خداوند سرنوشت هیچ قوم (‌و ملّتی‌) را تغییر نمی‌دهد مگر آن که آنان آن‌چه را در خودشان است تغییر دهند! (سوره رعد آيه 11)
با توجه به نزديك شدن انتخابات مجلس دهم و خطير بودن انتخاب كانديداهاي اصلح در اين دوره، به بررسي بايدها و نبايدها و بيان ديدگاه‌هاي خود مي‌پردازم، اميد دارم كه با بيان اين ديدگاه‌ها و طرح سوالات مبهم بتوانم در توسعه لرستان عزيز و كنار زدن نقاب برخي كانديداهايي كه بعد از انقلاب به يكباره ثروتمند و كاخ‌نشين شده‌اند موثر واقع گردم.
انتخابات مجلس دهم در لرستان و برخي كانديداهاي نقاب‌دارهمه نيك مي‌دانيم كه لرستان مظلوم و محروم است و بارها اين‌گونه واژه‌ها را از افراد  مختلف و بي عمل شنيده‌ايم اما آيا در اين مظلوميت و محروميت‌ها نمايندگان انتخابي توسط مردم نقش به‌سزايي داشته‌اند يا خير‌؟ چگونه ممكن است نماينده اي كه بر خودروي گران‌قيمتش سوار است و مست قدرت مي‌تازد و به جاي خادم مردم بودن، ژست اربابي مي‌گيرد و دلش به حال فقرا و مستضعفين بسوزد؟! والله كه مردم شهر و ديار من ديگر طاقت ديدن اين گونه ژست گرفتن‌ها را ندارند.
مطمئناً اين بار نيز چهره‌هاي نقاب دار با خلق و خوي فرعوني و با سخنان جذاب و توخالي به ميدان رقابت‌هاي انتخاباتي خواهند آمد، اما آيا رواست كه ما مردم اين گونه افراد را بر سرنوشت خود حاكم كنيم‌؟ آيا آن چهره به ظاهر سياسي كه بعد از جلب اعتماد مردم همه هم و غمش خانواده و نزديكانش مي‌شوند و تمام قدرت نمايندگي‌اش را صرف آن‌ها مي‌كند در پيشگاه امام‌، شهدا و ملت چه جوابي دارد‌؟
آن گاه كه امام حسين (ع) در شب عاشورا به يارانش فرمودند هر كسي از شما حق‌الناسي بر گردن دارد برود ... او به جهانيان آموخت كه حتي كشته شدن در كربلا هم موجب از بين رفتن حق‌الناس نيست(شهيد چمران). آيا ما مردم اگر به سراغ اين چنين كانديداهايي برويم سزاوار است كه بعدها از رنج و درد و مشكلات خود بناليم؟
متاسفانه مي‌بينيم و مي‌شنويم كه بعضي از كانديداها در شب‌نشيني‌هاي خصوصي‌شان با تكيه بر راي احزاب (اصلاح‌طلب و اصول‌گرا) متن مردم را هيچ پنداشته و بر اين باورند كه اگر در  كنج خانه‌هاي‌شان بنشينند و هيچ حركتي هم نكنند مردم به دليل ناچاري يا هم طايفه بودن آنان را انتخاب خواهند نمود‌. هر چند يقين دارم كساني كه با اين گونه ديدگاه‌ها مي‌خواهند وارد رقابتهاي انتخاباتي شوند مركب مطمئني براي خود انتخاب نكرده‌اند چرا كه مركب غرور سرانجامي جز پرتاب به ته دره‌هاي عميق ندارد‌. البته بر اين باورم كه ما مردم نبايد بيكار بنشينيم و بايد با مطالعه و تحقيق براي ارتقاء سطح كيفي و ارزش كارايي مجلس دهم داوطلبان شاخص با صلاحيت‌هاي برتر را انتخاب كنيم براي رسيدن به پيشرفت و توسعه در شرايط حاضر به اعتماد‌، همدلي و حمايت از متخصصين با تجربه‌، كارآمد و فادار و دلسوز نيازمنديم كه از خصوصيات افراد همدل احترام‌، عشق‌، وفاي به عهد، گذشت و فداكاري مي‌باشد و با داشتن اين احساس يك رابطه عاطفي بين افراد جامعه اتفاق مي‌افتد كه زمينه‌ساز رشد و توسعه و رونق اقتصادي همه‌جانبه خواهد بود‌.
هر چند به دليل كمبودها رقابتي بين افراد به وجود مي‌آيد كه گاهي به دشمني‌، كينه جويي و خودخواهي منجر مي‌گردد اما فراگيري زبان همدلي و وحدت و گذشت اين احساسات منفي را با احساسات خوب و مثبت جايگزين مي‌كند لذا فرآيند توسعه و پيشرفت زماني صورت مي‌گيرد كه به عنوان يك باور همگاني ايجاد شود.
انسان وقتي در مسير انتخاب قرار مي‌گيرد بايد تمام توان علمي خود را به كار بندد و از سر آگاهي دست به انتخاب بزند. عقل حكم مي‌كند كه هر چه تاثير انتخاب در زندگي و آينده انسان بيش‌تر باشد حساسيت و دقت بيش‌تري بايد مد نظر قرار گيرد‌. امروزه انديشه تخصص‌گرايي و داشتن مديريت برنامه‌ريزي براي رسيدن جامعه به سمت توسعه و پيشرفت به يك شاخص جهاني تبديل شده است، لذا ما مردم بايد حق نمايندگي مجلس را به كساني بسپاريم كه به دور از خلق و خوي فرعوني و موارد مطرح شده بتوانند از عهده مسئوليت‌ها با بهره‌گيري از توانمندي‌ها و تجارب مديريتي و اجرايي خود بر بيايند و با الزامات قانوني در صدد پاسخ‌گويي به موكلان خود برآمده و به تدريج در جهت خواسته‌هاي مردم گام هاي مثبتي بر دارند‌.
تاريخ نشان داده است كه كساني كه با تكيه بر غرور‌، قدرت‌، ثروت، تعصب‌هاي بي‌جا و بي‌وفايي‌ها به ميدان مبارزه مي‌آيند با پاسخ حسن بهارونددندان‌شكن و مشت محكم مردم مواجه خواهند شد‌.
وعده ما انتخابات مجلس دهم، والعاقبة للمتقين
 
حسن  بهاروند
نماينده سابق رياست عاليه دانشگاه آزاد در خراسان شمالي