یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

صنايع داروسازي پس از پيروزي انقلاب اسلامي رشد چشم‌گيري داشته و كارخانجات عظيمي چون زهراوي‌، سرم‌سازي شهيد قاضي تبريز، داروسازي فارابي، امين در اصفهان، داروسازي لرستان (که متاسفانه به "اکسیر" تغییر نام داده شد) در بروجرد و سرم‌سازي ثامن در مشهد و زكريا در تبريز و گسترش و سرمايه‌گذاري داروئي ايران در رشت به وجود آمدند.
درحال حاضر بیش از 150 کارخانه داروسازی در کشور در حال فعالیت بوده و 30 شرکت نیز در حال ساخت هستند.
استان لرستان به واسطه وجود آب و هوای خوب و ریزش‌های جوی مناسب می‌تواند به یک قطب بزرگ داروسازی در کشور تبدیل شود، دوایی که درمان لرستان است: قطب داروسازی ایران و نیاز به منطقه ویژه اقتصادی داروییچنان‌كه وجود کارخانجات داروسازی موجود در استان گواه این مدعاست.
اما در روند توسعه این ظرفیت بالقوه دست مدد به سوی همه ارکان تصمیم‌گیری دراز نشده است. دستی که در صورت یاری دست‌اندرکاران اجرایی سفره لرستان را یقینا پربار خواهد نمود.
چندی پیش ایجاد منطقه ویژه داروسازی در استان البرز به مجلس برده شد ولی گویا  کسی از مسئولان استان از وجود این توان در لرستان خبر ندارد! توانی که در صورت تحقق زندگی اهالی این استان را از وضع موجود دگرگون خواهد نمود.
بدون تردید لرستان با داشتن نزدیک به 300 گونه گیاهان دارویی که در سرتاسر استان پراکندگی داشته ظرفیت بهره‌گیری صنعتی از این توان بالقوه را دارا می‌باشد و هیچ استانی به اندازه لرستان دارای این شرایط خاص نبوده که هم قابلیت سرمایه‌گذاری در تولید صنعتی دارو داشته و هم دارای مزیت وجود گیاهان دارویی باشد.
عموما کارخانجات داروسازی در جاهایی ساخته می‌شوند که از آب کافی و ارتفاع از سطح دریای مناسبی برخوردار باشند. همچنین زمین‌های شیب‌دار لرستان نیز مکمل ایجاد این کارخانجات خواهد بود. شاید اغراق نباشد که اطراف کمالوند و یا کمربندی جنوبی خرم‌آباد یکی از بهترین نقاط برای احداث کارخانجات داروسازی در لرستان معرفی شوند چرا که وجود راه‌های دسترسی اعم از آزادراه اراک- خرم‌آباد و خرم‌آباد‌- پل زال و در آینده نزدیک عبور راه‌آهن از کنار آن و همچنین وجود زمین‌های شیب دار و آب فراوان در کنار کوه‌های هشتادپهلو از مزیت‌های نسبی این مناطق به شمار می‌رود.
اخیرا داروسازی بایر افلاک در ازنا نیز به جرگه کارخانجات موجود در استان اضافه گردید که در صورت رسیدن به توان ظرفیتی کامل خود در داروهای دامی و انسانی به یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات داروسازی خاورمیانه تبدیل خواهد شد و افتخاری برای لرستان قلمداد می‌شود. چندی پبش نیز استاندار از ساخت یک کارخانه سرم‌سازی توسط سازمان اقتصادی کوثر در دورود خبر داده بود.
علاوه بر موارد گفته شده کارخانجات الکل‌سازی، داروسازی و لوازم بهداشتي خرمان و دكتر جهانگیر در خرم‌آباد، عرقیات سنتی در الشتر و دو کارخانه داروسازی دیگر در حال ساخت در خرم‌آباد و الیگودرز همه و همه از استعداد این استان خبر می‌دهند.
به محدوده جغرافیایی مشخص که قوانین گمرکی محدوده گمرکی کشور در آن اجرا نمی‌شود و به منظور تسهیل در امر واردات و صادرات کالا و حمایت از صنعت داخلی کشور و همچنین جذب فناوری‌های نوین در امر تولید و توسعه منطقه‌ای و نقاط مرزی کشور ایجاد می‌شود مناطق ویژه اقتصادی گفته می‌شود.
  اگر تمام لرستان به عنوان منطقه ویژه داروسازی معرفی شود که جای بسیار خوشحالی دارد چرا که با تعمیم کارخانجات مختلف داروسازی و تقسیم آن‌ها در بین همه شهرستان‌ها همه استان از این موهبت برخوردار خواهند شد ولی در صورت عدم این خواسته بهترین شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی سرمایه‌گذاری در بین شهرستان‌های استان را خرم‌آباد داشته و همچنین توان هضم سرمایه‌گذاری‌های عظیم در این سطح را دارا می‌باشد.
خیل عظیم جوانان تحصیل‌کرده، دانشکده داروسازی آیت‌الله کمالوند، مرکز تحقیقات گیاهان دارویی رازی، راه‌های دسترسی هموار، ایجاد بندر خشک در خرم‌آباد در آینده نزدیک و همچنین نزدیکی به بازارهای منطقه‌ای داخلی و خارجی و در نهایت شرایط بالقوه آن همگی حاکی از وجود استعداد در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی داروسازی در خرم‌‌آباد است.
آن‌چه در پایان این مقاله تاکید می‌شود حمایت مسئولان و نمایندگان استان در مجلس از توان خود در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی دارویی خرم‌آباد که از مزیت‌های بالقوه استان بوده که در صورت بهره‌برداری از آن کام مردم استان از وجود چنین زیرساختی شیرین گشته و حضور ميرحسين شيخي‌بهاروندآنان در همه صحنه‌های انقلاب را دوچندان خواهد نمود.
 درمان محروميت لرستان جز با در اختیار گرفتن تمام ظرفیت‌های خود امکان‌پذیر نبوده و داروی آن در ظرفبت‌هاي عظيم نهفته خود لرستان است.
 
 میرحسین  شیخی‌بهاروند
کارشناس ارشد روابط بین‌الملل
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 دانشگاهیان 1394-11-09 08:08
وچه کسی بهتر از پروفسور دلفان متخصص داروسازی برای انجام این کار؟ او که توانست دانشکده داروسازی و مرکز تحقیقات داروهای گیاهی رازی را تاسیس کند توانایی ادامه این کار را دارد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا