دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با نگارش نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور، پیشنهادها و توصیه‌هایی برای رفع مشکل ریزگردها در مناطق لرنشین ارائه داد.
به گزارش يافته، محسن رضایی در نامه اخیر خود خطاب به رئیس جمهور خواستار توجه وی به رفع مشکل آلودگی زیست محیطی و حل مساله ریزگردها شده دراستان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و بوشهر شده و در این بین علیرغم قرار گرفتن لرستان در ردیف استان‌های آلوده در زمینه ریزگردها از این استان نامی به میان نیاورده است!
این در حالی است که استان لرستان به عنوان یکی از استان‌های در معرض این آلودگی‌، چند سالی است در معرض هجوم ریزگردهای عربی به داخل استان به ویژه در 3 شهر پلدختر، کوهدشت و خرم‌آباد شده و مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی فراوانی را برای مردم استان لرستان به خصوص 3شهر مذکور به ارمغان آورده به طوری که سلامت مردم این شهرها را به مخاطره انداخته است.
لرستان که از دیرباز تا کنون در زمره استان‌های محروم و كم‌‌بهره از چرخه‌ي توسعه کشور بوده و به استانی فاقد جهش از حیث پیشرفت عمرانی و اقتصادی است، متاسفانه به رغم پتانسیلهای فراوان از این قافله عقب نگه داشته شده و همین نگاه تاریخی نه تنها به برون‌رفت از عقب‌ماندگی منجر نشده بلکه حتی کار به جایی رسیده که لرستان در بسیاری موارد گویا حتی در اظهار نظرهای تحلیل‌گران سیاسی و یا برخی فعالان سیاسی و دولتمردان نیز بناست به شمار نرود ان هم لرستانی که به مردمش در کلام مقام معظم رهبری نمود عینی داشته تا جایی که معظم‌له فرموده‌اند: “رزم نیرو‌های لرستانی بيش از این که شنیدنی باشد، دیدنی است”.
استان لرستان پس از استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه نخستین استانی بود که در 8 سال دفاع مقدس به طور مستقیم در نبرد حق علیه باطل وارد جنگ شد و خسارت ديد. لرستان نیز در طول تاریخ 8 سال دفاع مقدس فراز و نشیب‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته است.
این استان در طول ‌تاریخ بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ شهید را تقدیم ‌انقلاب کرد تا برگ زرینی برای همیشه در کارنامه خود داشته باشد، استان لرستان که در جنگ تحمیلی یکی از سه استان آسیب دیده وخسارت دیده از جنگ تحمیلی بود متاسفانه به دلیل برخی ناملایمات نتوانست به حق واقعی اش از اعتبارات بازسازی دولت سازندگی برسد واینک نیز گویا قرار است در حالی که جز 3 استان آسیب‌دیده از پدیده ریزگردهاست از قافله ریزگردها نیز عقب بماند تا جایی که محسن رضایی یار غار بسیاری از فعالان سیاسی اصول‌گرای دیروز و سردمداران خودساخته قوم لر امروز که حتی پایش برای برخی مراسم‌ نظير آئین گل‌مالی مردم لرستان در روز عاشورا به لرستان کشیده شد و در رقابت‌های انتخاباتی یاز‌دهم نیز حائز 237 هزار و 951 هزار رای از مردم لرستان گرديد و پس از حسن روحانی‌(با 410 هزار و 700 رأي)، رای دوم حوزه انتخابیه لرستان را کسب کرد.
 محسن رضایی به خوبی از تمامی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها‌ی استان لرستان چه با واسطه و چه بی‌واسطه و همچنین رزم و دلاوری مردم این دیار در دفاع مقدس و آلام و محرومیتهای آن مطلع است و جای سوال دارد که چگونه در‌ نامه‌ي اخیرش به ریاست محترم جمهوری لرستان راهم ردیف استان‌های درخطر ریزگردها وخسارت دیده از آن در سالیان اخیر لحاظ نکرده‌، گر چه بروز این رفتارها آن هم از وی فردی لر تبار به نام محسن رضایی‌میر‌قائد به خوبی نشان‌دهنده عمق محرومیتهای مزمن و تاریخی استان لرستان در همه زمینه‌ها و ابعاد است‌.
استان لرستان از حیث امنیت نیز باتوجه به بسیاری شاخص‌ها از جمله روحیات و باورهای مردم این دیار و عمق اردات قلبی و عملی به نظام و انقلاب و آرمان های آن در زمره استان‌های امن و آرام کشور است اما لازم است با پرهیز از هر گونه سوء استفاده احتمالی و با رعایت قانون‌، مطالبه مردم لرستان در این حوزه هم توسط مسوولین استان لرستان به ویژه مجمع نمایندگان لرستان در مجلس شورای اسلامی‌، ائمه جمعه معظم استان لرستان، استاندار لرستان و مجموعه استانداری نیز دنبال تا حداقل در این مورد نیز به سیاق همیشه عقب نمانیم.
رضایی در نامه‌ي خود در دفاع از حقوق مردم خوزستان، ایلام، کرمانشاه وب وشهر آورده است: شما به خوبی می‌دانید که استان خوزستان بار اصلی اقتصاد کشور را از نظر درآمد ملی و آب و برق و انرژی کشور بر عهده دارد، ولی با مشکلات اساسی مواجه است. تحمل 8 سال جنگ تحمیلی درگذشته و ناامنی محیط زیستی، اقتصاد و زندگی مردم را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده است.
متن کامل نامه به شرح زیر است:
«جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی
سلام علیکم
فاجعه زیست‌محیطی خوزستان و چند استان دیگر کشور از جمله ایلام و بوشهر و کرمانشاه، مسأله ساده‌ای نیست که بتوان از کنار آن گذشت؛ هرچند دولت جناب‌عالی و چند نفر از وزرای شما با تمام تلاش در حال پیگیری موضوع هستند، عمق درد و رنج مردم آن‌قدر زیاد است که باید یک فکر اساسی برای آن کرد.
غبار و پدیده ریزگرد‌ها قریب به یک هفته است که زندگی مردم را در استان خوزستان و همچنین استان‌های بوشهر، ایلام و کرمانشاه مختل کرده است و صد‌ها نفر را روانه بیمارستان کرده و عده‌ای نیز جان خود را از دست داده‌اند.مجموعاً بالغ بر ۱۰ درصد جمعیت کشور در معرض این فاجعه زیست‌محیطی قرار دارند.
این حادثه کم‌تر از زلزله و حوادث مشابه دیگر نیست. حداقل این است که جلسات فوق‌العاده هیأت دولت تشکیل شود و برای جلوگیری از تکرار این حادثه فکر اساسی و عاجلی صورت گیرد.
 شما به خوبی می‌دانید که استان خوزستان بار اصلی اقتصاد کشور را از نظر درآمد ملی و آب و برق و انرژی کشور بر عهده دارد، ولی با مشکلات اساسی مواجه است. تحمل 8 سال جنگ تحمیلی درگذشته و ناامنی محیط زیستی، اقتصاد و زندگی مردم را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده است.
حداقل ترمیم لازم اختصاص ۵ درصد از کلیه درآمدهای حاصل از نفت و گاز استان برای حل مشکلات توسعه‌ای استان و نیز مقابله با فاجعه محیط زیستی مذکور است.»
 
 عباس  دارایی / پلدختر
 این مطلب در بلوطستان منتشر شده است