مسیر مردم را جهت‌دار کنیم و از به وجود آمدن گره‌های کور در ترافیک و حمل‌ و نقل اجتناب نماییم بدون تردید به اهداف رسیدن به مبلمان شهری سالم، کارآمد رسیده‌ایم.
مردم شهر خرم‌آباد نشان داده‌اند از طرح‌های کارشناسانه به شدت استقبال می‌کنند و در برابر الگوهای روزمره و گذرا و "باری به هر جهت" واکنش منفی داشته‌اند، لازم نیست در مقیاس‌هایمان برای کارهای اجرایی مبلمان شهری از طرح‌های چندبعدی و دور از دسترس استفاده کنیم، مردم لرستان به‌سادگی، بی‌شیله‌پیله بودن، مشهور خاص و عام هستند چرا از این گزینه در ساختار مبلمان شهری بهره نگیریم.
کیفیت فضاهای عمومی، گسترش و مدیریت حمل‌ونقل، هویت بخشی به فرهنگ و بهداشت عمومی، مسئولیت‌پذیری شهروندان در امور نصرت درویشیشهری، باروری هویت فرهنگی و قومی همه در گروه قوت بخشیدن ارتباط مدیران ارشد شهرسازی با مردم است، هرچقدر مردم را در امور شهری محرم بدانیم و طرح‌ها و لوایح را با نقطه نظرات آنان هماهنگ و اجرایی کنیم بدون تردید حاصل کار کارشناسان ما به هدر نرفته است و در درازمدت میزان مشارکت مردم در امور شهری از جمله مبلمان شهری رو به فزونی خواهد رفت.

نصرت درویشی
 فعال فرهنگی

دیدگاه‌ها  

#1 فرزاد 1395-03-25 15:41
میدان آزادی ومیدان شهیدانوشیروان رضایی رادریابیدخیابان هایشان می بایست تعریض شوند
نقل قول کردن
#2 فرزاد 1395-03-25 15:48
پارکینگ سبزه میدان روبروی سینمااستقلال می بایست تغییر کاربری به فضای سبزدهید

برای اینکه از بار ترافیکی شهداو چهارراه بانک کم شود بهتر است درمانگاههاومطب های پزشکی وداروخانه ها دراین مکانها به جای مناسب دیگری انتقال داده شوند
نقل قول کردن
#3 شهروندخرم آبادی 1395-03-25 17:01
تبدیل پارکینگ روبروی سینما استقلال به فضای سبز شکیل ،احداث خیابان سی وشش متری جایگزین خیابن حافظ وتبدیل خیابان حافظ به پیاده راه وبازسازی واستحکام بخشی مغازه های این خیابان به شکل سابق ،تبدیل خانه کشفی به یک موزه یاسفره خانه یاهتل ،آزادسازی حریم زیدبن علی ،آزادسازی حریم قلعه،نورپردازی درختان خیابان مطهری وشهدای غربی ودرختان حدفاصل سبزه میدان تاچهارراه فرهنگ نماسازی دکان های خیابان های هسته ی مرکزی شهربه صورت هم سان پیاده روسازی (حداقل) پیاده روهای شلوغ شهرتعریض خیابن شهدای شرقی وتبدیل آن به پیاده راه وهمچنین خیابان مطهری البته نیاز به کار کارشناسی فراوان دارد و ده ها طرح دیگر که البته من چشمم آب نمی خوره شما رو نمی دونم
نقل قول کردن
#4 هما 1395-03-25 21:44
به نظر من هم پارکینگ رو روی سینما استقلال مناسب فضای سبزاست ومی بایست بقیه خانه ها و مغازه های اطراف این پارکینگ تملک و به فضای سبزتبدیل شوند
البته در مرکز شهر مانند سبزه میدان و شهدا و مطهری مشکل بزرگیست و مرکز شهرنیاز به پارکینگ وسیعی در مکان مناسبی دارد واینکه رودخانه در سبزه میدان تبدیل به پارکینگ کردنداصلا مناسب مرکزاستان نمی باشد
نقل قول کردن
#5 دریا 1395-03-25 22:16
آزادسازی حریم زیدبن علی علیه السلام قرارشداز22خرداد شروع شودچه شد؟
نقل قول کردن
#6 مرضیه 1395-03-25 22:35
لطفا طرح واجرای آزادسازی حریم امام زاده زیدبن علی علیه السلام رابیشترازاین مسئولان به تاخیرنیندازندوب اجدیت وعزم راسخ به مطالبات مردم رسیدگی کنند
نقل قول کردن
#7 مرضیه 1395-03-25 22:37
آیت الله جوادی آملی در بيان علت احترام به امامزادگان گفت: اين احترامي که ما براي امامزاده ها قائليم براي اين است که ايشان که به ايران آمدند فرمايش امام صادق و امام باقر(عليهم السلام) را به ما رساندند و ما تشيّع خود را به وسيله همين امامزاده ها داريم.
نقل قول کردن
#8 شهروندخرم آبادی 1395-03-25 23:59
به نقل از مرضیه:
آیت الله جوادی آملی در بيان علت احترام به امامزادگان گفت: اين احترامي که ما براي امامزاده ها قائليم براي اين است که ايشان که به ايران آمدند فرمايش امام صادق و امام باقر(عليهم السلام) را به ما رساندند و ما تشيّع خود را به وسيله همين امامزاده ها داريم.

باسلام خدمت شماجناب زیدبن علی امام زاده نیستندبعضی این بزرگواررابازیدب ن علی بن حسین علیه السلام اشتباه می گیرنددرصورتی که ایشان درکوفه به شهادت رسیدندودشمنان اهل بیت جنازه ایشان راازقبرخارج وسرمبارکشان رابه مصربرای هشام بن ملک فرستادندوبدن مطهرشان رابردیوارکوفه آویختند.
نقل قول کردن
#9 حیدرپور 1395-03-26 12:50
امام زاده زید بن علی (ع) در مرکز شهر و بازارسنتی خرم آباد محاط شده است همسایگی این دو مکان با یکدیگر سبب تاثیر گذاری بر یکدیگر شده، اما به دلایلی این سایه بازار است که برسر حرم سنگینی می کند.

راههای دسترسی اطراف حرم به قدری تنگ، شلوغ و پر سر وصداست که شاید بعضی از دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت عطای زیارت این مکان شریف را به لقایش می بخشند.

نزدیکی مغازه های فروش میوه و تره بار و خشبکار به بقعه و کم عرض بودن معابر و کوچه های منتهی به تنها ورودی حرم، و گذرعابران در حجم زیاد، به جای اینکه حس معنویت و نزدیکی به یک مکان مذهبی را در انسان تقویت کند، استرس و فشارهای عصبی را افزایش می دهد.
نقل قول کردن
#10 حیدرپور 1395-03-26 12:51
در معماری سنتی و اصیل ایرانی به قدری احترام برای مساجد و حرم امام زادگان قائل شده اند، که حتی بر روی شکل گیری راسته های مختلف بازارهای نزدیک حرم تاثیر مستقیم گذاشته است که نمونه عینی آن اصناف فعال کنار حرم حضرت معصومه (ص) و یا مغازه های نزدیک مسجد جامع یزد است.

به عنوان مثال اگر یک بازار، در مسیر یک مکان مقدس قرار گرفته باشد سلسله مراتب دسترسی به مسجد به نحوی است که هرگز در نزدیکی بقعه یا مسجد، اصنافی مانند میوه فروشی، قصابی و یا آهنگری شکل نمی گیرند.

در معماری سنتی به علت تاثیر پذیری فراوان بازار از مسجد و یا یک حرم شریف، انتهای راسته اصلی بازار باید به مغازه هایی همانند عطاری و یا عطر فروشی ختم شود.


اما به راستی چرا اصناف فعال در مسیرهای منتهی به امام زاده زید بن علی (ع)، به هیچ عنوان تاثیر پذیری در نوع فعالیتشان از حرم مقدس دیده نمی شود.
نقل قول کردن
#11 حیدرپور 1395-03-26 12:52
چرا مرز 360 درجه حرم امامزاده با بازار، شاهد شکل گیری مغازه هایی مانند فروش میوه و تربار و یا فروش شکمبه مرغ و گوسفند است.
نقل قول کردن
#12 حیدرپور 1395-03-26 12:52
هیاهو و فریادهای بلند کاسبان در اطراف حرم زید بن علی (ع) ، مجالی برای شنیدن صوت قران و ندبه نگذاشته، وبه جای تکریم امام زاده، متاسفانه با پس مانده میوه و سبزیجات، وجولان سطل های زباله، بی حرمتی به این ملجا نثار شده است.
نقل قول کردن
#13 حیدرپور 1395-03-26 12:54
معمولا مزار امام زادگان، و حریم تعریف شده دور این مکان های مقدس آن قدر هویت بخش است که زیارت و همسایگی آنان باعث افزایش حس معنویت و توجه به خداست
نقل قول کردن
#14 حیدرپور 1395-03-26 12:55
بد بختانه خانم هاب بد حجاب نیز در بیرون حرم و داخل حیاط جولان می دهند و با توجه به وسعت کم حرم و نبود ساز و برگ فرهنگی تعریف شده و قوی در این مکان، با هر پوششی می توان وارد صحن امام زاده شد.
نقل قول کردن
#15 حیدرپور 1395-03-26 12:56
امید می رود با مطالبه گری مردم و قرار دادن طرح آزادسازی حرم در فهرست کارهای مسئولین شهری و استانی، شاهد مکانی شایسته نام اهل بیت و زائران این مکان مقدس در خرم آباد باشیم.

به گزارش لرستان خبر، مزار فرزندان، نوادگان و بستگان سببی و نسبی اهل بیت عصمت و طهارت در تمام نقاط کشور ایران و حتی در میان اهل سنت دارای احترام و قرب فراوانی است.

این ابنیه مقدس علاوه بر تعریف به عنوان یک مکان زیارتی دارای کارکردهای دیگری هستند که برگزاری مراسم های مناسبتی مختلف، خواندن دعاهای دسته جمعی و یا قرائت قرآن از نمونه های آن است.
نقل قول کردن
#16 مرضیه 1395-03-26 14:08
اگرآباء و اجداد ما شیعه شدند به خاطر وجود نازنین امامزادگان درایران اسلامیست که به فرمان پدرانشان برای تبلیغ دین اسلام به ایران مشرف شدند
حال وظیفه ما ومسئولان استان وشهرهاست تاامامزادگان را ارج نهیم وحفظ حرمت کنیم
مقدس ترین مکان خرم آبادهمین حرم مطهرامامزاده زیدبن علی علیه السلام است که زائران زیادی داردومردم کرامت های زیادی ازاین حرم مطهرومنوردیدهان دوبه احترام پیامبراکرم(ص)وا ئمه اطهارعلیهماالسل ام ماهم به فرزندان واولادشان که به سیره واخلاق جدشان حضرت محمد(ص)وامامان معصوم علیه السلام عمل می کنندودر راه حفظ دین اسلام ووتبلیغ دین اسلام زحمت کشیده اندورنجهابرد ه انداحترام می گذاریم وتکریمشان می کنیم
مرحوم آیه الله سیدمرعشی نجفی هم قبرشریفشان درقم دارای ضریح می باشدوهمان خیابان درقم که مرقدشریفشان وجود داردبه نام خیابان آیه الله نجفی نامگذاری شده است ویا مرقدامام خمینی (ره)که دارای ضریح وصحن وحرم می باشد که این اقدامات هم به خاطراحترام وتکریم نسبت به این بزرگواران می باشدکه عمرشریفشان را در راه حفظ وتبلیغ دین اسلام وانقلاب اسلامی صرف کرده اند
نقل قول کردن
#17 علی 1395-03-26 14:28
خرم اباد از سالیان دور میزبان میهمانی گرانقدر از نوادگان علی ابن حسین علیهما السلام می باشدکه نسب وی به شکل زیر به امام حسین علیه سلام منصوب است
(زید ابن علی ابن حسین ابن زید ابن علی ابن حسین)زید شهید جد ایشان بوده و بعضا این امر مشتبه می شودانچه در مورد زید بن علی ابن حسین روایت شده اینست که ایشان هرگز برای خود بیعت نگرفت بلکه برای برادرش محمد ابن علی علیه السلام بیعت گرفته وبه شهادت رسیده است و پدران زید ابن علی تا امام علی ابن حسین علیه السلام مردانی شجاع طیب و پاک طاهر بودند ودارای مقام والایی بوده اند
ولیکن چیزی از سرگذشت و نحوه ورود ایشان به خرم اباد در دست نیست.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا