یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 وقتی دست‌اندرکاران برنامه‌ای تلویزیونی که از ابتدا و انتهایش بیان می‌کنند که داعیه‌ی کار فرهنگی و حمایت از فرهنگ و هنر و هنرمند دارند، دست به سرقت هنری می‌زنند، آدم می‌ماند حیران که چه بگوید؟!
توی این برنامه‌ی زنده شبانه که از شبکه افلاک پخش می‌شود، یک کاریکاتور یا طرح یا به قول خودشان عکس(!) پخش می‌شود و از مخاطبان‌شان می‌خواهند که در مورد آن تصویر، شعر یا داستانی بنویسند و برای برنامه ارسال کنند. مساله این است که این کاریکاتورها را عوامل محترم برنامه از اینترنت می‌گیرند و هیچ اسمی هم از صاحب و طراح و هنرمند آن به میان نمی‌آورند، تا این طور به ذهن متبادر شود که تولید همین برنامه است!
 جالب این‌جاست که حتی به اینترنتی بودن آن‌ها هم اشاره‌اي نمی‌شود و البته تا حالا آب هم از آب تکان نخورده است؛ چون مسلما آفرینندگان این آثار، برنامه‌های شبکه‌ی افلاک را نگاه نمی‌کنند و به جرم همین گناه بزرگ، البته حق‌شان است بدتر از این هم به سرشان بیاید.
جالب‌تر این‌که کاریکاتورهای انتخابی این برنامه آثار شناخته ‌شده و شناسنامه‌داری هستند که در همه‌ی گروه‌های مجازی دست به دست شده‌اند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد اگر هنگام نمایش دادن آن‌ها به نام آفرینندگان و صاحبان‌شان اشاره شود.
در همین رابطه البته اتفاقات دیگری هم در این برنامه می‌افتد که بد نیست به آن‌ها هم اشاره‌ای داشته باشیم. مثلاً پیامک‌های مخاطبان همزمان که توسط مجریان برنامه خوانده می‌شوند، روی مانیتور هم نمایش داده می‌شوند. بگذریم از تایپ نامناسب آن‌ها و اشتباهات دستوری فراوانی که دارند. حجم قابل توجهی از این پیام‌ها از طرف چند نفر آدم خاص ارسال می‌شود که بعضا معنای طنز دارند و به شوخی با مجریان برنامه مربوط می‌شوند و هیچ بار فرهنگی ندارند.
گذشته از این که آیا درست است که هر بار از بین پیامک‌های دریافتی برنامه، پیامک این چند نفر در دستور کار قرار می‌گیرند؟ آن هم در شرایطی که مجریان برنامه هر شب تکرار می‌کنند که در هر برنامه چند هزار پیامک از مخاطبان و بینندگان برنامه دریافت می‌کنند؟
این کار می‌تواند به دو دلیل باشد؛ اول این‌که برنامه‌ی مورد نظر این حجم پیامک دریافتی ندارد و خدایی نکرده یک ادعای بدون پشتوانه است و دوم این‌که از آن همه پیامک دریافتی فقط پیامک همین چند نفر قابل پخش است که البته باید گفت یک تلنگر و هشدار جدی است و باید مورد تحلیل عمیق فرهنگی و جامعه‌شناسانه قرار بگیرد.
زواک
سرقت هنری در برنامه شبکه افلاک

مطلب مرتبط:
شبکه افلاک به دغدغه‌های لرستان برسد/ "گُل‌بارو" برنامه‌ای که می‌تواند بهتر باشد

 

دیدگاه‌ها  

#1 میلاد 1395-03-05 13:26
صدا و سیمای لرستان تحت انحصار چند نفر است به همین دلیل هیچ جذابیتی نداره
این برنامه هم شده جای شوخی های الکی و بی پایه برخي مجری ها که به همدیگه بگن خوشتیپ و خوشگل و موقشنگ
این چه نوع برنامه ایه دیگه
طرف خواننده دعوت میکنه یه اهنگ رو اجرا میکنه بعد میرن از هزار اهنگ قدیمی از یه خواننده دیگه پخش میکنن خب همون تایم رو بدین خواننده دعوت شده
هزار نقص دیگه هم داره که در این مقال نگنجد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا