یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بانک مرکزی اخیراً بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ نموده که حاکی از کاهش شعب بانک‌ها در آینده نزدیک است. بر اساس اين بخش‌نامه، بانك‌‌ها موظفند حدود 20 درصد از شعب‌شان را کاهش دهند.

به گزارش يافته، از آن جا كه تعداد کل شعب بانک‌ها در سراسر کشور حدود 21 هزار شعبه می‌باشد و همچنین با توجه به گسترش روز‌افزون تکنولوژی و توسعه بانک‌داری الکترونیک و به منظور کاهش هزینه‌ها(‌با بررسی کارشناسی) این مو ضوع معقولانه به نظر می‌رسد.

اما در راستای اجرایی نمودن این بخش‌نامه دو نکته حایز اهمیت است:

1- عمده‌ی تراکم بانک‌های کشور در کلان شهرها است. برای مثال شعب بانک ملی و صادرات که به ترتیب بیش‌ترین شعب را در سراسر کشور دارند، عمدتاً در کلان‌شهرها متمرکز شده‌اند. 41 درصد از شعب بانک ملی در 5 استان کشور یعنی تهران٬ اصفهان٬ خراسان رضوی٬ فارس و خوزستان است. حدود 568 شعبه از 3291 شعبه بانک ملی در تهران فعالیت دارند. با توجه به این که کلان‌شهرها با شرایط و فرهنگ استفاده و لزوم استفاده از بانک‌داری الکترونیک آشنایی دارند منطقی می‌نماید که این کاهش شعب در کلان شهر‌ها صورت گیرد نه در شهرستان‌ها که درصد ناچیزی از شعب را به خود اختصاص داده‌اند.

2- با توجه به وجود 15 درصد جمعیت بی‌سواد بالای 10 سال که عمدتاً در شهرستان‌های کوچک و مناطق روستایی زندگی می‌کنند و همچنین محدود‌تر بودن شرایط بانک‌داری الکترونیک و گاه اینترنت، کاهش شعب در این مناطق منطقی به نظر نمی‌رسد.

در شهرستان خرم‌آباد جمعاً حدود 122 شعبه بانکي وجود دارد که شامل 30 بانک ملی٬ 22 صادرات٬ 17 کشاورزی٬ 16 تجارت٬ 13 سپه٬ 9 ملت٬ 8 رفاه کارگران٬ و 7 مسکن می‌شود.

از مجموع این بانک‌ها يك شعبه بانک‌ملی در منطقه میدان تیر و فلک‌الدین  وجود داشت که به دستگاه عابر‌بانک نیز مجهز بود، اما متأسفانه بساط این بانک طی هفته گذشته از این منطقه برچيده شد! این امر موجب ایجاد مشکلاتی برای شهروندان به ویژه افراد مسن منطقه ايجاد شود.

در شگفتيم است که این بخش‌نامه فقط در این نقطه از کشور اجرایی شده است یا علل و عوامل دیگري در کار است؟! با توجه به این که هنوز خدمات اینترنتی در این منطق گسترش نیافته چرا مسوولان اقدام به تعطیلی این شعبه نموده‌اند؟!

با انتقال این شعبه بانک ملی، اهالی این منطقه هیچ شعبه بانکی٬ عابر‌بانک  و یا موسسه‌ی مالی در دسترس ندارند. امید است مدیریت جدید بانک ملی استان در این خصوص اقدام لازم را صورت دهد.

 

 

جهانگیر خسروی‌شکیب/ يافته

 


 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا