یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نوروز نزدیک است و آمدن سال جديد، سنت‌های زیادی دارد. يکی از این سنت‌ها، خانه‌کانی می‌باشد.
 لرستاني‌ها نيز هم‌پاي ديگر مردم كشورمان 7 اسفند 94 برای انتخاب وکلای خود در خانه ملت، دست به خانه تکانی زدند و به استقبال نوروز رفتند. اگر چه برخی کاندیداهاي مجلس دهم نسبت به نتایج انتخابات، معترض و از مجاری قانونی نيز اعتراض نموده‌اند، اما ملاک و معیار در این یادداشت، اعلام رسمی نتایج انتخابات است.
در انتخابات دوره‌ي دهم مجلس شورای اسلامی تنها يك نماینده از مجموع 9 نماینده لرستان در مجلس هشتم به مجلس نهم هم راه یافت و يك نفر ديگر نيز كارش به دور دوم كشيد و 7 نفر دیگر مورد اعتماد اكثريت مردم قرار نگرفتند.
در دوره قبلي (نهم) فقط علاء‌الدين بروجردی نماینده بروجرد و علي کاییدی نماینده پلدختر موفق به کسب دوباره رای اعتماد مردم حوزه انتخابیه خود شدند و مردم به 7 چهره‌ی جدید روی خوش نشان دادند.
قبل از شروع  انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ابراهيم آقامحمدی از حضور مجدد در حوزه‌ي انتخابیه خرم‌آباد انصراف داد و در تهران ثبت نام نمود. وي پس از آن که در فهرست 30 نفره اصول‌گرایان قرار نگرفت و با توجه به میثاق‌نامه اصول‌گرایان، از ادامه‌ي رقابت به نفع لیست جریان اصول‌گرا انصراف داد.
حجت‌الله خدايي‌سوری نماينده‌ي سلسله و دفلان در مجلس نهم نیز در هفته تبلیغات بدون این که از شخص خاصی اعلام حمایت کند، از شركت در انتخابات انصراف داد، لذا تا قبل از روز برگزاري انتخابات، ايجاد حداقل دو تغییر نسبت به دوره قبل قطعی شده بود.
با این همه، پیش‌بینی دشوار و رقابت‌ بسیار شدید شد. كسي نمي‌توانست حدسي بزند و با قاطعیت فردی را چهره‌‌ي منتخب در یکی از حوزه‌های انتخابیه استان معرفی کند. حتی اکثر گمانه‌زنی‌ها بر این بود که انتخابات لرستان در اغلب حوزه‌ها به دور دوم کشیده می‌شود، زيرا تعداد كانديداها و پراکندگی آرا بسیار بالا بود.
در این میان، برخی از پایگاه‌هاي خبری اقدام به برگزاری نظرسنجی‌ کردند که اختلاف فاحشی در میان نتايج هر کدام از آن‌ها در خصوص درصد محبوبیت نامزدها وجود داشت. از همان زمان به نظر می‌رسيد چندان نمی‌توان روی این نظرسنجی‌ها حساب باز کرد و بيش‌تر نوعي "نظرسازي" هستند تا نظرسنجي كه هدف اصلي آن‌ها نيز ايجاد بار رواني كاذب روي جمعيت راي‌دهندگان حوزه‌هاي انتخابيه لرستان بود. البته به دليل كثرت نظرسنجي‌ها ظرف دوره‌هاي اخير و نتايج بي‌ربط آن‌ها با خروجي انتخابات، ديگر مردم توجهي به آن‌ها نمي‌كنند.
همچنين مشحص بود كه اغلب پایگاه‌های خبری و سايت‌ها، طیف خاصی از مخاطبان را جذب کرده‌اند و آن‌ها هم علایق مشخصی براي انتخابات لرستان زير ذره‌بين/ مردم لرستان در مجلس دهم خانه‌تكاني كردند خط‌دهي به افكار مخاطبان براي دادن راي دارند.
زمان تبليغات در حال رسیدن به نقطه پایانی بود که لیست‌های سیاسی در لرستان به شدت با سردرگمی مواجه شدند! دو طیف شاخص  اصلاح‌طلب و اصول‌گرا حتی موفق به تکمیل لیست خود برای همه حوزه‌های انتخابیه در استان نشدند.
به نظر می‌رسيد نمی‌توان جریان سیاسی خاصی را پیروز انتخابات در استان دانست و يا مثل انتخابات تهران، تعيين نتيجه آرا در لرستان را وابسته به جناح‌هاي سياسي ذكر كرد چرا كه اين‌جا همچنان قوميت، بر طيف سياسي جهت انتخابات برتري دارد؛ گواه اين مدعا، حضور افرادی از میان اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان بود كه با شعار مستقل بودن وارد صحنه شدند و دست آخر موفق به کسب صندلی‌های بهارستان شده يا راهي دور دوم گشتند.
آراء قومی و طایفه‌ای در شهرهاي استان، مختلف بود و به خصوص در مركز استان، هر کدام از طوايف قصد داشتند یکی از دابستگان خود را به مجلس بفرستند که به نظر می‌رسد این نوع انتخاب، خطری برای توسعه لرستان باشد چرا که در آن‌ها اصلح بودن و شایستگی مد نظر قرار نمی‌گیرد.
از سوي ديگر، نكته‌اي كه بايد به آن توجه داشت، تلاش هواداران برخي از كانديداها براي تخريب كانديداهاي رقيب و به خصوص آن‌ها كه از جانب‌شان احساس خطر مي‌كردند بود، اما دقيقاً اكثر آن‌ها نتيجه‌ي عكس گرفتند و مردم هر گاه متوجه شدند كه عده‌اي تلاش دارند با انتشار تصاوير مونتاژ شده يا بلوتوس‌هاي تخريب‌گرانه، چهره‌ي برخي كانديداها را مخدوش جلوه دهند، پي به اصل ماجرا برده و بعضا هوادار آن كانديدا شدند كه باز هم نمود اين موضوع در انتخابات خرم‌آباد به عينه قابل مشاهده بود! لذا توصيه مي‌شود هواداران كانديداها در حوزه‌هايي كه به دور دوم كشيده شده، اين اقدام خطرناك را كه مي‌تواند نتيجه‌ي عكس داشته باشد، را از دستور كار خود حذف كنند چرا كه علاوه بر جنبه‌ي غيراخلاقي آن، باعث جذب و گرايش مردم به سمت فرد تخريب‌شده به دلايلي نظير دلسوزي و ... مي‌شود.
به هر حال، نمايندگان منتخب مردم لرستان و كساني كه اين شانس را دارند كه در دوم انتخابات براي مدت 4 سال بهارستان‌نشين شوند باید بدانند فرصت ۴ ساله‌ي آن‌ها مثل برق و باد مي‌گذرد و اگر از این فرصت اندک، به نحو احسن استفاده نکنند، با توجه به نتايج انتخاب‌هايي كه مردم لرستان در 2 دوره اخير داشته‌اند، براي آینده‌ي حضور آن‌ها در مجلس تضمینی وجود نخواهد داشت.
با اتمام رقابت،‌ مردم انتظار دارند رفاقت‌ها جای رقابت‌ها را بگیرد و حتی کاندیداهایی که با برنامه و خلوص نیت به صحنه آمده بودند، به یاری مجتبي پسندمنتخبان مردم بشتابند و آن‌ها را کمک کنند تا برنامه‌های مؤثر در مسیر توسعه و پیشرفت همه‌جانبه استان لرستان تحقق پیدا کند که این امر زمینه‌ساز یک حرکت در مسیر همراهی و هم‌نوایی با یک‌دیگر در سال همدلی و هم‌زبانی می‌باشد و از طرفي اقدامات اين‌چنيني بر انتخاب‌هاي آينده‌ي مردم لرستان بسيار موثر است و در حافظه‌ي آنان باقي مي‌ماند.
 
 مجتبي  پسند
 

براي مشاهده نتايج كامل انتخابات تمامي حوزه‌هاي لرستان (با نتايج آرا تمامي كانديداها و تعداد راي تا نفر آخر) روي نام حوزه انتخابيه كليك كنيد:
خرم‌آباد و دوره چگني                           بروجرد و اشترينان
دورود و ازنا                             سلسله و دلفان
كوهدشت و رومشكان                        پلدختر و معمولان
اليگودرز                        انتخابات خبرگان لرستان


دیدگاه‌ها  

#1 حسین 1394-12-15 10:51
کدوم دوره خونه تکونی نکردند؟ امسال هم بازار شام و ناهار دادن داغ بود، چون بیکاری در استان و شهر ما یعنی خرم آباد زیاده حتی قشر تحصیلکرده ما هم نگاه روشنی به قضایای نداره و با وعده مثلا اهدای شغل از طرف کاندیدا عمل میکنه انتخابات امسال هیچ وجه تمایزی در استان ما نداشت دقیقا مثل ادوار گذشته بود
نقل قول کردن
#2 sajad 1394-12-15 21:06
چه چیزی عوض شده که نویسنده محترم حرف از خانه تکانی مزنه
آیا رای دادن های قومی قبیله ای تمام شده؟
آیا روش های کسب رای کاندیدا ها عوض شده؟
آیا وعده و عید های پوشالی اکثر کاندیدا ها عوض شده؟
و مهم تر از همه آیا فرهنگ ما مردم عوض شده؟
شاید به اندازه چند سانتی متر به جلو حرکت کردیم ولی پاسخ سوالات اغلب منفی خواهد بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا