یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

داشتن یک پارک  محله از زیرساخت‌های هر منطقه به شمار می‌رود و داشتن شهری سرسبز انتظار به جاي هر شهروندی می‌باشد.
شهروندان خرم‌آبادی که از وجه تسمیه نام شهر، ویژگی‌های خرمی و آباد بودن را در ذهن خود تداعی می‌کنند، بر این باورند که مرکز استان به نسبت رشد جمعیت از فضای سبز کافی و درخور شهرهایی که در ناحیه زاگرس قرار دارند برخوردار نیست.
طبق آمارها سرانه فضای سبز خرم‌آباد به مراتب از سایر مراکز استان‌های پیرامون خود کم‌تر است به طوری که سرانه فضای سبز در کرمانشاه 12 متر مربع، در همدان 9 متر مربع، ایلام 6 متر مربع و در اصفهان بطور خیره کننده‌ای 29 مترمربع می‌باشد. همچنین این آمار در اهواز 15 مترمربع و در نهایت در اراک 22 متر مربع است.
 البته شهرهایی از جمله اراک، اصفهان و اهواز از شاخص‌های سرانه فضای سبز نقاط صنعتی بهره‌گیری می‌کنند. بد نیست بدانیم میزان سرانه فضای سبز در خرم‌آباد حدود 3.5 متر مربع است که بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری و جهانی است.
اخیرا با آغاز عملیات ساخت پارک شاپوری در جنوب و پارک کاسیت در ورودی شرقی خرم‌آباد، صحبت از بالا رفتن سرانه فضای سبز در محرومیتی از جنس سرانه فضای سبز: بالاخره کوی فلسطین خرم‌آباد هم صاحب پارک شد!شهری که روزگاری یکی از زیباترین شهرهای ایران بوده زیاد شنیده می‌شود که جای امیدواری بسیار دارد.
مطابق اظهارات شهردار خرم‌آباد در صورت بهره‌برداری از این دو پارک و چند پارک محله‌ای سرانه فضای سبز خرم‌آباد به 7 متر مربع خواهد رسید که هنوز با میانگین کشوری 12 مترمربع فاصله زیادی خواهد داشت.
به راستی چرا شهری که از هر جنبه دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی است، از کمبود فضای سبز رنج می‌برد؟
چندی پیش در سایت یافته خبری در خصوص ناهمگونی دو محله مجاور هم يعني قاضی‌آباد و کوی فلسطین منتشر شد که در آن اشاره شد عده‌ای از ساکنین کوی فلسطین از نبود پارک محله ای در این منطقه گلایه داشته و خواستار تبدیل نقلیه منابع طبیعی واقع در این محله به پارک هستند. (براي خواندن مطلب اين‌جا كليك كنيد) به تازگی بنری در این مکان نصب گردیده که حاکی از انتقال زمین مورد نظر به شهرداری خرم‌آباد جهت تبدیل به پارک است که موجی از شادی اهالی کوی فلسطین را فرا گرفته و خواستار تسریع در عملیات احداث آن شده‌اند.
خرم‌آباد که به عنوان بزرگ‌ترین شهر لرنشین ایران محسوب می‌شود از پتانسیل‌های بسیاری جهت جذب توریست برخوردار بوده که یکی از این ظرفیت‌ها توسعه فضای سبز شهری است. سالها اهالی این شهر پارک کیو را به عنوان یک فضای سبز شهری قلمداد می‌کنند و اوقات فراغت خود را در آن سپری می‌نمايند. جای چنین پارکی در جنوب شهر خالی نشان می‌داد که احداث پارک شاپوری شاید نوید خوبی برای اهالی این منطقه باشد. البته تسریع در ساخت آن شیرینی این پروژه را دو چندان خواهد نمود.
 آن‌چه که لازم است گفته شود تلاش شهرداری برای رسیدن سرانه فضای سبز به میانگین کشوری است که هنوز فاصله‌ي زیادی با آن ميرحسين شيخي‌بهاروندمشاهده می‌شود که جا دارد شهردار مرکز استان در این مقوله همت و توجه ويژه مبذول نموده و به شهری که از دیرباز به خرمی و آبادانی مشهور بوده، غناي بيش‌تري بخشد.

میرحسین  شیخی‌بهاروند

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل



دیدگاه‌ها  

#1 سپهر 1394-12-12 11:24
براي گسترش سرانه فضاي سبز در شهر زيباي خرم اباد پروژه هاي مختلفي در نقاط مختلف اين شهر اغاز شده كه اميدوارم به تعطيلي كشيده نشوند و تا پايان سال1395شاهد بهره برداري از انها باشيم.از جمله پارك44هكتاري ابشار طلايي-پارك37هكت اري پل شاپوري-پارك9هكت اري تپه ماسور-پارك7هكتا ري كاسيت-ادامه پارك ساحلي زيباكنار و...
نقل قول کردن
#2 سپهر 1394-12-12 11:27
لطفا از روند اجراي پروژه هاي در حال ساخت شهرداري خرم اباد گزارش تهيه و منتشر كنيد.از جمله باغ پرندگان-ابشار مصنوعي منطقه جهادگران-مجموعه ابشار طلايي-پارك مينياتوري پل شاپوري.
نقل قول کردن
#3 سپهر 1394-12-12 11:51
به قول پدر بلوط ايران استاد مظفر افشار خرم اباد در گذشته نه چندان دور دومين شهر سرسبز ايران بوده.اميدوارم با تعريف كردن پروژه هاي جديد در خرم اباد شاهد سرسبزتر شدن شهرمان باشيم.اما سوال اينجاست كه چرا در سال هاي گذشته سرانه فضاي سبز در خرم اباد اينقدر كاهش يافته است؟!
نقل قول کردن
#4 حق گو 1394-12-12 13:48
نصب برخی بنرها جنبه تبلیغاتی د ارد. چرا قبل از انجام و عملیاتی کردن پروژه ، بنرها نصب و اسامی برخی ها نوشته می شود؟
آیا مردم مظلوم باید منت دار مدیرانی باشند که اگر هم کاری صورت گرفته ناشی از وظایف آنان بوده و منتی بر شهروندان مظلوم و محروم از خدمات بهینه شهری ندارند؟
لطفا به شعور اجتماعی مردم توهین نفرمایید.
نقل قول کردن
#5 کوشکی 1394-12-12 19:28
امیدوارم فضای سبز کوی بسیج زودتر تکمیل شود . متاسفانه کارگران چند روز کار میکنن و یک ماه به علت پرداخت نشدن طلبشان از کار دست میکشند
نقل قول کردن
#6 لرستانی 1394-12-13 07:59
بنظرم فشار افکار عمومی و سایتهای خبری در انجام این کار بی تاثیر نبوده و اهمیت خبرگزاریها در انعکاس مشکلات مردم را چند برابر نشان می دهد.
امید است اینگونه اطلاع رسانی شفاف در تحقق عدالت امکانات شهری موثر واقع شود.از نویسنده مقاله هم که موشکافانه تحلیل نموده اند تشکر میکنم
نقل قول کردن
#7 شهروند خرم آبادی 1394-12-13 08:32
[quote name="حق گو"]نصب برخی بنرها جنبه تبلیغاتی د ارد. چرا قبل از انجام و عملیاتی کردن پروژه ، بنرها نصب و اسامی برخی ها نوشته می شود؟
آیا مردم مظلوم باید منت دار مدیرانی باشند که اگر هم کاری صورت گرفته ناشی از وظایف آنان بوده و منتی بر شهروندان مظلوم و محروم از خدمات بهینه شهری ندارند؟
لطفا به شعور اجتماعی مردم توهین نفرمایید.
با شما کاملا موافقم.
از ماست که بر ماست.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا