یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شماره جديد فصل‌نامه "پيام راستان" به مدیر مسئولی دکتر "فرشاد علیاری" منتشر شد.
به گزارش پايگاه خبري يافته به نقل از روزهاي بروجرد، از جمله مقالات شماره جدید اين فصل‌نامه، مطلبي با عنوان "بروجرد و چالش تقسیمات کشوری" به قلم "محمد گودرزی" است.
در بخشی از مقاله آمده است:
در تقسیمات کشوری دوران قاجاریه، شهر بروجرد مرکز ولایتی به همین نام بود؛ «ولایت بروجرد» که از شهر بروجرد و بلوک‌های تابعه آن یعنی سیلاخور علیا، سیلاخور سفلی، جاپلق (ازنا) و  بُربُرود (الیگودرز) تشکیل می‌شد.
با تصویب و اجرای "قانون تقسیمات کشوری" در 16 آبان 1316 خورشيدي، بروجرد ابتدا [مانند شهر خرم‌آ‌باد] به استان غرب و پس از اصلاحیه مصوب 13 دی 1316 به استان ششم پیوند زده شد. این شهرستان برای سال‌ها موقعیت ممتاز فرهنگی و اقتصادی خود را حفظ کرد.
سال 1333 قانونی از تصویب مجلس شورای ملّی گذشت که به استناد آن، استان‌ها به جای «شماره» به اسامی تاریخی یا جدید خود نامیده می‌شدند. از آن پس، استان ششم، خوزستان نام گرفت.
سال 1336 بخش الیگودرز از بروجرد جدا و به «شهرستان» تبدیل شد.
بر اثر تصویب‌نامه شماره 12/ 3140 مورخ 1340 اردي‌بهشت 24 هیأت دولت، سه شهرستان خرم‌آباد، بروجرد و الیگودرز از استان خوزستان جدا و فرمانداری کل لرستان با مرکزیت خرم‌آباد ایجاد گردید. لزوم مراقبت از ایالت و عشایر کوچ‌رو و تدوام سیاست حکومت وقت مبنی بر اِسکان اجباری عشایر، در شکل‌گیری این واحد جدید سیاسی تأثیر داشته است. همچنین، به نظر می‌رسد که انتخاب خرم‌آباد به عنوان مرکز فرمانداری کل لرستان، تحت تأثیر چنین نگاه نظامی‌- امنیتی صورت گرفته است.
پیوستن شهرستان بروجرد به این واحد سیاسی (استانداری کل لرستان) بدون ملاحظات کارشناسانه و با نادیده گرفتن اصل وحدت جغرافیایی، سوابق تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و به ویژه، بی‌توجهی به علایق اهالی بروجرد انجام گرفت. از آن‌جا که تاریخ صدور تصویب‌نامه حدود یک ماه پس از رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی است، این گمان قوت می‌یابد که دولتِ وقت از مخالفت جدی ایشان با پیوند بروجرد به فرمانداری کل لرستان هراس داشته و اقدام به آن را در زمان حیات ایشان صلاح نمی‌دیده است.
نارضایتی ساکنان شهرستان بروجرد {از این تقسیمات کشوری} ریشه‌های عمیق‌تری هم دارد؛ هرگاه موقعیت حال و گذشته این شهرستان با شهرهای پیرامون مانند اراک، همدان، ملایر و حتی نهاوند مقایسه گردد، آشکار خواهد شد که چگونه فرصت 50 ساله گذشته که می‌توانست در توسعه و پیشرفت همه جانبه بروجرد مورد استفاده قرار گیرد، تحت تأثیر پیوند تقسیماتی نابه‌جا و به تبع آن، سیاست تمرکزگرایانه همراه با نگرش بسته، غیرعلمی و گاه تبعیض‌آمیز حاکم بر بخش‌هایی از سازمان مدیریتی استان لرستان از دست رفته است. این نگرش، گویی بروجرد را رقیبی پرخطر می‌شناسد و انجام هر تلاش برای عقب نگاه داشتن آن را روا می‌داند.
خودداری از انتقال حتی یکی از دانشکده‌های دانشگاه تازه تأسیس لرستان به بروجرد، جدا کردن روستاهای آباد دشت سیلاخور و الحاق آن‌ها به شهرستان تازه تأسیس "دورود"، جلوگیری از الحاق دوبارۀ شهر چالان‌چولان به بروجرد به‌رغم درخواست مکرر اهالی آن‌جا، مانع‌تراشی در راه احداث فرودگاه بروجرد، مخالفت گسترده با ایجاد مجتمع پتروشیمی بروجرد، پیوند زدن پروژۀ احداث راه‌آهن دورود- بروجرد به ساخت راه‌آهن دورود- خرم‌آباد و ...
محمد گودرزی در اين مطلب چهار پیشنهاد براي توسعه بيشتر بروجرد ارائه می‌دهد:
1 . تدوین و تصویب طرح جامع تقسیمات کشوری جدید
2 . طرح تشکیل استان زاگرس
3 . پیوستن بروجرد به استان مرکزی
4 . افزایش تعامل و همکاری صمیمی مدیریت کلان استان لرستان با بروجردی‌ها
 فصل‌نامه پيام راستان بروجرد
 

دیدگاه‌ها  

#1 حمید ت 1395-04-27 09:46
بررسي ساليان اخير نشان داده كه لرستان و لرستانی حتی اگر کوه رو برای برخي نقاط استان جابجا کنند، و تمام بودجه استان رو تقدیم شان نمايند، از ما تشکر نخواهند کرد و بازم میگن کمه،... در زمانی که خرم آباد به خاطر نداشتن كارخانه و تعطيل شدن صنايع قبلي بیشتر شبیه به یک روستا بود بروجرد با كمك همين بودجه دهها کارخانه ساختن و شهرشون رو آباد کردن . حالا خرم آباد كه مركز استانه کمی بواسطه تلاش مردمش ،اوضاعش بهتر شده اما هر طرحی که در این شهر اجرا میشه در بروجرد فورا مشابه اش رو میخوان ،.... شهر های دیگه استان مثل الشتر ،نورآباد ،کوهدشت ،الیگودرز ،پلدختر ،تقریبا هیچگونه کارخانه ای ندارن و بودجه بسیار پایینی دارن ...
نقل قول کردن
#2 لطیفی 1395-04-27 10:00
با سلام . شهرپرستي و قبیله گرایی نتیجه ی تفکر قرون وسطایی و نتیجه آن محرومیت و فقر فزاینده است....
نقل قول کردن
#3 آرمان 1395-04-27 10:12
به نظرم دلایل و استدلال های که در بالا آمد درست نیست.
نقل قول کردن
#4 علی 1395-04-27 11:34
ای کاش تحقیق بیشتری را انجام می دادید.1-دانشگاه لرستان تازه تاسیس نیست و تاسیس آن سال 56 هست.
2- در دره خرم آباد بیش از 50 هزارسال سابقه سکونت وجود دارد این شهر نقشی بیش از آن چیزی که شما برشمرده اید دارد.
در دوره های قبل از حکومت عیلامی، ساسانی و دوره های بعد از آن این شهر همواره مهم محسوب شده است...
نقل قول کردن
#5 محمد 1395-04-27 13:56
خواهش میکنم نویسندگان و اندیشمندان بجای نواختن بر طبل اختلاف و تفرقه افکنی بین خرم آباد و بروجرد به نوشتن مقالاتی وزین تر در این دوره که رهبر بر اتحاد تاکید میکنند ، بپردازند.آیا وجود کارخانه نساجی یا داروسازی یا ماشین سازی و...را نمیبینند.بهتر است از صحبت راجع به تفکیک استان بپرهیزند و سعی در حل مشکل استان داشته باشند،نه اینکه به چند برگه سند اشاره ای مغرضانه داشته باشند.
نقل قول کردن
#6 یک بروجردی مهاجر 1395-04-27 21:49
وضعیت بهداشت و درمان در بروجرد فاجعه است، بیکاری بیداد می کند ....
نقل قول کردن
#7 نگار 1395-04-28 01:23
اندیمشکی ها اغلب لرهستندبه نظرم اندیمشک می بایست جزلرستان محسوب می شد
نقل قول کردن
#8 رضا 1395-04-28 08:29
شهرستان دورود به دلیل موقعیت جغرافیایی و طبیعی و اقتصادیش فارغ از نگاههای تعصب گرایانه و ناسیونا لیستی استحقاق تبدیل شدن به قطب کشاورزی - تجاری و صنعتی استان را دارد
نقل قول کردن
#9 رضا 1395-04-28 15:54
منتقدین اگر انصاف داشته باشند صنایع موجود در بروجرد را با مرکز استان و سایر شهرهای محروم استان مقایسه می کنند و صحبت از تبعیض نمی کنند.
نقل قول کردن
#10 رضا 1395-04-28 16:13
از نظر نويسنده محترم اين مطلب همه جا و همه شهرها به جز بروجرد تازه تاسیس هستند . واقعا خیلی جالبه بهتره ایشون یه مقدار سطح اطلاعات خودشونو را درباره ساير نقاط بالا ببرن و یه کم تعصبات خودشون رو پایین بیارن .
چهار راهکار ارائه دادن بدون هیچ استدلال و اثباتی که این راهکارها چطور مشکلاتشون رو حل میکنه ؟
نقل قول کردن
#11 سروش 1395-04-28 19:07
خیلی خوبه خودمان را با این چیزا مشغول کنیم ..چند سال دیگه از فلاورجان هم عقب تریم .الان هم جاموندیم اونموقع بیشتر
نقل قول کردن
#12 محسن 1395-04-30 11:01
جا داره که برای نگارنده آرزو کنم که هرچه زودتر از چنگال دیو خوفناک نژادپرستی ، نجات پیدا کنن.
نقل قول کردن
#13 علی ایزدخواه 1395-04-31 11:35
در بروجرد سایت شما به عنوان یک رسانه منصف و معتدل که به توسعه ی همه ی لرستان می اندیشد، شناخته می شود. پیشنهاد می کنم که متن کامل مقاله مورد نظر را مطالعه فرمایید سپس به بازتاب قضاوت دوستانی که حتی آن را نخوانده اند، اقدام کنید. البته در این مورد خاص، متن خبر منتشر شده اصلا گویای مقاله بروجرد و چالش تقسیمات کشوری نیست. موفق باشید
نقل قول کردن
#14 آرمان 1395-05-07 00:22
به اختلافات قومیتی دامن میزند، به هیچ وجه دلایل و استدلال هایي که در بالا آمد درست نیست.
نقل قول کردن
#15 محمد 1397-11-03 20:04
سلام
نقل قول کردن
#16 سامان پاک نژاد 1398-01-27 16:06
سلام و خدا قوت به جهت اطلاع رسانی
این قسمت مقاله آقای گودرزی واقعا درست است:
روستاهای دشت سیلاخور و چالانچولان را نباید از بروجرد منفک می کردند. و باید وزارت کشور این اقدام ناصحیح خودش را اصلاح کند.
هسته اصلی دشت سیلاخور در بروجرد است. از نظام اداری و کارمندی و سوءمدیریت در خرم آباد که بر طبل ناکارامدی در تصمیمات می کوبدگله مندیم. این مدیران و کارمندان باید آموزش های شغلی و اداری ببینندتا تصمیمات سنجیده بگیرند
نقل قول کردن
#17 محمودیان 1400-05-20 20:44
سلام به همه دوستان
متأسفانه آنچه که باعث وقفه در پیشرفت بروجرد شده و به فقیرتر شدن مردم این شهر دامن زده مدیران محافظه کار ادارات این شهر هستند. متأسفانه و صد متاسفانه مدیران ادارات و بانکهای بروجرد برای اینکه بعدها مورد بازخواست قرار نگیرند از هر گونه اقدام مثبتی برای مردم آن شهر دریغ میکنند. برای مثال رتبه پایین در معرفی افراد برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی و یا اعطای مجوزهای فعالیتهای اقتصادی یکی از این موارد است. این در حالی است که مدیران سایر شهرستانها از قدرت ریسک بالاتری برخوردار هستند و افزایش واحدهای اقتصادی در آنها بوضوح مشخص است.
نقل قول کردن
#18 افندی زاده 1400-07-03 05:49
در زمانهایی که فاصله یک شهرستان از دو مرکز استان اختلاف کمی داره باید الحاق به مرکز استان دیگر رو به رای گیری بذارند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا