یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از 11 سال پیش که عملیات اجرایی سد حوضیان الیگودرز آغاز شد تا به امروز که تکمیل و در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است، همواره در آستانه تبلیغات انتخاباتی دستاویز برخی داوطلبان بوده و نمایندگان ادوار هفتم تا نهم هر کدام خود را با داشتن سهم متفاوت دراجرای این طرح دخیل دانسته‌اند.
 اما امروز كه این سد به سر انجام رسیده و مردم محروم الیگودرز به انتظار نشسته‌اند تا منافع حاصل از آن در بخش‌های مختلف و از جمله گردشگری و شیلات نصیب منطقه شود، متاسفانه در آستانه‌ي برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که مردم و مسوولین این شهرستان و دیگر نقاط کشور در حال خلق حماسه‌ای دیگر بودند، یکی از سرمایه‌گذاران غیر‌بومی با حمایت استانداری لرستان در مدت کوتاهی نسبت به اخذ مجوز بهره‌برداری از آب سد حوضیان جهت تولید سالانه 500 تن ماهی پرورشی در قفس اقدام نموده و متاسفانه شیلات استان هم با ترک تشریفات و بدون برگزاری هر گونه مناقصه و یا مزایده نسبت به صدور مجوز و البته با همکاری دیگر ادارات کل سد حوضیان؛ به نام الیگودرز و به کام دیگران/ سرمايه‌گذار غيربومي، يك شبه بهره‌بردار شد!اقدام نموده است.
جالب اين‌جاست که پیش از این تقاضاهای دیگری برای این سرمایه‌گذاری به شیلات استان ارائه شد‌ه که از آن جمله می‌توان به شرکت بومي تعاونی طرح و اندیشه اشاره نمود که سال 1391 تاسیس شد و در حال حاضر هم بیش از 320 عضو دارد و 30 نفر آن‌ها فارغ‌التحصیل رشته‌های کشاورزی و شیلات و بعضا هم بیکار می‌باشند و از سال 1392 تا کنون  هم برای دریافت مجوز پرورش ماهی در قفس  پی‌گیری‌های بسیاری انجام داده‌اند، اما متاسفانه نتیجه نداد و همواره با در بسته مواجه شدند. در مقابل برخی بدون هيچ مشكلي به این خواسته دست یافته‌اند!
اگر مدیران استان به دیده انصاف می‌نگریستند و مجوز این طرح را به شرکت تعاونی الیگودرزی می‌دادند بیش از 100 خانوار از این طریق امرار معاش می‌کردند و نقش به‌سزایی در رفع مشکل بیکاری داشت، اما سرمایه‌گذار غیر‌بومی تمام این منافع را تملک نموده و نه تنها تاثیری در اشتغال منطقه ندارد بلکه سالانه سود میلیاردی را به تنهایی کسب می‌نماید و در آینده هم الیگودرزی‌ها باید با اجازه وی و پرداخت مبالغی به عنوان اجاره از حاشیه سد حوضیان بهره‌برداری نمایند. اين موضوع همان حکایت شرکت‌هایی مي‌شود که منافع‌شان نصیب عمران شهر و مردم نشد.
 از بحث شیلات که بگذریم، به راستی با کدام مجوز اراضی ملی منابع طبیعی که از جمله انفال می‌باشد جهت انجام طرح اقتصادی واگذار شده است؟! موضوعي كه امام جمعه شهرستان اليگودرز نيز نسبت به آن معترض و در جمع نمازگراران اين شهرستان به آن اشاره كرد.
گاهی چنان قانونی می‌شویم و زمینی را که یک کشاورز دست‌تنگ با کاشت مختصر محصولی به واسطه استفاده از آن امرار معاش می‌کند به نام اراضی ملی پس می‌گیریم، اما برخی اوقات هم این‌گونه دست و دل‌بازی می‌نماییم! مقام معظم رهبری بارها بر حراست از این سرمایه‌ي ملی تاکید فرموده و حتی واگذاری اراضی ملی را برای احداث مدرسه و حوزه علمیه جایز ندانسته‌اند؛ حال چگونه است که فردی با حمایت منابع طبیعی لرستان بخش عمده‌ای از اراضی ملی را تصاحب و گونه‌های گیاهی را از بین می‌برد و گردشگری این منطقه را با مخاطرات جدی مواجه می‌نماید و مورد حمایت مدیران استان هم قرار می‌گیرد؟!
آیا سرمایه‌گذار مراحل قانونی را پشت سر گذاشته و یا برگه واگذاری را به راحتي دریافت نموده است؟!! متاسفانه چند روز قبل از این موضوع سرپرستی منابع طبیعی الیگودرز دچار تغییرات شد که امید واریم این تغییر و تحول صورت گرفته ارتباطی با بحث واگذاری اراضی سد حوضیان نداشته باشد!
در رابطه با این موضوع سوالاتی وجود دارد که مردم الیگودرز انتظار دارند استاندار محترم به عنوان نماینده عالی دولت در استان پاسخ‌گوی آن‌ها باشد:
1- چرا در حالی که یک شرکت بومی ذی‌حق متقاضی اجرای چنین طرحی می‌باشد، تقاضایش به تعویق افتاده و کسی پاسخ‌گوی اعضای آن نیست اما فردی حقیقی در مدت زمان کوتاه با بسیج همگانی استانی مجوز این طرح را با ترک تشریفات دریافت می‌نماید؟
2- چرا تمامی مسوولین شهرستان که دخیل در موضوع می‌باشند از صدور مجوز برای این طرح اظهار بی‌اطلاعی می‌نمایند؟!
3- با عنایت به ضرب‌الاجل پروژه، آیا مباحث زیست‌محیطی اجرای طرح و احتمال آلودگی آب سد مد نظر قرار گرفته و یا اصلاً مطالعاتی در این زمینه انجام شده است؟!  سهم قانونی دولت و آب منطقه‌ای لرستان از منافع طرح چه میزان است‌؟!
4- کدام مراسم مناقصه و یا مزایده حتی به صورت صوری جهت واگذاری این طرح برگزار شده است؟!
5- آیا سرمایه‌گذاری در اجرای یک واحد تولیدی و اشتغال‌زا هم ترک تشریفات می‌شود و مدیران استان برای حمایت از سرمایه‌گذار بسیج می‌شوند؟!
6- در شرايطي كه برخی دولت‌مردان دولت یازدهم با هدف پوشيدن ناتوانی‌های خود در تحقق وعده‌ها، حتی پس از گذشت دو سال همواره از بی‌قانونی و رواج رانت‌خواری در دولت‌های نهم و دهم سخن می‌گویند اما به راستی اگر این اقدام قانون‌شکنی و رانت‌خواری نیست‌، چه نام دارد؟!
7- متاسفانه استان لرستان رتبه نخست بیکاری در کشور را داراست و الیگودرز هم در جایگاه نخست بیکاری استان قرار دارد‌، برای رفع این مشکل در دو سال گذشته چه اقداماتی صورت گرفته و آیا تمام اقدامات با برنامه‌ریزی این مدلی صورت گرفته است؟!
استاندار محترم؛ با توجه به برخوردهای قاطع حضرت عالی با قانون‌شکنی و مدیران خاطی و کم‌کار و دفاع از حقوق مردم، گمان نمی‌کنیم عباس شاه‌عليشخص شما در این اقدام غیر‌قانونی نقشي داشته باشید اما به جهت این که بالاترین مدیر اجرایی  استان هستيد انتظار بررسی و احقاق حقوق مردم الیگودرز را داریم تا یقین حاصل شود که در مقابل ویژه‌خواری چون کوه استوار ایستاده‌اید.
 
عباس شاه‌علی

خبرنگار کیهان در اليگودرز
 

دیدگاه‌ها  

#1 محمد اكبري 1394-12-22 17:10
بنده كه ماهها پيش موضوع واگذاري عمده اراضي زيردست سد را به خواص طي يك جلسه متذكر شدم ومنعكس كردم واگذاري ها به خواص بدون تشرفات و ملاحظات محيط زيستي گاه با يك جلسه كه فعلا نميخواهم ورود كنم چيزي از اليگودرز باقي نگذاشته است
اليگودرز ولرستان ومنابع خدادادي آن بايد متعلق به همه مردم باشد والبته ضامن توسعه پايدار ملاحظات محيط زيستي است نه گردشگري وغيره وذالك
واگذاري غيراصولي بداست چه شيلات چه اراضي وتغييركاربري
نقل قول کردن
#2 علی 1394-12-22 19:49
مسولین و مردم الیگودرز باید در برابر رانت خواران بایستند .
نقل قول کردن
#3 محسن از الیگودرز 1394-12-23 08:14
انصافا باید به آقای شاه علی و یافته خدا قوت گفت که مشکلات الیگودرز را پیگیری می نمایند
متاسفانه الیگودرز از داشتن رسانه و پایگاه خبری که مستقل عمل نماید و مشکلات را بیان نماید به سختی رنج می برد
پایگاه خبری نباید به انعکاس اخبار گزینشی و بی محتوا اکتفا نماید بلکه لازم است مشکلات را بیان نماید بازهم سپاس از یافته عزیز
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا