یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

به مناسبت فرا رسیدن روز طبیعت، تشکل‌های محیط زیستی خرم‌آباد بیانیه‌ای صادر کردند.
به گزارش پایگاه خبری یافته، در این بیانیه که روز گذشته، خطاب به مردم استان و توسط 8 تشکل محیط زیستی خرم‌آباد صادر شده، آمده است:

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمّد (ص) می‌فرمایند: به نزد من شکستن شاخه‌های از درخت مثل شکستن بال فرشتگان است.
شهروندان گرامی و ارجمند!
فرارسیدن سال نو و بهار طبیعت را به شما مردم شریف و نجیب لرستان تبریک می‌گوییم و سالی پر از موفقیت و همراه با سلامتی و سرور برای شما آرزومندیم.
برای ما مردم لرستان که استانمان از پیشرفت صنعتی مناسبی برخوردار نیست و از شکوفایی اقتصادی نیز بهرهای نبرده است، تنها به طبیعت خدادادی و زیبایمان دل‌خوش کرده‌ایم؛ ما در لرستان به‌جز جنگل‌های بلوط، آبشارها، چشمه‌ها و رودخانه‌ها و کشاورزی نیم‌بند سرمایه دیگری در اختیار نداریم. متأسفانه به دور از نظارت دستگاه‌های متولی این ثروت‌های عظیم و خدادادی به دست ما لرستانی‌ها در حال نابودی و انقراض می‌باشند.

مردم شریف و نجیب!
در صورتی که قطع درختان و جنگل‌های بلوط ادامه یابند، بدون شک چشمه‌ها و رودخانه‌ها خشک خواهند شد، هوا به شدت گرم شده، خشک‌سالی، بحران آب، فرسایش خاک و نابودی کشاورزی را به دنبال خواهد داشت. آنگاه لرستان زیبا به بیابانی گرم تبدیل شده و زندگی در این دیار بسیار طاقت‌فرسا و غیرممکن خواهد شد. کما اینکه در ساله‌ای اخیر خرم‌آباد بعد از شهر اهواز به گرم‌ترین مرکز استان کشور تبدیل شده است.

لرستانی‌های عزیز و شریف!
لحظه‌ای بیندیشیم. هیچ انسانی با ثروت‌های خود و تنها دارایی‌اش چنین رفتار خصمانه‌ای نشان نمی‌دهد. وظیفه ما لرستانی‌هاست که از داشته‌ها و ثروت‌هایی که متعلق به خود ماست محافظت کنیم. نباید با دستان خود تنها ثروت و دارایی ارزشمند خودمان را نیست و نابود سازیم. بیایید در روز سیزده‌بدر تدبیر و تفکر خود را در برابر هم‌وطنان به نمایش بگذاریم و با رعایت فقط 5 نکته از باقیمانده ثروت‌های خودمان به خوبی محافظت کنیم.

از برپایی آتش در طبیعت در صورت امکان خودداری کنیم. در صورت تهیه آتش با سنگ اطراف آن را مهار و پس:
1- از استفاده آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید.
2- از قطع درختان و حتی شاخه‌های سبز جداً پرهیز کنیم.
3- غذای طبخ شده با خود به همراه ببریم و برای گرم کردن آن از گاز پیک‌نیک استفاده کنیم.
4- اگر واقعاً تصمیم داریم کباب درست کنیم از شاخه‌های کاملاً خشک استفاده کنیم و یا کمی زغال به همراه ببریم.
5- بعد از گذراندن اوقات خوش در طبیعت، زباله‌های تولیدشده را با خود به شهر برگردانیم و در مخازن زباله بریزیم.

شهروندان شریف و نجیب!
جنگل‌های لرستان متعلق به ما هستند و تنها دارایی ما لرستانی‌ها به شمار می‌آیند، در تمام روزهای سال از آن‌ها به خوبی محافظت کنیم.

بیانیه تشکل‌های محیط زیستی: در روز طبیعت، با طبیعت زیبای لرستان مهربان باشیم
قابل ذکر است این بیانیه توسط انجمن طلایه‌داران طبیعت زاگرس، انجمن حامیان جنگل‌های لرستان، انجمن تعامل و توسعه شهرستان خرم‌آباد، انجمن آفتاب لرستان، انجمن ویرداران میراث فرهنگی لرستان، انجمن صیانت از بام خرم‌آباد، انجمن حافظان طبیعت لرستان، کارگروه جنگل‌ها و محیط زیست مؤسسه متارخ صادر شده است.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا