یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان،کرمانشاه، گلستان و کهگیلویه و بویراحمد بیش‌ترین میزان خودکشی در کشور را دارند.

به گزارش يافته، مردم استان‌های محروم و کمتر توسعه‌یافته کشور بیش‌تر در معرض اقدام به خودکشی قرار دارند. آمار‌ها نشان می‌دهد، خودکشی در ایران نسبت به سایر کشور‌های جهان به خصوص کشور‌های اروپای غربی درصد بسیار پایین‌تری دارد اما روند رو به رشد آن در ایران در مقایسه با سال های گذشته به وضعیت نگران کننده‌ای رسیده است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوي وزارت بهداشت، افزایش آمار اقدام به خودکشی در ایران به شکلی است که میزان اقدام به خودکشی از هر 1.3 در هر 100 هزار نفر در سال 1363 به 6 در‌ 100 هزار نفر در سال 1383 رسیده است. همچنین آمار خودکشی در استان‌های کشور نشان می‌دهد که شرایط در بعضی مناطق ایران بحرانی است.

برای نمونه طبق آخرین گزارشی که نیروی انتظامی در سال 1383 منتشر کرده است، نرخ اقدام به خودکشی در ایلام 70.1 در هر 100 هزار نفر است و میزان خودکشی موفق در هر 100 هزار نفر 28.9 و نسبت خودکشی موفق مردان نسبت به زنان 1 به 1.4 است. پس از ایلام و خوزستان، لرستان با 11.4 در هر 100 هزار نفر، کرمانشاه 9.6 در هر 100 هزار نفر، گلستان 9.5 در هر 100 هزار نفر و کهگیلویه و بویراحمد با 9.2 در هر 100 هزار نفر بالاترین میزان خودکشی در استان‌های کشور را در سال 1383 داشته‌اند.

علاوه بر افزایش آمار اقدام به خودکشی در جامعه ایران، شکل اقدام به خودکشی نیز در حال تغییر است به طوری که حلق‌آویز کردن، نماد و سنتی‌ترین روش خودکشی در جامعه ایران جای خود را به استفاده از دارو داده است.

همچنین بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته در سال‌های ابتدایی دهه 80 در کشور به لحاظ روش خودکشی در ایران، حلق‌آویز کردن شایع‌ترین روش خودکشی مردان به ویژه در استان‌های همدان، لرستان و ایلام و خودسوزی شایع‌ترین روش به ویژه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان است.

آمار خودکشی به ویژه خودسوزی در مناطق محروم ایلام، کرمانشاه، همدان و لرستان بیش‌تر از سایر استان‌ها بوده است.

طبق آمار منتشر شده توسط وزارت بهداشت در سال‌هاي پاياني دهه 80، استان لرستان اولین رتبه و استان‌های مازندران و گلستان در رتبه‌های بعدی بيش‌ترين ميزان خودکشی قرار دارند.

بر اساس گزارش ماه‌نامه "فرهنگ طوس" در سال 1368‌، ٦٠ تا ٨٠ درصد از خودکشی‌ها در ترکمن صحرا‌، ایلام و لرستان مربوط به زنان جوان بوده در حالی که در گیلان و زنجان مردان بیش‌ترین آمار خودکشی را دارند.

اعتراض به ناملایماتی که تحملش از عهده یک «انسان» خارج می‌شود. فقر، بیسوادی، بیکاری همسر، اعتیاد پدر، کتک‌ها و محرومیت‌ها و حبس‌ها و گرسنگی‌ها که همگی منتهی به مرگ و خودکشی بخصوص در زنان می‌شود.

تحقیقی در استان لرستان نشان می‌دهد ۸۵ درصد از کسانی که اقدام به خودسوزی می‌کنند اختلافات خانوادگی با همسر و دیگران انگیزه این کار بوده، خودسوزی دردناک‌ترین نوع خودکشی است که برخی از آن به عنوان فریاد کمک‌طلبی زنان مناطق محروم از آن یاد می‌کنند.

ازدواج‌های نامناسب که تفاوت‌های سنی در آن فاحش است، فرهنگ مردسالاری حاکم، ضرب و شتم و خشونت، نداشتن حق انتخاب همسر، فقر و بیکاری مردان از مقوله‌هایی است که به پدیده خودکشی در زنان دامن می‌زند و زنان پدیده خودکشی را به عنوان تنها راه آزادی و رهایی از رنج‌های انسانی انتخاب می‌کنند‌. اغلب این مردان به دلیل بیکاری به آزار و اذیت زنان و کودکان خود می‌پردازند. بیکاری و فقر مالی تا آن‌جا پیش می‌رود که مردان برای رهایی از آن به اعتیاد و فساد اخلاقی روی می‌آورند.

اميدواريم روزي مسوولان مشكل استان لرستان را كه داراي بيش‌ترين آمار بيكاري در كشور است حل كنند تا علاوه بر بيكاري در زمينه خودكشي نيز كه با بيكاري نسبت مستقيم دارد، كاهش داشته باشيم.

نكته ديگر عدم ارائه آمار مربوط به خودكشي و طلاق توسط مسوولان است ظرف سال‌هاي اخير است. به يقين هراس از ارائه آمار نمي‌تواند بيش از هراس از خود مسأله تأثيرگذار باشد. پس به جاست با آگاهي‌بخشي و اطلاع‌رساني در اين زمينه، فرزندان‌مان را نسبت به مشكلات موجود در اجتماع واكسينه كنيم.

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 طپناهی 1394-02-05 06:35
واقعا درست من جدیدا وقتی نگاه می کنم اطرافیانم دلیل مرگشون چیه خیلی ناراحت میشم که متاسفانه خودکشی و اونم از طریق خودسوزی.امیدوار م اینقدر فرهنگ سازی بشه که کسانی که می خواهن دست به این کار بزنن اببببببییبایبه به خاطره ترس از اخرت منصرف بشن.
نقل قول کردن
#2 ا س 1394-02-08 04:39
بخدا اگرتمام مسیولین باوجدان وبجد تلاش کنن افزایش امیدبه زندگی ببن مردم بیشتر خواهدشد میشه اگه بگذارند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا