یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

حال این روزهای من ابداً خوش نیست، چرا که به تعبیر خیام دوستان و یاران عزیزم نوبت به نوبت رخت سفر می‌بندند.
 چندی پیش خبر درگذشت نویسنده فرهیخته و همسر زنده‌یاد حسين شیدایی مرحوم "معصومه ذباح" مرا اندوهگین نمود و هنوز در غم فقدان او مات و مبهوت بودم که اعلامیه درگذشت معلم نجیب ادبیات خرم‌آباد زنده یاد "سعید درافشانی" بر سینه دیوار حک شد و اینک خبر خاموشی مهندس "مرتضی هادی‌پور" مرا در بهت و ماتم فرو برد.
 چه حکایت تلخ و سرنوشت شومی پیدا کرده لرستان سرمایه‌های معنوی ما یکایک از دست می‌روند.
مهندس هادی‌پور را اولین بار در اتاق بازرگانی خرم‌آباد دیدم و از همان دیدار اول دوست دیده و دل من شد. مردی با دانش و تجربه بالا و مرحوم مرتضي هادي‌پورجسارت کلام و صراحت بیان، دارای اطلاعات ذی‌قیمتی در مورد آب و خاک لرستان بود.
بعدها  وقتی از کسب مجوز انتشار مجله ایوار توسط من مطلع شد، مقاله‌ای در مورد وضعیت آب‌های لرستان نوشته و با بزرگ‌منشی آن را اختصاصاً برای شماره اول ایوار فرستاد. رماني بیش‌تر متوجه اهمیت این مقاله و دانش و تخصص مهندس هادی‌پور شدم که با پیام‌های قدردانی متعدد و گسترده مخاطبین برای انتشار مقاله مواجه شدم؛ به ویژه این که خواهان ادامه انتشار این‌گونه مطالب از سوي ایشان بودند.
مرحوم هادي‌پور با این که مدتها پیش از خدمت در اداره کشاورزی بازنشسته شده بود، ولی اکنون پر‌توان‌تر از قبل و با کوله‌باری از تجربه دل در گرو توسعه لرستان بسته بود. ،به اعتراف همه‌ي کارشناسان او یکی از صاحب‌نظران و متخصصان بی‌بدیل امور کشاورزی لرستان بود، سال‌ها خدمت در اداره کشاورزی و مطالعه مدام باعث شده بود شناخت جامع و دقیقی از تمامی مناطق لرستان داشته باشد.
ویژگی روان‌آب‌ها‌، وضعیت توپوگرافی منطقه، موقعیت زمین‌های کشاورزی لرستان و شرایط کشت محصولات کشاورزی را موشکافانه و کارشناسانه تبحر داشت و از اطلاعات روز بهره‌مند بود. مباحث تخصصی را چنان با زبان سلیس و روان تشریح می‌کرد به گونه‌ای که برای همه کس جذاب و قابل فهم بود.
 توامان هم دبیر خانه کشاورز استان بود و هم رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرم‌آباد، نه تنهادر تمامی جلسات اتاق خرم‌آباد حضوری فعالانه داشت بلکه ارتباطی مفید و سازنده نیز با اتاق بازرگانی ایران برقرار کرده بود و حتی روز قبل از سفر ابدی‌اش در جلسه اتاق در تهران حضور یافته بود.
پیشنهادات آگاهانه و تخصصی او بسیار مورد استفاده مدیران قرارگرفته و بارها مورد تشویق اتاق ایران قرار گرفته بود.
به جرأت می‌توانم بگویم هیچ کس در لرستان به اندازه‌ي او در زمینه مسائل آب و خاک و کشاورزی دانش و آگاهی نداشت. هرگز ندیده‌ام کسی به مانند او در مورد کشاورزی لرستان دفاع کرده باشد. در جلسات چنان جدی و پرحرارت و با تعصب در مورد کشاورزی لرستان صحبت می‌نمود که جز تحسین و تمجید حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند. نگرانی همیشگی او وضعیت بارندگی لرستان بود و هر بار با حضور مسئول یا مقام یا مدیری در اتاق ملتمسانه و امیدوارانه دغدغه خود را مطرح می‌کرد بلکه صاحب‌منصبان از خواب گران بیدار شوند و برای احداث سد یا جلوگیری از هدر‌رفت آب چاره‌جویی کنند.
اعتقاد و باور عجیبی به توانمندی کشاورزی لرستان داشت و یقین داشت تنها راه رهایی لرستان از چنگال فقر و بیکاری، حمایت از کشاورزی است. هیچ‌گاه صحبت‌های پرحرارت و شیرین او را در دیدار سفرای خارجی در اتاق بازرگانی خرم‌آباد فراموش نمی‌کنم. آن‌چنان از پتانسیل و توانمندی کشاورزی لرستان صحبت می‌کرد که برخي سفرا، انگشت تحیر بر دهان مشتاقانه به او می‌نگریستند، گویی که نیاز به مترجم نبود چون مهندس هادی‌پور عاشقانه و دلسوزانه صحبت می‌کرد.
وقتی محصولات کشاورزی لرستان و ویژگی‌های این آب و خاک را تشریح می‌کرد، بر خود می‌بالیدیم که به راستی لرستان سرزمین آفتاب است، ولی افسوس و صد افسوس که اکنون او رفته است. لرستان با رفتن مرحوم هادي‌پور محروم‌تر از قبل و کشاورزی لرستان بی‌یار و یاور شد.
از شمار دو چشم یک تن کم        از شمار خرد هزاران بیش
به راستی درگذشت مهندس هادی‌پور ضایعه جبران‌ناپذیری برای لرستان بود. با هزینه شخصی صدها بار مسافت لرستان تا تهران را طی طریق نمود بلکه بتواند گره کوچکی از مشکلات در همه تنیده این دیار فراموش شده را باز کند. ده‌ها مقاله در توصیف توانمندی‌ها و شرح مشکلات و مصائب کشاورزان لرستان در مجلات تخصصی کشور به نگارش درآورد. روزها و هفته‌ها در پشت درب اتاق مدیران چشم‌انتظار باقی می‌ماند بلکه گوش شنوایی پیدا کند و روزنه امیدی برای کشاورزان بیابد.
در آنالیز ارقام و تشریح اقلام بودجه و به ویژه برش استانی آن مهارت و دانش ویژه‌ای داشت و در دیدارهای متعدد با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی سعی در آگاه‌سازی آن‌ها داشت و تلاش می‌کرد آن‌ها را متوجه مسئولیت خطیرشان در ضرورت پی‌گیری این امور در مجلس کند.
اگر به درستی "مظفر افشار" را پدر بلوط لرستان نامیده‌اند که عمرش به درازا باد و سایه‌اش مستدام، ولی شایسته و بایسته است که مهندس "مرتضي هادی‌پور" را پدر کشاورزی لرستان بنامیم؛ گر چه دیگر اکنون در میان ما نیست لیکن به پاس حق‌شناسی و قدردانی از خدمات و زحمات او؛ حق این است که از وي در کتاب‌ها و مجلات و جلسات به نام پدر کشاورزی لرستان یاد کنیم، چرا که تا کنون هیچ کس چون او برای کشاورزی لرستان زحمت نکشیده است. همه عمر خویش را معطوف به توسعه کشاورزی و تمامی اعتبار خویش را صرف حمایت از کشاورزان لرستان نمود. خدایش بیامرزد
یـاران مـوافق همـه از دست شدند                  در پـای اجـل یکـان یکـان پست شدند
خوردیم ز یک شراب در مجلس عمر                 دوری دو سه پیشتر ز ما مست شدند
حجت واليزاده 
حجت  والیزاده
رئیس کمیسیون بانک، بیمه و مالیات اتاق بازرگانی خرم‌آباد
 
 و مدیر مسئول نشریه ایوار

دیدگاه‌ها  

#1 صورتیان 1394-11-01 22:30
گرچه ازهرماتمی خیزدغمی
فرق داردماتمی باماتمی
لاجرم در غم مردان بزرگ
ای دریغاباید گفت عالمی....
خدا رحمت کند ایشان راکه شخصیت علمی وباتعصب به این اب وخاک ومردم بودندراه ایشان پر رهروباد انشاله
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا