یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدت‌هاست استان لرستان به دلیل دارا بودن پل‌های تاریخی با قدمت بالا به پایتخت پل‌های سنگی ایران نامگذاری شده است. پل‌هایی سنگی که بعضا قدمت آن‌ها به بیش از 2 هزار و 400 صد سال می‌رسد و 2 تای آن‌ها ثبت موقت جهانی نیز شده‌اند.
موقتی‌بودن ثبت دو پل کشکان و پل شکسته استان لرستان به این دلیل است که یونسکو به مسئولان میراث فرهنگی کشور مهلت داده تا این دو پل را مرمت کرده و سپس برای ثبت دائمی آن اقدام نمایند.
پل شکسته یا شاپوری در جنوب شهر خرم‌آباد و در نزدیکی قلعه معروف فلک‌الافلاک قرار دارد. زمانی این پل راه ارتباطی عيلم تا هگمتانه بود.
خرم آباد، شهری با جاذبه‌های طبیعی بسیار است که یکی از جاذبه‌های طبیعی آن، رودی است که از زیر طاق چشمه‌های پل شکسته می‌گذرد و حالا در کنار یک اثر تاریخی بیش‌تر خودنمایی می‌کند.
اثری که یونسکو را مجاب کرده موقتا آن را به ثبت جهانی برساند، اما به نظر می‌رسد با سفر بعدی کارشناسان تاریخی یونسکو به خرم‌آباد،  نه تنها ثبت موقت پل شکسته دائمی نمی‌شود، بلکه احتمالاً باید منتظر حذف نام این پل از فهرست جهانی باشیم.
طاق پل شکسته (پل شاپوري) بیش از 200 متر طول داشته و طاق چشمه‌های آن به بیش از 20 عدد می‌رسیده است. بنایی شگفت‌انگیز که در زمان خود یکی از طولانی‌ترین پل‌ها به شمار آمده و شايد طولاني‌ترين پل جهان بوده است!
 پیر لرستانی 7 برابر آمریکا سن و سال دارد!/ پل شكسته
بعد از جلسات هیات دولت در استان لرستان قرار شد تا پل‌های تاریخی شکسته و کشکان مورد توجه بیشتری قرار بگیرند و از آن لحظه به بعد هنوز خبری از توجه و بودجه و اعتبارات نیست.
 علاوه بر این، مرمت‌هایی که در گذشته روی این پل صورت گرفته به نظر غیر کارشناسی می‌آید؛ به طوری که شاید سفیدی موی این پل پیر را زیر رنگ و لعاب‌های امروزی‌تر پنهان کند.
انگار نه انگار این پل پیر شکسته بیش از 2 هزار سال قدمت دارد و 15 حکومت مختلف را به خود دیده است، پیری که به تنهایی 7 برابر کشوری مثل آمریکا (استقلال رسمی آمریکا سال ۱۷۷۶ بود) سن و سالش است.
البته همین مرمت غیر اصولی سال‌هاست که متوقف شده است و تنها چیزی که می‌شود دور آن دید زباله‌های بسیاری است که فضای این بنای تاریخی و از همه مهمتر محیط زیست را آلوده کرده است.
پلی 2 هزار و 400 صد ساله که شاید در نگاه اول قدمت آن با دیگر پل‌های تاریخی کشور با قدمت پایین‌تر مانند سی و سه پل برابری کند!
 
کشکان، رودی که از کیلومترها دورتر می‌توان نشانه آن را دید. با این که این رود پایین‌تر از سطح زمین است اما از دور موقعیتش مشخص است و بلندترین پل تاریخی جهان در زمان خود؛ بهترین رد پایی است که بوسیله آن می‌شود به آب رسید!
شاید این آب تشنگی مردم لرستان برای جهانی‌شدن پل کشکان را برطرف کند، اما ویرانه‌های به‌ جا مانده از پلی که ارتفاع آن به اندازه یک ساختمان 12 طبقه است و رنگ پریده‌ي آن مانند نمکی است که در رود کشکان ریخته‌اند و شاید هرچه از آب آن بنوشی تو را تشنه‌تر کند.
اگر اقداماتی هرچند غیر اصولی برای پل شکسته صورت گرفته، اما همین اقدامات برای پل کشکانی که در حال ویرانی است صورت نگرفته است. پل کشکان به تدریج در حال ویرانی است و انگار قرار نیست برای حفظ و بقایش کاری صورت گیرد، چه برسد به ثبت جهانی شدنش!
استان لرستان دارای پل‌های تاریخی بسیاری است که معروف‌ترین آن‌ها پل‌دختر(جايدر)، پل کلهر(معمولان) و پل گاومیشان است.
البته در میان پل‌های استان لرستان دو پل کشکان و شکسته ثبت موقت جهانی هستند که انتظار می‌رود تا مسئولان مربوطه با تامین اعتبارات لازم علاوه بر حفظ دیگر آثار تاریخی به فکر ثبت دائمی این دو پل در یونسکو باشند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه‌ها  

#1 حامد 1394-11-21 11:17
کاش اون قسمت که مرمت شده اگر شکل اول بازگردد ، یعنی سنگ های نو و اضافی کنده بشه ، آیا دراین صورت ثبت جهانی میشود یا باید کلا بیخیال این پل بشیم ؟
نقل قول کردن
#2 کوروش 1394-11-21 11:17
با سلام

در تکمیل این خبر ؛ چند وقت پیش یه مطلب خوندم از سایت باشگاه خبرنگاران جوان که واقعا عالی بود در مورد پل های تاریخی ایران که اکثر اونها در لرستان بودن
برای مشاهده این خبر با عنوان

عجيب‌ترين پل‌های تاريخی ايران + تصاوير ؛ لینک زیر را کپی کنید


http://www.yjc.ir/fa/news/4784928
نقل قول کردن
#3 سپهر 1394-11-21 12:47
غم از سر و روی پل شاپوری خرم آباد میباره.این چه وضعیه که برای آثار باستانی چند هزار ساله خرم آباد ایجاد شده؟خجالت آوره
نقل قول کردن
#4 حمید ت 1394-11-21 16:14
بزودی با تکمیل پارک و دریاچه در کنار این اثر تاریخی این مکان به ابادترین منطقه خرم اباد تبدیل خواهد شد
نقل قول کردن
#5 سپهر 1394-11-21 16:27
شهر خرم آباد با این همه آثار باستانی و جاذبه های فراوان طبیعی و توریستی چرا باید این همه جوان بیکار داشته باشه؟؟؟آیا می دانید ورود هر سه گردشگر به یک شهر سه فرصت شغلی ایجاد میکنه؟خرم آباد هیچی از شهرهایی مثل اصفهان و شیراز کم نداره بلکه تاریخی تر،زیباتر و توریستی تر هم هست اما با کمال تأسف حتی به اندازه پنج درصد این شهرها توریست نداره!!!!!!
نقل قول کردن
#6 سپهر 1394-11-21 17:44
به نقل از حمید ت:
بزودی با تکمیل پارک و دریاچه در کنار این اثر تاریخی این مکان به ابادترین منطقه خرم اباد تبدیل خواهد شد

آقا حمید اصلاً معلوم نیست این پروژه به سرانجام برسه یا نه!هی میخوایم امیدوار باشیم اما واقعیت رو نباید فراموش کرد.مگر نیست اینکه گفته شده بود مساحت دریاچه کیو حداقل دو تا سه برابر کیو خواهد بود تا خرم آباد صاحب بزرگترین دریاچه غرب ایران بشه؟اما حالا در عمل می بینیم که مساحت این دریاچه تقریبا برابر با کیو در نظر گرفته شده!!!قرار بود پارک مینیاتوری کنار پل شاپوری خرم آباد بزرگ ترین پارک مینیاتوری ایران باشه اما مساحتش فقط دو هکتاره که اونم معلوم نیست کی ساخته میشه؟!از یک طرف خوشبینیم و از یک طرف نگران که سرنوشت این پروژه در نهایت چی میشه.
نقل قول کردن
#7 سپهر 1394-11-21 17:47
اگر پل شاپوری به جای خرم آباد در کلانشهرها قرار داشت سالها پیش به مشهورترین پل تاریخی جهان تبدیل شده بود.واقعاً این وضعیت فعلی پل شاپوری جای تاسف فراوان داره.آدم نگاه این پل میکنه گریش میگیره
نقل قول کردن
#8 شیراوند 1394-11-21 18:59
مسولین شهرستان چگنی همت کنید و این پل باستانی را ثبت جهانی کنید تا از این دیرتر نشده
نقل قول کردن
#9 شهروندخرم آبادی 1394-11-22 15:08
سلام برای چندمین بارازسایت یافته که حقیقتابازتاب دهنده ی دغدغه های مردم است تقاضامی کنم ؛درصورت امکان گزارشی ازرونداحداث بوستان شاپوری وبوستان آبشارتهیه کنید۰باتشکر
نقل قول کردن
#10 کیوان 1394-11-22 17:17
قدمتی مهم که ماندگار باشه همه پل ها یا تخریب شدند یا در اینده نزدیک تخریب میشود
نقل قول کردن
#11 سپهر 1394-11-24 00:08
همانطور که با تلاش استانداری لرستان و شهرداری خرم آباد ساخت مجموعه گردشگری در کنار پل شاپوری آغاز شده از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان انتظار می رود نسبت به مرمت و بازسازی این پل ارزشمند اقدام نماید.
متاسفانه دفعه قبل مرمت غیر اصولی و عجیبی روی این پل صورت گرفت.همانطور که سایت محبوب یافته اشاره کرده احتمال خروج پل شاپوری خرم آباد از فهرست موقت آثار جهانی یونسکو زیاد است این یعنی خسارتی بزرگ برای میراث فرهنگی لرستان.تا دیر نشده کاری کنید آقایان مسئول!
نقل قول کردن
#12 بهار عاشق زادگاهم 1397-01-05 23:50
سلام وقت همگی بخیر
ازنظر بناهای تاریخی لرستان جاهای دیدنی و
زیبایی داره متاسفانه رسیدگی نمیکنن که مثل استان های دیگه مردم جذب این بناهای تاریخی بشن و
بااستان لرستان و قوم لراشنابشن
آرزوی من اینه که مرمت آثار باستانی استان لرستان،تسهیل جهت بازدیدکنندگان،و امکانات حمل ونقل ،محل های اقامت برای بازدیدکنندگان دراماکن تاريخي
نقل قول کردن
#13 نیوشا 1398-12-15 02:33
سلام من خیلی خوشحالم ک لرستان
پایتخت پل های لرستانه از متنای خوبی
ک درباره ی پل های مهمه ایرن و لرستان
نوشتین ممنونم ففط کاش ک نام یکصد پل
رو نام می بردید ک مردم ما حداقل 10تا پل
بشناسن لطفا نام 100پل رو در سایتتون بذارین
ممنون
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا