به مناسبت فرا رسیدن روز طبیعت، تشکل‌های محیط زیستی خرم‌آباد بیانیه‌ای صادر کردند.
به گزارش پایگاه خبری یافته، در این بیانیه که روز گذشته، خطاب به مردم استان و توسط 8 تشکل محیط زیستی خرم‌آباد صادر شده، آمده است:

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمّد (ص) می‌فرمایند: به نزد من شکستن شاخه‌های از درخت مثل شکستن بال فرشتگان است.
شهروندان گرامی و ارجمند!
فرارسیدن سال نو و بهار طبیعت را به شما مردم شریف و نجیب لرستان تبریک می‌گوییم و سالی پر از موفقیت و همراه با سلامتی و سرور برای شما آرزومندیم.
برای ما مردم لرستان که استانمان از پیشرفت صنعتی مناسبی برخوردار نیست و از شکوفایی اقتصادی نیز بهرهای نبرده است، تنها به طبیعت خدادادی و زیبایمان دل‌خوش کرده‌ایم؛ ما در لرستان به‌جز جنگل‌های بلوط، آبشارها، چشمه‌ها و رودخانه‌ها و کشاورزی نیم‌بند سرمایه دیگری در اختیار نداریم. متأسفانه به دور از نظارت دستگاه‌های متولی این ثروت‌های عظیم و خدادادی به دست ما لرستانی‌ها در حال نابودی و انقراض می‌باشند.

مردم شریف و نجیب!
در صورتی که قطع درختان و جنگل‌های بلوط ادامه یابند، بدون شک چشمه‌ها و رودخانه‌ها خشک خواهند شد، هوا به شدت گرم شده، خشک‌سالی، بحران آب، فرسایش خاک و نابودی کشاورزی را به دنبال خواهد داشت. آنگاه لرستان زیبا به بیابانی گرم تبدیل شده و زندگی در این دیار بسیار طاقت‌فرسا و غیرممکن خواهد شد. کما اینکه در ساله‌ای اخیر خرم‌آباد بعد از شهر اهواز به گرم‌ترین مرکز استان کشور تبدیل شده است.

لرستانی‌های عزیز و شریف!
لحظه‌ای بیندیشیم. هیچ انسانی با ثروت‌های خود و تنها دارایی‌اش چنین رفتار خصمانه‌ای نشان نمی‌دهد. وظیفه ما لرستانی‌هاست که از داشته‌ها و ثروت‌هایی که متعلق به خود ماست محافظت کنیم. نباید با دستان خود تنها ثروت و دارایی ارزشمند خودمان را نیست و نابود سازیم. بیایید در روز سیزده‌بدر تدبیر و تفکر خود را در برابر هم‌وطنان به نمایش بگذاریم و با رعایت فقط 5 نکته از باقیمانده ثروت‌های خودمان به خوبی محافظت کنیم.

از برپایی آتش در طبیعت در صورت امکان خودداری کنیم. در صورت تهیه آتش با سنگ اطراف آن را مهار و پس:
1- از استفاده آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید.
2- از قطع درختان و حتی شاخه‌های سبز جداً پرهیز کنیم.
3- غذای طبخ شده با خود به همراه ببریم و برای گرم کردن آن از گاز پیک‌نیک استفاده کنیم.
4- اگر واقعاً تصمیم داریم کباب درست کنیم از شاخه‌های کاملاً خشک استفاده کنیم و یا کمی زغال به همراه ببریم.
5- بعد از گذراندن اوقات خوش در طبیعت، زباله‌های تولیدشده را با خود به شهر برگردانیم و در مخازن زباله بریزیم.

شهروندان شریف و نجیب!
جنگل‌های لرستان متعلق به ما هستند و تنها دارایی ما لرستانی‌ها به شمار می‌آیند، در تمام روزهای سال از آن‌ها به خوبی محافظت کنیم.

بیانیه تشکل‌های محیط زیستی: در روز طبیعت، با طبیعت زیبای لرستان مهربان باشیم
قابل ذکر است این بیانیه توسط انجمن طلایه‌داران طبیعت زاگرس، انجمن حامیان جنگل‌های لرستان، انجمن تعامل و توسعه شهرستان خرم‌آباد، انجمن آفتاب لرستان، انجمن ویرداران میراث فرهنگی لرستان، انجمن صیانت از بام خرم‌آباد، انجمن حافظان طبیعت لرستان، کارگروه جنگل‌ها و محیط زیست مؤسسه متارخ صادر شده است.