در ماه میانی تابستان ۱۳۹۳، کلنگ پروژه زیرگذر بهارستان در دورانی که محمد مهرابی بر مسند شهرداری خرم‌آباد تکیه زده بود، با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری به منظور رفع مشکل ترافیکی منطقه، در سه‌راهی گلدشت بر زمین زده شد و قرار بود که ظرف 18 ماه خاتمه یابد.
این پروژه چه در دوران مهرابی و چه در دوران شهردار بعدی" یحیی عیدی بیرانوند"، بارها به دلایل مختلف از جمله معارضان محلی، انتقال خطوط فاضلاب، گاز و آب، اختلافات بین ارکان پروژه و ... تعطیل و به‌رغم وعده‌ها، تکمیل نشد و به بهره‌برداری نرسید.
با روی کار آمدن وحید رشیدی در شهریور 96 به عنوان شهردار خرم‌آباد، شهرداری ادعا کرد که این پروژه در طی ۳ سال تنها ۱۶ درصد پیشرفت داشته است.
رشیدی آستین را بالا زد و کار را ادامه داد و به‌رغم این که چندین بار زمان افتتاح پروژه به دلایلی جدیدی چون اعتصاب رانندگان و نبود سیمان، تورم ارز و بازار و کمیاب شدن مواد و مصالح، به تعویق افتاد، اما در حال حاضر گفته‌ها و شواهد نشان از خاتمه پروژه دارد و آخرین اخبار منتشر شده حاکی است که این پروژه تا قبل از شروع تعطیلات نوروزی 98 خاتمه یابد.





با انتشار خبر رسمی افتتاح پروژه در نوروز 98، اهالی رسانه، برخی مردم شهر و منطقه، دغدغه‌هایی را مطرح می‌کنند که نیاز به بررسی و پاسخگویی دارد، لذا ضمن تشکر از تمام کسانی که برای بهره‌برداری از این پروژه تلاش کرده‌اند، درخواست می‌کنیم که شهرداری مرکز استان، پاسخ‌گوی سؤالات زیر باشند:
 
1- بر اساس سوابق، "برآورد اولیه این پروژه ‍به طول یک‌هزار و 400 متر، عرض محور 80 متر و عرض زیرگذر 30 متر با 2 دوربرگردان و برآورد اعتبار برای اجرای این طرح ابتدا 1200 میلیارد و در نهایت 700 میلیارد ریال تعیین شده بود". سؤال اینجاست که: چه تغییراتی در مشخصات پروژه اعم از طول و عرض مسیر، دوربرگردان‌ها و همچنین اعتبار کل پروژه انجام شده است؟ و آیا صحت دارد که طول مسیر به میزان 500-400 متر کاهش یافته است؟
 
2- در صورتی که طول مسیر و تعداد دوربرگردان‌ها کم شده؛ آیا این موضوع، بر کیفیت تردد و استاندارد بودن مسیر، تأثیر منفی نخواهد داشت؟
 
3- یکی از دغدغه‌های مردم، مشکلات آینده در خصوص آب‌های سطحی است! پاسخ شهرداری برای اطمینان خاطر اهالی منطقه و مردم چیست؟
 
4- یکی دیگر از دغدغه‌های مردم، آب‌گرفتگی احتمالی زیرگذر در دوران بارندگی است! با توجه به پمپ‌هایی که نصب شده است، آیا این اطمینان وجود دارد که این زیرگذر به سرنوشت بقیه زیرگذرهای مرکز استان (در زمان بارش‌ها) تبدیل نشود و آیا پمپ‌ها از نظر جانمایی و عملیاتی، امکان تخلیه حجم آب سرازیر شده به زیرگذر را خواهد داشت.
 
5- بودجه‌ای که برای این پروژه هزینه شده، چه میزان بوده و از کدام سرفصل‌های استان یا شهر خرم‌آباد تأمین شده و همچنین نقش سازمان همیاری‌ها در پروژه چه بوده است؟
 
6- شهرداری نام این پروژه را " اَبَر پروژه" نهاد. با توجه به تعاریف موجود، به پروژه‌های بزرگ، "مگا پروژه" گفته می‌شود که با توجه به حجم و اندازه این پروژه، به کار بردن عبارت " اَبَر پروژه" برای این زیرگذر به‌نوعی توهین به شعور مردم است، لذا درخواست می‌شود که شهرداری علت به کار بردن این اصطلاح خودساخته را، بیان کند.
 
با توجه به ابهامات مذکور لازم است که شهرداری مرکز استان به منظور رفع ابهام شهروندان و افکار عمومی پاسخگوی سوالات فوق باشد.



    عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته