یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

انتخاب و نام‌گذاری شعار برای شهرها سابقه دیرینه‌ای داشته و رسمی معمول در اغلب کشورها بوده است. در ایران نیز این موضوع در گذشته‌ی نه چندان دور مورد توجه بوده و برخی شهرها علاوه بر نام رسمی دارای نام دومی بوده که به یک یا چند ویژگی غالب آن شهر اشاره داشته است.
این نامگذاری برخی مواقع با کمی اغراق هم آمیخته شده است. از آن جمله می‌توان به انتخاب نام دوم دارالعباد برای یزد و نصف جهان برای اصفهان اشاره نمود.
در نام‌گذاری شعار برای شهرها علاوه بر توجه به آبادانی و عمران شهری به توانمندی‌های فرهنگی شهر نیز توجه شده است. در گذشته مهمترین افرادی که به گسترش و همه‌گیر شدن شعار یک شهر کمک کرده اند هنرمندان بوده اند. هنرمندان علاقه‌مند به دیار خود اغلب در انتشار شعار در آثار هنری خود کوشا بوده‌اند. نمونه آن اشعار بسیاری است که در وصف اصفهان سروده شده است از جمله:
اصفهان را نیمه خوانند از جهان       صد جهان من دیده‌ام در اصفهان
در عصر جدید علاوه بر دغدغه‌های فرهنگی و عمرانی برای نام‌گذاری شعار برای شهرها، یک مسئله مهم دیگر هم به این دغدغه‌ها اضافه شده است. این مسئله اقتصاد و درآمد مالی برای شهر است که سبب گردیده اکثر شهرهای ایران و جهان به انتخاب شعار مناسب با شرایط شهری روی بیاورند. انتخاب شعار مناسب برای شهر باعث جذب گردشگر و سرمایه‌گذار متناسب با شرایط آن شهر خواهد شد.
شعارهای انتخابی در خارج از ایران اغلب با هدف جذب گردشگر و رونق اقتصادی بوده است و حتی بر اساس شرایط زمان شعارها نیز تغییر کرده‌اند. برخی شعارها به منابع فرهنگی، عمرانی و طبیعی شهرها اشاره دارد و برخی نیز بدون در نظر گرفتن این منابع انتخاب و منتشر گردیده است.
با نگاهی مختصر به سابقه انتخاب شعار برای الیگودرز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مدت‌هاست انتخاب یک شعار برای شهر الیگودرز به عنوان دغدغه مردم و مسئولین شهر مطرح و فراز و فرودهایی را تجربه کرده است. در يكم شهريور 1393 فراخوانی را شهرداری الیگودرز در قالب مسابقه برای تعیین شعار جامعی برای شهر در وب سایت خود منتشر کرده بود‌. آن تاریخ، این‌جانب همه علاقه‌مندان را به پاسخ به این درخواست دعوت نمودم که البته نتیجه حاصل به طور مناسب منعکس نگردید.
طی ماه‌های اخیر و به اعتبار تعداد سدهای الیگودرز، میزان آب خروجی طبیعی و همچنین میزان آب خروجی برنامه‌ریزی شده و دلایل دیگر، شعار بام آبی ایران برای الیگودرز انتخاب و طبق اعلام برخی منابع به تایید شورای شهر الیگودرز نیز رسیده است.
همچنین در خبرها آمده است که از طرف برخی مسئولین و با طرح دلایلی با این نام‌گذاری مخالفت شده است. بنده در این مطلب بنای واکاوی و رد و تایید علل موافقت و مخالفت با این نام‌گذاری را ندارم بلکه بر خود لازم دیدم که چند نکته را اشاره و عزیزان موافق و مخالف را به همدلی بیشتر و گریز از تفرقه دعوت نمایم:
اول: نام‌گذاری با هدف خدمت به شهر انجام می‌گردد و هویت جدیدی به هویت‌های شهر اضافه خواهد نمود
دوم: نام‌گذاری باید فارغ از نگاه سیاسی باشد و مورد علاقه همه شهروندان قرار گیرد
سوم: همه باید تلاش کنند تا بسترهای مناسب این نام‌گذاری در شهر فراهم گردد تا بتوان از منافع مادی آن شهر را برخوردار نمایی.
چهارم: این نام‌گذاری باید باعث ایجاد اتحاد بیشتر بین نخبگان و عموم ساکنان شهر باشد و نباید سبب تفرقه و جناح‌بندی جدیدی شود
پنجم: به فعالیت‌های افراد قبل از خود در سمت‌های مختلف به دیده مثبت بنگریم تا آن‌چه بنا نهاده شده است دست‌خوش ویرانی نگردد. منوچهر بسحاقاگر این رسم متداول شود بناهایی که ما هم خواهیم نهاد توسط دیگران ویران خواهد شد.
در خاتمه به عنوان کوچک‌ترین فرزند شهر الیگودرز از همه عزیزانی که دل در گرو توسعه شهر دارند تقاضا می‌کنم که این فرصت پیش آمده را پاس داشته و راه برون‌رفت کم هزینه‌ای را فراهم نمایند تا همه دست در دست هم برای تعالی شهر تلاش کنیم؛ چرا که شهر الیگودرز و مردم شریف آن مستحق یک زندگی بهتر و با رفاه بیشتر هستند.
 
منوچهر بسحاق
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا