یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در جوامع دموکراتیک، مردم از طریق مطالعه و تحقیق دست به انتخاب نماینده می‌زنند. اصولاَ در این جوامع میزان مشارکت مردم در انتخابات پایین است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته گاهاَ میزان مشارکت زیر 50 درصد است؛ اما این مشارکت حداقلی منجر به آسیب زدن به سیاست، اقتصاد و سایر جنبه‌های زندگی این کشورها نشده چرا که همین میزان افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند بر مبنای تفکر، تعقل، تحقیق و مطالعه دست به انتخاب می‌زنند و با این عمل کم‌کاری و بی‌تفاوتی دیگران را جبران می‌نمایند.
سیستم حزبی نیز به مردم این کشورها کمک می‌کند تا انتخابی منطقی داشته باشند، چرا که این مسئله باعث می‌شود تا آن‌ها به حزب و برنامه رای دهند نه به شخص، بنابراین نمایندگان نه تنها از طرف اذهان عمومی و رسانه‌ها تحت نظر هستند، بلکه منافع حزبی آن‌ها ایجاب می‌کند تا با فعالیت‌ها و اقدامات خود مانع از کاهش اعتماد مردم به حزب خود و در نتیجه مورد بازخواست قرار گرفتن توسط سران حزب خود شوند.
اما در کشور ما میزان مشارکت مردم در انتخابات بالاست و میانگین حضور مردم در انتخابات همواره بالای 50 درصد بوده است که این مسئله نشان‌دهنده علاقه مردم به مشارکت سیاسی و نقش‌آفرینی برای آینده شهر و کشور می‌باشد. این مسئله در استان‌ها و شهرهایی که فرهنگ انتخاباتی مردم مبتنی بر ایل و طایفه است بیش‌تر بوده و ما شاهديم که بیش‌ترین میزان مشارکت در کل کشور متعلق به استان‌های دارای فرهنگ قومی و قبیله‌ای مي‌باشد. اما متاسفانه این کمیت بالا به معنای کیفیت بالا در انتخاب نیست و ما شاهد غلبه نگرش‌های قومی، طایفه‌ای و خویشاوندی بر نوع انتخاب مردم هستیم.
در عصر امروزی که فرهنگ مقوله اول آن است، معضلی به نام نگاه قومی و قبیله‌ای دامن‌گیر استان لرستان  شده است. متأسفانه نگاه طایفه‌ای و قومی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین معیار در انتخابات و بالاخص انتخاب اعضای شورای اسلامی بوده است. تفکر غلط و نابه‌جایی که نه تنها هیچ کمکی به توسعه وعمران شهری نکرده، بلکه ضربات جبران ناپذیری وارد کرده است.
نگاه طایفه‌ای و در نتیجه آن انتخاب شهردار طایفه‌ای بدون هیچ فن و تخصصی و حتی بدون هیچ‌گونه سابقه و توان مدیریتی اصلی‌ترین معضل شورا و شهرداری در این استان بوده که برای ریشه کن کردن این فرهنگ ناصحیح و غلط تلاش گسترده‌ای از طرف نخبگان و سیاسیون در جهت از بین بردن فرهنگ انتخاب شورای طایفه‌ای و رواج شایسته‌سالاری لازم و ضروری است.
تا زمانی که شهروند منتظرمعرفی کاندید از طرف طایفه‌، قوم و ایل وتبار خود است ما نمی‌توانیم شاهد رشد و شکوفایی شهر خود باشیم چرا که انتخاب فامیلی و طایفه‌ای در مقابل شایسته‌سالاری قرار می‌گیرد و در نتیجه باعث حضور افرادی ضعیف و ناتوان در شورا و نهایتا در شهرداری می‌شود، بنابراین مردم باید در انتخاب شورا از نگاه طایفه‌ای و قومی خارج شده و به کسانی رأی دهند که توانایی اداره شهر در ابعاد مخلتف فرهنگی- اجتماعی، عمرانی و مدیریتی راداشته باشند. هر چند این امیدواری در انتخابات آینده شورا احساس می‌شود.
یکی از مهم‌ترین مشکلات لاعلاج انتخا‌بات شورا ها در استان لرستان تعصبات قومی و قبیله ای است. انتخاب حق مردم است اما متاسفانه اکثراً این حق را در جهت نگرش قومی و قبیله قربانی می‌کنیم‌. کاندیدایی که از طریق تعصبات گونا‌گون وارد شورای شهر شود، ناچاراً باید از منافع قوم و قبیله‌اش دفاع کند. چون خود را وام‌دار قوم و قبیله‌اش می‌داند؛ لذا به جای اندیشیدن درباره منافع و مشکلات شهر، بیش‌تر به فکر تأ مین منافع طایفه خود می‌باشد.
مشکلات هر شهر در سه حوزه بيش‌تر است: 1- حوزه مهندسی و عمرانی 2- حوزه فرهنگی اجتماعی 3- حوزه بر‌نامه‌ریزی و عملیاتی .
یک کاندید شورا؛ نخست باید توانمندی‌های خود را برای کار در یکی از این حوزه‌ها بسنجد بعد  به عنوان نامزد در انتخابات شرکت نماید. حال اگر این کا ندیدا، در هیچ کدام از حوزه‌های نام‌برده تخصصی نداشته باشد‌، چه لزومی دارد که صرفاً به دلیل تعصبات قومی و قبیله‌ای وارد صحنه انتخابات شود؟
باید ملاک و معیار انتخاب اعضا شورای شهر در لرستان عوض شود. دوستی‌، طایفه‌بازی، پول و هدایای مختلف، دعوت به تک رای دادن باید حذف شوند و مدیریت‌، تخصص، دانش و کارایی، تعهد و دلسوزی‌، صداقت و درستی و خدمت و تلاش جای‌گزین آن‌ها شود.
یکی از مشهودترین ضعف‌هایی که در ادوار گذشته شورای اسلامی شهرهای استان لرستان به وضوح قابل مشاهده و ملموس بود، عدم حضور چهره ‌های نو‌اندیش و جوان در مجموعه شورا و شهرداری بود.
مردم ما باید توجه داشته باشند در انتخاب‌های آینده خود در شورای شهر به چهره‌های نواندیش و جوان که مظلوم‌ترین افراد در ساختار مجتبي پسند / پلدخترشورا در چند دوره گذشته بوده‌اند عنایت ویژه‌ای داشته باشند و مطمئناً نتیجه حضور جوانان می‌تواند تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای در فرهنگ و ساختار این شهر ایجاد نماید.
 
مجتبی پسند/ پلدختر

توضيح: این تحلیل حاصل بیان دیدگاه شخصی این‌جانب می‌باشد که در آن هیچ فرد‌، گروه‌، حزب‌، طایفه و به طور کلی شخص خاصی از اعضای  محترم شورای اسلامی استان شهر و روستای استان لرستان در ادوار گذشته و حال مد نظر این‌جانب نمی‌باشد. نکته دیگر این که نقدهايی که درباره انتخاب شوراها شده مربوطه به یک دوره خاص نمی‌باشد‌، ضمن این که در ابتدا از خدمات ارزشمند و زحمات کلیه اعضای محترم شورای اسلامی شهر و روستا و همچنین شهرداران گذشته و حال در استان لرستان که مطمئناً با وجود مشکلات فراوان زحمات زیادی را این راستا متحمل شده اند تشکر و قدردانی مي‌نمایم.
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 ل 1395-01-23 07:57
خدا وكيلي خسته شديم از تكرار اين موضوع طايفه گرايي همه هم معضلاتش را مي دانند اما چه بايد كرد همينه كه هستيم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا