یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سال‌هاست عادت كرده‌ايم با اعلام آمار توسعه استان‌ها، نام لرستان را در انتهاي فهرست جستجو نماييم!
 واقعيت اين است كه بر اساس شاخص‌هاي توسعه، استان لرستان در قياس با ساير استان‌ها و در مجموع در اقتصاد ملي از وضعيت نامناسبي برخوردار است. اين در حالي است كه از ظرفيت‌هاي لازم و بالقوه و مواهب خدادادي قابل توجهي از قبيل منابع سرشار آب، منابع معدني، اقليم مساعد، موقعيت ارتباطي مناسب، قابليت‌هاي گردشگري و ... برخوردار است.
 با اين وجود لرستان نتوانسته است به تناسب توان محيطي و فرصت‌ها سهم شايسته و درخور توجهي از اقتصاد ملي داشته باشد و در اين راستا و به علل مختلف متاسفانه با چالش‌هاي بسياري روبه‌رو است.
آن زمان كه سرمايه‌گذاري دولتي به صورتي هدفمند در برخي مناطق كشور صورت گرفت لرستان مغفول ماند كه پيامد آن ايجاد قطبيت شديد در توان اقتصادي مناطق مختلف كشور شد و اينك ما مانده‌ايم با انبوهي از مشكلات تلنبار شده به ظاهر لاينحل.
فعاليت هاي عمراني استان وابستگي تام و تمام به اعتبارات دولتي دارد. با اين حال سهم هزينه‌هاي عمراني استان معمولاً كم‌تر از سهم جمعيتي آن بوده است.
قبل از آن كه به بحث اصلي پرداخته شود بايد دانست كه پيشرفت اقتصادي يكي از اركان اصلي توسعه است اما تنها عامل نيست چرا كه توسعه پديده‌اي صرفاً اقتصادي نيست بنابراين هدف اصلي توسعه ايجاد يك الگوي مطلوب براي رشد درآمد همگاني و برآورده شدن نيازهاي مادي و معنوي انسان است به نحوي كه تمام اقشار جامعه را پوشش داده و منجر به رفاه عمومي گردد. توسعه مقوله‌اي است چند بعدي، متوازن، تدريجي با اثرگذاري پايدار.
با اين اوصاف كه لرستان با جايگاه مطلوب فاصله زيادي دارد و در غياب مراكز صنعتي و توليدي بزرگ؛ سوال اساسي اين است كه چكار بايد كرد؟ راه‌كارهاي دراز‌مدت و كوتاه‌مدت چيست؟
بايد گفت هر راه‌كاري مي‌بايست مبتني بر مكانيسم‌هاي تشويقي براي توسعه، توانمند‌سازي كسب و كارهاي كوچك و متوسط، تقويت و تجهيز بنيادها و زيربناهاي اقتصادي و مسائلي از اين دست كه لازمه توسعه است باشد.
يكي از محورهاي اصلي توسعه، نيروي انساني متخصص و باتجربه است لذا استفاده از ذخيره دانش و ظرفيت متخصصان به منظور كاهش هزينه‌هاي ناشي از آزمون و خطا ضروري است. نيروي انساني متخصص و ماهر منشاء تحول فكري و اقتصادي خواهد بود.
در كنار آن فراهم آوردن بسترهاي لازم براي سرمايه‌گذاري و ورود بخش خصوصي به فضاي كسب و تلاش در كنار بخش دولتي راه‌گشاست. تهيه‌ي بسته‌هاي ويژه اقتصادي به منظور فعال كردن بنگاه‌هاي توليدي و واحدهاي كوچك و متوسط نيز واجد اهميت است.
برنامه‌ريزي به منظور افزايش بهره‌وري و ايجاد صنايع تبديلي و بالادستي در بخش كشاورزي و معدني؛ توسعه شبكه راه‌ها به عنوان زیرساخت‌های اصلی توسعه؛ بهره‌گيري از طبيعت بي نظير استان براي رونق صنعت گردشگري با تبليغات و معرفي قابليت‌هاي استان با تلاش در جهت جذب سرمايه‌ها در اين بخش و تبديل استان به مقصد گردشگري.
با توجه به وجود پتانسيل‌هاي فراوان، رویکرد توسعه استان تك بعدي نيست و مي‌بايست شامل بخش‌هاي مختلف کشاورزی و دام‌پروري، صنعت و گردشگری باشد اما با توجه به اين كه مولفه‌هاي مذكور هم‌وزن نيستند، ضرورت اولويت‌بندي و تمركز بر يك محور، نيل به آن را آسان‌تر خواهد نمود.
قبل از آن لازم است داشته‌هاي بومي خود را قدر دانسته و از دامن زدن به مجادلات سياسي، محلي و ... آن‌جا كه منافع استان در ميان نورمحمد فردي‌بيرانوندباشد عميقاً پرهيز نماييم. تحقق بخشي از موارد فوق كه بعضاً به يك‌ديگر نيز وابسته‌اند در ايجاد اشتغال و كاهش نرخ بيكاري سهم به‌سزايي خواهند داشت.
مخلص كلام آن‌كه فاصله موجود بين فرصت‌ها و چالش‌هاي استان بيانگر راهي دشوار است كه مستلزم عزمي همگاني و وظيفه خطير دست‌اندر‌كاران امر است و نكته آخر آن ‌كه پايه‌گذاري توسعه مي‌بايست مبتني بر آينده‌نگري باشد.
 
نورمحمد فردي‌بيرانوند
كارشناس ارشد مديريت دولتي
 

دیدگاه‌ها  

#1 خرم اباد 1394-11-27 09:55
درود بر صید محمد خان بیرانوند
نقل قول کردن
#2 محمد 1394-11-27 10:04
خدایش دیگه حق فردی بیرانوند سوابق اجرایشم از اینها بالاتر
نقل قول کردن
#3 هادی 1394-11-27 10:38
واقعا حقشه از همه رزومه بهتری داره
نقل قول کردن
#4 آریو 1394-11-27 11:00
سوابق فردی بیرانوند قابل مقایسه با اكثر نامزدهای انتخاباتی نیست.
نقل قول کردن
#5 یاعلی 1394-11-27 11:14
انصافا سخت کوش تراز خانم اعظم محمدی نیا دیده اید بیایید خدایی قضاوت کنیم با احترام کامل بیه سایر دوستان
نقل قول کردن
#6 رای درست 1394-11-27 12:13
کلاه خود رو قاضی کنید و بدون تعصب و طایف گری بگید کدوم کاندید همانند مهندس فردی سابقه اجرایی و کار در دولت رو داره با این همه تجربه!؟ کاملا مناسب مجلس هست چرا که روال قانونی بین ارکان مختلف دولت رو می دونند. افراطی هم نیستند و اصلاح طلب هم می باشند.
نقل قول کردن
#7 ن جمشیدی 1394-11-27 13:06
همه ما در عصر ارتباطات زندگی میکنم ،همه دارای تحصیلات آکادمیک هستیم و خودمون رو انسان های منطقی و ایده آل محور میدونیم اما هنگامه عمل که فرا میرسه تعصب و عشیره گرایی بر تعقل و خردگراییمون پیشی میگیره، دوست عزیزی که به هواخواهی از يك كانديدا کامنت نوشتید به این نکته توجه بفرمایید که قصد ما از حضور پرشور در روز هفتم اسفند انتخاب یک شخصیت باتجربه هست که در کارزار امور سیاسی موی سپید کرده باشه نه کسی که صرفا دارای مدرکي غير مرتبط با سياست يا حقوق دارد
نقل قول کردن
#8 ن جمشیدی 1394-11-27 13:07
(ادامه کامنت قبل )...ما در مجلس به شاعر و ادیب نیاز نداریم ،به شخصیتی فراجناحی نیاز داریم که با تمام دولت های پس از انقلاب کار کرده باشه و با امور بودجه بندی و دخل و خرج های یک حوزه انتخابیه واقف باشه
امیدوارم با نگاهی کلان ،به دور از تعصب و عشیره گرایی و توام با حس دلسوزی به کسی رای بدیم که شایستگی تکیه زدن بر منصب نمایندگی مجلس شورای اسلام رو داشته باشه و یادمون نره که : فارغ از هر زنده باد و مرده باد /سر به راه مملکت باید نهاد
نقل قول کردن
#9 حامی دکتر آقارضا فتوحی 1394-11-27 13:08
آقارضا فنوحی 100%
نقل قول کردن
#10 محمد الماسیان 1394-11-27 14:16
در سال های گذشته تعدادی از نماینگان شهر خرم آباد از درون قشر زحمت کش فرهنگی به مجلس راه یافته اند. به نظرم این چنین نمایندگانی فقط در حوزه فرهنگی و ادبی می توانند خودی نشان دهند و در دیگر زمینه ها واقعا تخصصی ندارند.
چرا خرم آباد نماینده ای در مجلس ندارد که عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات باشد؟
چرا نمایندگان خرم آباد هیچکدام بیش از یک دوره عضو مجلس شورای اسلامی نبوده اند؟
نماینده ای در مجلس می تواند موفق باشد که در زمینه برنامه وبودجه و عمران واقعا تخصص داشته باشد. برای مثال آقای دکتر محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان در مجلس که ضمن دو دوره متوالی عضویت در مجلس موفقیت های زیادی کسب کرده است از جمله ساخت بیمارستان، ساخت ورزشگاه که از سال 90 تا 94 با 97 درصد پیشرفت و تامین آب شرب و دیگر پروژه هایی که ایشان با داشتن تخصص در زمینه بودجه و عمران توانسته اند بودجه را گرفته و صرف پروژ های عمرانی کرده اند.در ضمن ایشان مدرک دکتری حسابداری گرفته اند.
مدرکی که هیچکس در خرم آباد نداره ولی تا دلمون بخواد دکتری مدیریت بازرگانی داریم. آیا واقعا کسی در این سطح کارآیی در بین کاندیداهای شهر خرم آباد وجود دارد؟؟؟؟؟؟؟
نقل قول کردن
#11 حسني 1394-12-24 11:34
مقاله خوب و جامعي بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا