یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بالاگريوه: آن‌چه از مدت‌ها قبل برای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری قابل پیش‌بینی بود انجام شد و در مرحله اول صلاحيت اكثر داوطلبان مجلس شواي اسلامي توسط هيأت‌هاي اجرايي استان‌ها چراغ سبز گرفتند.
این سناریو از طرف جریان اصلاح‌طلب صورت گرفت كه براي تحقق اهداف‌شان و کسب کرسي‌های مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبری، از پروژه "فشار بر شوراي نگهبان" به عنوان راهبردي کليدي استفاده کنند.
در این راستا برخي فعالین رسانه‌ای این جریان از ماه‌ها قبل از شروع ثبت نام کاندیداها با کلید زدن نهضت ثبت نام حداکثری و ثبت نام چند لایه پروژه به چالش کشیدن شورای نگهبان را دنبال کرده و در زمان یک هفته‌ای ثبت نام کاندیداها عملاً با به میدان آوردن حجم کثیری از داوطلبان به زعم خود عرصه را بر نهاد شورای نگهبان تنگ کرده و بالاخره به حدی کاندیدا وارد صحنه کنند تا در نهایت سهمی از آن‌چه پس صلاحيت 300 نفر داوطلب مجلس در لرستان ظرف 50 ساعت بررسي شده است!از آخرین مرحله بررسی صلاحیت‌ها در صحنه می‌ماند نصیب‌شان گردد.
به رغم آن که بر اساس ماده 50 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مسئولیت بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس از وظایف هیأت‌های اجرائی شمرده شده است. در این راستا اما آن‌چه قابل ارزیابی، سوال و تأمل است آن است که  هیأت‌های اجرائی تشکیل شده به وسیله فرمانداران در این دوره از انتخابات بار عمده بررسی صلاحیت کاندیداهای ثبت نام شده مجلس را بر عهده شورای نگهبان نهاده و به گونه‌ای عمل کردند تا هم کاندیداهای هم‌فکرشان را تأئید صلاحیت کرده باشند و هم این که اگر قرار باشد شورای نگهبان صلاحیت افراد فاقد شرایط را رد نموده و یا احراز ننماید، تبعات چنین اقدامی را متوجه این نهاد کرده‌اند.
گر چه نگاهی به عملکرد شورای نگهبان در دوره‌های مختلف نشان می‌دهد اتهام جناحی و سیاسی عمل کردن شورای نگهبان، ادعایی پوچ است و هر چند برخی گروه‌های سیاسی با اهدافی خاص این مساله را به طور گسترده تبلیغ می‌کنند اما عملکرد این شورا نشان داده برای شورای نگهبان جناح‌های مختلف سیاسی موضوعیت ندارد و این شورا با کسی تعارف نداشته و رد صلاحیت چهره‌های شاخص اصول‌گرا در دوره‌های مختلف، نشانه‌‌ي این واقعیت است که به ‌عنوان نمونه می‌توان به رد صلاحیت افرادی چون شهاب‌الدین صدر در انتخابات مجلس نهم و علی‌رضا زاکانی و باقری‌لنکرانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم اشاره کرد.
اما آن‌چه اکنون درفرآیند انتخابات ومشخصاً در جریان بررسی صلاحیت‌ها که وظیفه قانونی هیأت‌های اجرائی است‌، به چشم می‌خورد آن است که برخی هیأت‌های اجرائی استان لرستان با کم‌اهمیت شمردن این بخش مهم از قانون انتخابات که مجرائی برای پالایش و تمیز دادن عصاره فضائل جامعه برای ورود به یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نظام اسلامی یعنی مجلس شورای اسلامی است‌، از اجرای قانون طفره رفته و به رغم آن که قانون‌گذار 10 روز را برای بررسی همه‌جانبه صلاحیت کاندیداهای ثبت نام شده در نظر گرفته است‌، صرفاً به برگزاری یک یا دو جلسه 2 ساعته و اکثراً در آخرین روز مهلت قانونی اکتفا و اقدام به بررسی آن‌چنانی صلاحیت کاندیداها نموده‌اند.
نکته حائز اهمیت دراین رهگذر آن است که هیأت‌های اجرائی استان لرستان در 7 مرکز حوزه انتخابیه استان مجموعاً حدود 50 ساعت (خرم‌آباد 3 جلسه مجموعاً 10 ساعت‌، بروجرد 6 جلسه 2 تا 4 ساعته، سلسله و دلفان 2 جلسه 2 ساعته، پلدختر، دورود و الیگودرز هرکدام یک جلسه 1 تا 3 ساعته و کوهدشت یک جلسه تقریباً 5 ساعته‌) برای بررسی صلاحیت 300 داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی وقت گذاشته‌اند!
با این اوصاف اگر مدت زمان صرف شده را به نسبت  300 کاندیدای استان محاسبه کنیم درمی‌یابیم که هیأت‌های محترم اجرائی در استان لرستان برای بررسی صلاحیت هر کدام از افرادی که قراراست قانون‌گذار نظام جمهوری اسلامی و به فرموده حضرت امام (رض) عصاره فضائل این ملت باشند  فقط 10 دقیقه وقت گذاشته‌اند که بسیار جای تأمل است.
اکنون که هیأت های محترم اجرائی به راحتی از کنار موضوع مهم بررسی دقیق صلاحیت‌ها گذشته و نسبت به این وظیفه قانونی خود تساهل و تسامح به خرج داده و توپ بررسی دقیق صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس را به زمین شورای محترم نگهبان حواله داده‌اند‌، جای چند سوال از این عزیزان برای تنویر افکار و اذهان عمومی باقی است:
1- آیا واقعاً در یک یا دو جلسه 2 ساعته همه صلاحیت‌ها و شاخصه‌های قانونی 20،  30 یا 50  داوطلب شهرستان مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری و رأی‌گیری قانونی و عادلانه به عمل آمده است؟
2- آیا می‌شود در مدت 10 دقیقه تمام زوایای شخصیتی‌، اجتماعی، سیاسی و شغلی یک کاندیدا را از ابتدای سن تکلیف اجتماعی و سیاسی تا کنون و از محل تولد، تحصیل ، کار و زندگی بررسی کرد؟
3- راستی برای چند نفر از این تعداد کاندیدا تحقیقات محلی که به صراحت در ماده 50 قانون انتخابات آمده است انجام گرفته و در جلسه بررسی صلاحیت‌ها مطرح شده است‌؟
4- آیا این حجم از ثبت نام کنندگانی که صلاحیت آن‌ها فقط در چند دقیقه بررسی شده است همگی حائز شرایط مندرج در مواد 28، 29 و 30 قانون انتخابات مجلس بوده‌اند؟
5- آیا درمضیقه و تنگنا قراردادن هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان برای بررسی این حجم از صلاحیت‌ها نفعی اخروی و یا دنیائی هم برای اعضای محترم هیأت‌های اجرائی خواهد داشت؟
6- آیا چنان‌چه هیأت مرکزی نظارت‌، هیأت نظارت استان و شورای نگهبان به استناد مدارک و ادله‌ی محکم و غیرقابل انکار صلاحیت برخی از این کاندیداهای مورد تأئید هیأت‌های اجرائی را رد کردند و دلیل رد صلاحیت‌ها را بصورت مکتوب در اختیار این‌گونه داوطلبان قراردادند اعضای این هیأت‌ها در پیشگاه خدا، ملت و وجدان خود احساس گناه و خدای ناکرده شرمساری نخواهند کرد؟
7- آیا اعضای هیأت‌های اجرائی از هجمه به شورای نگهبان در اعتراض به رد صلاحیت‌ها که بخشی از آن به تساهل و تسامح آنان در انجام وظایف قانونی‌شان برمی‌گردد و از این رهگذر دشمنان نظام و انقلاب را امیدوار می‌سازد احساس رضایت می‌‌کنند؟
8- آیا اعضای هیأت‌های اجرائی با هزینه‌تراشی برای نظام از طریق امتناع از بررسی دقیق و همه‌جانبه صلاحیت‌ها بر اساس قانون و این که با این‌گونه عملکرد به زعم عده‌ای، شورای نگهبان را در مقابل مردم قرار خواهند داد، دندان طمع دشمنان را به انقلاب و نظام اسلامی تیز نکرده‌اند؟
9- در نهایت آیا اعضای هیأت‌های اجرائی از این که نخواسته‌اند وظیفه قانونی خود را برابر اصول متعدد قانونی انجام دهند تا بار سنگین بررسی و رد صلاحیت‌های احتمالی را به گردن شورای نگهبان انداخته تا خواسته یا ناخواسته این رکن رکین نظام اسلامی را درافکار جهانیان به چالش بکشند، در پیشگاه حضرت امام و شهدائی که نظام مقدس جمهوری اسلامی و امنیت و آسایش امروزی ما مرهون و ثمره ایثار و جان‌فشانی آن‌هاست پاسخی قانع کننده خواهند داشت؟
منبع: پايگاه خبري بالاگريوه
 

دیدگاه‌ها  

#1 حمید 1394-10-17 19:35
ایا با این وضعیت حساس نمایندگی مجلس و جایگاه والای مجلس می توان هر کسی را بدون تحقیقات لازم و کافی به عنوان کاندیدا معرفی کرد

آیا با این وضعیتی حادی که استان لرستان از نظر توسعه و پیشرفت دارد با این گونه تایید صلاحیت فله ای کاندیداهای اصلحی که برآورد کننده نیاز مردم باشند به مجلس می روند؟
نقل قول کردن
#2 یا حق 1394-10-17 19:57
ما که نفهمیدیم منظور شما از این اتهام زنی چی بود... خداییش متوجه نشدیم!!! مرجع بررسی صلاحیتها رو قانون مشخص کرده که همان مراجع چهارگانه رسمی هستش که اگه هم هیاتهای اجرایی تخلف و عدولی انجام داده باشند باید برخورد شود و شورای نگهبان آنها را مد نظر قرار دهد. ولی اگه منظور شما اینه که اصلاح طلبان باید رد صلاحیت میشدن به هر دلیلی که فکر میکنم منظور شما همین قضیه بوده خوب بفرمایید... بسم الله... دیگه چرا مقاله مینوسید
نقل قول کردن
#3 ر 1394-10-17 20:22
جناب نویسنده محترم، وقتی در گزینش افراد به حضرتعالی رجوع می شد و احتمالا می شود، به جای ده دقیقه، ده ثانیه تامل می نمایید یا بلافاصله مهر رد بر سرنوشت فرزندان دیار بالاگریوه می زدید؟
نگاهی به آراء هم اندیشانی که نگاه حذفی دارند (اعم از چپ و راست) را در ادوار نمایندگی شورای شهر و مجلس قبل در شهرستان پلدختر مرور کنید.
نقل قول کردن
#4 حسین 1394-10-17 20:42
وظیفه هیات اجرایی فقط تطبیق مدارک واستعلام های چهارگانه است که این 50 ساعت هم زیاد بوده نظارت و بررسی تحلیلی و قضاوت و رای گیری که وقت زیادی رامی طلبد کار شورای نگهبان است
لطفا یکبارهم که شده قانون انتخابات را قبل از صدور حکم محکومیت مطالعه کنید
نقل قول کردن
#5 آگاه 1394-10-17 21:12
نویسنده محترم
از چهار منبع استعلام گرفته میشود و چون لرستان مردم شناخت زیادی با توجه به سیستم طایفه ای و ارتباطات‌ گسترده از همدیگر دارند جای نگرانی نیست و شورای نگهبان هم به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد و بر اساس مستندات کاندیدای خاصی را رد میکند
پس چه اتهام یا فشاری بر شورای نگهبان ممکن است باشد؟
متاسفانه نوشته شما شائبه مغرض بودن شورای محترم نگهبان در ذهن برخی پدید میآورد. خواستید از حامیان دولت انتقاد کنید ولی ...
نقل قول کردن
#6 امیر 1394-10-17 22:15
170 نماینده مجلس از آقای رحیمی معاون اول احمدی نژاد رشوه گرفتن و تایید صلاحیت شدند حالا شما انتظار داری اصلاح طلب ها فقط به خاطر گرایش سیاسی شان رد صلاحیت شوند؟!
نقل قول کردن
#7 لر 1394-10-17 23:11
مردم انتخابات هشتم را از ياد نبرده اند که در عرض ده دقیقه برخي می خواستید آن را باطل کنند اما با تدبیر حکیمانه رهبری محقق نشد
نقل قول کردن
#8 علی 1394-10-18 00:22
تایید صلاحیتها از نظر قانونی ایرادی نداشته حالا اگه نویسنده این مقاله هم میخاد نقش کیهان را بازی کند بحث ديگري است
نقل قول کردن
#9 کوشکی 1394-10-18 01:22
چرا باید به ناحق عده ای از نخبگان از مجلس محروم شوند؟ شما از رد صلاحیت افراد خوشحال می شوید؟ خواهشا از این حرف ها نزنید
نقل قول کردن
#10 مردم 1394-10-18 11:48
مردم کسانی هستند که خود می دانند به چه کسی بدهند!!! احتیاجی نی ...
نقل قول کردن
#11 جودکی 1394-10-18 14:25
یادتونه که سال 86 که همه برگزار کنندگان یکدست از کسی حمایت کردند و مردم پلدختر به کسی دیگه رای دادند و همون افراد اومدند گفتند انتخابات سالم برگزار نشده
نقل قول کردن
#12 پسر لر 1394-10-18 16:18
این سایت رو همیشه به عنوان یه سایت بی طرف میشناختم.. ولی حالا با خوندن این مطلب نظرم عوض شد....

خودتونو در حد روزنامه کیهان پایین اوردید...
نقل قول کردن
#13 عزیزی 1394-10-18 17:54
در کشور فرانسه هر کس قصد نامزدی مجلس رو داشته باشد باید قبل ثبت نام امضا 500 نفر از سناتورهای قبلی پارلمان را از 30استان و حداکثر هر استان 50 نفر ارایه نماید واین توثیق نامه لیاقت ملی نام دارد اما ایران 4 سری کپی شناسنامه و 12 قطعه عکس معلومه نتیجه چه میشود
برای هر کرسی 42 نفر واین موجب اعجاب تحلیلگران سیاسی جهان را فراهم کرد
واقعا ساز و کار مناسبی نیست شورای نگهبان باید کاستیهای عدیده اجرایی را جبران کند مسئول است
نقل قول کردن
#14 بهنام آهوبرندی 1394-10-18 23:28
پس جوری که نویسنده این مقاله میگن اصلاح طلبا حق شرکت در انتخابات رو ندارن.
نقل قول کردن
#15 رضوی 1394-10-19 00:11
سلام علیکم متاسفانه دریچه ثبت نام بسیار وسیع است

شورای نگهبان باید هوشیار و اگاه باشد
نقل قول کردن
#16 ,ولی نژادیان 1394-10-19 08:08
به قول دوستانی که نظرات ارایه داده اند هدف مقاله معلوم نیست
به نظرمی آید بیشتر هیات اجرایی را می خواهند نقد نمایند ولی اینطورنیست اتفاقابایدازهیی ت اجرایی تقدیرنمود چون صرف نظرازاعمال سلیقه خطی وجناحی افرادواجدشرایط راتاییدنمودند
نقل قول کردن
#17 علی 1394-10-19 08:48
به نظر من باید در کشور قانونی را تصویب کرد که هر نماینده تنها دو دوره بتواند انتخاب و در مجلس حضور یابد . مثل انتخابات ریاست جمهوری . برخی متأسفانه هر دوره شرکت می کنند و در حوزه انتخاباتی خود مافیایی عمل می کنند تا دیگران انتخاب نشوند . برای جلوگیری از این بد رفتاری سیاسی و اجرای عدالت بهتر است دوره انتخابات برای هر نماینده محدود شود . نه اینکه نماینده ای تا دوره پنجم و ششم و مادام العمربه مجلس برود و همه فکر کنند که به حق انتخاب شده است ! و فرصت را از شایسته ها بگیرد. نمی دانم چرا یک دفعه که به مجلس راه می باند خود را محق تر از دیگران می دانند ؟ راستی چرا؟
نقل قول کردن
#18 آشنا 1394-10-19 10:12
باسلام

تحلیل متقن واستدلال محکم ومنطبق بر قانون است . برابر اخبار واطلاعات موجود و بررسی بعمل آمده هیات اجرایی طبق ماده 50 قانون انتخابات، به وظیفه خود در بررسی صلاحیتها عمل نکرده واین سنت نانوشته وتوصیه فرمانداران همه ادوار به هیات های اجرایی است که زحمت رد صلاحیت را متوجه شورای نگهبان نمایند غافل از اینکه این مساله حق الناس است وعمل نکردن به آن باعث رفع مسئولیت درپیشگاه خداوند سمیع وبصیر نخواهد بود.
نقل قول کردن
#19 نگران! 1394-10-19 13:10
خط خبریتون به بد شکلی در چاله افتاده مسئولان سایت یافته!بسیار جهت دار و بسیار مقرضانه دارید کار میکنید!!!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا