دلفان یکی از شهرستان‌های استان لرستان است و مرکز آن شهر نورآباد می‌باشد.
نورآباد شهری است در شمال غرب استان لرستان. این شهر دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی و طبیعتی زیبا برای گردشگری است. این شهر یکی از 5 شهر با ارتفاعی حدود 2180 متر از سطح دریا در ایران است. شهرستان دلفان را شهر مفرغ نیز می‌گویند. هواشناسی دلفان (نورآباد)
به گزارش یافته به نقل از دلفان‌خبر، هر ساله با شروع فصل سرما‌، توجه اهالی استان هرشب در خبر لرستان به این نکته جلب می‌شود که کدام شهر استان سردترین نقطه لرستان است‌.
شهرهایی از جمله ازنا، الشتر، الیگودرز یا نورآباد‌، از لحاظ فیزیکی و جغرافیایی می‌توان گفت که نورآباد از هر 3 نقطه‌ی دیگر مرتفع‌تر است (الشتر 1600، ازنا 1871 و الیگودرز 1998متر ارتفاع از سطح دریا) پس چگونه است با توجه به کوهستانی بودن و ارتفاع 2180 متری نورآباد از سطح دریا همواره ازنا‌، الشتر یا الیگودرز سرد‌ترین شهر استان هستند‌؟ این سوالی که سال‌هاست بی‌پاسخ مانده و هنوز کسی پاسخی به آن نداده است!
هدف از این نوشتار، پاسخ به این سوال است: آیا به این اندیشیده‌اید که دلفان که طبیعتاً باید سرد‌تر از شهرستان‌های دیگر لرستان باشد، اما چرا پشت سر یک یا دو شهر دیگر قرار می‌گیرد؟ آیا عمدی در کار است‌؟ خیر! چنین نیست. اكنون دلیل اصلی آن را برای شما شرح می‌دهیم. در زمان جایابی برای احداث مرکز هواشناسی این شهرستان‌ها مسوولین به فکر بوده‌اند و جاهایی که از لحاظ فیزیکی سردتر از سایر نقاط شهرستان هستند را در نظر گرفته‌اند و همین باعث شده که دمای کمینه آن‌ها از شهرستان سرد‌سیر دلفان کم‌تر باشد و اما مسوولین وقت شهرستان دلفان یکی از گرم‌ترین نقاط این شهرستان را به دلیل بی‌تدبیری و بی‌توجهی به عنوان مرکز هواشناسی در چند کیلومتری شهرستان انتخاب کرده‌اند‌.
یکی از مزایای اعلام سردی هوا نسبت به سایر شهرستان‌ها قرار گرفتن در اقلیم سرد بود که بر این اساس برخی از شهرهای رقیب نورآباد در اقلم یک قرار داشتند. البته جای شکرش باقی است که با تلاش‌های انجام گرفته و پس از سال‌ها انتظار از ابتدای بهمن‌ماه امسال، دلفان هم به اقلیم یک اضافه شد و این آرزوی دیرینه به تحقق پیوست، اما امروزه خواست و اراده‌ی مردم بر تغییر مکان فعلی مرکز هواشناسی شهرستان به منطقه بادآور دلفان است که در کم‌تر از یک کیلومتری شهر واقع شده است و رودخانه بادآور هم که از مرکز شهر می‌گذرد از این دره روان است‌.
آن‌چه که از مسوولان سازمان هواشناسی استان انتظار می‌رود و انتظار به حقی نیز هست، جابه‌جایی این مرکز به منطقه بادآور است که دمای واقعی هوا در نورآباد را منعکس نموده و نه مکان فعلی که دمای غیر‌واقعی را نمایان می‌کند‌.
از لحاظ اعتبار هم آن‌چنان مشکلی پیش نخواهد آمد چون ساختمان فعلی در همسایگی دانشگاه پیام نور واقع شده و به احتمال زیاد پیام نور و یا دانشگاه آزاد و یا هر شخص حقیقی یا حقوقی به خاطر ارزش مکانی ملک مذکور به راحتی خریدار این ساختمان خواهند بود، چون ارزش مکانی این ساختمان با توجه به رونق زمین در منطقه و ارزش افزوده آن چندین و چند برابر است‌، پس با فروش این ساختمان و از محل همین در‌آمد می‌توان علاوه بر خرید زمینی وسیع‌تر و ساخت ساختمانی بزرگ‌تر و تجهیز این مرکز هواشناسی به دستگاه‌های جدیدتر و حتی تاسیس مرکز مطالعات هواشناسی در دلفان تامین اعتبار نمود‌. جا دارد استاندار لرستان، مدیر کل هواشناسی لرستان و فرماندار دلفان با پی‌گیری این امر، مردم دلفان را در رساندن به این حق طبیعی خود یاری رسانند‌.