یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

روش‌های جدید و اطلاع‌رسانی صحیح، رمز ماندگاری و تاثیر هرچه بیش‌تر موفقيت بوده و عامل پیشرفت می‌باشند. هر قدر مفهوم "تالار شهر"(City Hall) در کشورهای توسعه‌یافته و دموکراتیک مفهومی آشنا است، به همان اندازه در جوامع غیردموکراتیک و جهان سوم واژه‌ای غریب و بیگانه به شمار مي‌رود.

امروزه مفهوم تالار شهر آن‌چنان در میان آن جوامع با اهمیت است که شهروندان آن شهرها، هویت شهری خود را با آن به یاد می‌آورند نه با برج‌های مخابراتی. آنها برای معرفی شهر خود، در کنار نام بردن از پتانسیل‌های تاریخی و طبیعی، از تالار شهر خود یاد می‌کنند و آن را به یاد دیگران می‌اندازند.

اما «تالار شهر» کجاست؟ به بیان ساده و در یک جمله می‌توان گفت تالار شهر، قلب تپندۀ مدیریت هر شهر است. مرکزی است برای تصمیم‌گیری نهادهای مدیریت شهری. مکانی که باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا بتوان آن را تالار شهر نامید. این ویژگی‌ها بر اساس جایگاه مدیریت شهری در شهرهای شهروندمدار و اهدافی که این نهاد‌ها برای نیل‌ به آنها تأسیس شده‌اند و رسالتی که این بر دوش این نهادهاست، تعریف و تعیین می‌شود.

عملکرد اصلی تالار شهر، ساختمان شورای شهر به همراه مدیریت کلان ‌شهرداری هر شهر است که با طراحی ساختمان‌هایی برای دفاتر احزاب، اتحادیه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد، روزنامه‌ها و نشریات و رسانه‌های محلی آن شهر تکمیل می‌گردد. اضافه بر آن، وجود کتابخانه و موزۀ شهر برای معرفی بیش‌تر هر شهر به بازدیدکنندگان و گردشگران داخلی و خارجی، تالار شهر را به اهداف خود نزدیک‌تر می‌سازد.

مهم‌ترین عرصۀ تالار شهر اما، فضای باز شهری است که عرصۀ حضور شهروندان است. محلی برای دیدن یک‌دیگر، نظارت بر کار شورا و شهرداری، رساندن نقطه نظرات شهروندان در قالب برپایی گردهمایی‌ها و راهپیمایی‌ها به گوش مدیریت شهر که نمایندۀ مستقیم(در شورای شهر) و غیر مستقیم(در شهرداری) مردم هستند.

ایجاد سالن‌های کنفرانس و سخن‌رانی و همایش‌های بین‌المللی، که می‌تواند بستری برای معرفی موفقیت‌ها در عرصۀ مدیریت هر شهر و یا تبادل اطلاعات و کسب دانش از تجارب موفق مدیریت سایر شهرهای جهان باشد، از دیگر اقداماتی است که می‌تواند جایگاه تالار شهر را از نظر داخلی و بین‌المللی‌ ارتقا بخشد. عملکرد تشریفات سیاسی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هر تالار شهر است.

بنابراین با توجه به این اهداف، ساخت چنین پروژه‌ای در ایران، که فقدان آن در ‌شهرهاي توریستی به خوبی احساس می‌شود، ضروری به نظر می‌رسد. به همان اندازه مکان‌یابی و طراحی معماری تالارشهر در جهت نیل به این اهداف، بسیار مهم و تأثیرگذار است. طراحی معماری آن می‌بایست زیبا، منحصر به فرد، شاخص و ملهم از کهن‌الگوهای معماری ایرانی‌اسلامی باشد. بنایی که بتواند معرف شهری به نام خرم‌آباد با ویژگی‌های تاریخی، جغرافیایی، انسانی، سیاسی و فرهنگی خاص خود باشد و خاطرۀ خرم‌آباد را در اذهان زنده کند. مکانی خاطره‌انگیز که در ایجاد حس تعلق به شهر و زادگاه شهروندانِ خود مؤثر باشد.

مجموعه بناهای تالار شهر می‌باید قرار گاهی مناسب با تسهیلاتی وسیع و آهنگی متجانس برای یک زندگی عمومی متنوع و فعال جهت عموم مردم فراهم آورد. این بناها بایستی بتوانند علاوه بر استفادۀ هر روزۀ دلپذیر توسط مردم برای مراسم رسمی، جشن‌های عمومی و گردهمایی‌های آیینی در طول روز و شب و در تمام مدت سال مورد استفاده قرار گیرند. برای دست‌یابی به چنین اهدافی مجموعه فضاها و ساختمان‌های آن مراکز می‌باید جذاب و دعوت کننده باشد.

مجموعه بناهای تالار شهر می‌باید در جهت استفاده هر روزه یا اتفاقی عموم مردم و گردهمایی‌ها و ضیافت‌های آنان مؤثر باشد. فضاهای داخلی بنا و هم‌چنین عرصۀ حضور جمعی، بهتر است به‌گونه‌ای طراحی گردد که امکان برپایی تئاتر و نمایش‌های خیابانی و یا مراسم سوگواری ایام محرم و تعزیه و ... را، هم به صورت برنامه‌ریزی شده و هم به صورت خلق‌الساعه وجود داشته باشد.

برای نیل به این اهداف، طراحی معماری نقش اصلی را ایفا می‌کند. معمار طراح در این گونه پروژه‌ها می‌بایست ضمن برخورداری از صلاحیت علمی، ذوق و استعداد خود را آن‌چنان به خدمت بگیرد که اهداف و رسالات موضوع را تا آنجا که ممکن است، محقق سازد.

با پشت سر گذاردن چندین دوره انتخابات، اینک تجربۀ شوراهای شهر و روستا در ایران آرام‌آرام به بلوغ خود نزدیک شده و جایگاه واقعی خود را در مدیریت شهری به‌دست آورده است. با این وجود در اغلب شهرهای ایران ساختمان مناسبی جهت برگزاری جلسات اعضای شورا ساخته نشده است.

در اغلب شهرها بستر فعالیت شورای شهر، ساختمانی است که با تغییر کاربری، تابلوی شورای شهر بر بالای آن نصب شده است. وجود «تالار شهر» است که یکی از نشانه‌های توسعه تلقی می‌شود. به‌ ویژه این مسأله در خرم‌آباد که پایتخت طبیعت ایران و یکی از شهرهای قدیمی كشورمان به شمار مي‌رود حائز اهمیت خاصی است.

لذا به عنوان يك پيشنهاد به فرمانداري شهرداري، احداث تالار شهر را در كنار درياچه زيباي كيو پيشنهاد مي‌كنم بلكه براي مردم اين شهر بركتي عظيم در پي داشته باشد.

مهدي كرميان

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا