یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

تپه "کیاوه" كه در تاريخ 27 مرداد 1388 به شماره 27247 جزء فهرست آثار ملی به ثبت ملی رسیده است، اخيرا تخريب شد.
 لایه‌های فرهنگی این تپه مربوط به دوره‌های چندگانه پیش از تاریخ (مس‌ و سنگ)، تاریخی و قرون میانه اسلامی است که در روستای شیخ حیدر از توابع دهستان ده‌پیر شمالی خرم‌آباد واقع شده است.
این تپه مهم باستانی متأسفانه طي روزهای گذشته توسط مالک زمین به بهانه‌ي ایجاد زیرساخت آبیاری قطره‌ای به شدت تخریب شد. اگر چه با پی‌گیری نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی از ادامه روند تخریب جلوگیری به عمل آمد ولی با کمال تأسف آسیب‌های وارده به بدنه تپه کیاوه که قطعاً دارای اطلاعات ارزشمندی از روند تحولات اجتماعی و تاریخی منطقه در دوره‌های ذکر شده است، جبران‌ناپذیر و غیرقابل بازگشت است.
 تخریب گسترده یک تپه باستانی ثبت ملی در حومه خرم‌آباد توسط مالک + عكس
متأسفانه این نوع برخورد و سوءاستفاده از آثار باستانی بارهای بار توسط مالکانی که این استقرارها در زمین آن‌ها قرار دارند تکرار شده است. اخیراً مشابه چنین تخریبی در تپه باستانی تلوری در کنار روستای تلوری صورت گرفت که با پی‌گیری واحد حقوقی میراث فرهنگی استان و ارسال پرونده به مراجع قضایی، شخص خاطی تنها با این بهانه و استدلال که از باستانی بودن تپه اطلاع نداشته است تبرئه شد!
 لازم به یادآوری است که در مورد تخریب تپه کیاوه نیز مالک بهانه‌ای مشابه آورده است! بهانه‌ای غیرقابل باور که به نظر می‌رسد دارد تبدیل به عرفی ناشایست برای تجاورز به سکونت‌گاه‌های تاريخي مردمان گذشته این دیار می‌‌شود.
 
نگارنده به منظور برخورد قانونی و پیش‌گیری از وقوع چنین اتفاقات ناگواری برای مواریث فرهنگی گذشتگان‌مان پیشنهاداتی را مطرح می‌نماید:
1- پی‌گیری و برخورد قاطع و بدون اغماز با این‌گونه اعمال افراد فرصت‌طلب و خاطی به منظور تنبیه و پیش‌گیری از تکرار چنین مواردی توسط واحد حقوقی میراث فرهنگی در مراجع قضایی. طبق ماده 558 قانون مجازات اسلامي، هر کس به تمام يا قسمتي از ابنيه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌هاي فرهنگي‌- تاريخي يا مذهبي که در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است، يا تزئينات، ملحقات، تأسيسات، اشياء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب يا موجود در اماکن مذکور، که مستقلاً نيز واجد حيثيت فرهنگي‌- تاريخي يا مذهبي باشد، خرابي وارد آورد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از يک الي 10 سال محکوم مي‌شود.
2- میراث فرهنگی استان با همکاری یگان حفاظت تحت امر خود به منظور پیشگیری از اقدامات و تعرضات مشابه و جلوگیری از آوردن هر گونه بهانه از طرف مالکان و افراد دیگر، نامه‌هایی مکتوب جهت آگاهی آن‌ها از واقع بودن اثر فرهنگی در ملک‌شان که شامل یادآوری مواد قانونی مربوطه نیز باشد، ضمن حفاظت پیش‌گیرانه از مواریث فرهنگی راه را بر بهانه‌جویان و متجاوزان به یادمان‌های فرهنگی- تاریخی ببندد.
محمد بهرامیلازم به ذكر است نگارنده مطلب از طرف اعضاء انجمن مردم‌نهاد "دیده‌بان میراث سیماشکی" آمادگی خود را به منظور همکاری و همراهی بدون چشم‌داشت با میراث فرهنگی استان در پیش‌برد این مهم اعلام می‌دارم.
 
 محمد  بهرامی
دانشجوی دکترای باستان‌شناسی
 

دیدگاه‌ها  

#1 خرم ابادی 1394-11-09 01:33
احسن بر این همشهری و دغدغه ایشان در خصوص اماکن باستانی متاسفانه در استان ما به علت عدم پی گیری جدی مسولین مربوطه انواع تعرضات به اماکن تاریخی منابع طبیعی و محیط زیست وارد می اید.
چند شب پیش مستندی از شبکه یک پخش شد تعدادی از اهالی روستاهای استان در جلوی دوریبن بی محابا شروع به قطع درختان جهت تهیه ذغال برای فروش می کرد و جوری صحبت میکردند که گویا از هیچکس ترسی ندارند .
نقل قول کردن
#2 حمید ت 1394-11-09 02:36
اگر در دادگاه تبرئه شده ان پس باید به حکم دادگاه احترام گذاشت و بالاتر از قانون حرف نزد...
نقل قول کردن
#3 ... 1394-11-09 09:21
بی توجهی سازمان میراث فرهنگی و یگان حفاظت این اداره کل منجر به وقوع این رویداد تلخ شده است
نقل قول کردن
#4 خرم آباد 1394-11-09 16:13
میراث فرهنگی پس چكار ميكنه؟؟؟؟
نقل قول کردن
#5 سپهر 1394-11-09 17:21
گل بود و به سبزه نيز اراسته شد!
نقل قول کردن
#6 ناشناس 1394-11-09 22:46
متاسفانه انتصاب مدیران سیاسی در برخي ادارات کاملا تخصصی باعث همچین اتفاقاتي میشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا