هفته گذشته در خبرها آمد كه وزير صنعت نسبت به ايجاد كمپين توسط عده‌اي خاص براي نخريدن خودروهاي داخلي اعتراض نمود و حتي انان را ضد انقلاب خطاب كرد!
اما به واقع آیا این کمپین به گفته وزیر صنعت یک کمپین ضد منافع ملی و افراد حاضر در کمپین ضد انقلاب هستند و یا این کمپین یک اعتراض مدنی و اقتصادی به کیفیت پایین و قیمت بالا خودروها است؟
نكاتي پيرامون کمپین نخريدن خودرو صفر کیلومتر داخلی/ نارضايتي شديد از خدمات پس از فروش در لرستاناز دید وزیر صنعت این کمپین در تضاد منافع و تولید و این کم‌لطفی به خودروسازان داخلی است، اما از دید بسیاری از اقتصاد‌دانان و مشتریان خودرو، این کمپین اعتراضی مدنی و اقتصادی محسوب مي‌شود.
طي روزهای اخیر "سعید لیلاز" اقتصاددان برجسته کشور از وزیر صنعت به خاطر چنين اظهاراتي انتقاد نمود و معتقد بود که این یک اعتراض به جا و کمپین جدا از هر گونه پشت گرمی و جهت‌گیری سیاسی، یک مخالفت اقتصادی و صنعتی است و به عقیده ایشان در اقتصاد بازار آزاد و لیبرال اصل و معیار هر خرید و فروشی، علاقه و رضایت مشتری و خریدار است و باید خریدار در خرید هر جنسی کیفیت و قیمت و کارایی و مدت استهلاک هر جنسی چه خودرو و چه غیر خودرو را در نظر بگیرد و نمی‌توان برای منافع ملی و خرید داخلی کیفیت و بسیاری معیارهای دیگر را فدای آن نمود.
شرایط اقتصادی نیز پس از رفع تحریم‌ها نیز به گونه ای است که مردم انتظار دارند خودروسازان داخلی با بازارهای اروپایی و خودروسازان معتبر اروپایی و ژاپنی و آمزیکایی ارتباط داشته باشند و جایگزین بازار بی‌کیفیت چین بنمایند که این درخواست نیز پس از اجرای توافق قابل حصول است و همچنین خریداران خودرو منتظر کاهش قیمت خودروهای داخلی هستند و انتظار دارند که قیمت بازاری خودرو نسبت به قیمت کارخانه‌ای آن نزدیک‌تر گردد که این نیز قابل حصول است به گونه‌ای که در روزهای اخیر فهرست  قیمت‌های کارخانه‌ای برخی خودرو‌ها منتشر شده و خودروی مانند پراید در بازار به ۱۲ میلیون تومان فروخته می‌شود و خودرویی مانند پژو در بازار به ۲۲ میلیون تومان رسيده است.
 جدای از صحت و سقم این آمار باید توجه نمود خودرویی مانند پراید در بازار عراق به ۱۴ میلیون تومان فروخته می‌گردد ولی در بازار داخلی به قیمت ۲۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد و رنو در بازار آذربایجان به قیمت ۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد در حالی که در بازار داخلی ۳۴ میلیون تومان فروخته می‌شود. آیا با همه اوصاف باز هم باید شاهد خرید خودرو کم کیفیت، مونتاژ چینی، با مصرف بالا، با کارایی و مدت استهلاک پایین و بسیاری عوامل دیگر بود؟
 پس حق هر ایرانی است که خودرویی باکیفیت و با قیمت عادلانه و با بسیاری دیگر از امکانات و لوازم همسان با خودرو‌های معتبر جهانی داشته باشد و این کمپین نیز ، کمپینی مدنی و اقتصادی است و باید تا سرانجام مقصود ادامه داشته باشد و اظهار مدیر صنعت خودرو که گفته است خریدارن خودرو  توقع دارند که خودرو بنز ۳۰ میلیون تومانی بخرند، توهین به قشر خریدار و فروشنده است.
 باید خودروسازان در سیاست‌های صنعتی خود بازنگری اساسی بکنند و گرنه این ۸۰ هزار خودرو رو دست مانده بیش‌تر نیز می‌گردد. همچنين بايد در بخش پشتيباني و خدمات پس از فروش نيز ورود پيدا كنند و به وضعيت اسف‌بار اين عرصه هر چه سريع‌تر رسيدگي نمايند چرا كه بسياري از مشتريان از خدمات پس از فروش بيش‌تر از بي‌كيفيتي‌ها خودروها و قيمت بالاي آن‌ها نارضاي هستند.
در همين استان لرستان اكثر نمايندگي‌هاي خودرو برخوردي نامتعارف با مشتري‌ها داشته و گاه از ارائه وطايف قانوني خود سر باز مي‌زنند. نارضايتي مردم لرستان و به خصوص خرم‌آباد به جايي رسيده كه براي سرويس‌هاي دوره‌اي خودروي خود را به استان‌هاي همجوار نظير همدان مي‌برند و رنج سفري چند ساعته را به جان مي‌خرند اما در عوض از سرويس و برخورد بهتري از سوي نمايندگي اين استان‌ها برخوردار مي‌شوند.
اميدواريم مسئولين نظارتي استان در اين زمينه اقدامي عاجل به عمل آورند و خود خوردوسازان و نمايندگي‌هاي آنان نيز يقين بدانند كه با ادامه روند فعلي، سرنوشتي جز ورشكستگي و نيز ضرر و زيان كلان در انتظار انان نخواهد بود. پس بهتر است احترام بگذارند تا احترام ببينند...

هادي  زماني / خرم‌آباد