یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

همه‌ساله 15 اسفندماه به عنوان روز درختکاری، بهار را در دل زمستان بیدار می‌کند.

درخت و درختکاری ریشه در خون تک‌تک ما چهار فصل‌نشینان کوی زاگرس دارد، امّا لازمه‌ی هر کاشتی، داشت درست آن هم می‌باشد.
لرستان با آب و هوای معتدل، خاک حاصلخیز و داشتن 20 درصد از جنگل‌های زاگرس و نيز وجود بیش از 1700 گونه‌ي گیاهی همچون بلوط، زالزالک، تمشک، پسته‌ی وحشی، انجیر، بادام، نارون(ارجن)، ریواس، گون و... همچون نگینی سبز می‌درخشد.
اکثر جنگل‌های لرستان در محدوده کوه‌های هشتادپهلو، سفید کوه، نورآباد، الشتر، بلوران، خاوه، شانشین، اژگن، کوتخت و ززوماهرو پراکنده هستند.
از طرفی، پیشوایان مذهبی ما قطع درختان را به عنوان پدیده‌ای مذموم قلمداد كرده به طوری که پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند: «نزد من شکستن شاخه‌ای از درخت همچون شکستن بال فرشتگان است» و یا حضرت علی(ع) نیز در حدیثی ديگر فرموده‌اند: «پرهیز از قطع درختان سرسبز بر طول عمر انسان می‌افزاید»، ولی با این وجود شاهد سرعت رو به رشد تخریب این نعمت خدادی توسط عوامل طبیعی و انسانی هستیم. عواملی چون چرانیدن بی‌رویه دام ها در نواحی کوهستانی و کم علف، کندن و قطع کردن بوته‌ها و درختان برای سوخت زمستانی و تهیه ذغال، تیغ زدن گون برای گرفتن کتیرا، جنگل‌زدایی و تصرف اراضی ملی، حریق، بادهای شدید، یخبندان، خشکسالی و...
مجموعه اين عوامل باعث شده که به گفته‌ی طهماسبی‌پور استادیار دانشگاه لرستان سالانه در حدود یک درصد از مجموع جنگل‌های استان از بین بروند. به راستی که شاعر چه زیبا سروده:
ای که دستت می‌رسد کاری بکن              پیش از آن‌که کز تو نیاید هیچ کار
حال در اين زمينه چه بايد انجام پذيرد؟ عوامل طبیعی که کسی یارای مقابله با آنها را ندارد ولی عوامل انسانی قابل پیش‌گیری هستند. این امر نیازمند همت والای مردم و مسئولان سازمان‌ها و نهادهایی همچون منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی، محیط زیست، نیروی انتظامی و در رأس آن قوه قضاییه است که خوشبختانه چندي است شاهد شروع انقلابی شگرف در این زمینه هستیم.
امّا مهمترین عامل بازدارنده در جلوگیری از تخریب این نعمت خدادادی نحوه‌ی برخورد حافظان این منابع با سوداگران این عرصه است.
مقام معظم رهبری چه زیبا فرمودند: «گاهی صدها درخت در جاهایی که نباید قطع بشوند، قطع می‌شوند و سبزی این مناطق را به سیمان و ساختمان‌های بلند مرتبه تبدیل می‌کنند.»
آنچه بیان شد نمایندگان محترم مجلس را به آن وا می‌دارد تا هر چه سریع‌تر طرحی جامع و قانونمند در راستای به روز کردن قوانین مربوطه در جلوگیری از تخریب و برخورد با متخلفین این حوزه  به تصویب برسانند تا دیگر شاهد چنين جناياتي نباشیم.

ياسر ايماني‌مقدم

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا