یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

انتخابات و مسائل جانبی آن، محور پررنگ گفتگوهای این روزهای ماست؛ گفتگوهایی که در دنیای واقعی و فضای مجازی انجام شده و عمدتاً هم بدون دست یافتن به نتیجه‌ای مشخص پایان می‌یابند؛ پایانی که گاه چندان هم خوش نیست و با غیظ و غضب همراه است!
واقعیت این است که انتخابات فی‌نفسه پدیده‌ای چالش‌برانگیز بوده و همواره حواشی پررنگی داشته است؛ حواشی‌ای که گاه آن‌چنان حيثيتي كردن فضاي انتخابات لرستان توسط برخي شهروندان عقلاني نيستغلیظ می‌شوند که بر متن انتخابات سایه می‌اندازند.
از تمام حواشی انتخابات که صرف نظر کنیم اما نمی‌توان از «حیثیتی کردن» بی‌دلیل فضای انتخابات از سوی شهروندان عادی چشم‌پوشی کرد؛ بدین معنا که یک فرایند ساده‌ي سیاسی را آن‌چنان مهم و حیاتی می‌کنیم که حاضریم برای پیروز شدن کاندیدای مورد حمایت‌مان دست به «هر کاری» از جمله با استفاده از ابزارهاي طايفه‌‌اي يا جناحي بزنیم و متاسفانه در این میان حتا از التماس کردن برای جمع‌آوری رای شهروندان و ایراد اتهام و افترا به کاندیداهای رقیب و دست یازیدن به اعتقادات مذهبی مردم و ناراحت کردن دوستان و خویشان خود هم ابایی نداریم!
انتخابات گر چه پدیده‌ای بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است اما به همان اندازه هم ساده است؛ این که مردم هر چند سال یک بار پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند تا از جانب خود افرادی را به وکالت در مجلس شوراي اسلامي برگزینند تا حقوق آنان را به بهترین وجه ممکن تأمین نمایند و در عین حال گاه وکالت خود را از افراد کم‌کار و ناتوان پس بگیرند، امر چندان پیچیده‌ای نیست.
اما مشکل از جایی شروع می‌شود که ما مردم عادی و عامی این فعل مهم اما ساده‌ي سیاسی را بدون هیچ دلیل عقلانی تا حدی حیثیتی می‌کنیم که بعضا با شکست کاندیدای مورد حمایت‌مان، از شرم ناشی از این شکست تا روزها و بلکه هفته‌ها پس از اتمام انتخابات نمی‌توانیم همانند یک شهروند عادی به کار و زندگی خود بپردازیم! تو گویی شکست کاندیدای مورد حمایت ما در انتخابات چیزی کم‌تر از یک رسوایی تمام عیار اخلاقی برای ما نیست!
حیثیتی کردن یک فعل ساده‌ي سیاسی نه تنها در جهت انتخابی بهتر کمک‌حال ما نخواهد بود بلکه با رادیکالیزه کردن فضا، باعث خواهد شد که غبار تعصب و خشک‌سری ناشي از تعصبات طايفه‌اي و جناحي بر مغزها فرو‌ بنشیند و توانایی تجزیه و‌ تحلیل منطقی و عقلانی کارنامه و برنامه کاندیداها را از آحاد جامعه سلب نمايد.
در این که هر انتخاباتی به نوبه‌ي خود مهم و تاثیرگذار است شکی نیست، اما خارج کردن قطار انتخابات از ریل منطق و استدلال و به دنبال آن حیثیتی کردن فضای رقابت‌های انتخاباتی از جمله بزرگ‌ترین معضلاتی است که در آستانه هر انتخابات جامعه را دستخوش تلاطم و التهاب می‌کند؛ غافل از این که هر کدام از کاندیداهای محترم که پیروز این رقابت باشند تقریباً هیچ فرقی با دیگری نخواهند داشت و کماکان آش و کاسه همان آش و کاسه قبلی خواهند بود.
در چنین شرایطی، همه‌ي ما وظیفه داریم که از این گونه رفتارهای مخرب دوری جسته و دیگران را نیز از گرفتار شدن در حاشيه‌هاي آن باز داریم، زیرا هر کسی برنده‌ي این رقابت باشد نمی‌تواند زخم‌هایی که ما با حيثيتي كردن اين موضوع بی‌‌دلیل بر قلب دوستان و خویشان خود وارد کرده‌ایم را مرهم نهد.
پس بهتر است با گفتار و رفتار ناپسند خود دل دوستی را نشکنیم زیرا انتخابات بالاخره تمام می‌شود و روسیاهی برای زغال می‌ماند!
 حمزه  رامین / پلدختر
 

دیدگاه‌ها  

#1 انتخاب اصلح 1394-10-10 10:10
فقط تبلیغات به نوع مهندس سید محمد قاسمی واقعا یعنی کاندیدای اصلح
نقل قول کردن
#2 ميهن 1394-10-10 10:32
احسنت.واقعا عالي و درست نوشته اي نگارنده عزيز.
نقل قول کردن
#3 عاله پور 1394-10-10 11:06
درود بر حمزه رامین و قلم شیوایشان.
رفتارهای مخرب بعضی از مردم نادانسته باعث ضربات جبران ناپذیری در جریان انتخابات و انتخاب فرد اصلح میشه.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا