شايد این گفته معروف را شنيده باشيد که می‌گوید انسان سالم، محور توسعه است و انسان مریض و رنجور، باعث توسعه و پیشرفت نمی‌شود. پس ارائه خدمات بهداشتی درمانی در سطوح بالا یک ضرورت است‌.
بیکاری مفرط جامعه نباید ما را از این اصل مهم غافل کند و بهداشت و درمان، هم‌پای امنیت ما اهمیت دارد.
یکی از مطالبات مردم، دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی با کیفیت بالاست. یکی از اساسی‌ترین کیفیت‌ها‌، میزان دسترسی مردم است.  این مطالبات هم در شهرها و هم در بخش‌ها و روستاها قابل مشاهده است.
هنوز بسیاری از مردم لرستان برای تزریق یک آمپول مجبورند فاصله روستا تا شهر را طی کنند. به رغم اجراي طرح تحول سلامت، هنوز کیفیت خدمات رضایت‌بخش نیست و جز کاهش مبلغ پرداختی، اتفاق خاصی نیفتاده است.
خارج از طرح تحول سلامت، هنوز هم مطالبات زیادی وجود دارد. شاید یکی از دلایل این موضوع عدم حضور نمایندگان خرم‌آباد در کمیسیون بهداشت و درمان بوده که بعد از دکتر "اكبر فرید" هنوز اتفاق نیفتاده است.
مطالبات بهداشتی درمانی در جای‌جای استان مثل بیران‌شهر، زاغه، رازان‌، ویسیان، سپید‌دشت و رومشكان قابل مشاهده است.
شهرستان دوره و چگنی با جمعیتی نزدیک به 50 هزار نفر نیازمند توجه بیش‌تری در زمینه‌ي بهداشتی درمانی است. ضروری‌ترین خواسته، ساخت بیمارستان شهرستان دوره است.
ساختار اداری (‌فرمانداری) و جمعیت زیاد منطقه و کمبود سایر امکانات این خواسته را منطقی می‌سازد. ساخت این بیمارستان بار بیمارستان‌های مركز استان را نیز کاهش می‌دهد.
مهم‌ترین موانع این خواسته کمبود بودجه‌های دولتی و کمبود مجوز استخدام نیرو است که بخش اول با کمک گرفتن از مجمع خیرین سلامت پروفسور بهرام دلفان قابل رفع شدن است.
امروز مجمع خیرین سلامت استان در حال شکوفایی است و می‌تواند کمک کننده بسیار خوبی باشد تا بتوان در نقاطي از لرستان مثل دوره چگني كه نيازمند وجود بيمارستان هستند، اقداماتي اساسي انجام داد.

 بهرام دلفان

استاد دانشگاه علوم پزشکی لرستان