یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

قليان و استفاده از آن در خاورمیانه، شرق آسيا و به‌خصوص در كشور ما متداول است. استان ما لرستان نيز در مصرف قلیان‌های سنتي سابقه دیرینه‌ای دارد.
به گزارش یافته، در هر خانه‌ای پدربزرگ و مادربزرگ‌های کهن‌سالی را می‌شناسیم كه با مصرف روزانه قلیان‌های سنتي گاه اين باور غلط را روز 13 بدر را بدون دود بدر کنیم!جا انداخته‌اند كه قليان ميوه‌اي آن سرطان‌زاست اما سنتي آن نه!
 اين پديده رو به رشد به معضلي پنهان تبدیل شده است؛ اما واقعيت اين است كه با مصرف هر نوع قليان حدود 600 نوع ماده سمي و مهلك وارد ريه افراد شده و اطرافيان را هم آزار می‌دهد؛ آب موجود در قليان هم به هيچ روشی تصفیه‌کننده نيست و سيگار و قليان هر دو مضر هستند.
 شيوع مصرف قليان و سيگار در بين جوانان با باور غلط خانواده‌ها مبني بر بي‌ضرر بودن و اعتيادآور نبودن آن، شيوع بالايي را بين نسل‌های مختلف داراست.
 شايد از موارد اشتراك بين چند نسل باشد؛ برخي یافته‌ها علمي حكايت از شیوع 15 تا 37 درصد و گاه بيش‌تر در بين جوانان و نوجوانان دارد.
آنچه تأکید ما در این مقال است معضل مصرف دود در مراسم روز 13 به در در خانواده‌ها و در محيط آزاد است؛ در جاي‌جاي مراسم 13 به در در شهرهاي لرستان متأسفانه شاهد مصرف قليان و سيگار هستیم.
برخي از شهروندان غیرمسئول بر این باورند كه گويي 13 بدر بدون دود بدر نمی‌شود و فضاي طبيعت در روز طبيعت با دود مصفا می‌شود و مصرف قليان در طبيعت کم‌ضرر است!
والدين و فرزندان بدون قبح مصرف و با آسودگي واهي از باورهاي غلط اما مثبت پیشین گفته؛ خانوادگي به مصرف قليان مي‌پردازند و علاوه بر آنكه خود و اطرافيان را آزار می‌دهند طبيعت زيبا را نيز می‌آزارند.
برخلاف مصرف سيگار كه هنوز قبح آن خوشبختانه در خانواده‌ها نشكسته است؛ اما قليان همچنان دود می‌کند و صدايش شنيده می‌شود و قل‌قلش به راه است.
گاه تبعات ناشي از تهیه، تداركات و مصرف آن دامن‌گير طبيعت زيبا می‌شود و منجر به آتش‌سوزی درختان و مراتع خشك و در رنج لرستان گرديده است.
سال گذشته اين معضل به‌وفور در مناطق مختلف لرستان و الیگودرز مشاهده شد؛ درختان را می‌شکنیم و می‌سوزانیم گاه براي كباب، گاه براي تهيه قليان، گاهي نيز آش 13 به در!
همه باهم بيايم اين 13 به در؛ به هرگونه دود "نه" بگوييم. به قل‌قل و بگومگوی قليان "نه" بگوييم.
بيايم با خود و طبيعت؛ اين ميزبان سخاوتمند در روز طبيعت مهربان باشيم و در 13 به در امسال با هم قرار بگذاریم و به وعده خود عمل كنيم كه 13 به در هرگونه دود به در.
ارمغان‌مان براي طبيعت سلامتي باشد و سرسبزي.
محمد  اکبری
فعال محیط زیست / اليگودرز


دیدگاه‌ها  

#1 نیری 1395-01-12 18:49
:-*
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا