یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

قلعه تاریخی فلک‌الافلاک به عنوان چشم‌گیرترین بنای تاریخی استان لرستان از پربازدید ترین آثار تاریخی غرب کشور می‌باشد.

برج و باروی این بنای تاریخی تا کنون چندین بار هر چند به صورت ناقص، توسط میراث فرهنگی و صنایع دستی استان لرستان مرمت شده است، ولی متاسفانه آن‌چه که در سایه‌ی این مقاوم‌سازی به فراموشی سپرده شده است یا به گونه‌ای مورد کم‌لطفی قرار گرفته است بحث زیبا‌سازی آن است.

قبل از شروع عملیات مرمت و مقاوم‌سازی فلک‌الافلاک، قسمت شیب‌مانند زیر برج‌های آن تماماً از درختچه‌ها و گیاهان رنگین پوشیده شده بود، ولی شوربختانه بعد از ایجاد شناژ و تزریق بتن، تمامی فضای سبز در قسمت شیب‌مانند زیر برج‌های قلعه تخریب شد و هم اکنون شاهد دورنمایی نه چندان زیبایی از این قلعه تاریخی هستیم!

اگر چه بحث مقاوم‌سازی این بنای باستانی اتفاق بسیار خوشایندی بوده و هست و به قیمت از دست رفتن فضای سبز زیر برج‌های آن می‌ارزد ولی با این حال، نباید از بحث زیبا‌سازی این شاه‌کار مهندسی دنیا چشم‌پوشی نمود!

بنابراین پیشنهاد می‌شود که اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگري لرستان به زیبا‌سازی قسمت‌های شیب‌مانند زیر برج‌های فلک‌الافلاک رسیدگی کند و همانند بخش زیرین، برجِ شمال غربیِ قلعه‌، با استفاده از گیاهان و درختچه‌های مناسب برای سطوح شیب‌دار، طبیعت و زیبایی را به سپهر سپهران «فلک‌الافلاک» برگرداند.

قسمت زیرین برج‌های قلعه بعد از مقاوم‌سازی

دورنمایی نامناسب و نه چندان زیبایی از قلعه

فضای سر‌سبز زیر برج‌های قلعه قبل از شروع عملیات مقاوم‌سازی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا