متأسفانه سال‌ها ‌است که عده‌ای به‌صورت سهوی و عمدی و بعضاً هدف‌دار فرهنگ قوم اصیل لرها را آماج تمسخر خود قرار می‌دهند و هر بار هم پس از گسترش اعتراضات با عذرخواهی سر و ته قصه را به هم می‌آورند تا به ظن خود دل این قوم را به دست آورده باشند.
اما گویی سریال تکراری توهین عمله‌های مواجب‌بگیر دشمنان نظام به فرهنگ اقوام ادامه دارد! در حالی هویت بخشی به یک شهر با تمسخر هویت قوم لر!که هنوز تلخی توهین آشکار سریال سرزمین کهن به فراموشی سپرده نشده بود، عده‌ای در جونقان چهارمحال بختیاری اقدام به تخریب تندیس سردار مشروطه و فاتح تهران، جعفرقلي‌خان سردار اسعد بختیاری می‌نمایند كه اين موضوع اعتراضات بختیاری‌ها را در پي دارد.
 اما اواسط هفته جاری در گوشه‌ای دیگر به بهانه جشن گرامی‌داشت روز خوانسار‌ (جمعه 24 اردیبهشت در ورزشگاه پیروزی خوانسار از توابع استان اصفهان)، یکی از دلقکان اجاره‌ای، در حضور مردم و مسؤولین این شهر ضمن لطیفه‌گویی به قوم لر توهین می‌کند!
در این‌جا از بازگویی لطایف تقليدي "حمید ماهی‌صفت" در این مراسم معذوریم، اما به‌راستی آیا این دلقک اجاره‌ای از اصالت، هویت، صداقت و پاکی و یکرنگی و رشادت این قوم اصیل و بزرگ اطلاع دارد كه این سخنان یاوه را به زبان می‌آورد یا این که باز هم توطئه‌ای در حال طراحی است تا ایجاد تفرقه در بین اقوام كشورمان را شکل دهد و زمینه سوءاستفاده دشمنان نظام را فراهم نماید؟
بی‌گمان در این مقال از دلقک‌هایی که هیچ آگاهی از فرهنگ و غیرت و اصالت قوم لر ندارند و برای دریافت سکه‌ای حتی هویت خود را به حراج خنده دیگران می‌گذارند، هیچ انتظار درک و شعور از هویت اقوام نیست، اما تعجب از مسؤولین و برگزار کنندگان برنامه روز خوانسار می‌باشد که برای هویت بخشیدن به یک شهر در مقابل تمسخر یک قوم بزرگ سکوت می‌کنند و حتی با قهقهه‌ای چندش‌آور و زجرآور به دلقک میدان‌دار برنامه قوت قلب می‌دهند و او را همراهی می‌نمایند؟!
 قصد آن نداریم که به گذشته باز گردیم و مهاجرت خوانساری‌ها به مناطق لر‌نشین و میهمان‌نوازی قوم لر نسبت به ایشان را بازگویی نماییم که خود بهتر آگاه‌اند ...اما در حالی که اطراف این کشور را حوادث خونین و نا‌امنی احاطه نموده و در حال حاضر هیچ‌ چیز از ایجاد اختلاف برای ایران عزیز و یک‌پارچه خطرناک‌تر نیست، چرا باید به بهانه‌ي خندانیدن جماعتی، قلب یک قوم جریحه‌دار و زمینه بهره‌برداری دشمنان فراهم شود؟!
آقایانی که تمسخر قوم لر را پی می‌گیرید، زحمت‌ کشیده وقت بگذارید و در رابطه با پیشینه و فرهنگ لرها مطالعه کنید و یا لااقل سخن مقام معظم رهبری در رابطه با رشادت‌های آن‌ها را ميدان‌هاي رزم دوران دفاع مقدس به گوش جان بشنوید که فرمود: رزم فرزندان لر قبل از آن‌كه شنيدني باشد، ديدني است. (رهبر انقاب آن زمان رئيس ستاد جنگ بود و در جبه‌هاي نبرد و در جمع دلاوران لرتبار حضور داشت)
و باز هم شاید توهین‌کنندگان نمی‌دانند که فرهنگ و هویت قوم لر ریشه‌ای محکم در خاک این سرزمین آریایی دارد که این‌گونه سخنان واهی ذره‌ای از ارزش‌هایش نمی‌کاهد و به قول شاعر:
 ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست                   عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری
http://yaftenews.ir/images/stories/portre/abas%20shahali.jpg اگر چه در رابطه با این اتفاقات سخن بسیار است اما فعلاً از بیان آن‌ها صرف‌نظر کرده و از مسؤولین درخواست داریم این موضوع را به جد پی‌گیری نمایند بلکه از این پس شاهد اهانت به فرهنگ و هویت هیچ قومی در كشور نباشیم.

عباس شاه‌علی
اليگودرز

توضیح: به مناسبت روز خوانسار (روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه) جشنی با حضور 10 هزار نفر از مردم خوانسار در ورزشگاه پیروزی این شهر برگزار شد.