یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

متأسفانه سال‌ها ‌است که عده‌ای به‌صورت سهوی و عمدی و بعضاً هدف‌دار فرهنگ قوم اصیل لرها را آماج تمسخر خود قرار می‌دهند و هر بار هم پس از گسترش اعتراضات با عذرخواهی سر و ته قصه را به هم می‌آورند تا به ظن خود دل این قوم را به دست آورده باشند.
اما گویی سریال تکراری توهین عمله‌های مواجب‌بگیر دشمنان نظام به فرهنگ اقوام ادامه دارد! در حالی هویت بخشی به یک شهر با تمسخر هویت قوم لر!که هنوز تلخی توهین آشکار سریال سرزمین کهن به فراموشی سپرده نشده بود، عده‌ای در جونقان چهارمحال بختیاری اقدام به تخریب تندیس سردار مشروطه و فاتح تهران، جعفرقلي‌خان سردار اسعد بختیاری می‌نمایند كه اين موضوع اعتراضات بختیاری‌ها را در پي دارد.
 اما اواسط هفته جاری در گوشه‌ای دیگر به بهانه جشن گرامی‌داشت روز خوانسار‌ (جمعه 24 اردیبهشت در ورزشگاه پیروزی خوانسار از توابع استان اصفهان)، یکی از دلقکان اجاره‌ای، در حضور مردم و مسؤولین این شهر ضمن لطیفه‌گویی به قوم لر توهین می‌کند!
در این‌جا از بازگویی لطایف تقليدي "حمید ماهی‌صفت" در این مراسم معذوریم، اما به‌راستی آیا این دلقک اجاره‌ای از اصالت، هویت، صداقت و پاکی و یکرنگی و رشادت این قوم اصیل و بزرگ اطلاع دارد كه این سخنان یاوه را به زبان می‌آورد یا این که باز هم توطئه‌ای در حال طراحی است تا ایجاد تفرقه در بین اقوام كشورمان را شکل دهد و زمینه سوءاستفاده دشمنان نظام را فراهم نماید؟
بی‌گمان در این مقال از دلقک‌هایی که هیچ آگاهی از فرهنگ و غیرت و اصالت قوم لر ندارند و برای دریافت سکه‌ای حتی هویت خود را به حراج خنده دیگران می‌گذارند، هیچ انتظار درک و شعور از هویت اقوام نیست، اما تعجب از مسؤولین و برگزار کنندگان برنامه روز خوانسار می‌باشد که برای هویت بخشیدن به یک شهر در مقابل تمسخر یک قوم بزرگ سکوت می‌کنند و حتی با قهقهه‌ای چندش‌آور و زجرآور به دلقک میدان‌دار برنامه قوت قلب می‌دهند و او را همراهی می‌نمایند؟!
 قصد آن نداریم که به گذشته باز گردیم و مهاجرت خوانساری‌ها به مناطق لر‌نشین و میهمان‌نوازی قوم لر نسبت به ایشان را بازگویی نماییم که خود بهتر آگاه‌اند ...اما در حالی که اطراف این کشور را حوادث خونین و نا‌امنی احاطه نموده و در حال حاضر هیچ‌ چیز از ایجاد اختلاف برای ایران عزیز و یک‌پارچه خطرناک‌تر نیست، چرا باید به بهانه‌ي خندانیدن جماعتی، قلب یک قوم جریحه‌دار و زمینه بهره‌برداری دشمنان فراهم شود؟!
آقایانی که تمسخر قوم لر را پی می‌گیرید، زحمت‌ کشیده وقت بگذارید و در رابطه با پیشینه و فرهنگ لرها مطالعه کنید و یا لااقل سخن مقام معظم رهبری در رابطه با رشادت‌های آن‌ها را ميدان‌هاي رزم دوران دفاع مقدس به گوش جان بشنوید که فرمود: رزم فرزندان لر قبل از آن‌كه شنيدني باشد، ديدني است. (رهبر انقاب آن زمان رئيس ستاد جنگ بود و در جبه‌هاي نبرد و در جمع دلاوران لرتبار حضور داشت)
و باز هم شاید توهین‌کنندگان نمی‌دانند که فرهنگ و هویت قوم لر ریشه‌ای محکم در خاک این سرزمین آریایی دارد که این‌گونه سخنان واهی ذره‌ای از ارزش‌هایش نمی‌کاهد و به قول شاعر:
 ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست                   عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری
http://yaftenews.ir/images/stories/portre/abas%20shahali.jpg اگر چه در رابطه با این اتفاقات سخن بسیار است اما فعلاً از بیان آن‌ها صرف‌نظر کرده و از مسؤولین درخواست داریم این موضوع را به جد پی‌گیری نمایند بلکه از این پس شاهد اهانت به فرهنگ و هویت هیچ قومی در كشور نباشیم.

عباس شاه‌علی
اليگودرز

توضیح: به مناسبت روز خوانسار (روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه) جشنی با حضور 10 هزار نفر از مردم خوانسار در ورزشگاه پیروزی این شهر برگزار شد.

دیدگاه‌ها  

#1 فرزاد 1395-02-29 09:40
متاسفانه تمسخر قوم لر برای ملت ایران یه تفریح شده. و این از کوتاهی برخی نمایندگان و مسولین مناطق لر نشینه. حالا کافی بود که به عزیزان آذری زبان توهین میشد، بالاترین رده مسولین این مملکت برای به دست آوردن دلشون به آذربایجان سفر میکرد و این رو بارها ملاحضه کردیم . ای بابا کو گوش شنوا از ماست که بر ماست.
نقل قول کردن
#2 احمد 1395-02-29 11:54
سکوت قوم لر باعث شده هر کسی به خودش اجازه بده توهین کنه. واقعا جای تاسف داره
نقل قول کردن
#3 حمیدرضا 1395-02-29 11:54
مشکل از دیگران نیست بلکه خو دمان مقصریم زمانی که تعدادی ارازل و اوباش و سارق اصفهانی حادثه خونین سرقت از یک بانک در گلپایگان را رقم می زنند و مسوولین اصفهان و صدا وسیما و ... سارقان را لرستانی و محل سرقت را الیگودرز عنوان کردند و آبروی این استان را بردند مسوولین ما چه کردند و آیا برای اعاده حیثیت تلاشی و پیگیری شد؟
خیر ما خودمان عادت کرده ایم تا برایمان جوک درست کنند کجایند رسانه های لرستان تا فریاد اعتراض مردم را به مسوولین کشور برسانند فقط متاسفم
نقل قول کردن
#4 دد 1395-02-29 12:09
پیشنهاد میشود با جمع اوری امضا شکایت را به قوه قضاییه برد تا دیگر کسی جرات توهین به قوم لر را به خود ندهد
نقل قول کردن
#5 شهروند خرم اباد 1395-02-29 14:25
بنده هم با پیشنهاد جمع اوری طومار برای شکایت از ماهي صفت موافقم .
نقل قول کردن
#6 آریان 1395-02-29 14:40
لعنت بردژخیمان قوم لر.مسوولین برخوردکنند
نقل قول کردن
#7 راضیه 1395-02-29 16:55
باید به صورت محکم و قانونی اعتراضات خودمون رو دنبال کنیم
نقل قول کردن
#8 حسین 1395-02-29 22:39
هرقومی بامنش و رفتارخود و اصلاح معایب خود و تعالی فرهنگ قوم موحب باز تولید فرهنگی والا می شود که دهان هریاوه گویی را می بندد و توهین هایش را به احترام می دهد تا وقتی به جای اصلاح فقط به دنبال افتخار بعضی روسومات غلط رفتارهای منسوخ هستیم راه به جایی نمی بریم
نقل قول کردن
#9 آرمین 1395-02-30 09:20
از ماست که بر ماست.

این مشکل وقتی حل میشه که خودمون بخواییم.
متاسفانه خیلی از همشهری ها از این دست جوک و شوخی ها رو به راحتی و بدون توجه به اینکه چه عواقبی واسه قوممون داره تو شبکه های مجازی ارسال میکنن.

وقتی ما خودمون خودمون رو مسخره میکنیم دیگه چه انتظاری از دیگران میشه داشت.

پس ما اول باید خودمون رو درست کنیم تا دیگران هم دیگه جرات همچین کاری رو نداشته باشند.
نقل قول کردن
#10 قربانی پور 1395-02-30 17:11
سلام بر هموطنان عزیزم بالاخص قوم اصیل لر
باور بفرمایید تو اون جشن کمدین حمید ماهی صفت مانند بقیه کمدین ها البته با غلظت بیشتر با تقلید صدای شهرها و استان ها و قومیت های مختلف برنامه خود را اجرا کرد و مثلا هم از شیراز و اصفهان گفت و هم از کاشان و اهواز و رشت و تبریز و تهران و ....
البته قصد دفاع از چنین برنامه هایی رو ندارم و شاید بسیاری از دوستان و کارشناسان علوم اجتماعی این نوع برنامه ها را در جهت منافع ملی ندانند و فقط میخواهم بگویم برجسته کردن کردن این موضوع برای خوانساری که مراودات فرهنگی و اجتماعی زیادی از دیرباز با این قوم و این استان همجوار دارد کمی بی انصافیست.
البته بر خود لازم میدانم بعنوان یک خوانساری اگر حتی ذره ای کدورت و سیاهی در دل پاکتان ایجاد شده عذرخواهی نمایم.
نقل قول کردن
#11 ناصر 1395-02-31 08:35
................
----------------
یافته:
جهت اطلاع شما و سایر مخاطبان: هیچ پیامی که در آن به افراد توهين شده باشد، مطابق قوانين مطبوعات تایید نخواهد شد
نقل قول کردن
#12 پاپی 1395-03-01 00:07
دشمنان نظام چرا؟ تا کی توهم توطئه؟ والله هر چی جوک لری بود رو خودمون ساختیم. تو خودمون هم نخوایم هیچی عوض نمیشه.
نقل قول کردن
#13 قربانی پور 1395-03-01 08:20
آقا سلام
نظر من بعنوان یک خوانساری هیچ توهینی نبود پس چرا منتشر نمیفرمایید
نقل قول کردن
#14 یاسر 1395-03-01 23:19
آقای قربانی پور پس آفای ماهی صفت برای چه عذر خواهی نموده گویا شما بدت نمی آید دوباره توهین ها تکرار شود اگر بازگو شود که فرق ما با توهین کنندگان چیست و شاید شما در مراسم نبودید
نقل قول کردن
#15 قربانی پور 1395-03-05 20:06
یاسر عزیز منظورم این بود که من یه مطلبی بعنوان نظر ارسال کردم که منتشر نشده.
من نوشتم که در این مراسم آقای ماهی صفت ضمن عذرخواهی از کلیه قومیت ها و شهرها از جای جای ایران لطیفه گفت.
مثلا از اصفهان و شیراز و تهران و تبریز و کرمان و .... من کارشناس امور اجتماعی نبوده و نمیدانم اصلا کار امثال آقای ماهی صفت درست و یا غلط است.
فقط بعنوان یک خوانساری اعتقاد دارم که همشهریان من از دیر باز با قوم اصیل لر و بالاخص با مردم عزیز شهرهای الیگودرز و درود و ازنا بیشترین مراودات اجتماعی و اقتصادی را داشته و پدران ما از این ارتباطات به نیکی یاد میکنند. بسیاری از خانواده های خوانساری با این بخش از کشورمان رابطه فامیلی نزدیک دارند.
بنابراین به نوبه خودم ضمن عذرخواهی از هموطنانی که شاید ناخواسته موجب دلگیری آنها شدیم اعتقاد دارم که برجسته کردن این موضوع از میان تمام پارامترهای جشن روز خوانسار کمی منصفانه نیست.
نقل قول کردن
#16 لوریتا 1395-06-24 19:22
ماهی صفت اصفهانی است شهر و استانی که ثانیه ای ۱۸۰ میلیون لیتر آب از الیگودرز لرستان برایش پمپاژ میکنند.حق دارند.لرها همیشه برای توهین در دسترس هستند و دیوار ما از همه کوتاه تره.این آقا به لهجه ناشناخته ای حرف میزنه که در هیچ کجای جغرافیای زیستی مناطق لرنشین پیدا نمیشه.یه لهجه من درآوردی و جعلی فقط برای پول جمع کردن.ایشون بعد از هر اجرا پنجاه میلیون پول میگیرن میتونید به سایتشون سر بزنید.بنظرم باید ضمن نوشتن طومار تمام دادگستری های استانهای لرنشین ایران بطور همزمان از ایشان شکایت کنند.آخ کجایند فداییان اسلام کجایند طهماسبی و بخارایی که از اسلام و ایران دفاع کنند
نقل قول کردن
#17 ناهید 1395-06-24 19:32
درجهان بینی ایشان توهین غیراخلاقی به اقوام ایرانی و حرمت شکنی هیچ ایرادی ندارد.کوتاهی از ماست که از ایشان شکایت نمیکنیم و راست راست میچرخد و دلقک بازی درمی آورد.
نقل قول کردن
#18 خورشیدوند 1395-06-25 10:38
ایشان اگر سواد دینی داشت باید میفهمید که تمسخر و اذلال مؤمن و هتک حرمت قومی آنهم بطور عمومی و از تریبون از لحاظ دینی اشکال دارد و معصیت است.اینان غیرت دین ندارند که تعصب هموطن را بکشند بجای اینکه دست هموطن را بگیرند پاچه او را میگزند
نقل قول کردن
#19 حسام 1395-06-28 20:59
این لودگی تحقیرآمیز که اسمش را کمدی گذاشتند قرار است اسباب شادی و خنده شود؟معلوم نیست جز سؤاستفاده و تحقیرلهجه چه ضرورت و نیازی به این کارهاست؟آیا چنین مراسم کم ارزش و سبکی در شأن کشوری با تاریخ و فرهنگی کهن است؟
نقل قول کردن
#20 خداداد 1395-06-28 22:07
اگر مردم و مسولان ما هم نسبت به این ماجرا واکنش تند نشون میدادند این هتاکی و گستاهی رخ نمیداد
نقل قول کردن
#21 کردعلیوند 1395-06-28 23:20
واقعأ تازه این متن رو خوندم و از کار شورای شهر خوانسار که پز تاریخ و تمدن میدن و درعین حال میان به تاریخ و هویت و اهلیت یک جمعیت,یک قوم بزرگ دهن کجی میکنند متعجب هستم.
نقل قول کردن
#22 فرهادی 1395-07-14 13:59
شورای شهر خوانسار مقصر بودن
نقل قول کردن
#23 کی محمود ممسنی 1396-01-24 09:02
خودتان مسخره هستید به چه حقی به قوم پرافتخار لرتوهین می کنید شما خودتان می دانید که شما مهاجرید واین قوم با اصالت لر است باتاریخی به پهنای ایران درود برتمام ملت باغیرت لر من خودم اگر کسی درحضورم کوچکترین توهینی به قومم درهرجای ایران شود باصلابت ادبش میکنم زنده باد عشق وجونم قوم بزرگ لر
نقل قول کردن
#24 سالاروند 1398-09-16 12:56
عزیزان لربودن افتخاراست ماهم هنرمندانی داریم که ماهی صفت براشان .....صفت هم نیست میتوانیم این نه زن ونه مردراطوری دست بندازیم که خودش هم ببینه وتعجب کنه اما مالریم مااصالت داریم ریشه داریم هنرمندلرکه نمیتونه مثل این ماهی دست به هرجاش کنه که مردم بخندند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا