سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) وابسته به سازمان ملل متحد در سپتامبر 2015 میلادی، سندی با عنوان "توسعه پایدار2030" را تصویب کرد ؛ در این سند از کشورها خواسته شده از اول ژانویه 2016 در سیاستگذاریهای کلان ملیِ خود، این سند را اجرایی کنند.
هر چند که یونسکو این سند را با هدف "آموزش و یادگیری مادامالعمر با کیفیت، برابر و فراگیر برای همه" اعلام کرده است، ولی با توجه به نفوذ لابیهای صهیونیستی و وهابیهای سلفی در نهادهای بینالمللی هم چون یونسکو، به نظر میرسد تصویب و اجرای این سند، یک گُل به خود و باعث تسخیر و کنترل فرهنگ و هویت ملت ایران اسلامی خواهد شد.
سازمان ملل و نهادهای بینالمللی وابسته به آن، آشکارا مجری سیاستها و برنامههای امپریالیسم آمریکا و کشورهای مرتجع عرب است؛ انتخاب رژیم واپسگرای عربستان سعودی به عنوان "رئیس کمیته حقوق زنان سازمان ملل متحد" و حذف نام این کشور از فهرست "ناقضان حقوق کودک"، گواه این مدعاست.
این در حالی است که در عربستان، زنان از کمترین حقوق انسانی و شهروندی برخوردار نبوده و حتی حق رانندگی هم ندارند؛ رسانههای بینالمللی نیز اذعان کردند که عربستان با پول بهعنوان رئیس کمیته حقوق زنان سازمان ملل انتخاب شده است؛ ضمن این که این کشور با حمایت قدرتهای بینالمللی از هیچ جنایتی علیه مردم و کودکان مظلوم یمن فروگذار نمیکند.
سند 2030 یونسکو دارای 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه بوده و کشورها موظف شدهاند اصلاحات و اقداماتی را بر اساس معیارهای این نهاد انجام دهند؛ یکی از این اقدامات،"تدوین معیارها و بازبینی مواد درسی برای تضمین کیفیت و ارتباط آن با محتوا، مهارتها، ظرفیتها، ارزشها، فرهنگ، دانش و جنسیت است."
هیئت محترم دولت بر چه اساسی این سند را که مغایر با قانون اساسی و حتی "سند تحول بنیادین آموزشوپرورش" میباشد را تصویب کرده است؟! به این ترتیب، ایران با امضای این سند متعهد خواهد شد که اهداف میانمدت و بلندمدت آموزشی خود را بر اساس همین سند تنظیم و اجرا کند.
سبک زندگی غربیها و نیز ساختارهای سیاسی آنها مبتنی بر سکولاریزم و ضدیت با دین بنا نهاده شده و کاملاً با نگاه و سبک زندگی ایرانی اسلامی مغایرت دارد.
نظام آموزشی و محتوای کتابهای درسی کشورمان بر اساس آموزههای دینی و ملی پایهریزی شده است؛ به همین خاطر، جهاد و شهادت در راه خدا، انتظار و مهدویت، سبک زندگی ایرانی اسلامی، استکبارستیزی، ظلمستیزی و...ازجمله اصول آموزشوپرورش در جمهوری اسلامی است.
دولتمردان آمریکایی بارها کشورمان را به حمایت از تروریسم متهم کرده و میکنند، با اجرایی شدن سند 2030 یونسکو، احتمالاً نهادهای بینالمللی به بهانه این که این آموزهها با معیارهای پذیرفتهشده بینالمللی و غربی همخوانی نداشته و به باور آنها باعث ترویج بنیادگرایی اسلامی در جهان خواهد شد، کشورمان را تحتفشار خواهند گذاشت تا در محتوای متون درسی مقاطع مختلف تحصیلی بازنگری کرده و محتوای کتب درسی را بر اساس معیارهای موردقبول این سازمان بینالمللی بازنویسی کند.
به احتمال زیاد چند صباح دیگر با نفوذ و لابیگری کشورهایی نظیر عربستان سعودی از ما خواهند خواست که اسم "خلیج همیشه فارس" را هم از متن درسی و آموزشی مدارسمان حذف کنیم!
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره در مصاحبه با رسانههای گروهی گفت:«سند 2030 بدون اطلاع شورای عالی انقلاب فرهنگی امضا و اجرا شده است.»
دکتر حسین کچوئیان افزود: با وجود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که سند اصلی و راهبردی این حوزه است، چه نیاز و ضرورتی امضای این سند را الزامی کرده است؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی یکشنبه 17 اردیبهشت 1396 در دیدار جمعی از معلمان با بیان این که «جمهوری اسلامی تسلیم سندهایی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد»، افزود:«به چه مناسبت یک مجموعه بهاصطلاح بینالمللی که قطعاً تحت نفوذ قدرتهای دنیاست، این حق را داشته باشد که برای ملتهای دنیا با فرهنگهای مختلف، تکلیف مشخص کند؟»
حضرت آیتالله خامنهای گفتند: «این که ما برویم سندی را امضا کنیم و بعد هم بیایم بیسروصدا آن را اجرا کنیم؛ نخیر! مطلقاً مجاز نیست؛ ما اعلام کردیم.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز نگرانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کردند: «بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گلهمند هستم. آنها باید مراقبت میکردند و نباید میگذاشتند که کار به اینجا بکشد که ما بیاییم و جلوی این کار را بگیریم. اینجا جمهوری اسلامی است.«
این نوشتار در پی متهم کردن کسی یا کسانی به خیانت به کشور نیست؛ بلکه هشیارباش و تلنگری به مسئولان و متولیان امور فرهنگی کشوراست که بدانند امپریالیسم جهانی علاوه بر فشار اقتصادی، تحریم و حمایت از گروههای تروریستی در منطقه، برای تضعیف ایران و محور مقاومت، به دنبال تسخیر و استحاله باورها و ارزشهای دینی و ملی ماست.
تصویب و اجرای سند 2030 سازمان یونسکو فضا را برای تهاجم و عملیاتی شدن ناتوی فرهنگی دشمنان فراهم میکند؛ ضمن این که باعث میشود که آموزش و پرورش ایران نیز هم چون نیروگاههای هستهای کشور تحت نظارت نهادهای بینالمللی قرار گیرد و مستشاران غربی علاوه بر انرژی صلحآمیز هستهای، محتوای کتابهای درسی دانش آموزان ما را نیز زیر ذرهبین قرار دهند.
از این نکته نباید غافل شد که این سند جهانی دامنه فراگیرتری دارد و علاوه بر آموزشوپرورش، حوزههای اشتغال و توسعۀ مهارتها، آموزش فنّی و حرفهای، آموزش عالی، آموزش سلامت و بهداشت، آموزشهای اجتماعی و شهروندی را نیز هدف قرار داده است.
امضای این سند بیاختیار آدم را به یاد عهدنامه ننگین «ترکمانچای» میاندازد؛ البته این بار ترکمانچای از نوع فرهنگی آن به کشور تحمیلشده است. منتها اولی در پی جنگهای سیساله با روس و ضعف قوای نظامی ولی دومی با اختیار و از روی غفلت برای خوشآمد غربیها امضاء شد.
مصطفی رباطی