یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ظرف چند ماه اخير، جشنواره‌هاي مختلفي در پايتخت بزرگ برگزار شده كه به دليل حضور پررنگ و پرهزينه‌ي اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان لرستان در اين جشنواره‌ها، مدير كل اين نهاد از سوي وزارت مورد تقدير نيز قرار گرفته است.

 

حضور ميراث فرهنگي در جشنواره‌هاي مختلف نظير جشنواره "صداي عشاير" كه چندي پيش برگزار شد و يا جشنواره بين‌المللي "فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري حوزه ميراث فرهنگي" نوروز 92 در تهران في‌نفسه بد نيست، اما آن‌چه باعث آزردگي خاطر مردم لرستان و بخوصوص شهروندان خرم‌آباد مي‌شود، وضعيت اسف‌بار آثار باستاني مظلوم خرم‌آباد نظير سنگ‌نوشته، گرداب سنگي، مناره آجري، طاق پل شكسته و ... است كه در آستانه‌ي نوروز 1392 حصاري از آشغال‌ها و فضولات مختلف آن‌ها را احاطه كرده است!

نمي‌دانيم چه صيغه‌اي است كه مديران و كاركنان محترم اين مجموعه، رنج سفر رفت و برگشت بيش از هزار كيلومتر تا تهران را چند بار به جان مي‌خرند، اما توانايي بررسي وضعيت ناخوشايند سنگ‌نوشته و حريم آن واقع در 2 كيلومتري جنوب غربي اين اداره را ندارند!

آن‌چه كه طي اين سال‌ها باعث اعتراض مردم خرم‌آباد شده است، انتصاب افرادي غيربومي به عنوان مدير اين نهاد بوده و از آن جا كه همه‌ي شهرستان‌هاي استان داراي اداره‌اي مجزا با بودجه‌اي مشخص در حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هستند، شهرستان خرم‌آباد به عنوان مركز استان هنوز فاقد اداره‌اي مستقل در اين حوزه بوده و امور مربوط به ميراث فرهنگي اين شهرستان در پيچ و خم مشكلات اداره كل ميراث فرهنگي استان گم شده است.

همان‌طور كه ذكر شد، انتخاب مديراني براي اين نهاد كه اهل هيچ‌كدام خرم‌آباد نبوده و اصولاً با آثار باستاني اين شهر آشنايي نداشته و با فرهنگ، جغرافيا و تاريخ ما بيگانه‌اند، باعث شده خساراتي جبران‌ناپذير بر پيكره‌ي يادگارهاي تاريخي بي‌نظير بر جاي مانده در اين شهر وارد آيد.

اگر چه رسانه‌هاي استان لرستان ظرف امسال و سال‌هاي قبل به طور مكرر اين كاستي‌ها را به مسوولان استان منعكس كرده‌اند، اما هنوز اقدامي مناسب در اين زمينه از سوي آنان صورت نگرفته است.

حقيقت امر اين است كه با وضعيت كنوني از اداره كل ميراث فرهنگي و لرستان نمي‌توان انتظار چنداني داشت، لذا از مسوولان ارشد استان تقاضامنديم حداقل در ايام نوروز آبروداري كرده و خودشان پا پيش نهند و براي پاك سازي و زيباسازي جاذبه‌هاي طبيعي و اثار باستاني خرم‌آباد اقدامي ضربتي صورت دهند!

 

رضا جايدري- يافته

 

________________________________

در همين زمينه بخوانيد:

آثار باستاني خرم‌آباد را دريابيم

 


نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا