اخیرا در صدا و سیمای مرکز لرستان تبلیغاتی درباره یک شهرک در چند کیلومتری ورودی شرقی خرم‌آباد (کمالوند) مشاهده می‌شود. تبلیغاتی که تبعاتی ناخوشایند برای پیش‌خریداران غرفه‌های موضوع تبلیغات به‌دنبال خواهد داشت.
چه خوب است قبل از آن‌که مشکلات دامن‌گیر خریداران و به تبع آن مسوولین و مردم شهر شود، فکری به حال آن گردد تا پدیده‌ی نامطلوب تبلیغات آن مانند پروژه "رویایی" پدیده شاندیز، این‌بار دامن صدا و سیمای مرکز لرستان را آلوده نکند.
 
به حقوق اشخاص بی‌توجهی می‌شود
در مورد تبلیغات، بر اساس ماده ۹ قانون منع فروش واگذاری اراضی مسکونی مصوب 1381 و ماده 21 قانون پیش‌فروش ساختمان، درج تبلیغات بدون مجوزهای لازم جرم محسوب می‌شود. آیا مجوزی ارایه شده‌است؟! در این زمینه شهرداری، صدا و سیما و یا هر شخص دیگری که تبلیغی انجام داده است، باید پاسخ‌گو باشد.
میادین میوه و تره‌بار بر اساس اساس‌نامه‌ی تشکیلاتی، زیر نظر سازمان میادین میوه، تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزیِ شهرداری می‌باشد که دارای شخصیت حقوقی مستقل است.
بر اساس ماده 3 اساس‌نامه، این سازمان به منظور ایجاد تسهیلات لازم در امر تهیه و توزیع میوه، تره‌بار و فراورده‌های کشاورزی تشکیل شده است که یکی از وظایف آن احداث میدان مرکزی میوه و تره‌بار است. بر اساس تبصره این ماده، وظایف این سازمان، با آغاز بهره‌برداری از میدان در شهر، میدان‌های موجود که به کار عمده‌فروشی اشتغال دارند، به تدریج به میدان مرکزی منتقل خواهند شد.
ملاحظه می‌شود که هدف از تاسیس میادین میوه تره‌بار، ایجاد تمرکز، سامان‌دهی در امر عرضه میوه و تره‌بار و جلوگیری از تعدد مراکز توزیع عمده می‌باشد. از عنوان "مرکزی" در این تبصره استنباط می‌شود که هر شهری فقط یک میدان میوه و تره‌بار خواهد داشت و بقیه میادین باید پس از تأسیس میدان مرکزی برچیده شوند.
علاوه بر این‌ها، محدوده عملیات سازمان میادین، بر اساس ماده 5 اساس‌نامه، حریم شهر خرم‌آباد می‌باشد. بنابراین اصلاً میدان تره‌بار نمی‌تواند خارج از حریم شهر احداث شود. در حالی‌که شهرک صنوف منطقه کمالوند در محدوده شهر قرار ندارد.
شهروندان خرم‌آباد به خاطر دارند که از حدود 15 سال پیش، میدان مرکزی میوه و تره‌بار از میدان امام حسین(ع) به محل فعلی تغییر مکان داده است.
بنابراین، ایجاد میدانی دیگر در شهر مغایر اساس‌نامه سازمان میوه و تره‌بار می‌باشد. معلوم نیست این سازمان به چه دلیل علی‌رغم مشاهده تبلیغات، اقدامی در جهت انجام وظیفه قانونی خود و جلوگیری از اغوای خریداران انجام نمی‌دهد.
این نهاد در آینده چگونه خواهد توانست پاسخ‌گوی پیش‌خریدارانی باشد که فریب اغوای رسانه‌ای را خورده‌اند؟
آیا سکوت این سازمان مهر تاییدی بر این اغوای رسانه‌ای نمی‌باشد؟ آیا پیش‌خریداران خواهند توانست خسارات ناشی از این سکوت را از شهرداری مطالبه کنند؟ و یا این که شهرداری نیز بر این اقدام صحه گذاشته است؟!
شهردار وقت [20 سال قبل] در زمان جابه‌جایی از بارفوشي پامنار در جنب میدان امام حسین(ع) به محل فعلی، توافق کرده‌ بود که تا 35 سال آینده پاسخ‌گو می‌باشد. توافق این شخصِ "حقوقی" هم‌چنان باقی است و شهردار فعلی باید متعهد به این توافق باشد.
همچنین سازنده‌ی مکان‌های تجاری موضوع تبلیغات در ابتدای ساخت مرکز، تعهد نموده است که در مجموعه خود، میدان میوه و تره‌بار احداث نکند.
 
سند تعهد جعفر قاضی به وحید رشیدی شهردار خرم آبد درباره میدان بارفروشی
برای بزرگ‌نمایی تصویر، روی آن کلیک کنید
 
بر اساس بند 2 ماده 3 وظایف سازمان میادین میوه و تره بار، این سازمان مکلف به ساخت سردخانه و انبارهای مورد نیاز در محل‌های مناسب می‌باشد. این وظیفه در محل فعلی میدان انجام و سردخانه‌ای مجهز با ظرفیت بیش از 6 هزار تن با هزینه‌ای گزاف در این شرایط تحریم کشور ایجاد شده است. آیا ایجاد میدان جدید، تضییع حقوق ایجادکنندگان سردخانه و مغایر وظایف آن سازمان نمی‌باشد؟ با این وضعیت آیا شخص سرمایه‌گذار دیگری حاضر است سرمایه‌اش را در استان لرستان هزینه کند؟ تشویق به سرمایه‌گذاری این‌گونه است؟! چرا فرصت این سرمایه‌گذاری حدودا 60 میلیارد ریالی را می‌خواهند بسوزانند؟
 
تاسیس میدان جدید از منظر اجتماعی تبعات سنگینی دارد
هدررفت سرمایه‌های بسیاری که غرفه‌داران موجود برای خرید غرفه‌ها هزینه نموده‌اند و کسادی بازار ناشی از دوگانگی میادین عرضه، نتیجه‌ی حتمی خواهد بود که در صورت راه‌اندازی این میدان، دامن‌گیر شهرمان خواهد شد.
پیامد دیگر، خسارات ناشی از خرید غرفه‌های میدان جدید است که به طور قطع به‌ دلیل غیرقانونی بودن، بر خریداران تحمیل خواهد شد.
مزیت‌های میدان موجود (همچون تاسیسات جدیدی که درآن احداث شده، دسترسی به‌تر مخصوصا به آزادراه اندیمشک - خرم‌آباد، وجود و هم‌جواری سردخانه، غرفه‌های خالی موجود در میدان فعلی که جواب‌گوی خریداران جدید است و فضای کافی در اطراف میدان برای گسترش آن در آینده) همگی بر غیرمفید و بلکه آسیب‌زا بودن میدان جدید دلالت دارد.
مسایل دیگر همچون اشتباه بودن انتقال و تجمع اکثر مراکز خدماتی در یک نقطه شهر از منظر مهندسی شهرسازی و پرسش درباره‌ی چگونگی تغییر کاربری اراضی این شهرک را به روزنامه‌نگاران زحمت‌کش لرستان می‌سپاریم.
بدیهی است که غرفه‌داران موجود در میدان تره‌بار، حق پی‌گیری اداری و قضایی را برای احیای حق خود محفوظ می‌دانند. چنانچه توسط مسوولین ارجمند اقدامی در جهت جلوگیری از اجحافِ در حال انجام ننمایند، غرفه‌داران حق خود را از طریق مجاری قانونی خواهند گرفت.
به دادستان محترم خرم‌آباد یادآوری می‌نماییم که جرمی در حال وقوع است (تحصیل مال نامشروع و کلاه‌برداری از طریق تبلیغات). امید است دادستان شريف خرم‌آباد آقاي سعید رازانی از باب پیش‌گیری از وقوع جرم به این موضوع توجه و رسیدگی نمایند.
به سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری خرم‌آباد، انجام وظیفه قانونی‌شان را یادآور می‌شویم که چنان چه با چراغ سبز این سازمان این تبلیغات انجام می‌شود، اعلام نمایند تا ما نیز از طریق مراجع قانونی اقدام نماییم و چنان‌چه موافقتی با آن ندارند، به وظیفه‌شان عمل نمایند.
از اداره اماکن نیروی انتظامی، شهرداری (به خصوص معاونت خدمات شهری) و سایر مراجع قانونی سوال می‌کنیم که آیا اصولاً مجوزی برای احداث میدان جدید میوه و تره‌بار صادر نموده‌اند؟ اگر اقدام کرده‌اند به صراحت اعلام نمایند تا ما از طریق قانون، ابطال آن را درخواست نماییم و چنانچه مجوزی صادر نکرده‌اند، چرا در قبال این تبلیغات فراوان و گرفتن پول از خریداران ساکت نشسته‌اند؟ آیا منتظرند که عده‌ای فریب خورده و این املاک را خریداری کنند و پس از مواجهه با مشکل قانونی و ایجاد سر و صدا در اجتماع به فکر راه‌حل‌های مقطعی و ناکافی بیفتند؟ آیا پیشگیری بهتر از درمان نیست؟
از سرپرست محترم شهرداری خرم‌آباد تقاضا می‌شود که به وظیفه قانونی خود در دفاع از حقوق غرفه‌داران میدان میوه و تره‌بار عمل نمایند تا کارآمدی مدیریت جدید این نهاد بر همگان ثابت شود.
از صدا و سیمای مرکز لرستان می‌پرسیم که آیا مجوزهای لازم را از تقاضاکننده تبلیغات درخواست نموده‌اند یا باید منتظر "پدیده‌ای" دیگر باشیم؟!
در پایان از استاندار محترم تقاضا می‌کنیم که صدای مارا نیز بشنود و از تضییع حقوق غرفه‌داران جلوگیری نماید. از نماینده‌ی دولت تدبیر و امید، جز تدبیری نیکو و ایجاد امید در دل شهروندان، انتظار دیگری نمی‌رود.
با تشکر- کلیه بارفروشان خرم‌آباد
 
امضای بارفروشان خرم آباد درباره این نوشتار
برای بزرگ‌نمایی تصویر، روی آن کلیک کنید
 ________________________
توجه: مطالب منتشر شده در این وب‌سایت بيان‌گر ديدگاه يافته نيست و به تقاضای مردم و بر اساس مستندات آن‌ها در این پایگاه خبری رسمی منتشر می‌شود. سایرین نیز می‌توانند چنان‌چه مايل بودند جوابیه خود را جهت انتشار، به این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال نمایند.